AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Hei! Hvordan får dere barna deres til å høre etter når dere gir beskjed? Som feks ikke bråk sånn, du vekker broren din, eller nå må du vente, jeg snakker i telefon. Det føles ut som de ikke har respekt for meg eller det jeg sier i det hele tatt og det føles så utrolig utmattende. Å snakke pent, sørge for kontakt og oppmerksomhet, barnas medvirkning, korte og forståelige beskjeder og hele oppskriften gjelder ikke. De følger beskjed på skole og bhg, og på besøk hos andre men ikke med meg. Der bare går alt rett gjennom. Ender med at jeg ofte må snakke hardt, fysisk tvinge om det er mulig eller at det blir naturlige konsekvenser. Hvordan får dere det til ? Anonymkode: 41c98...78e
kjærring Skrevet 16. juni 2024 #2 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 21.13): Hei! Hvordan får dere barna deres til å høre etter når dere gir beskjed? Som feks ikke bråk sånn, du vekker broren din, eller nå må du vente, jeg snakker i telefon. Det føles ut som de ikke har respekt for meg eller det jeg sier i det hele tatt og det føles så utrolig utmattende. Å snakke pent, sørge for kontakt og oppmerksomhet, barnas medvirkning, korte og forståelige beskjeder og hele oppskriften gjelder ikke. De følger beskjed på skole og bhg, og på besøk hos andre men ikke med meg. Der bare går alt rett gjennom. Ender med at jeg ofte må snakke hardt, fysisk tvinge om det er mulig eller at det blir naturlige konsekvenser. Hvordan får dere det til ? Anonymkode: 41c98...78e konsekvent. og konsekvenser av handlinger, om hun velger å gjøre det hun ikke skal så velger hun også konsekvensen som følger. om hun snakker når jeg snakker i mobilen så får hu bare prate. jeg skal snakke ferdig (med mindre hun har skadet seg o.l selvsagt) , 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #3 Skrevet 16. juni 2024 Istedenfor å si "ikke bråk sånn" , kan du si "nå må du være stille ". Korte og presise setninger, fokuser på oppførselen du vil ha. Tenk på hvordan du formidler det du sier. Ros god oppførsel. Du må begynne med deg selv før du kan endre barnet. Det hjelper lite å bli streng når du vil at barnet skal være snill. Én ting jeg ble veldig klar over, er å ikke bruke "kan", da får ungen et valg. Anonymkode: 5441d...e55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 Handlinger får konsekvenser - konsekvenser må gjennomføres, ikke bare være løse ord. Jeg spør ikke om de kan - for det er ikke er valg. De skal høre etter, de skal stoppe, de skal rydde etc. Spør jeg kan du rydde opp, kan barnet si nei.. Sier jeg nå skal du rydde opp - er det ikke et alternativ. Anonymkode: a37e5...747
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå