Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hva jordmødre flest egentlig tenker om fødebrev? 

Nå mener jeg altså godt skrevne fødebrev, med relevant info og fine ønsker. Fokuset mitt her er ikke selve innholdet, men bare generelt hva jordmødre tenker om å få fødebrev. 

Anonymkode: 0731e...7e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi denne må jeg følge, har lurt på dette selv! 
Jeg skrev aldri fødebrev før fødslene mine, ikke at de hadde rukket å lest dem..

Jeg personlig kjenner jeg får avsmak av det, mest pga urealistiske krav. Når du skriver godt skrevet brev med relevant info, så vil jeg tro det er til stor hjelp for jordmødrene. Det gjør det nok enklere å gi den fødende  en god fødsel

Anonymkode: 17805...4f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt anbefalt å skrive fødebrev av jordmor ved alle mine 3 fødsler av den grunn at det gir lett oversikt over mine ønsker og behov. 

Anonymkode: 322aa...313

Skrevet

Jeg synes fødebrev er helt ok! Mange skriver ting som de fleste jordmødre uansett gjør/skal gjøre, som for eks. ønsker sen avnavling, god informasjon, tilbud om ulike smertelindringsmetoder, få barnet rett opp til brystet osv. Det er jo ok, men det er sånt jeg gjør uansett. Kanskje mer nyttig med fødebrev som er mer personlig. "Jeg kan virke sur når jeg har vondt". "Mannen min kan besvime",  "jeg er redd for trykkefasen". Ting som er viktig å vite for at jeg skal ta vare på paret.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det relevant å ta med at man tidligere har vært utsatt for overgrep, og derfor kan ha problemer med å ikke ha 100% kontroll på det som skal skje? Eller blir det liksom too much?

Anonymkode: 71abc...f68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det relevant å ta med at man tidligere har vært utsatt for overgrep, og derfor kan ha problemer med å ikke ha 100% kontroll på det som skal skje? Eller blir det liksom too much?

Jeg er ikke jordmor, men ja, det er absolutt relevant, og viktig for jordmor å vite mtp. hvordan du reagerer på smerte, og på intim berøring som f.eks vaginale undersøkelser. At jordmor vet om dette gjør det mulig for henne å ta ekstra hensyn, forsikre seg om at hun har samtykke til å berøre deg og at du er klar, slik at sannsynligheten for retraumatisering blir mindre. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke jordmor, men ja, det er absolutt relevant, og viktig for jordmor å vite mtp. hvordan du reagerer på smerte, og på intim berøring som f.eks vaginale undersøkelser. At jordmor vet om dette gjør det mulig for henne å ta ekstra hensyn, forsikre seg om at hun har samtykke til å berøre deg og at du er klar, slik at sannsynligheten for retraumatisering blir mindre. 

Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

100% relevant. Ta med reaksjoner, ting de bør tenke på, gjøre/ikke gjøre, og om du faktisk ønsker vaginal undersøkelser eller ikke. Det bestemmer du helt selv. (Jeg har sagt nei selv pga samme problematikk, og det er alltid stor forståelse for dette i avdelingen hos oss. Sånn antar jeg at det er hos alle.) 

Anonymkode: 01f65...259

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet på føden i en annen funksjon, og ja, dette er definitivt viktig å få ned i et fødebrev!

Anonymkode: 118e6...f31

Skrevet

Tidligere erfaringer er gull verdt å få med! 

AnonymBruker
Skrevet

Alle jordmødre ignorerer at du har skrevet du ønsker epidural, spør bare 50 ganger om du vil ha badekar eller akupunktur

jeg blir blaffen i at du er student og vil ha den full opplevelsen, min kropp mitt valg

Anonymkode: 48236...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle jordmødre ignorerer at du har skrevet du ønsker epidural, spør bare 50 ganger om du vil ha badekar eller akupunktur

jeg blir blaffen i at du er student og vil ha den full opplevelsen, min kropp mitt valg

Hva snakker du om her?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva snakker du om her?

Noe mange opplever. Jeg måtte virkelig være tydelig på at nå var det tid for epidural, flere ganger, før jordmor respekterte det. Jeg oppfattet henne som snurt i etterkant.

Anonymkode: 53bd5...a5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noe mange opplever. Jeg måtte virkelig være tydelig på at nå var det tid for epidural, flere ganger, før jordmor respekterte det. Jeg oppfattet henne som snurt i etterkant.

Å jeg opplevde at de var på tilbudssiden med alt de hadde av lindring. 

Anonymkode: ed7fb...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff man skal virkelig være heldig med hvem man treffer. Her spurte jordmor forsiktig om hva jeg tenkte om epidural da jeg ble lagt inn til igangsettelse. Jeg svarte "ja takk" nesten før hun var ferdig med setningen og da kom anestesien inn kort tid etter.

Det er helt hårreisende at ikke alle får samme tilbud og behandling.

Anonymkode: 9d3e8...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skrev fødebrev til begge av mime fødsler utelukkende pga dette. 

Det viktige for meg var å gjøre de bevisst og forberedt på det. Og det gjorde at de kunne ivareta meg på en bedre måte. I den første fødselen oppstod det en situasjon som sendte meg rett inn i et slags panikkanfall, og det håndterte jordmødrene på en utrolig fantastisk god måte, som gjorde at jeg følte meg trygg til tross for situasjonen som oppstod. Jeg fikk også en veldig fin ettersamtale dagen etter pga dette.

Hadde de ikke (visst dette og) håndtert dette så godt som de gjorde, ville jeg kanskje ikke turt å få et barn til. Jeg er enormt takknemlig for disse jordmødrene ❤️

Anonymkode: 90efb...6f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når var dette? Jeg fødte i 2022 og i april i år på to forskjellige sykehus. Ble aldri møtt med noe annet enn "selvfølgelig skal du få epidural!"

Anonymkode: 44fab...ab2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer jeg leser om andres fødeopplevelser, jo gladere blir jeg for den lokale fødestua vår💕 Her følges vi opp av samme jordmor hele svangerskapet, og rundt termin er alle jordmødrene oppdatert på hva som er viktig i den fødendes situasjon. Fødebrev har jeg aldri skrevet, fordi dialogen har vært så god både i svangerskapet og i tidlig fase av fødselen.

Anonymkode: 9cb00...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som du hadde en dårlig fødselsopplevelse, og det er synd. Men det betyr ikke at alle jordmødre ignorer det folk ønsker. Og det at man har jordmorstudent med på en fødsel skal jo ikke påvirke dine ønsker under fødsel. Man skal jo ikke tilpasse seg studentene. Som student (er student selv forresten) så skal man bare være glad så lenge man får lov til å bli med på fødselen.

Anonymkode: 692c1...2bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå får du gi deg, ALLE jordmødre ignorerer ikke dette. Bare fordi du har opplevd dette, betyr ikke at det gjelder ALLE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...