Gå til innhold

Rolig langtur og mat i forkant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Aktiv mosjonist som liker å ha en langtur (for meg vil det si 12 km og mer) ukentlig. Denne løper jeg helt rolig (maks høy pulssone 2). Har brukt å løpe denne fartende om det er under 14 km, ikke varmt og fordi jeg løper tidlig. Dels tenker jeg også på denne med å la kroppen bruke fettreserver (løper ellers de andre øktene med mye karbo innabords). 
Nå som det er sommer og jeg skal ha lengre turer, lirer jeg litt på om kroppen fremdeles vil bruke hovedsakelig fett som forbrenningskilde, selv om jeg spiser et veldig lite måltid i forkant? Det er snakk om kun et knekkebrød med banan eller yoghurt. Magen trives best med lett fordøyelig mat tidlig. Eventuelt har med sukkerholdig drikke underveis? Tenker det kanskje er lurt å få i meg noe, hvis jeg skal løpe lengre enn 15 km. Også for og ikke få «knekken» og føle meg helt utmattet etterpå. 

hører gjerne hva dere tenker😊

Anonymkode: 27582...7be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal selvsagt stå fastende^ 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper en langtur i uken på 15-20 km. I forkant tar jeg en banan/en smoothie - hva som helst av raske karbohydrater, noen ganger bare noen munnfuller syltetøy 😄 Ville droppet knekkebrødet da det inneholder mye fiber som kan skape fordøyelsesproblemer. Har med meg en gel på tur i tilfelle jeg går tom, men har sjeldent behov for den. Og har med meg vann på sommeren. 

Spiser alltid et større måltid noen timer etterpå. For meg fungerer det alltid best å spise godt etterpå. For mye mat tett opptil langturen er alltid krise for fordøyelse og prestasjon. 

Anonymkode: 7ea96...06e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg løper en langtur i uken på 15-20 km. I forkant tar jeg en banan/en smoothie - hva som helst av raske karbohydrater, noen ganger bare noen munnfuller syltetøy 😄 Ville droppet knekkebrødet da det inneholder mye fiber som kan skape fordøyelsesproblemer. Har med meg en gel på tur i tilfelle jeg går tom, men har sjeldent behov for den. Og har med meg vann på sommeren. 

Spiser alltid et større måltid noen timer etterpå. For meg fungerer det alltid best å spise godt etterpå. For mye mat tett opptil langturen er alltid krise for fordøyelse og prestasjon. 

Anonymkode: 7ea96...06e

Takk for tilbakemelding! Ja, det er nok tryggest å droppe knekkebrødet når det går under en time mellom. Jeg tenkte mer på om det å innta karbohydrater påvirker fettforbrenningen som disse turene skal bidra godt med. Men tviler egentlig på det. 
løper ofte på tom mage, og kan ha med saft hvis det er varmt😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...