Gå til innhold

Hva er det BESTE tørrforet til hund? Pris ingen betydning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Iridium skrev (16 timer siden):

Jeg pleide å gi mine ren VOM, men jeg merket at avføringen ble veldig tørr hos begge, samt at det virket som om de sleit med å gå på do. Jeg sluttet så med det og gikk over til tørrfòr, men da har jeg egentlig bare prøvd meg frem til et fòr som de liker og som gir de fin og regelmessig avføring. De virker veldig tilfreds og det er det viktigste for meg❤

Hunder får hard avføring av ren vom. Jeg tilsetter litt kruskakli på toppen av maten og det gjør underverker for avføringen til hunden 😊

Har fôret på vom i mange år og kommer ikke til å gå tilbake på å gi kun tørrfôr 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tørrfor er ikke junkfood på linje med Burger King etc, men kan heller sammenlignes med Toro, Findus, Fjordland og så videre. Disse halvfabrikatene/ferdigmaten er greie alternativer for folk som ikke har tid, evne eller mulighet til å ordne alt fra bunnen. Så vidt jeg vet, så har ingen blitt feilernært og syk av disse.

Anonymkode: 78e2d...8b6

Tørrfôr er ultraprossesert i så stor grad at det er umulig å gjenkjenne noen av råvarene, og ikke bare prosessert kost som dette du lister her. Håper for din egen helse at du også vet at man burde spise mest ferske råvarer.

Anonymkode: 8de99...162

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orijen er det eneste tørrforet jeg ville gitt dyrene mine, dyrt men bra.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Uenig i denne.

Tørrfor er ikke junkfood på linje med Burger King etc, men kan heller sammenlignes med Toro, Findus, Fjordland og så videre. Disse halvfabrikatene/ferdigmaten er greie alternativer for folk som ikke har tid, evne eller mulighet til å ordne alt fra bunnen. Så vidt jeg vet, så har ingen blitt feilernært og syk av disse.

Samme hvilket tørrfôr en velger, for alle har fordeler og ulemper, så er det viktigste hva hunden trives med. Normal vekt, god pels og tenner, god appetitt, normal avføring, glad og energisk hund. 

Anonymkode: 78e2d...8b6

Tørrfor er skadelig for hunder, det er en grunn til at tross enorme fremskritt i veterinærmedisin så lever våre firbeine ikke noe nevneverdig lenger, i mange tilfeller kortere, den eneste fellesnevneren er maten.

Tørrfor, inkludert veterinærfor består i hovedsak av korn,hvete og grønnsaker, dette er ting som er skadelig for hunder og katter. Det er ofte veldig lite kjøtt og proteinene er av ekstremt lav kvalitet.

Det er bare å se på selskapene som står bak det meste av tørrfor, det er ikke veldig etiske selskaper som er kjent for å skape sunne produkter, Nestle, Mars,  Procter & Gamble etc.  for rundt 15 år siden så husker jeg noen brøt seg inn hos en av disse tok bilder og postet online, der lå det tonnevis rester av kadaver i solsteiken, råttent kjøtt fulle av larver og fluer.

Diabetes,nyreproblemer og kreft er ett stadig økende problem takket være maten

Anonymkode: 35a09...f65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 19.31):

Leter etter det aller beste tørrfor til min firbente venn. Hun får p.d.d Vom og Hundemat, men tenker å begynne å blande i litt tørrfor. Men så er jo tørrfor bannlyst og da lurer jeg på om det i det heletatt finnes noe som er trygt å gi? Det snakkes om at hvetefritt tørrfor er bra. Og når man finner et hvetefritt tørrfor så er det fullt av erter, noe som tydeligvis blokkerer opptaket av Taurin, som igjen kan føre til Canine dialated cardiomyopathy (DCM). 
Noen her som har god greie på dette?

Pris er som skrevet ikke av betydning, så det kan være hva som helst så lenge jeg kan gi det til valpen med god samvittighet.

Anonymkode: 78455...5df

Det er ikke noe best for, da det er individuelt. Noe kan ha med rase og størrelse å gjøre, men slettes ikke alt.

Vi har hatt alt fra Royal Canin og vom, til en som faktisk kun tålte billigfor (sistnevnte var i gamledager, da det ikke var alskens spesialfor).

Anonymkode: efa23...5de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av de mange fordelene med råfor, er at en slipper utgifter til tannstell.

Men for å ha noe når vi er på tur, glemt å tine etc - så får mine alltid litt tørrfôr. 

Vigor Sage og Acana er de som har falt best i smak og gitt lite avføring på mine. Men de har litt stiv pris 

Siste tiden har jeg prøvd Dyrisk ( produsert på Jæren.) Funker bra.

Anonymkode: 8b207...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Frolic er best.

Anonymkode: 95355...bf7

😄 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for å ha noe når vi er på tur, glemt å tine etc - så får mine alltid litt tørrfôr. 

Vigor Sage og Acana er de som har falt best i smak og gitt lite avføring på mine. Men de har litt stiv pris 

Det er nå i hvert fall ikke sant, min hund har blitt råforet hele sitt liv, og har trukket i hvert fall halvparten av tenne pga. periodontitt. Dette til tross for at jeg pusser hver dag og hun er på tannrens en gang i året.

Ellers finnes det jo frysetørket råfor som kan gis på tur, så tørrfor er strengt tatt aldri nødvendig.

Anonymkode: c6643...7cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nå i hvert fall ikke sant, min hund har blitt råforet hele sitt liv, og har trukket i hvert fall halvparten av tenne pga. periodontitt. Dette til tross for at jeg pusser hver dag og hun er på tannrens en gang i året.

Ellers finnes det jo frysetørket råfor som kan gis på tur, så tørrfor er strengt tatt aldri nødvendig.

Anonymkode: c6643...7cd

Enig. Veldig glad i råforing selv, men å påstå at det gjør at man slipper utgifter til tannstell er drøyt. Jeg har to store hunder som aldri trenger noe tannstell, venninna mi sin lille toypuddel trenger jevnlig tannrens - samtlige spiser råfor. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farmina og Pala er ihvertfall vi fornøyd med. Vom er hovedmaten, men greit at han er vant til tørrfôr når vi skal reise eller han blir passet av andre en dag eller to. 

Anonymkode: 64d83...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette stemmer så absolutt ikke.

Min hund (av stor rase) har spist råfor hele livet, og fikk i 3 års alder en alvorlig variant av periodontitt hvor vi måtte fjerne mesteparten av tennene hennes. Dette til tross for daglig tannpuss, og årlig tannrens. 

Tannstell og tannhelse bør man ta seg råd til uansett, om man skal ha hund. 

Anonymkode: 582da...89f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruk vom som hoved mat også får han Fish4dogs som tørfor. bestiller som regel på nett siden det var kun tilgjenglig på netthandel før men tror felleskjøpet også selger det nå. 

Frisk fin hund og veldig god avføring. 

Anonymkode: ed326...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund spiste råfor tidligere, men ble frarådet det av veterinær da han var mye syk. Var mye dårlig i magen de første årene, og det var fordi han ikke tålte råfor. Det var for mye protein og for kraftig kost for magen hans. Gikk over til tørrfôr og etter det har han vært kjempefin i magen. Spiser et for for mage og tarm fra Hills. Fin pels og klør og ingen problemer med tenner. Er selvfølgelig på årlig tannrens. Han er nå 6 år og helt frisk. 

Anonymkode: 9f01a...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er egentlig ikke for tørrfor selv, og lagde all maten til min forrige hund.  Min nåværende hund har veldig sensitiv mage som gradvis har blitt verre med alderen. Nå tåler hun kun litt godbiter av fisk, kenguru (!) og hest. Hun likte ikke maten når jeg lagde, og det er vanskelig å finne kjøtt hun tåler- kenguru ligger liksom ikke i fryseren på kiwi 😅 Prøvde mange slags tørrfor, høyt anbefalte og høyt priset 🤦‍♀️ Hun likte ikke noen av dem. og etter en periode reagerte hun også på dem. Den hun liker og tåler best er faktisk Labb sensitive fra felleskjøpet. Har også en eldre hund som lett får hard mage. Han kan få litt mer kjøtt, men både pels, hud og mage er bedre på det foret enn alt annet vi har prøvd. 

Har bestilt et av hest på nett nå som så ut til å ha godt næringsinnhold. Supplerer med fiskeolje,cottage cheese, ren fisk.litt kuttede grønnsaker og hun kan få smakebiter av pålegg, men ikke større porsjoner kjøtt. 

Anonymkode: 757f0...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orijen. Mer kjøtt i tørrfôret, ikke korn.

Anonymkode: d25ea...689

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på årlig kontroll hos dyrlegen for noen uker siden. Jeg spurte om akkurat dette, da det store flertall av folk som uttaler seg på nett bannlyser tørrfôr.

Vi fikk med Royal Canin valpefôr da vi hentet hunden som valp. Fortsatte å fôre med dette, og gikk over til RC sitt rasefôr da hunden ble voksen.

Hunden er fin i pelsen, lykkelig og fornøyd. Han er våken og kvikk. Avføring tre ganger daglig, perfekt konsistens. Dyrlegen skrøt veldig over tennene. De var utrolig flotte, visstnok. Hun kjente på magen hans, og hadde ingenting å si der heller. Hun ville ikke ha byttet ut fôret han fikk nå.

Vi velger å lytte til dyrlegen, og fortsetter med dette fôret videre.

Ja, jeg vet at det omtrent er bannlyst flere steder på nett. Likevel eksisterer fôret, og hunder (og katter) holder seg friske av å spise det. Det holder for meg.

Anonymkode: 8ee34...787

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når oppdrettere har brukt standardmerker som RC, Eukanuba, Proplan, Dr Clauder etc. og kan vise til 30-50 år hvor flertallet av deres hunder har blitt gamle, levd lange, sykdomsfrie liv, pelsen er topp, muskelmassen er bra, ja da tenker jeg at tørrfôr er verken skadelig eller junkfood. 

Kan ikke tenke meg noen bedre kvantitativ undersøkelse på tørrfôr enn å se til oppdrettere og hva de synes fungerer fra valp til alderdom. 

Anonymkode: d9b71...55c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 12.30):

Jeg var på årlig kontroll hos dyrlegen for noen uker siden. Jeg spurte om akkurat dette, da det store flertall av folk som uttaler seg på nett bannlyser tørrfôr.

Vi fikk med Royal Canin valpefôr da vi hentet hunden som valp. Fortsatte å fôre med dette, og gikk over til RC sitt rasefôr da hunden ble voksen.

Hunden er fin i pelsen, lykkelig og fornøyd. Han er våken og kvikk. Avføring tre ganger daglig, perfekt konsistens. Dyrlegen skrøt veldig over tennene. De var utrolig flotte, visstnok. Hun kjente på magen hans, og hadde ingenting å si der heller. Hun ville ikke ha byttet ut fôret han fikk nå.

Vi velger å lytte til dyrlegen, og fortsetter med dette fôret videre.

Ja, jeg vet at det omtrent er bannlyst flere steder på nett. Likevel eksisterer fôret, og hunder (og katter) holder seg friske av å spise det. Det holder for meg.

Anonymkode: 8ee34...787

Bra å høre at hunden har det fint, men gjør den fra seg 3 ganger daglig??? Det høres sykt mye ut. Tyder på at det er mye fyllstoff i foret, korn grønnsaker etc som hunden ikke kan nyttiggjøre seg av. Da er plutselig ikke tørrforet så billig likevel når en tredjedel går rett gjennom systemet. 

Vi forer med vom og litt orijen. Bæsj en gang daglig, liten pølse som kommer ut på 20 kg hund. 

Anonymkode: fa3e9...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen

Hvis jeg må gi tørrfôr så er det 2 typer jeg mixer i mellom og det ene er orjjen og det andre er acana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...