Gå til innhold

Baksnakking på jobb - hvordan håndtere uten å få fiender?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på en arbeidsplass hvor vi er en del folk, og som med alle sosiale konstellasjoner oppstår det forskjeller og frustrasjoner. Ventilering i små grupper/ to og to med noen man er trygg på er helt innafor tenker jeg. Men har observert at enkelte baksnakker andre kollegaer i større grupper som i lunsjpausen eller på jobbfest. Jeg er selv en av dem som kan "sladre litt på kammerset", men synes det er milevis unna å ta det i en større gruppe. Kjenner at det er veldig ugreit. Hvordan kan jeg sette grenser her uten å bli hun sure? Og har jeg rett til det, siden jeg tross alt kan være ganske irritabel og lire fra meg til kollegaene jeg er mer nær selv?

Anonymkode: cf163...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Opplevd det samme 2-3 ganger , betyr meg egentlig ikke så gjorde ingen ting, har sterke mening så vant til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På arbeidsplassen min har vi en postkasse utenfor ledernes kontor hvor vi kan poste ris/ros til bedriften anonymt. Her puttet jeg en anonym bekymring for arbeidsmiljøet en tid tilbake. Det gikk i tema baksnakking som hadde eskalert fullstendig. Dermed ble det innkalt til møte med tema arbeidsmiljø hvor det jeg hadde nevnt ble tatt opp i plenum sammen med Arbeidstilsynet. Etter dette ble det betraktelig bedre og ingen ante hvem som hadde tipset lederne. Kanskje dere kan ha en tilsvarende postkasse på arbeidsstedet ditt? Så slipper du direkte konflikter.

Anonymkode: 30ea1...6fd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra. Norsk kultur dette.

Anonymkode: e8812...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg opplever dette nu. En del baksnakking. Ofte to og to. Frustrasjoner blir til noe man vil dele når ting på arbeidsplassen ikke fungerer. En del baksnakking, og alle er like skyldige. Jeg opplevde nu at jeg prøvde fremsnakking og ha! Plutselig er det flere som ikke snakker med meg eller hilser.. litt dumt fordi det føles nesten som baksnakking var bedre valg nu. 

Anonymkode: 5c9cb...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2024 at 2:20 AM, AnonymBruker said:

Si ifra. Norsk kultur dette.

Anonymkode: e8812...ba7

Baksnakking er norsk kultur spesifikt? Det må du nesten utdype 😂

Anonymkode: 09ed5...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig typisk, og spesielt der det er mange kvinner. Opplever dette jeg også på min arbeidsplass. Men vet hvem som snakker og hvem jeg bør holde litt avstand til, og ikke slarve med. 
Jeg har en kollega som også er venn, vi kan snakke om alt vi kjenner på, og der blir mellom oss. Hos oss er det en del feighet, der kappa blåser etter vinden. 
Folk er ofte enig med den de sist snakket med, og tør ikke si fra hva en mener selv. 
jeg holder meg langt unna baksnakking selv, men mange har tømt seg på meg, mulig fordi de vet det ikke kommer videre. 
 

Anonymkode: 8a2fc...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 0.21):

På arbeidsplassen min har vi en postkasse utenfor ledernes kontor hvor vi kan poste ris/ros til bedriften anonymt. Her puttet jeg en anonym bekymring for arbeidsmiljøet en tid tilbake. Det gikk i tema baksnakking som hadde eskalert fullstendig. Dermed ble det innkalt til møte med tema arbeidsmiljø hvor det jeg hadde nevnt ble tatt opp i plenum sammen med Arbeidstilsynet. Etter dette ble det betraktelig bedre og ingen ante hvem som hadde tipset lederne. Kanskje dere kan ha en tilsvarende postkasse på arbeidsstedet ditt? Så slipper du direkte konflikter.

Anonymkode: 30ea1...6fd

Egentlig en lur ide. Vi har det samme opplegget med anonym postkasse hos oss. Der ble det tatt opp baksnakking, og at noen føler seg baksnakket og synes derfor arbeidsmiljøet er vanskelig. 

Det går nå sport i avdelingen å finne ut av HVEM som har meldt fra om dette. Hvem er så feige at de ikke tør ta det med de det gjelder, hvem våger å ødelegge arbeidsmiljøet med å poste sånne anonyme lapper liksom. Selfølgelig den verste kvinne-klikken som skal til bunns i dette. De som snakker stygt om ALLE. 
 

Det er jo helt føkka, og baksnakkinga har eskalert. De mistenker jo alle, inkludert meg har jeg fått vite…

Anonymkode: 4948c...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...