AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Jeg er alenemor for barn på 10 og 11 år. Jeg har fått tilbud om en jobb, men må pendle 1,5 timer hver vei. Jeg har ikke slekt på stedet hvor jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte pga. barnas skole. Er dette for lang pendlevei? Barna er ferdig på skolen kl. 14.00. Anonymkode: d025b...98d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Fleksibel arbeidstid? Mulighet for hjemmekontor innimellom? Har barna aktiviteter du må kjøre til? Samvær? Har du jobb i dag/ hva er alternativet? Anonymkode: 7e564...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 Jeg er alene og har barn og har én time reisevei til jobb. Det fungerer takket være hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Jeg tar igjen jobb på kveldene og når barnet er med pappaen sin. Det er slitsomt, men jeg velger å gjøre det sånn fordi jeg er veldig glad i jobben og kollegaene mine. Jeg hadde tenkt meg godt om med så lang reisetid. Anonymkode: ff7e5...320 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Det høres helt grusomt ut. Da er du borte 11 timer hver dag, med mindre du har fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Hvor store er barna? Skal de ikke ha noe hjelp med lekser eller fritidsaktiviteter, og skal de aldri få middag? Anonymkode: 4469a...e0c 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fleksibel arbeidstid? Mulighet for hjemmekontor innimellom? Har barna aktiviteter du må kjøre til? Samvær? Har du jobb i dag/ hva er alternativet? Anonymkode: 7e564...d8f Kan ha hjemmekontor 2-3 dager ukentlig, far bor i utlandet, aktiviteter senere på dagen. Har jobb nær hjemmet pt. Mer krevende fordi den er provisjonsbasert. Anonymkode: d025b...98d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 Uff, jeg håper du greier å finne en jobb nærmere som du kan være fornøyd med. Ikke bare er det litt bortkasta å bruke så mye av livet i bil, men logistikken vil jo bli fryktelig. For ikke å snakke om når de ringer fra skolen at et av barna er syke, og du må kjøre 1,5 time for å hente 😕 Anonymkode: 38b24...22b 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er alenemor for barn på 10 og 11 år. Jeg har fått tilbud om en jobb, men må pendle 1,5 timer hver vei. Jeg har ikke slekt på stedet hvor jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte pga. barnas skole. Er dette for lang pendlevei? Barna er ferdig på skolen kl. 14.00. Anonymkode: d025b...98d Må du kjøre eller har du mulighet til å jobbe på reisen? Jeg pendler en time hver vei, men da med tog slik at jeg får gjort masse jobb på toget. Jeg hadde aldri orket å pendle 2 timer hver dag om jeg også måtte være på kontoret 7.5 timer. Det hadde blitt for lange dager. Anonymkode: 08d83...c09 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde ikke orket dette selv, og jeg er ikke alenemor. Du skal tilbringe 3t i bil hver dag. Dette er utrolig mye, og det blir veldig hardt for deg når du må gjøre alt det andre i huset helt alene. Er det ikke andre jobber i nærheten? Anonymkode: a86e0...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 Nei, det ville jeg virkelig ikke gjort. Jeg ville eventuelt ha flyttet med barna. Anonymkode: 016ea...a88 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 Hadde heller flyttet. 3 timer hver dag på pendling 😵💫 Hvordan skal du rekke å følge opp barna med middag, lekser, fritidsaktiviteter osv? Når må du reise hjemmefra, og når er du hjemme igjen? Anonymkode: a951f...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde ikke gjort det. Anonymkode: 1ec0e...f41
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #12 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er alenemor for barn på 10 og 11 år. Jeg har fått tilbud om en jobb, men må pendle 1,5 timer hver vei. Jeg har ikke slekt på stedet hvor jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte pga. barnas skole. Er dette for lang pendlevei? Barna er ferdig på skolen kl. 14.00. Anonymkode: d025b...98d Tja, du er ferdig kl 16 og er hjemme 17:30. Dette synes jeg ikke er så gale. Jeg synes det er verre at du må reise hjemmefra 6:30. Har du mulighet til å jobbe litt ekstra de dagene barna er hos faren hvis det er noe samvær, eller jobbe litt på kveldene slik at du slipper å reise hjemmefra så tidlig alltid? Anonymkode: e0d0c...1b5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #13 Skrevet 14. juni 2024 JA, det er for lang pendlervei når du er alene og har lite nettverk. Ene ungen blir dårlig på skolen og må vente minst 1.5 t før du kan hente? Hadde ikke gjort det. Anonymkode: b2ac9...1fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Skrevet 14. juni 2024 Det hadde vært fullstendig uaktuelt. Du vil ikke klare å følge opp ungene dine. Anonymkode: a9401...127 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #15 Skrevet 14. juni 2024 Du bruker over to fulle arbeidsdager på reisevei i uka. Hadde vært helt uaktuelt for meg. Anonymkode: 34e5b...607
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 Nei nei nei! Stakkars unger! De vil jo måtte være alene hele tida 😬 Anonymkode: 71c61...915
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 Det hadde jeg ikke en gang vurdert, selv om jeg ser du skriver du kan ha hjemmekontor 2-3 dager. Kunne du hatt hjemmekontor minst 4 dager, så kunne jeg nok vurdert det. MEN, jeg hadde nok vært helt knekt etter bare en så lang dag av sted og 7,5 timer på jobb. Men jeg blir sliten av reising da, du gjør kanskje ikke det? Anonymkode: 38560...660
Hansehan Skrevet 14. juni 2024 #19 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ha hjemmekontor 2-3 dager ukentlig, far bor i utlandet, aktiviteter senere på dagen. Har jobb nær hjemmet pt. Mer krevende fordi den er provisjonsbasert. Anonymkode: d025b...98d Hvis du må på kontoret to dager i uken, så er det seks timer reising i uken, altså i snitt tilsvarende litt over en halv time hver vei per uke. Kan du forhandle 3-4 dager hjemmekontor i uken? Kan du forhandle at du jobber litt hjemmefra de dagene du må på kontoret, slik at du ikke må reise før barna? Kan du forhandle slik at du får hjemmekontor de dagene barna har aktiviteter? Har de venner de kan bli med hjem 1-2 dager i uken mot at vennene blir med hjem når du er hjemme? Kan være noen foreldre som tenker det kan være en god deal. Hvordan er reiseveien? Kan du gå på et tog, dra fram laptopen og jobbe på toget, eller blir det å bytte f.eks gå-buss-tog-buss-gå på fulle transportmidler, slik at reisen blir mer slitsom? Når du jobber hjemmefra, får du bedre muligheter til å følge opp barna de dagene? Kan du f.eks. jobbe kjernetid og ta igjen timene på kvelden? Får du bedre lønn i den nye jobben? Romsligere økonomi kan bety en del og gjøre hverdagen lettere. Vil du ha mer overskudd i den nye jobben, slik at lang reisevei en del av uken ikke spiser av det totale overskuddet? Kan du få den gamle jobben tilbake hvis det ikke funker i den nye jobben? Hvilken jobb gir bedre karrieremuligheter i framtiden, når barna er større? Her er det flere ting du må ta stilling til, og du må tenke på hvordan den samlede belastningen blir. Uansett, lykke til, uansett om det blir ny eller gammel jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå