Gå til innhold

Erfaring med ECT?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk 12 runder med ECT. Hjalp det mot depresjonen? Ja. Men jeg synes ikke det var verdt det. Fikk alvorlig hukommelsestap, og mistet fem år av livet. Bryllup, ferier, vennskap, studier, jobberfaring. Borte. Jeg er ikke bitter, fordi man må prøve for å vite. Samtidig vil jeg aldri gjøre det igjen. Depresjon går som regel over med tiden. ECT kan være en snarvei, men for min del var det ikke verdt det.

Anonymkode: bc146...ff1

Jeg har slitt med depresjon i 20 år og husker knapt de siste fem årene av livet mitt, og barnet mitt sitt liv, nå. Takk for at du deler, trist at du føler det sånn 😕❤️

Anonymkode: 6e6a2...27b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ketamin? 

Anonymkode: fa848...924

Har dessverre ikke råd 😕

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville hoppet på psilocybin før ect. Men umulig å si uten å være i den andres situasjon. Masse lykke til ❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror jeg ville hoppet på psilocybin før ect. Men umulig å si uten å være i den andres situasjon. Masse lykke til ❤️❤️

Er det noe leger driver med eller er det noe man må prøve på egen hånd? 

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ketamine versus ECT for Nonpsychotic Treatment-Resistant Major Depression | New England Journal of Medicine (nejm.org)

Ketamin er et trygt alternativ med lik eller bedre virkning, og uten ødelagt hukommelse.

Kjenner til en som har tatt ECT og han virker helt "fjern". Spiller sjakk med ham, og han er egentlig 2200 men spiller som 1200-1800 nå. Plutselig kan han gjøre helt sinnsykt dårlige trekk. Veldig hyggelig, men han er ikke den samme som han var.

Anonymkode: 390f7...447

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har dessverre ikke råd 😕

Det er helt utrolig at ketamin ikke dekkes av staten, mens de bruker ECT enda som har kjente og alvorlige bivirkninger av en helt annen alvorlighetsgrad.

Veldig synd, og ja, det er dessverre dyrt. Norge ligger langt etter på det området.

AnonymBruker
Skrevet

Min venninnes barn ville vært farløse uten ect. Han prøvde å ta livet sitt to ganger, bare flaks at han overlevde. Han fikk ect og lever. Han hadde prøvd mye behandling før det.. 

Ect er ikke akkurat førstevalget, så for mange er det vel ikke så mye å tape på å prøve. Ikke fungerende eller død, vs. mulig bedring 

Anonymkode: 7e9c5...60b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min venninnes barn ville vært farløse uten ect. Han prøvde å ta livet sitt to ganger, bare flaks at han overlevde. Han fikk ect og lever. Han hadde prøvd mye behandling før det.. 

Ect er ikke akkurat førstevalget, så for mange er det vel ikke så mye å tape på å prøve. Ikke fungerende eller død, vs. mulig bedring 

Anonymkode: 7e9c5...60b

Ja, det er nettopp det jeg kjenner på. Alternativet er mye verre. Ikke for meg, men for 5-åringen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ketamine versus ECT for Nonpsychotic Treatment-Resistant Major Depression | New England Journal of Medicine (nejm.org)

Ketamin er et trygt alternativ med lik eller bedre virkning, og uten ødelagt hukommelse.

Kjenner til en som har tatt ECT og han virker helt "fjern". Spiller sjakk med ham, og han er egentlig 2200 men spiller som 1200-1800 nå. Plutselig kan han gjøre helt sinnsykt dårlige trekk. Veldig hyggelig, men han er ikke den samme som han var.

Det er uansett utenfor rekkevidde for meg 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...