AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #21 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er muligens et dumt spørsmål, men på hvilken måte ble du feilbehandlet? Anonymkode: e595f...164 Vanligvis får man 5-6 behandlinger for å vurdere effekten. Har man god effekt, fullfører man serien på 12 behandlinger. Har man ikke effekt, så avsluttes behandlingen, for det er kjent at det har uønskede bivirkninger. Hos meg ble en slik vurdering aldri tatt, og jeg fikk minimum 36 behandlinger (antallet er litt usikkert, siden de ikke skrev journal, men i etterkant fant vi 36 ekg-målinger, men det kan godt være flere). Behandlingen ble også gitt under tvang, noe som ikke skal skje. Jeg vurderte å gå til sak mot sykehuset, men fikk beskjed om at dette hadde skjedd med så mange pasienter at de egentlig hadde nok søksmål til å sørge for straff. Så jeg var dessverre bare en av mange... Jeg kan dessverre ikke si når hukommelsestapet inntraff, men i følge familien min begynte jeg å endre meg allerede etter 3-4 behandlinger. Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #22 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanligvis får man 5-6 behandlinger for å vurdere effekten. Har man god effekt, fullfører man serien på 12 behandlinger. Har man ikke effekt, så avsluttes behandlingen, for det er kjent at det har uønskede bivirkninger. Hos meg ble en slik vurdering aldri tatt, og jeg fikk minimum 36 behandlinger (antallet er litt usikkert, siden de ikke skrev journal, men i etterkant fant vi 36 ekg-målinger, men det kan godt være flere). Behandlingen ble også gitt under tvang, noe som ikke skal skje. Jeg vurderte å gå til sak mot sykehuset, men fikk beskjed om at dette hadde skjedd med så mange pasienter at de egentlig hadde nok søksmål til å sørge for straff. Så jeg var dessverre bare en av mange... Jeg kan dessverre ikke si når hukommelsestapet inntraff, men i følge familien min begynte jeg å endre meg allerede etter 3-4 behandlinger. Anonymkode: 0666b...f83 Det er virkelig urovekkende at de har så dårlige rutiner! ECT kan ikke utføres med grunnlagt i tvang, men det kan utføres med grunnlagt i nødrett. Noe som for så vidt er svært bekymringsverdig med tanke på rettssikkerheten, siden utøvelse av tvang er noe som følges opp og kontrolleres, og noe man kan klage på. Bruk av nødrett kan ikke klages på og det er ingen som holder styr på om den skjer korrekt. Den eneste måten å få prøvet om nødretten er legitim er å politianmelde, men det blir nok bare henlagt. Ingen kontrollkommisjon (selv om den også har sine mangler) for nødrett. Anonymkode: e595f...164
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #23 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er virkelig urovekkende at de har så dårlige rutiner! ECT kan ikke utføres med grunnlagt i tvang, men det kan utføres med grunnlagt i nødrett. Noe som for så vidt er svært bekymringsverdig med tanke på rettssikkerheten, siden utøvelse av tvang er noe som følges opp og kontrolleres, og noe man kan klage på. Bruk av nødrett kan ikke klages på og det er ingen som holder styr på om den skjer korrekt. Den eneste måten å få prøvet om nødretten er legitim er å politianmelde, men det blir nok bare henlagt. Ingen kontrollkommisjon (selv om den også har sine mangler) for nødrett. Anonymkode: e595f...164 Dette skjedde under tvangsinnleggelse, og jeg ble fortalt at jeg ville få mulighet til å reise hjem dersom jeg skrev under samtykkeskjema. Hele poenget med tvangsinnleggelse er jo at man ikke lenger er samtykkekompetent, så den underskriften var ikke så mye verdt. Men jeg synes faktisk ikke det var mest problematisk. Det var verre at de ikke førte journal. Jeg vet jo ikke bakgrunnen for hvorfor det ble gjort, og ingen kan fortelle meg hva som skjedde med meg. Da jeg tok det opp, så nektet de for at jeg har fått så mange behandlinger, de insisterte på at det var 12. Så flaks for meg at jeg fant de ekg-utskriftene, som beviser noe annet. Det er nok mange som ser ect-behandling som siste utvei, men problemet er at de som har effekt ofte bare har forbigående effekt. Når sjokket og endorfinene gir seg, så er man akkurat like deprimert. Bare at svært mange har nye symptomer i tillegg. Hukommelsestap er den vanligste effekten, men det er jo andre ting som kan skje også. Hodepine, afasi osv... Litt morsomt er det at ett-behandling ble utviklet fordi legene trodde at mennesker med epilepsi ikke ble deprimerte, så de simulerte epileptiske anfall. Det er ingen annen forklaring på hvorfor det skulle ha en effekt. Man skulle tro man hadde kommet litt lenger i 2024... Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #24 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette skjedde under tvangsinnleggelse, og jeg ble fortalt at jeg ville få mulighet til å reise hjem dersom jeg skrev under samtykkeskjema. Hele poenget med tvangsinnleggelse er jo at man ikke lenger er samtykkekompetent, så den underskriften var ikke så mye verdt. Men jeg synes faktisk ikke det var mest problematisk. Det var verre at de ikke førte journal. Jeg vet jo ikke bakgrunnen for hvorfor det ble gjort, og ingen kan fortelle meg hva som skjedde med meg. Da jeg tok det opp, så nektet de for at jeg har fått så mange behandlinger, de insisterte på at det var 12. Så flaks for meg at jeg fant de ekg-utskriftene, som beviser noe annet. Det er nok mange som ser ect-behandling som siste utvei, men problemet er at de som har effekt ofte bare har forbigående effekt. Når sjokket og endorfinene gir seg, så er man akkurat like deprimert. Bare at svært mange har nye symptomer i tillegg. Hukommelsestap er den vanligste effekten, men det er jo andre ting som kan skje også. Hodepine, afasi osv... Litt morsomt er det at ett-behandling ble utviklet fordi legene trodde at mennesker med epilepsi ikke ble deprimerte, så de simulerte epileptiske anfall. Det er ingen annen forklaring på hvorfor det skulle ha en effekt. Man skulle tro man hadde kommet litt lenger i 2024... Anonymkode: 0666b...f83 Det føles veldig som siste utvei for meg, jeg vil at barnet mitt skal vokse opp med en mamma. Og jeg vet ikke hvordan det skal skje om jeg ikke finner noe som virker. Men utrolig trist å høre om hvordan du har blitt behandlet ❤️ Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #25 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette skjedde under tvangsinnleggelse, og jeg ble fortalt at jeg ville få mulighet til å reise hjem dersom jeg skrev under samtykkeskjema. Hele poenget med tvangsinnleggelse er jo at man ikke lenger er samtykkekompetent, så den underskriften var ikke så mye verdt. Men jeg synes faktisk ikke det var mest problematisk. Det var verre at de ikke førte journal. Jeg vet jo ikke bakgrunnen for hvorfor det ble gjort, og ingen kan fortelle meg hva som skjedde med meg. Da jeg tok det opp, så nektet de for at jeg har fått så mange behandlinger, de insisterte på at det var 12. Så flaks for meg at jeg fant de ekg-utskriftene, som beviser noe annet. Det er nok mange som ser ect-behandling som siste utvei, men problemet er at de som har effekt ofte bare har forbigående effekt. Når sjokket og endorfinene gir seg, så er man akkurat like deprimert. Bare at svært mange har nye symptomer i tillegg. Hukommelsestap er den vanligste effekten, men det er jo andre ting som kan skje også. Hodepine, afasi osv... Litt morsomt er det at ett-behandling ble utviklet fordi legene trodde at mennesker med epilepsi ikke ble deprimerte, så de simulerte epileptiske anfall. Det er ingen annen forklaring på hvorfor det skulle ha en effekt. Man skulle tro man hadde kommet litt lenger i 2024... Anonymkode: 0666b...f83 Grunnlaget for innleggelsen er tvang, men ikke grunnlaget for ECT. Man kan ha samtykkekompetanse og være tvangsinnlagt. Det er ikke et vilkår at den mangler dersom det er fare for liv og helse. Det er jo litt interessant, man fant jo ut at antiepileptika også fungerer for de med bipolar lidelse fordi den lidelsen var underrepresentert hos de med epilepsi. Anonymkode: e595f...164
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #26 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnlaget for innleggelsen er tvang, men ikke grunnlaget for ECT. Man kan ha samtykkekompetanse og være tvangsinnlagt. Det er ikke et vilkår at den mangler dersom det er fare for liv og helse. Det er jo litt interessant, man fant jo ut at antiepileptika også fungerer for de med bipolar lidelse fordi den lidelsen var underrepresentert hos de med epilepsi. Anonymkode: e595f...164 I mitt tilfelle forklarte de at jeg aldri skulle bli bedt om å skrive under på noe som helst, fordi jeg ikke var samtykkekompetent. Jeg husker dessverre ikke noe av dette selv, så jeg må forholde meg til skriftlige svar fra sykehuset hvor jeg ble behandlet. De innrømmet skyld for feilbehandling, behandling under tvang, manglende journalføring osv. Jeg fikk reise hjem, som de lokket med, så mesteparten av behandlingene foregikk ikke under tvang. Men jeg ble truet med ny tvangsinnleggelse dersom jeg ikke møtte opp, så det var også en form for tvang, i følge sykehusets advokat. I prosessen fikk jeg møte andre pasienter i samme situasjon, og jeg var sjokkert over antallet. Felles for oss alle var feilbehandling med store konsekvenser. Jeg skulle faktisk ønske jeg gikk videre med saken uansett den gangen, selv om sykehuset fikk refs, men det var ikke så lett når jeg knapt husket mitt eget navn... Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #27 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I mitt tilfelle forklarte de at jeg aldri skulle bli bedt om å skrive under på noe som helst, fordi jeg ikke var samtykkekompetent. Jeg husker dessverre ikke noe av dette selv, så jeg må forholde meg til skriftlige svar fra sykehuset hvor jeg ble behandlet. De innrømmet skyld for feilbehandling, behandling under tvang, manglende journalføring osv. Jeg fikk reise hjem, som de lokket med, så mesteparten av behandlingene foregikk ikke under tvang. Men jeg ble truet med ny tvangsinnleggelse dersom jeg ikke møtte opp, så det var også en form for tvang, i følge sykehusets advokat. I prosessen fikk jeg møte andre pasienter i samme situasjon, og jeg var sjokkert over antallet. Felles for oss alle var feilbehandling med store konsekvenser. Jeg skulle faktisk ønske jeg gikk videre med saken uansett den gangen, selv om sykehuset fikk refs, men det var ikke så lett når jeg knapt husket mitt eget navn... Anonymkode: 0666b...f83 Det er en av mine store frykter, å bli tvangsinnlagt for så å bli tvangsbehandlet med medisiner eller ECT. Har opplevd flere ganger å bli tvangsmedisinert med korttidsvirkende beroligende som tvangsmiddel, og det var ille nok. Anonymkode: e595f...164
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #28 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en av mine store frykter, å bli tvangsinnlagt for så å bli tvangsbehandlet med medisiner eller ECT. Har opplevd flere ganger å bli tvangsmedisinert med korttidsvirkende beroligende som tvangsmiddel, og det var ille nok. Anonymkode: e595f...164 Skjønner det❤️ Heldigvis har reglene om tvang blitt betydelig skjerpet siden jeg var tvangsinnlagt. Sånn sett har pasientene mye større rettsvern i dag. Dessverre brukes manipulasjon fremdeles aktivt i psykiatrien. Se bare på hvordan de legger frem ect-behandling som eneste utvei, osv... Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #29 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner det❤️ Heldigvis har reglene om tvang blitt betydelig skjerpet siden jeg var tvangsinnlagt. Sånn sett har pasientene mye større rettsvern i dag. Dessverre brukes manipulasjon fremdeles aktivt i psykiatrien. Se bare på hvordan de legger frem ect-behandling som eneste utvei, osv... Anonymkode: 0666b...f83 Men hva annet er det? Når man har prøvd "alt" av antidepressiva, stemningssrabiliserende og årevis med samtaleterapi? Sett bort ifra ketamin, det har jeg som nevnt ikke råd til. Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #30 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner det❤️ Heldigvis har reglene om tvang blitt betydelig skjerpet siden jeg var tvangsinnlagt. Sånn sett har pasientene mye større rettsvern i dag. Dessverre brukes manipulasjon fremdeles aktivt i psykiatrien. Se bare på hvordan de legger frem ect-behandling som eneste utvei, osv... Anonymkode: 0666b...f83 Min erfaring er dessverre fra de siste årene. Fikk også presentert ECT som en slags vidunderkur av enkelte der, men da hadde jeg allerede hørt mye om de negative sidene, så takket blankt nei til det. Var heldigvis ikke grunnlag for å bruke det i nødrett. Jeg sa meg også villig til å prøve medisiner så slapp tvangsbehandling. Men selv om jeg var så dårlig at jeg ble tvangsinnlagt så var jeg likevel frisk nok til å i alle fall til dels klare å vurdere konsekvensene av hva jeg takket ja og nei til. Er så redd for å ende opp i en situasjon hvor jeg ikke er det, sånn som du beskriver. (Beklager at det ble en del avsporing TS) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva annet er det? Når man har prøvd "alt" av antidepressiva, stemningssrabiliserende og årevis med samtaleterapi? Sett bort ifra ketamin, det har jeg som nevnt ikke råd til. Anonymkode: 6e6a2...27b Det finnes jo veldig mange ulike former for terapi da. DBT, CBT, BET, mentaliseringsbasert terapi, osv. Har du blitt tilbudt noe av det? Anonymkode: e595f...164
BobbySocks Skrevet 15. juni 2024 #31 Skrevet 15. juni 2024 Før plasserte man elektrodene annerledes, strømmen gikk i større grad igjennom senteret for hukommelse (enkelt forklart). I dag plasserer man elektrodene annerledes og på den måten forebygger man for hukommelsestap.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #32 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min erfaring er dessverre fra de siste årene. Fikk også presentert ECT som en slags vidunderkur av enkelte der, men da hadde jeg allerede hørt mye om de negative sidene, så takket blankt nei til det. Var heldigvis ikke grunnlag for å bruke det i nødrett. Jeg sa meg også villig til å prøve medisiner så slapp tvangsbehandling. Men selv om jeg var så dårlig at jeg ble tvangsinnlagt så var jeg likevel frisk nok til å i alle fall til dels klare å vurdere konsekvensene av hva jeg takket ja og nei til. Er så redd for å ende opp i en situasjon hvor jeg ikke er det, sånn som du beskriver. (Beklager at det ble en del avsporing TS) Det finnes jo veldig mange ulike former for terapi da. DBT, CBT, BET, mentaliseringsbasert terapi, osv. Har du blitt tilbudt noe av det? Anonymkode: e595f...164 Har prøvd flere behandlingsmetoder, og ingenting har virket mot depresjonen min. Har blitt betydelig bedre ift. sosial angst. Og det er fint det, men det er ikke det jeg sliter mest med. Jeg er i jobb, trener, tar vare på ungen min, har venner og er sosial osv. Så jeg "fungerer" på et vis. Men jeg er og har vært alvorlig deprimert nå i flere år. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #33 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har prøvd flere behandlingsmetoder, og ingenting har virket mot depresjonen min. Har blitt betydelig bedre ift. sosial angst. Og det er fint det, men det er ikke det jeg sliter mest med. Jeg er i jobb, trener, tar vare på ungen min, har venner og er sosial osv. Så jeg "fungerer" på et vis. Men jeg er og har vært alvorlig deprimert nå i flere år. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 6e6a2...27b Jeg ble jo også fortalt at ect var det eneste alternativet som gjensto. Og så opplevde jeg at alt ble langt verre. Før ect var jeg dypt deprimert, selvmordstanker og alvorlige søvnproblemer. Etter ect var jeg dypt deprimert, hadde selvmordstanker og alvorlige søvnproblemer, i tillegg hadde jeg visket ut 2 år av livet mitt, mistet jobben, førerkort, fikk økonomiske problemer og slet i relasjon med ungene mine og mannen min (det er ikke så gøy med apatisk mor som ikke kan nok ord til å formulere grunnleggende setninger). Trodde faktisk ikke det kunne bli verre enn det var, men du verden så mye verre livet mitt kunne bli! Men i dag har jeg det heldigvis veldig bra, så det finnes jo åpenbart andre alternativer! Hva som virker for deg er jo ikke godt å si. Men noe virket for meg, selv etter at jeg ble fortalt at ect var siste alternativ... Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #34 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble jo også fortalt at ect var det eneste alternativet som gjensto. Og så opplevde jeg at alt ble langt verre. Før ect var jeg dypt deprimert, selvmordstanker og alvorlige søvnproblemer. Etter ect var jeg dypt deprimert, hadde selvmordstanker og alvorlige søvnproblemer, i tillegg hadde jeg visket ut 2 år av livet mitt, mistet jobben, førerkort, fikk økonomiske problemer og slet i relasjon med ungene mine og mannen min (det er ikke så gøy med apatisk mor som ikke kan nok ord til å formulere grunnleggende setninger). Trodde faktisk ikke det kunne bli verre enn det var, men du verden så mye verre livet mitt kunne bli! Men i dag har jeg det heldigvis veldig bra, så det finnes jo åpenbart andre alternativer! Hva som virker for deg er jo ikke godt å si. Men noe virket for meg, selv etter at jeg ble fortalt at ect var siste alternativ... Anonymkode: 0666b...f83 Men hva virket da? Prøvde de en annen behandlingsmetode de ikke hadde prøvd før? De har jo prøvd alt de vet om på meg 🤷♀️ Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #35 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva virket da? Prøvde de en annen behandlingsmetode de ikke hadde prøvd før? De har jo prøvd alt de vet om på meg 🤷♀️ Anonymkode: 6e6a2...27b Jeg fikk ny behandler som oppjusterte behandlingen til 2-3 møter i uka. Kognitiv terapi. Holdt på i et knapt år, og har ikke hatt en depresjon siden. Da hadde jeg vært syk i 20 år (siden tenårene). Offentlig helsevesen er jo ofte preget av varierende kvalitet på behandler, lange behandlingsavbrudd pga sykemeldinger og en fastlåst innstilling om at en gang i uka er nok. Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #36 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk ny behandler som oppjusterte behandlingen til 2-3 møter i uka. Kognitiv terapi. Holdt på i et knapt år, og har ikke hatt en depresjon siden. Da hadde jeg vært syk i 20 år (siden tenårene). Offentlig helsevesen er jo ofte preget av varierende kvalitet på behandler, lange behandlingsavbrudd pga sykemeldinger og en fastlåst innstilling om at en gang i uka er nok. Anonymkode: 0666b...f83 Jeg har prøvd både offentlig og privat, de siste fem årene har jeg bare gått privat. Har prøvd intensiv kognitiv terapi uten hell 😕 Har også vært syk i 20 år, så har liksom prøvd "alt". Får bare håpe at jeg er en av dem det hjelper for 🤞 Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #37 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har prøvd både offentlig og privat, de siste fem årene har jeg bare gått privat. Har prøvd intensiv kognitiv terapi uten hell 😕 Har også vært syk i 20 år, så har liksom prøvd "alt". Får bare håpe at jeg er en av dem det hjelper for 🤞 Anonymkode: 6e6a2...27b Du har jo bestemt deg, og det vil jeg tro er en fordel for deg. Placeboeffekt er kraftfulle saker, så du skal se at dette hjelper, bare fordi du tror på det. Og hvis du opplever hukommelsestap, funksjonstap osv, så er det jo ditt valg, ikke noe som er påført deg av andre. Jeg tror det ville vært mindre bittert for meg, dersom jeg selv hadde valgt å gjøre dette mot meg selv. Så jeg ønsker deg masse lykke til og håper at du har god effekt. Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #38 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du har jo bestemt deg, og det vil jeg tro er en fordel for deg. Placeboeffekt er kraftfulle saker, så du skal se at dette hjelper, bare fordi du tror på det. Og hvis du opplever hukommelsestap, funksjonstap osv, så er det jo ditt valg, ikke noe som er påført deg av andre. Jeg tror det ville vært mindre bittert for meg, dersom jeg selv hadde valgt å gjøre dette mot meg selv. Så jeg ønsker deg masse lykke til og håper at du har god effekt. Anonymkode: 0666b...f83 Jeg tror absolutt ikke at det kommer til å virke, men jeg føler som nevnt at jeg ikke har noe valg. Jeg har prøvd alt, det er ikke mer igjen. Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #39 Skrevet 16. juni 2024 Jeg fikk 12 runder med ECT. Hjalp det mot depresjonen? Ja. Men jeg synes ikke det var verdt det. Fikk alvorlig hukommelsestap, og mistet fem år av livet. Bryllup, ferier, vennskap, studier, jobberfaring. Borte. Jeg er ikke bitter, fordi man må prøve for å vite. Samtidig vil jeg aldri gjøre det igjen. Depresjon går som regel over med tiden. ECT kan være en snarvei, men for min del var det ikke verdt det. Anonymkode: bc146...ff1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #40 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 21.30): Jeg har prøvd "alt", så dette er siste utvei. Tror varige problemer med hukommelsen er sjelden. Og det er kanskje bedre å leve med dårlig hukommelse enn å ikke leve. Anonymkode: 6e6a2...27b Ketamin? Anonymkode: fa848...924
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå