AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Jeg kjenner flere som har hatt svært god effekt av ECT mot depresjon. Selv fikk jeg så stort hukommelsestap at behandling ble avbrutt. Anonymkode: 6ae7c...48d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner flere som har hatt svært god effekt av ECT mot depresjon. Selv fikk jeg så stort hukommelsestap at behandling ble avbrutt. Anonymkode: 6ae7c...48d Tusen takk for at du deler ❤️ Veldig synd du opplevde å få hukommelsestap 😕 Jeg skal begynne på mandag, så veldig spent på om det kommer til å virke. Noen andre? 😊 Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har ikke prøvd det, men har en venninne som fikk det, og hun fikk stort hukommelsestap, hun glemte ca alt fra to år før hun fikk det. Personer, hendelser osv. Samtidig reddet det livet hennes. Anonymkode: e595f...164 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Hadde aldri tørt. Heller forsøke flere antidepressiva. Ville ikke ha vandret rundt som i Alzheimer uten husk. Anonymkode: b0322...c83
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde aldri tørt. Heller forsøke flere antidepressiva. Ville ikke ha vandret rundt som i Alzheimer uten husk. Anonymkode: b0322...c83 Jeg har prøvd "alt", så dette er siste utvei. Tror varige problemer med hukommelsen er sjelden. Og det er kanskje bedre å leve med dårlig hukommelse enn å ikke leve. Anonymkode: 6e6a2...27b 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har ikke prøvd det, men har en venninne som fikk det, og hun fikk stort hukommelsestap, hun glemte ca alt fra to år før hun fikk det. Personer, hendelser osv. Samtidig reddet det livet hennes. Anonymkode: e595f...164 Takk for svar 😊 Ja, det er såklart trist å "miste" minner sånn. Men om det hjelper har jeg 40 år framover der jeg i hvert fall er i live. Anonymkode: 6e6a2...27b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar 😊 Ja, det er såklart trist å "miste" minner sånn. Men om det hjelper har jeg 40 år framover der jeg i hvert fall er i live. Anonymkode: 6e6a2...27b Hun var 22 da hun fikk det og hadde egentlig begynt å studere, og det var alt annet enn enkelt å stadig møte på folk som hun egentlig burde kjenne, men som hun ikke ante hvem var. Det påvirker jo også psyken. Det har i alle fall gjort meg skeptisk til det, selv om det heldigivs ikke har vært aktuelt for min del hittil. Har du vurdert ketamin? Jeg tror jeg hadde vurdert det før ev. ECT. Anonymkode: e595f...164
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun var 22 da hun fikk det og hadde egentlig begynt å studere, og det var alt annet enn enkelt å stadig møte på folk som hun egentlig burde kjenne, men som hun ikke ante hvem var. Det påvirker jo også psyken. Det har i alle fall gjort meg skeptisk til det, selv om det heldigivs ikke har vært aktuelt for min del hittil. Har du vurdert ketamin? Jeg tror jeg hadde vurdert det før ev. ECT. Anonymkode: e595f...164 Har dessverre ikke penger til det, er alenemamma og det er vanskelig å få ting til å gå rundt som det er. Tror det er omtrent 10.000 per behandling og det krever fort noen behandlinger 😕 Anonymkode: 6e6a2...27b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dessverre ikke penger til det, er alenemamma og det er vanskelig å få ting til å gå rundt som det er. Tror det er omtrent 10.000 per behandling og det krever fort noen behandlinger 😕 Anonymkode: 6e6a2...27b Ja, det er ganske dyrt dessverre. Jeg håper du finner noe som hjelper deg! ❤️ Anonymkode: e595f...164
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Skrevet 14. juni 2024 Er med på å utføre ECT. De fleste er fornøyde. Anonymkode: 63f1a...e7b 1
Humle Brumle Skrevet 14. juni 2024 #12 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde fantastisk effekt av ect. Har schizofreni men fikk ect for moderat depresjon med selvmordstanker og planer. Merket endring fra første støt Hadde hatt et selvmordsforsøk før jeg fikk det og var helt nedbrutt og så ingen utvei. Trodde oppriktig jeg skulle dø. Men etter ect ble jeg bedre og bedre. Og i forrige helg fikk jeg se min bror bli konfirmert! Fikk holdt tale og gitt en gave. Det er virkelig flott å tenke på da jeg skrev i et avskjedsbrev: «sett alt jeg har av penger på en konto og gi det til lillebrors konfirmasjon etter min død» Men vet dere hva jeg overlevde! Jeg fikk gitt en gave selv! Og jeg fikk være i livet i konfirmasjonen hans! Virkelig en privilegie å være i livet og faktisk føle på glede igjen! Takk og lov for ECT! 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 Nekter å tro på at selvpåført demens er eneste muligheten der ute som finnes for deg. Håper virkelig du slipper å miste hukommelsen. Anonymkode: 92aec...48d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #14 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nekter å tro på at selvpåført demens er eneste muligheten der ute som finnes for deg. Håper virkelig du slipper å miste hukommelsen. Anonymkode: 92aec...48d Tror ikke du vet hva demens er når du nevner det i denne sammenhengen. Demens har ingenting med ECT å gjøre. Det er heller ikke snakk om å miste hukommelsen, men at det finnes en risiko for å miste minner fra en (u)viss periode. Anonymkode: 22956...54d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #15 Skrevet 15. juni 2024 Fikk ECT to ganger i 2011 - hadde god effekt og ikke vært syk siden. Nå holder jeg på med doktorgrad, så svekket ikke mine kognitive evner. Fikk ikke problemer med hukommelsen. ❤️ Lykke til ❤️ Anonymkode: f505b...f76 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #16 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror ikke du vet hva demens er når du nevner det i denne sammenhengen. Demens har ingenting med ECT å gjøre. Det er heller ikke snakk om å miste hukommelsen, men at det finnes en risiko for å miste minner fra en (u)viss periode. Anonymkode: 22956...54d Du må ikke ta alt folk skriver så bokstavlig. Og jo, noen mister faktisk hele hukommelsen. Anonymkode: 92aec...48d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #17 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må ikke ta alt folk skriver så bokstavlig. Og jo, noen mister faktisk hele hukommelsen. Anonymkode: 92aec...48d Kanskje du heller bør slutte å svartmale ting så veldig. Anonymkode: 22956...54d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #18 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du heller bør slutte å svartmale ting så veldig. Anonymkode: 22956...54d Stått opp med feil ben i dag? 😊 Anonymkode: 92aec...48d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #19 Skrevet 15. juni 2024 Jeg fikk ECT for 10 år siden. Mistet hukommelsen. Husker veldig lite fra perioden jeg fikk behandling og ca to år før. Ungenes første skoledag, julaften, 17. mai, bursdager... Alt er borte. Dessverre mistet jeg mye av det jeg trengte for å utføre jobben min også, så jeg måtte slutte. Førerkortet mistet jeg også, for jeg scoret så dårlig på kognitive tester at det ikke var forsvarlig å kjøre bil. Jeg har senere tatt deler av utdanningen på nytt, så jeg mistet heldigvis ikke muligheten til å lære. Men noe har endret seg permanent, for jeg sliter med konsentrasjonen. Før elsket jeg å lese bøker og se filmer, men det mistet jeg dessverre evnen til. Det skal sies at jeg ble feilbehandlet, og sykehuset har erkjent dette. Problemet er at jeg ikke tror rutinene har blitt så mye bedre med årene, så det skjer sikkert i dag også. En fryktelig skremmende opplevelse, som ødela veldig mye. Heldigvis fikk jeg god behandling i ettertid, og er ganske frisk i dag. Anonymkode: 0666b...f83
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #20 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk ECT for 10 år siden. Mistet hukommelsen. Husker veldig lite fra perioden jeg fikk behandling og ca to år før. Ungenes første skoledag, julaften, 17. mai, bursdager... Alt er borte. Dessverre mistet jeg mye av det jeg trengte for å utføre jobben min også, så jeg måtte slutte. Førerkortet mistet jeg også, for jeg scoret så dårlig på kognitive tester at det ikke var forsvarlig å kjøre bil. Jeg har senere tatt deler av utdanningen på nytt, så jeg mistet heldigvis ikke muligheten til å lære. Men noe har endret seg permanent, for jeg sliter med konsentrasjonen. Før elsket jeg å lese bøker og se filmer, men det mistet jeg dessverre evnen til. Det skal sies at jeg ble feilbehandlet, og sykehuset har erkjent dette. Problemet er at jeg ikke tror rutinene har blitt så mye bedre med årene, så det skjer sikkert i dag også. En fryktelig skremmende opplevelse, som ødela veldig mye. Heldigvis fikk jeg god behandling i ettertid, og er ganske frisk i dag. Anonymkode: 0666b...f83 Dette er muligens et dumt spørsmål, men på hvilken måte ble du feilbehandlet? Anonymkode: e595f...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå