AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har et minne jeg husker som en drøm, som pga detaljer i drømmen må ha vært fra jeg var mellom 0-1 år gammel. Grunnen til at jeg tenker at det må ha vært en drøm, er at jeg svevde i lufta, og så meg selv og en mannen fra et sted utenfor meg selv. Greia er at jeg i denne drømmen ble utsatt for en form for overgrep av seksuell art, av en voksen person som sto meg nær. Jeg har også korte glimt av minner fra våken tilstand som korresponderer med detaljer i drømmen, som er fra samme periode, bare uten overgrep involvert. Siden jeg var så liten, synes jeg det er rart at jeg drømte om overgrep. Er det i det hele tatt mulig for et så lite barn å finne opp noe sånt i fantasien, og drømme om det, hvis man aldri har vært utsatt for det? Anonymkode: 51fb8...f48 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Man har ikke minner fra man er ett år. Eventuelle traumer og overgrep fra den perioden vil mer sette seg i kroppen. Anonymkode: 0eaf8...458 18
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 Du kan jo ikke estimere hvor gammel du var Anonymkode: 3d853...d4a 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Dette er et falskt minne. Du husker ikke noe fra du var et år. Ikke i den bevisste hjernen. Du hadde ikke kunnet lagre bilder av det fordi du ikke visste hva det var du lagret. Du har ikke fotografisk hukommelse, hukommelsen vår et lagret mye med språk og du kunne ikke lagret dette. Å huske en drøm fra man var ett år er enda mer urealistisk. Dette er ikke noe du fant på som barn, dette er noe som har kommet til deg som et falskt minne seinere i livet. Hvor vidt du er utsatt for overgrep kan jeg selvsagt ikke si - men dette ene minnet ditt kan med umulighet være sant. Anonymkode: 80c32...79a 16
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er et falskt minne. Du husker ikke noe fra du var et år. Ikke i den bevisste hjernen. Du hadde ikke kunnet lagre bilder av det fordi du ikke visste hva det var du lagret. Du har ikke fotografisk hukommelse, hukommelsen vår et lagret mye med språk og du kunne ikke lagret dette. Å huske en drøm fra man var ett år er enda mer urealistisk. Dette er ikke noe du fant på som barn, dette er noe som har kommet til deg som et falskt minne seinere i livet. Hvor vidt du er utsatt for overgrep kan jeg selvsagt ikke si - men dette ene minnet ditt kan med umulighet være sant. Anonymkode: 80c32...79a AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan jo ikke estimere hvor gammel du var Anonymkode: 3d853...d4a I motsetning til det dere sier, finnes det faktisk mange som husker ting fra de var så pass små, og det er veldig mye forskere ikke vet når det gjelder lagring av minner. Jeg har generelt sett alltid hatt et godt minne, og pga omstendigheter i drømmen og de øvrige minnene som jeg har fått bekreftet hundre prosent, må jeg ha vært så pass liten da jeg formet de minnene. Det var forøvrig dumt av meg å gå til kg med et spørsmål som faktisk krever en viss kompetanse å svare på 😆 God helg 🌸 Anonymkode: 51fb8...f48 5 1 1
klarinetta Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I motsetning til det dere sier, finnes det faktisk mange som husker ting fra de var så pass små, og det er veldig mye forskere ikke vet når det gjelder lagring av minner. Jeg har generelt sett alltid hatt et godt minne, og pga omstendigheter i drømmen og de øvrige minnene som jeg har fått bekreftet hundre prosent, må jeg ha vært så pass liten da jeg formet de minnene. Det var forøvrig dumt av meg å gå til kg med et spørsmål som faktisk krever en viss kompetanse å svare på 😆 God helg 🌸 Anonymkode: 51fb8...f48 Hm, jeg tenker at det kun fins én måte å få klarhet i dette - spør dine foreldre om dette kan ha skjedd, passet noen andre deg da du var liten? Om det ikke går an å finne svar må du rett og slett fokusere på empati / kjærlighet for den delen av deg som føler på dette. Så det ubehagelige etterhvert kan justeres til mindre ubehagelig og kanskje til slutt ikke lenger noe som plager deg? Endret 14. juni 2024 av klarinetta 1 2
Thyra Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Jeg "husker" ting fra tidlig barndom jeg vet ikke har skjedd. Bl.a. en jatt på gården hvor jeg bodde kjørte traktor og "hemmelige rom" på loftet i huset hvor jo bodde, rom som ikke eksisterer. Jeg tror dette enten er drømmer eller ting jeg har misforstått som barn. Katten satt nok i traktoren sammen med onkelen min og jeg husker det som om katten kjørte alene. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 Jeg trodde heller ikke man kan huske noe fra man er baby. Men min bror påstår at han har vage minner av at han lå i sprinkelseng og så på fargerik leke som snurret rundt. Han kunne beskrive leken sånn ca og min mor kunne bekrefte leken til tross for at hun ga bort uroen til en venninne med baby lenge før bror var 2 år. Jeg kan også dele litt egne erfaringer/minner fra jeg var mellom 1 og 2 år. Feks husker jeg vagt at min mamma forsøkte å tvinge meg til å sove i vogna på tur dagtid. At hun tok opp skjermen og la ned vogna i liggestilling med mørkt netting over. Husker den kvelende følelsen av å bli tvungen til dette og at jeg gråt/protesterte høylytt og at mor ga opp. Husker lettelsen av å få komme ut av vogna igjen. Husker også overgrep av sønnen til dagmammaen min da jeg var mellom 2 og 3 år. Han var 12-13 år og skulle passe meg. Husker han alltid ville at jeg skulle kle meg i naken og ligge under dyna med ham og ta på penisen hans. Husker mange detaljer og at det hendte flere ganger. Kunne feks også se ting ute, på lekeplassen og andre ting jeg assosierte med en erigert penis. Når jeg tenker tilbake på disse minnene så oppleves det ganske likt som å prøve å huske en drøm. Og jeg kan ikke vite helt sikkert hva som er minner om hva som virkelig hendte og hva som er minner fra drømmer jeg drømte om hendelsene i ettertid. Siden hukommelsen etter drømmer og gamle minner er såpass like kan man aldri vite sikkert. Det kan like godt være falske minner. Men jeg er temmelig sikker på at de falske minnene ikke har oppstått av seg selv. Det har nok skjedd noe, bare ikke alle detaljene nødvendigvis stemmer fordi de kan ha kommet som drømmer i ettertid. Anonymkode: c76b2...530 1 3
Bacteria Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 Jeg tror ikke ts husker en drøm, men at dette faktisk kan være noe som har skjedd. Om det dreier seg om overgrep eller ikke kan man ikke si uten å vite detaljer i drømmen. Tror ikke vi skal være så bastante på at minner er knyttet til språk og at man dermed ikke kan huske ting fra før man hadde språk. Jeg pratet veldig tidlig. 1-2 år. Husker særlig en episode. Da snakket jeg ikke, men husker at den endte med at jeg grein (jeg kjedet meg) Husker detaljer fra senga der jeg var plassert på dagtid, bildebøkene jeg var utstyrt med for at mamma skulle få jobbe i fred, husker tankeprosessen involvert om hva jeg skulle gjøre med disse bøkene og videre plan når de var «lest» ferdig (grine!) 😜 Var ikke noe traume involvert, men husker et par semi-traumatiske ting som å være ute å leke, bli overraska av haglevær og ikke finne veien til tryggheten. Husker også at mamma kom og redda meg og den dype lettelsen jeg følte da 🥰 Satte også fast håret på undersiden av en divan på leit etter en ball og husker godt panikken. Husker at det var spesielle skap i leiligheten og at man måtte trykke på en knapp på håndtaket for å åpne de. Da jeg var fylt to, fikk jeg en lillebror og så flytta vi. Minnene inneholder møbler, interiør trapp og ting fra den gamle sekstitallsleiigheten så derfor jeg greier å tidfeste det. Husker de runde formene på bilene, pappa i frakk, hatt og persianerlue om vinteren. Sen 60-tallsstil! 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Skrevet 14. juni 2024 Tja, det er vel ikke unormalt at barn som blir utsatt for overgrep dissosierer og ser overgrepet utenfor seg selv som om de ser det skje med noen andre. Anonymkode: f255f...ffa 1
Kaisada Skrevet 14. juni 2024 #12 Skrevet 14. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 18.24): Dette er et falskt minne. Du husker ikke noe fra du var et år. Ikke i den bevisste hjernen. Du hadde ikke kunnet lagre bilder av det fordi du ikke visste hva det var du lagret. Du har ikke fotografisk hukommelse, hukommelsen vår et lagret mye med språk og du kunne ikke lagret dette. Å huske en drøm fra man var ett år er enda mer urealistisk. Dette er ikke noe du fant på som barn, dette er noe som har kommet til deg som et falskt minne seinere i livet. Hvor vidt du er utsatt for overgrep kan jeg selvsagt ikke si - men dette ene minnet ditt kan med umulighet være sant. Anonymkode: 80c32...79a Red. Peter Freyd stiftet The false memory foundation, etter at han selv var blitt konfrontert med overgrep mot sin egen datter. Han og kona baserte stiftelsen bl.a på Lofthus´s skandalestudie "the mall study". Flere kjente personer sluttet seg til stiftelsen, etter at de selv ble konfrontert med sin overgrepsatferd. Hele teorien om falske minner faller i grus for min del. Endret 16. juni 2024 av Kaisada 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #13 Skrevet 14. juni 2024 Kaisada skrev (17 minutter siden): Kjenner du til at mannen bak teorien "falske minner", selv begikk overgrep mot sin egen datter? Hele teorien om falske minner faller i grus for min del. Du mener Elisabeth Lofthus???? Anonymkode: 80c32...79a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trodde heller ikke man kan huske noe fra man er baby. Men min bror påstår at han har vage minner av at han lå i sprinkelseng og så på fargerik leke som snurret rundt. Han kunne beskrive leken sånn ca og min mor kunne bekrefte leken til tross for at hun ga bort uroen til en venninne med baby lenge før bror var 2 år. Jeg kan også dele litt egne erfaringer/minner fra jeg var mellom 1 og 2 år. Feks husker jeg vagt at min mamma forsøkte å tvinge meg til å sove i vogna på tur dagtid. At hun tok opp skjermen og la ned vogna i liggestilling med mørkt netting over. Husker den kvelende følelsen av å bli tvungen til dette og at jeg gråt/protesterte høylytt og at mor ga opp. Husker lettelsen av å få komme ut av vogna igjen. Husker også overgrep av sønnen til dagmammaen min da jeg var mellom 2 og 3 år. Han var 12-13 år og skulle passe meg. Husker han alltid ville at jeg skulle kle meg i naken og ligge under dyna med ham og ta på penisen hans. Husker mange detaljer og at det hendte flere ganger. Kunne feks også se ting ute, på lekeplassen og andre ting jeg assosierte med en erigert penis. Når jeg tenker tilbake på disse minnene så oppleves det ganske likt som å prøve å huske en drøm. Og jeg kan ikke vite helt sikkert hva som er minner om hva som virkelig hendte og hva som er minner fra drømmer jeg drømte om hendelsene i ettertid. Siden hukommelsen etter drømmer og gamle minner er såpass like kan man aldri vite sikkert. Det kan like godt være falske minner. Men jeg er temmelig sikker på at de falske minnene ikke har oppstått av seg selv. Det har nok skjedd noe, bare ikke alle detaljene nødvendigvis stemmer fordi de kan ha kommet som drømmer i ettertid. Anonymkode: c76b2...530 Jeg har også minner fra rundt to års alder. At man husker ekstraordinære ting i den alderen er mulig. Men ts sier 0-1 år. Det er noe helt annet. Hjernen har hatt en enorm utvikling frem mot to år, vi har da fått en viss forståelse av hva kroppen er feks. Vi har fått språk og forståelse av objektene rundt oss nok til at de kan lagres i minnet. Anonymkode: 80c32...79a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #15 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I motsetning til det dere sier, finnes det faktisk mange som husker ting fra de var så pass små, og det er veldig mye forskere ikke vet når det gjelder lagring av minner. Jeg har generelt sett alltid hatt et godt minne, og pga omstendigheter i drømmen og de øvrige minnene som jeg har fått bekreftet hundre prosent, må jeg ha vært så pass liten da jeg formet de minnene. Det var forøvrig dumt av meg å gå til kg med et spørsmål som faktisk krever en viss kompetanse å svare på 😆 God helg 🌸 Anonymkode: 51fb8...f48 Så du har ingen kilder som kan dokumentere at mange husker ting fra de var ett år og spesielt såpass relativt detaljert som du beskriver. jeg ble selv utsatt for incest fra jeg var rundt 10 måneder til jeg var 5 og jeg har en del minner fra overgrepene. Selvsagt er de fragmentert og jeg husker ikke hele historier for å si det sånn, men de fragmenterte bitene er fra jeg var rundt to til tre og oppover. https://www.babyverden.no/baby/slik-utvikles-hukommelsen/ «Det er lite som tyder på at barn har personlige minner før de er rundt halvannet år. Mellom halvannet år og tre år er de personlige minnene løsrevne brokker. Først rundt treårsalderen viser de første personlige minnene seg i form av mer sammenhengende historier.» Anonymkode: eb8f9...fbd 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 Bacteria skrev (1 time siden): Jeg tror ikke ts husker en drøm, men at dette faktisk kan være noe som har skjedd. Om det dreier seg om overgrep eller ikke kan man ikke si uten å vite detaljer i drømmen. Tror ikke vi skal være så bastante på at minner er knyttet til språk og at man dermed ikke kan huske ting fra før man hadde språk. Jeg pratet veldig tidlig. 1-2 år. Husker særlig en episode. Da snakket jeg ikke, men husker at den endte med at jeg grein (jeg kjedet meg) Husker detaljer fra senga der jeg var plassert på dagtid, bildebøkene jeg var utstyrt med for at mamma skulle få jobbe i fred, husker tankeprosessen involvert om hva jeg skulle gjøre med disse bøkene og videre plan når de var «lest» ferdig (grine!) 😜 Var ikke noe traume involvert, men husker et par semi-traumatiske ting som å være ute å leke, bli overraska av haglevær og ikke finne veien til tryggheten. Husker også at mamma kom og redda meg og den dype lettelsen jeg følte da 🥰 Satte også fast håret på undersiden av en divan på leit etter en ball og husker godt panikken. Husker at det var spesielle skap i leiligheten og at man måtte trykke på en knapp på håndtaket for å åpne de. Da jeg var fylt to, fikk jeg en lillebror og så flytta vi. Minnene inneholder møbler, interiør trapp og ting fra den gamle sekstitallsleiigheten så derfor jeg greier å tidfeste det. Husker de runde formene på bilene, pappa i frakk, hatt og persianerlue om vinteren. Sen 60-tallsstil! og alt dette husker du fra du var ett år gammel…? Anonymkode: eb8f9...fbd
Bacteria Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): og alt dette husker du fra du var ett år gammel…? Anonymkode: eb8f9...fbd Kan godt være at jeg var rundt året på det første minnet. Tror ikke jeg hadde språk og ble oppbevart i grindseng. De andre er vel fra jeg var mellom 1-2. Vi flyttet når jeg var 2, derfor jeg greier å tidfeste de. Alle disse minnene er episoder, det er ikke slik at jeg husker lange linjer om åssen jeg hadde det. 1
katties Skrevet 14. juni 2024 #18 Skrevet 14. juni 2024 (endret) Jeg selv husker ikke ting (visuelt) fra før jeg var 3, men har 3 barn og kan jo si at: nei, man kan ikke "finne opp" overgrep i den alderen, etter min erfaring - barn tenker ikke seksuelt på det stadiet, og har egentlig veldig lite interesse for kjønnsorganer da. Jeg selv begynte å prate når jeg var under ett år, og de fleste forsto mye av det jeg sa da jeg var 1,5. Hvis man forteller om overgrepet til andre/beskriver opplevelsen, så kan minnet sette seg et annet sted i hjernen. Om man gjør dette regelmessig, så kan man altså potensielt huske det på den måten, men ikke i visuell form. Ellers så ble min søster utsatt for overgrep når hun var 5. Hun skjønte ikke hva det var før hun var ca 15. Grunnen til at jeg VET hun ble utsatt for overgrep er at hun fortalte det til meg, og jeg var så liten at heller ikke jeg skjønte hva hun mente, men når hun gjenfortalt det når vi var ungdommer, så husket jeg at hun hadde fortalt meg spesifikke ting. Jeg husket detaljene fra 10 år siden fordi det hun sa var så veldig rart - jeg kunne ikke skjønne at noen ville finne på å gjøre noe slikt. Endret 17. juni 2024 av katties 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #19 Skrevet 14. juni 2024 Går du i terapi TS? Har minnene blitt sterkere etter oppstart? Anonymkode: e048e...3b4
Kaisada Skrevet 14. juni 2024 #20 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du mener Elisabeth Lofthus???? Anonymkode: 80c32...79a Nei, det var jo en skandalestudie hun stod for. (the mall-study). Jeg mener PhD Jennifer Freyd. Faren hennes Peter Freyd stiftet the False Memory Syndrome Foundation etter at han ble anklaget for å ha misbrukt henne. https://www.thecut.com/article/false-memory-syndrome-controversy.html 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå