Gå til innhold

Vil ikke invitere faren min til bryllupet pga overgrep i barndommen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser faren min 1-2 ganger i året.  Han har utsatt både den ene søstra mi og meg for ovegrep i barndommen. Da hun giftet seg ville hun ikke ha han der, så han kom ikke, og jeg forstår henne godt.  Han latet som om han var syk for å unngå spørsmål. 
Nå er det min tur og jeg vet det vil bli spørsmål angående at han ikke er der, men jeg ønsker at han helst ikke kommer. 
 

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det logistisk. Han har samboer så da er det ikke naturlig å invitere henne heller om han ikke kommer. Men jeg vet at mine brødre ikke vil like det. Skille familien slik etc. de nærmeste i familien vet hva han har gjort, men noen av de tror ikke på det. Mamma vet jeg vil være støttende for meg, men det kjennes vondt ut å dele familien slik. Fordi jeg er fortsatt glad i han og jeg synes det er vondt med splittelsen. Og det er andre i familien som ikke vet hva han han gjort og vil lure om han later som om han er syk igjen. 
 

Har noen vært i lignende situasjon? Jeg hater å måtte føle på de motstridende følelsene jeg har. 

Anonymkode: 7f5ae...28a

  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han fortjener virkelig IKKE å komme i bryllupet ditt TS! Du skal IKKE ha dårlig samvittighet for å ikke be han!

Klem

  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du sympati med en overgriper? Attpåtil din egen overgriper? Sett foten ned, og stå opp for deg selv. Han skal du IKKE forholde deg til denne dagen, den er DIN!

Anonymkode: 74315...ae4

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si han er syk (for det er han jo), og så håper jeg dere klarer å kutte kontakten med han

Anonymkode: 0f1cf...fac

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser faren min 1-2 ganger i året.  Han har utsatt både den ene søstra mi og meg for ovegrep i barndommen. Da hun giftet seg ville hun ikke ha han der, så han kom ikke, og jeg forstår henne godt.  Han latet som om han var syk for å unngå spørsmål. 
Nå er det min tur og jeg vet det vil bli spørsmål angående at han ikke er der, men jeg ønsker at han helst ikke kommer. 
 

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det logistisk. Han har samboer så da er det ikke naturlig å invitere henne heller om han ikke kommer. Men jeg vet at mine brødre ikke vil like det. Skille familien slik etc. de nærmeste i familien vet hva han har gjort, men noen av de tror ikke på det. Mamma vet jeg vil være støttende for meg, men det kjennes vondt ut å dele familien slik. Fordi jeg er fortsatt glad i han og jeg synes det er vondt med splittelsen. Og det er andre i familien som ikke vet hva han han gjort og vil lure om han later som om han er syk igjen. 
 

Har noen vært i lignende situasjon? Jeg hater å måtte føle på de motstridende følelsene jeg har. 

Anonymkode: 7f5ae...28a

IKKE INVITER I BRYLLUPET, SKJØNNER DEG GODT, FY F.. 

Kan ikke forstå at du engang har kontakt med vedkommende!!

Drit i hva folk mener, dette bør du ikke vurdere å gjøre engang! Dette er din dag, kos deg og nyt dagen, ikke få folk der som trigger deg!

Anonymkode: 33030...bb0

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd akkurat det samme som deg, men jeg kjenner så alt for godt til de motstridende følelsene. 

Uansett hva du velger å gjøre, så er det "greit". Du må kanskje bare prøve å tenke gjennom hva som skaper mest vonde følelser for deg av at han ikke kommer og ev spm ved det, eller å slippe spørsmål, men at han blir invitert. 

Jeg aner faktisk ikke hva jeg hadde gjort i en slik situasjon, det er så utrolig konfliktfylte følelser og så mye mer komplisert enn man tror. 

Anonymkode: d4d84...061

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke DU som skiller familien her. Det har han lagt opp til helt selv, rasshøl. At noen i familien reagerer på at han ikke inviteres sier mye mer om dem. 

Anonymkode: 5b845...c1b

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, selvfølgelig skal han ikke inviteres i bryllupet ditt!!! Det privilegiet det er å være en del av ditt liv, forspilte det rasshølet i det øyeblikket han valgte å forgripe seg på sine egne barn. Nei, fy faen, altså. Du burde spytte ham i trynet neste gang du ser ham og aldri ha kontakt med ham mer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg ser faren min 1-2 ganger i året.  Han har utsatt både den ene søstra mi og meg for ovegrep i barndommen. Da hun giftet seg ville hun ikke ha han der, så han kom ikke, og jeg forstår henne godt.  Han latet som om han var syk for å unngå spørsmål. 
Nå er det min tur og jeg vet det vil bli spørsmål angående at han ikke er der, men jeg ønsker at han helst ikke kommer. 
 

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det logistisk. Han har samboer så da er det ikke naturlig å invitere henne heller om han ikke kommer. Men jeg vet at mine brødre ikke vil like det. Skille familien slik etc. de nærmeste i familien vet hva han har gjort, men noen av de tror ikke på det. Mamma vet jeg vil være støttende for meg, men det kjennes vondt ut å dele familien slik. Fordi jeg er fortsatt glad i han og jeg synes det er vondt med splittelsen. Og det er andre i familien som ikke vet hva han han gjort og vil lure om han later som om han er syk igjen. 
 

Har noen vært i lignende situasjon? Jeg hater å måtte føle på de motstridende følelsene jeg har. 

Anonymkode: 7f5ae...28a

Det er din far som har splittet familien da han valgte å begå overgrep mot sine døtre.

Du vil få det så mye bedre uten de som ikke aksepterer din sannhet. La han ta ansvaret for det han har gjort. Du skal ikke bære den dritten din far la igjen hos dere alle.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Om noen spør hvorfor han ikke er der, så svarer du ærlig! «Han er ikke invitert fordi han misbrukte meg seksuelt da jeg var barn.» Det tenker jeg stopper kjeften på dem.

Ellers: Jeg gifta meg for tre uker siden. Ingen av mine foreldre eller søsken var invitert, av langt mindre alvorlige (men fortsatt legitime) grunner. Ingen spurte om hvorfor.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri invitert overgripere av barn til mitt bryllup heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (6 minutter siden):

Glemte en ting: Om noen spør hvorfor han ikke er der, så svarer du ærlig! «Han er ikke invitert fordi han misbrukte meg seksuelt da jeg var barn.» Det tenker jeg stopper kjeften på dem.

Ellers: Jeg gifta meg for tre uker siden. Ingen av mine foreldre eller søsken var invitert, av langt mindre alvorlige (men fortsatt legitime) grunner. Ingen spurte om hvorfor.

Neineinei , ikke gjør det!!  Det er ikke noe tabu rundt å snakke om overgrep.  Åpenhet og å bryte barrierer er viktig, det.  Men i et bryllup??? I sitt eget bryllup? Jeg har selv vært i et bryllup hvor en gjest ble dritasfull og skulle snakke om gammel grums og skrinlagte , motbydelige og særdeles sensive ting som ikke har blitt snakket om siden barndommen og det skaper bare ekle følelser og trykket stemning på en dag hvor folk er ment til å senke skuldrene og ha det fint. Det  skapte ikke god stemning kan man si. Snakk gjerne om mentalt helse og traumer, men timing altså.  Timing har alt å si! 

Endret av Laraa
  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (5 minutter siden):

Glemte en ting: Om noen spør hvorfor han ikke er der, så svarer du ærlig! «Han er ikke invitert fordi han misbrukte meg seksuelt da jeg var barn.» Det tenker jeg stopper kjeften på dem.

Ellers: Jeg gifta meg for tre uker siden. Ingen av mine foreldre eller søsken var invitert, av langt mindre alvorlige (men fortsatt legitime) grunner. Ingen spurte om hvorfor.

Hvorfor skal hun svare slik og ødelegge eget bryllup?

Anonymkode: fb9a1...35e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si at han mistet flyet? 
Kona er innlagt på sykehus? At det ikke er HAN som igjen er syk? 
 

Anonymkode: fb9a1...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si at dere har så lite kontakt 1-2 ganget i året, og at du måtte prioritere hardt på gjestelisten, at da var det ikke plass til han og hans kone? 

Anonymkode: fb9a1...35e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lorieen skrev (12 minutter siden):

Glemte en ting: Om noen spør hvorfor han ikke er der, så svarer du ærlig! «Han er ikke invitert fordi han misbrukte meg seksuelt da jeg var barn.» Det tenker jeg stopper kjeften på dem.

Ellers: Jeg gifta meg for tre uker siden. Ingen av mine foreldre eller søsken var invitert, av langt mindre alvorlige (men fortsatt legitime) grunner. Ingen spurte om hvorfor.

TS er absolutt ikke forpliktet til å svare ærlig, det er helt opp til henne hva hun vil dele eller ikke, og det er helt innafor med en hvit løgn.

Anonymkode: d4d84...061

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ufattelig provosert på brødrene dine, som vet at du har blitt utsatt for overgrep og oppfører seg sånn!! Fy søren. Tror jeg hadde latt være å invitere både far og brødre hvis jeg var deg.

Anonymkode: cde81...681

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt bryllup, ditt valg. Ville bare sagt til de som spør at «han kan ikke». 

Anonymkode: e2535...da9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du motstridende følelser, og det er heller ikke noe rart at du er glad i han. Han er jo tross alt faren din, og har vært i livet ditt tross alt. Det ville nok vært enklere følelsesmessig om han ikke var en del av ditt liv i det hele tatt lengre.
 

Det høres jo ut som at du ikke vil ha han i bryllupet ditt, og da er det selvsagt helt greit. Om brødrene dine blir sure, så får de bare bli sure. Det er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 3fd94...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...