AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Del Skrevet 14. juni 2024 Skal snart til New York og vil såklart benytte anledningen til å handle der. Har mange familiemedlemmer som etterspør om jeg kan kjøpe både det ene og andre for dem imens jeg er på ferie. Sjekket litt regler ifm reising og ser at grensen på verdier jeg kan ta med tollfritt tilbake er 6,000kr. Hvis jeg handler meg klær eller sko der og bruker de der også, hvordan i all verden kan de vite om jeg har handlet det der? Hvis jeg går på rødt ifm at jeg vil fortolle ting jeg har kjøpt - er hele bagasjen min da fritt frem for at jeg må bevise at jeg har kjøpt det i Norge? Kjenner hele opplegget virker stressende. Anonymkode: ffc29...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Del Skrevet 14. juni 2024 Det sendes over kort transaksjoner , så det kan spores og sjekkes. Samme som at det registreeres når du veksler valuta, du må vise legitimasjon, samme som at det også registreres når du tar ut valuta i minibanker. Alle transaksjoner i utlandet registreres, så de har oversikt. De vet også når du reiser ut og inn i landet Anonymkode: 71109...b87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Del Skrevet 14. juni 2024 Takk for svar! Det visste jeg ikke. Jeg vil ikke snylte unna MVA, men jeg synes 6,000kr grensa er skrekkelig lav når man reiser utenlands. Da får jeg vel bare si til folk at jeg ikke kan kjøpe med diverse sko og liknende de ønsker seg. Når jeg går på rødt for å betale MVA, skal vi ta gå igjennom hele kofferten min? Høres tidskrevende og slitsomt ut, så kanskje best å bare holde seg under 6,000. Anonymkode: ffc29...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Del Skrevet 14. juni 2024 Men hvordan vet de at om man tar ut valuta i minibanker at pengene ikke blir brukt til mat og resturanter ? Anonymkode: 31ed3...f8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Del Skrevet 14. juni 2024 Du skal nok handle for mye mer enn 6.000 før tollen stopper deg. Der er dyre vesker, smykker og klokker de gjerne får rapporter om. Anonymkode: 191eb...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skal nok handle for mye mer enn 6.000 før tollen stopper deg. Der er dyre vesker, smykker og klokker de gjerne får rapporter om. Anonymkode: 191eb...c20 Så tollerne vet på forhånd hvem de skal stoppe? Jeg har ikke tenkt til å kjøpe noen ekstreme verdier, men man kommer jo fort opp i 6000 når man har spart lenge for å handle ditt og datt på ferie. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe et fint smykke i gave til min mor, hvis jeg går på rødt da og fortoller så bør det vil ikke bli en stor affære? Anonymkode: ffc29...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Del Skrevet 14. juni 2024 Hadde ikke brydd meg, ingen blir tatt for å overstige de beløpene selv med 3x. Bruk cash, varene kan ikke spores. Det blir ikke brukt ressurser på å etterforske slikt. Anonymkode: 19fa0...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Del Skrevet 14. juni 2024 Reiser ikke og shopper ikke og har ikke planer om å snylte men jeg skjønner heller ikke opplegget. Hva om de man kjøper for sender med kontanter i riktig valutaenhet? Tar man av lappene og plast og legger klærne i bagasjen så blir det jo usynlig. Og så kan man jo umulig vite om det man tar ut i minibanker blir brukt til opplevelser/mat på stedet eller shoppingvarer man tar med hjem? Anonymkode: 0dcd9...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så tollerne vet på forhånd hvem de skal stoppe? Jeg har ikke tenkt til å kjøpe noen ekstreme verdier, men man kommer jo fort opp i 6000 når man har spart lenge for å handle ditt og datt på ferie. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe et fint smykke i gave til min mor, hvis jeg går på rødt da og fortoller så bør det vil ikke bli en stor affære? Anonymkode: ffc29...e24 Det er få varer det er toll på. Men du må.betale mva som er 25%. Så kan du vurdere hvorvidt det lønner seg. Jeg har betalt mva flere ganger. Da har jeg handlet i Europa eller andre land med mva hvor denne er refundert ved eksport. Anonymkode: fd12e...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er få varer det er toll på. Men du må.betale mva som er 25%. Så kan du vurdere hvorvidt det lønner seg. Jeg har betalt mva flere ganger. Da har jeg handlet i Europa eller andre land med mva hvor denne er refundert ved eksport. Anonymkode: fd12e...9c1 Takk for svar! Kan du forklare hvordan det går for seg når du har gått på rødt? Anonymkode: ffc29...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for svar! Kan du forklare hvordan det går for seg når du har gått på rødt? Anonymkode: ffc29...e24 Jeg tar fram kvitteringene, dvs de samme papirene jeg la fra da jeg eksporterte. Tollbetjenten beregner mva, og jeg betaler. Anonymkode: fd12e...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Del Skrevet 15. juni 2024 Hvis man kjøper hund må man vell gå på rødt? Eller? Anonymkode: 31ed3...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Del Skrevet 15. juni 2024 Hva får du egentlig kjøpt i New York som du ikke får kjøpt billigere i Norge..? Anonymkode: e73e1...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå