Gå til innhold

Tiden etter brukket håndledd med operasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har brukket hånda mi (komplisert brudd) (venstre hånd, jeg er høyrehendt) og har lagt planer for sommeren. Jeg skal operere neste uke, og er litt bekymret for hvordan sommeren min kommer til å se ut. Hvor mye av disse planene er det sannsynlig at jeg ikke får gjennomført? 

1: Sommerjobb på en kafè, med litt behandling av mat og rydde bord

2: Fornøyelsespark

3: Øvelseskjøring

4: Treningssenter

Er det andre som har brukket hånda og operert og kan fortelle hva jeg har i vente? Gjerne sleng med tips til raskere rehabilitering sånn at jeg kan komme meg tilbake til trening med idrettslaget mitt i høst asap. 

Takk for meg 

Anonymkode: dfe05...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en litt annen situasjon her, men åtteåringen her i huset brakk underarmen for en ukes tid siden. Hun ble operert samme kveld, og jeg fikk i grunn inntrykk av at det ikke var særlig komplisert. Dessuten gror jo barnekropper raskere enn voksne kropper.

Her ble vi forespeilet at hvis alt gror slik det skal, kan hun ta av gipsen etter fire uker. Om hun da kan leve som normalt igjen med en gang aner jeg ikke, dette er min første erfaring med slike ting. 🙈 Men hun må i alle fall ha gips i minst fire uker. Vi holder henne unna fotballtrening og -turneringer, blant annet. Det blir jo fort litt knall og fall. I beste fall blir det "bare" mer smertefullt enn nødvendig, i verste fall går bruddet opp igjen, med alt det medfører.

Så for din del tviler jeg på at fornøyelsespark og øvelseskjøring vil la seg gjennomføre. Jeg regner i alle fall med at du vil kjøre karuseller/berg-og-dalbaner og sånne ting. Og øvelseskjøring, da trenger du begge hendene. Den venstre bare til rattet og blinklys riktignok, men jeg ser likevel for meg at det vil bli vanskelig. Treningssenter kan kanskje gå, du vil jo da måtte tilpasse treningen etter hva den opererte armen tillater. Sommerjobben ser jeg egentlig også for meg vil bli krevende, i alle fall så lenge gipsen er på. Det er litt begrenset hvor mye du klarer å gjøre med bare en arm. En del av de oppgavene som teknisk sett lar seg gjøre, vil sannsynligvis ta lenger tid å gjennomføre. Jeg jobber som renholder, og jeg skulle vel klart å moppe et gulv med én arm hvis jeg var helt, helt nødt, men det ville tatt tre ganger så lang tid. På kafeer og utesteder om sommeren er det jo ofte veldig hektisk ... Nå vet jeg jo ikke hvor mye sjefen har mulighet(og vilje, for den del) til å tilrettelegge for deg, da. Det kan jo hende det går helt greit. Det må du avklare med legene på sykehuset og sjefen der du skal jobbe.

Anonymkode: 9a9a7...9b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobben blir nok utfordrende med en hånd. Vanskelig å oppnå riktig håndhygiene i forhold til gipsen. 

Men hvor lenge etter operasjonen skal du i fornøyelsespark og øvelseskjøre? Hvis du blir gående på sterke smertestillende. 

Men å være med i fornøyelsespark blir nok ikke noe problemmen det er ikke sikkert du får kjørt noe attraksjoner, det vet jeg ikke. 

Øvelseskjøring tror jeg heller ikke er noe problem. 

Anonymkode: a4b51...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du blir operert kan du begynne opptrening med en gang. Slipper å sitte og vente med gipsen i ukesvis. 

Anonymkode: 01f8d...b03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voksne får som regel ikke gips mer enn et døgn eller to når de er operert, men du kan ikke regne med å jobbe på kafe før etter fire uker npr det er helt grodd. Fornøyelsepark bør gå bra så lenge du ikke belaster hånden, øvelseskjøring går nok også fint etter en uke. Treningssenter avhenger av hva du skal gjøre. Dancestep ja, hangups nei.

Anonymkode: 90040...62a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får antakelig ikke gips hvis du blir operert, men du får trolig en belastningsrestriksjon, ofte max 1 kg første 6 uker. 

Anonymkode: f888f...42e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Voksne får som regel ikke gips mer enn et døgn eller to når de er operert.

Anonymkode: 90040...62a

Åå, da lærte jeg noe nytt i dag. 💡🙂 

(Hvorfor så kort tid i forhold til på barn, forresten?)

Anonymkode: 9a9a7...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gips i 4 uker tror jeg, meget komplisert brudd med mange skruer og plate. Det var ikke så veldig vondt, med mindre jeg brukte hånden. Jeg kunne nok ikke gjort noe av det du har listet opp. 

Ikke for å ta ifra deg motet, men armen min er aldri blitt god igjen etter brudd og operasjon, og det kan være fordi jeg var for uforsiktig, og belastet armen mye og feil for tidlig. Så hadde jeg gjort det en gang til, ville jeg vært veldig forsiktig😬 

Så klok av skade, lytt til legene og oppsøk fysioterapaut før du gjør noe😊 God bedring😊

Anonymkode: e89bc...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en plate og ti skruer etter operasjon (knust, ikke brukket). Hadde begrensninger i mange uker på vekt. Kunne aldri jobbet på café foreks, fikk ikke ta ut av oppvaskmaskin engang. Treningssenter spørs jo hva du gjør, trener du ben er det null stress. Armer er som jeg sa, begrenset på vekt i lang tid. Kunne ikke belaste med normalvekt før etter minst 6 uker, men gikk enda lenger tid, var vel i hvert fall 8. Hånden var også svakere og stivere i lang tid, og vond. Ble egentlig ikke bra før jeg tok ut metallet igjen 1,5 år senere. Da ble den veldig bra, men ikke helt 100% som før. 
Øvelseskjøring hadde ikke gått. Fornøyelsespark kan du jo, med mindre du skal dit for å stå på henda elns. 
Gjør øvelsene fysio sier! Det er sykt irriterende fordi det er mye og ofte, men gjør det. Hør på begrensningene og. 

Anonymkode: 719a6...425

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på at du kan jobbe på kafé i sommer med komplisert brudd og operasjon. Du skal jo ikke belaste armen noe særlig på flere uker, og en kaféjobb vil du være rimelig avhengig av to hender med høy belastning.

Det hadde jeg bare lagt fra meg med det første, her er også risken største for å overbelaste mer enn du skal fordi du kanskje er i situasjoner der du presser deg til å bruke handen, så ikke finn på å si ja og at du kan prøve før du er friskmeldt fullstendig.

Øvelseskjøre - kanskje etter noen uker dersom du kan holde hånden høyt nok. Du bruker jo mest høyre hånd ved bilkjøring, men det er viktig at du har styrke til å ha et fast grep på rattet.

Fornøyelsespark - tja - det er vel kanskje ikke en sted du skal bruke mest mulig? Men hadde nok ikke gjort det rett etter operasjon.

Du får forberede deg på en sommer med mye boklesing, serier og filmer og soling ;)

Husk, du skal ha en fungerende hånd resten av livet, så bruk heller tiden før skolestart til å hvile og trene opp hånden sakte, men sikkert.

Anonymkode: 2c709...956

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...