Gå til innhold

Hvordan bli bedre på holde samtaler og bli kjent med fremtidig venner og kjæreste som innadvendt og sosialt klønete?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 30 år som føler at jeg stadig strever med å holde gode samtaler gående med mennesker jeg møter som har potensiale til å bli fremtidige venner og kjærester. Hovedgrunnen til det er nok at jeg er veldig innadvendt og også sosialt klønete. Jeg sliter med å få denne fine flyten i samtalen som jeg opplever at de fleste andre mennesker virker å få til ‘så lett som bare det’. 

Selv om jeg kan like de menneskene jeg treffer kjempegodt og også føle at vi har en bra kjemi så føler jeg at jeg ofte ikke vet hva jeg skal svare, hvordan begynne samtalen, hvordan formulere meg og jeg føler ofte at jeg går litt tom for ting å snakke om. 

Jeg føler også at jeg ofte kanskje virker litt falsk på en måte siden det ikke kommer helt naturlig for meg å være veldig glad, smilende, imøtekommende, interessert og åpen osv. Jeg er nok mer naturlig som nevnt veldig innadvendt og blir nervøs når jeg føler at folk kanskje begynner å bli bedre/godt kjent med meg noe som ofte gjør at jeg trekker meg unna også. De nevnte tingene er nok grunn til at jeg aldri har hatt kjæreste og at jeg ikke har klart å få nye venner siden barne og ungdomsskolen. 

Hvordan kan jeg bli bedre på å holde gode samtaler og få flyt i samtalen og kanskje passe på og i det minste virke interessert i den personen som jeg snakker med uten at jeg nødvendigvis må fake at jeg er glad, åpen osv? 

Anonymkode: 60ee2...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemte å skrive at jeg gjerne tar i mot egne personlige tips til hvordan bli bedre på samtaler og også gjerne forslag til bøker eller videoer eller annet om temaet.

Anonymkode: 60ee2...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å bruke omgivelsen rundt deg for å starte et samtale emne. Det kan være alt fra å så fin jakke du har og når den personen har svart så kan du følge opp med å spørre hvor den er kjøpt. 

Mennesker elsker å prate om seg selv, så å stille spørsmål og så følge opp spørsmålet du har stilt. 

Anonymkode: 281e4...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mennesker elsker å prate om seg selv, så å stille spørsmål og så følge opp spørsmålet du har stilt. 

Anonymkode: 281e4...302

Dette. Hvis du i tillegg klarer å huske ting andre forteller kan du følge opp i ettertid, da føler folk seg sett. Noen som skal på konsert om et par uker? Spør hvordan konserten var osv. 

Anonymkode: 4befa...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med de andre her - spør folk og la de snakke. Vi som er litt sosialt «usikre» kan fort bable litt i vei litt nervøst, og plutselig har vi sagt både det ene og andre 🙈 hold roen, spør om hyggelige ting ( ikke for personlig), og suppler gjerne med egne opplevelser eller meninger der det passer. Det er ikke krise om det av og til er et par sekunders pause i samtalen - ikke få panikk 😂 Dette blir bedre etterhvert 

Anonymkode: 9bf10...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...