Gå til innhold

Kommentarer etter vekttap.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste 7 månedene gått ned ca 23 kg. Er stolt av at jeg har fått dette til helt uten medisiner eller profesjonell hjelp. Føler meg sunn og sterk for første gang på mange år ( har fire barn som har krevd mye av meg). Men...enkelte rundt meg kommer med kommentarer. Det er akkurat som de tror det er fritt frem å kommentere kroppen min nå. Flere har sagt "så tynn du er blitt" og spør om jeg spiser nok. Sannheten er jo at jeg nå for første gang på lenge er normalvektig. Flere som har opplevd at folk kommer med kommentarer når man har gått ned i vekt? 

Anonymkode: 47952...42d

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har begynt å gå ned i vekt nå og snart mistet 10 kg på siste 3 mnd. Har begynt nå å få kommentarer på at jeg har blitt tynnere og spørsmål om jeg er syk. 

Anonymkode: 8ddb3...074

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dessverre en svært opprettholdende faktor for meg som har spiseforstyrrelser.. Trist at samfunnet er formet sånn at det er helt i orden å kommentere vektnedgang og andres kropper, men ikke overvekt og vektoppgang. Skulle vært en uskrevet regel at man holder totalt kjeft om alt som har med vekt og kropp å gjøre.. 

Anonymkode: 490be...a7a

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker da en i kassa kommenterte at 'nå hadde jeg gått ned nok i vekt'... det var faktisk ikke smigrende, det var langt mer ubehagelig

Anonymkode: d5a28...407

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i det, ts. Gjorde aldri noe stort nummer av at jeg hadde gått ned i vekt, men andre folk kommenterte vekttapet over en lav sko. Syntes det er en uting å kommentere andre folk sine kropper. Tror kanskje noe av det stammer fra misunnelse. 

Anonymkode: 47952...42d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sist jeg gikk ned mye i vekt, så fikk jeg masse kommentarer og komplimenter. Jeg jobber igjen med å gå ned i vekt, og mine nærmeste har fått beskjed om at jeg ikke ønsker noen kommentarer eller samtaler rundt vekttapet mitt. Dette er fordi jeg fikk en spiseforstyrrelse sist, og ble ekstremt trigget av "velmente" komplimenter. 

Anonymkode: f2abb...d3c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene naboen min kommenterte vekta mi bare for noen dager siden, jeg synes det var utrolig unehagelig siden vi ikke kjenner hverandre særlig godt eller har noe særlig til relasjon ut over å hilse i forbifarten. Jeg var høflig og så nøytral jeg kunne men prøvde også å gjøre det klart at jeg ikke er OK med å diskutere vekt slik helt utav det blå og offentlig. 

Anonymkode: bf5dc...699

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bare å la være å svare hvis folk kommenterer det. Noen ganger kan jeg svare tilbake at jeg ikke er interessert i å få kommentarer om kroppen min, men vanligvis ignorerer jeg de bare.

En gang husker jeg at moren min kommenterte at jeg hadde gått ned i vekt. Var deprimert og hadde det vanskelig på den tiden, noe hun var klar over. Hun spurte om jeg hadde gjort noe spesielt for å gå ned, og da jeg svarte nei, så presterte hun å si "så heldig du er da!". Kjempeheldig som gikk ned i vekt fordi jeg var for deprimert til å orke å lage meg skikkelig mat, ja. Nei, hun kunne ikke nødvendigvis vite det, men jævlig teit å si det i utgangspunktet. 

Anonymkode: 82983...76c

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Og andre klager over at ingen skryter av dem når de har slanker seg… 

Anonymkode: 10374...51e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det en del ganger jeg også og i tillegg til å snakke om kroppen min, spør og grave, så skal noen på død og liv kjenne på meg og ber meg ta av jakka og snurre meg rundt så de kan se alt. Det er bare så fryktelig frekt og jeg vil ikke ha noe av det!!! :kjefte: 

Anonymkode: 6a9c7...99d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og andre klager over at ingen skryter av dem når de har slanker seg… 

Anonymkode: 10374...51e

Klager ikke nødvendigvis, men jeg har gått ned 30 kg og synes egentlig det er veldig hyggelig når folk kommenterer at jeg har gått ned. Fordi det ligger veldig mye innsats og slit bak. Jeg har ikke noe fokus på utseende, men helsa mi og gleder meg over innsatsen jeg har gjort for å få en bedre helse. 
De kommentarene jeg har fått er bare hyggelige da, men svært få. Forventer ikke at alle skal si noe, men synes det er litt rart når mine nærmeste ikke sier noe.

Anonymkode: c203a...4e4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer alltid rett frem når folk kommenterer vekttapet. "jo takk, jeg har anoreksi så det er en selvfølge". Med et blankt ansikt.

De blir jævlig ukomfortabel og tomme for ord.

I starten (jeg var ekstremt overvektig, bmi 52) så løy jeg og sa det var med vilje, trening og kosthold. For fremmede, familie og venner vet det var sykdom. Sa det kun for å unngå å gjøre de ukomfortabel. Selv ble jeg irritert. For jeg har ingen ønske om at folk skal se kroppen og vekttapet. Hos meg så begynte det ikke med slanking eller bevist vektnedgang. Jeg vil bli tynnere (er en del av sykdommen), for meg selv og kun for meg. Jeg gjør det ikke for andre, menn, samfunnet eller noe eller noen ytre. Kunne jeg ha gått ned til 0, uten at det vises for andre så hadde jeg vært overlykkelig. 

Min erfaring er at vektoppgang og overvekt blir ignorert og tatt på med silkehansker. Mens vektnedgang og undervekt, ja da er det fritt frem.

Anonymkode: 186fd...886

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klager ikke nødvendigvis, men jeg har gått ned 30 kg og synes egentlig det er veldig hyggelig når folk kommenterer at jeg har gått ned. Fordi det ligger veldig mye innsats og slit bak. Jeg har ikke noe fokus på utseende, men helsa mi og gleder meg over innsatsen jeg har gjort for å få en bedre helse. 
De kommentarene jeg har fått er bare hyggelige da, men svært få. Forventer ikke at alle skal si noe, men synes det er litt rart når mine nærmeste ikke sier noe.

Anonymkode: c203a...4e4

Jeg kommenterer personlig aldri andres utseende eller vekt, synes det er en uting! Jeg har jo ikke noe med det. Kan gjøre det hvis de legger opp til det selv, men da heller ikke uten å vekte mine ord. Har selv vært tynn og trent hele livet, og tro meg det er også en stor jobb! Fått min del med kommentarer jeg også, ikke noe særlig, så derfor holder jeg munn om andres utseende.

Anonymkode: a22bc...38c

AnonymBruker
Skrevet

"Fy så beinete du er"   "Du set ut som en liten gutt"  sant et det. 

Anonymkode: 06259...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har fått høre på jobben «nå må du slutte å gå ned» o.l. Som om han er anorektisk🙄

Sannheten er at han har gått ned nesten 10 kg uten stress, kun periodisk faste og litt mindre sukker i helgene, og at han fortsatt kan ta av 5-8 kg til rent helsemessig. Kanskje 10? 

Det er vel bare at folk er vant til at folk er tjukke og når de ser sunnere utgaver av folk føles det feil. Selv om det var de 15 kg ekstra som VAR feil!

Anonymkode: 500fe...c6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...