Gå til innhold

Hjelp, jeg er i konflikt med barnehagen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i konflikt med barnehagen (vi har sagt opp plassen og skal flytte, men har en måned igjen), og nå tror de at siden jeg er så sint på barnehagen at jeg er sint i hjemmet og mot barnet mitt. De kjenner stor uro for barnet mitt skrev de til meg nå. Dette stemmer ikke. Jeg har prøvd å forklare at jeg har et problem med de og ikke barnet mitt. At selv om man er offentlig sint på en barnehage og reagerer sterkt på måten de er på og kommuniserer på, så betyr ikke dette at man er slik hjemme. Det har de vanskelig for å tro på. 

Jeg vet ikke om de kommer til å kontakte barnevernet eller ikke, eller om det var en advarsel. For i følge loven så er man vel pliktig å melde inn om man kjenner uro for et barn, men gjør de det når man flytter til en annen kommune flere timer unna eller lar de det ligge? Det er første gang jeg har vært i en slik stor konflikt nå, og ledelsen i barnehagen gjør meg usikre, utrygge, frustrert og lei meg. Jeg har tatt opp dette flere ganger at jeg føler jeg ikke blir møtt med empati og forståelse og føler meg urettferdig behandlet. For å være ærlig kjenner jeg meg litt redd nå, men bør man være det? Hvordan skal barnevernet finne ut om jeg er sint hjemme når dette ikke stemmer? Jeg er kanskje sint to ganger i året men ber alltid om unnskyldning til barnet etterpå og forklarer situasjonen, og har man ikke lov til å være sint som foreldre når glasset renner over? Jeg og barnet har en kjempefin relasjon, og har et harmonisk hjem med mye glede og latter. Jeg føler meg litt utsatt nå siden jeg er alenemor og har ADHD. Ikke at jeg skal forsvare mitt sinne mot barnehagen med min diagnose, men det virker som om de har null informasjon om kunnskap og diagnosen i hvert fall. 

Anonymkode: bd1db...da2

  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kam det være at ditt barn kjenner på hva du kjenner på? At du kanskje har vært stresset og litt sunt hjemme?( Ikke på barnet)  Har ditt barn vært i nærheten når du har snakket med pedagogisk leder eller styrer? 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er du sint på barnehagen? 

Anonymkode: 1d555...6d7

De møter meg ikke med empati og forståelse. Jeg blir urettferdig behandlet. De tror ting om meg som ikke er sant. De prøver å kontrollere meg og mitt barn. De gir hen mat jeg sier hen ikke skal ha. De kommenterer måten jeg snakker og er på. Ja, det kjennes ut som om de kontroller meg, maser og er på meg hele tiden. Så i går når jeg hentet barnet mitt ble jeg rasende og sa at NÅ ER DET NOK! Det klikket for meg etter et par måneder med konflikt. Hele tiden er det noe de skal sette på fingeren på. Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt. De mente nå at siden barnet ikke ble redd eller reagerte på at jeg ble sint, at jeg er mye sint og skriker hjemme. Dette stemmer ikke. TS

Anonymkode: bd1db...da2

  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mommyaka said:

Kam det være at ditt barn kjenner på hva du kjenner på? At du kanskje har vært stresset og litt sunt hjemme?( Ikke på barnet)  Har ditt barn vært i nærheten når du har snakket med pedagogisk leder eller styrer? 

De har ikke sagt noe om det. Men barn merker jo om en voksen er stresset og sint, men jeg prøver å ikke vise det fremfor hen. 

Ja, men ikke så ofte. I går var hen det da... Jeg var kanskje ikke så profesjonell, men jeg var så lei. TS

Anonymkode: bd1db...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei,

Da har dere nok misforstått kraftig. Det er dere, ikke barnet, jeg har et problem med. Dersom dere opplever dette som problematisk foreslår jeg at det den siste måneden ikke er noe kommunikasjon mellom dere og meg. Jeg leverer og henter, men dere tar ikke kontakt med meg og jeg tar ikke kontakt med dere, foruten å si at barnet er hentet og levert. 

Jeg har opplevd samarbeidet med dere som svært problematisk, og sitter med samme inntrykk med dere; at dere lar deres syn på meg gå ut over deres relasjon til barnet. Jeg reagerer også, som dere vet, sterkt på dere profesjonalitet og evne til kommunikasjon. Dette til opplysning. Jeg tenkte å ikke si noe, ettersom vi nå uansett er ferdige med hverandre. 

Jeg ville også gjerne likt å vite hvorfor dere føler på en stor uro, for dette ble veldig lite spesifikt. Veldig greit om dere som den profesjonelle part gir godt begrunnede meldinger ved slik bekymring. Mitt hovedfokus er, og kommer alltid til å være at mitt barn har det bra og sitter ikke med samme inntrykk om barnets hjemmesituasjon. Dersom dere anser det som nødvendig tar jeg gjerne et møte, men da med en nøytral tredjepart til stede på grunn av den pågående konflikten" . 

Anonymkode: db179...9d4

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen har i utgangspunktet taushetsplikt når det kommer til opplysninger om deg og din familie. 

Så har de opplysningsplikt/meldeplikt til barnevernet om de er har grunner til å tro at et barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 

Uten at det foreligger grunner til å tro dette, har de ikke lov å melde. De trenger ikke beviser for at barnet blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt, men de må ha mer grunnlag enn en magefølelse. 

Dette blir det sviktet på endel i landet, og både barnehager og skoler melder noen ganger om de kommer i konflikt med barnets foresatte. Andre melder for lite.

Nå er det vanskelig å si i hvor stor grad du trenger å bekymre deg for dette, da vi ikke vet hva din adferd har bestått i. Har du knust inventar i barnehagen, sparket i porten og sendt trakasserende meldinger til de ansatte, der du truer dem? Eller har du hevet stemmer noe i et møte? 

Anonymkode: 8418f...352

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS.

hele tråden av dine innlegg lyser av vinde følelser. Håper du har noen å snakke med. Jeg syns det er vanskelig å skulle gi deg noen råd for tror mitt inntrykk av saken er påvirket av følelsene du sender ur

Anonymkode: 57ed1...02e

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke om de kommer til å kontakte barnevernet eller ikke, eller om det var en advarsel. For i følge loven så er man vel pliktig å melde inn om man kjenner uro for et barn, men gjør de det når man flytter til en annen kommune flere timer unna eller lar de det ligge? 

Anonymkode: bd1db...da2

Ja dessverre kan man flytte fra barnevernet på den måten, slik at barnet aldri får den oppfølgingen det trenger. Det var slik med jenta som sultet ihjel fordi mora gjemte henne fra barnevernet for noen år siden, blant annet. Jeg synes synd på barnet ditt. 

Anonymkode: 963ac...668

  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De møter meg ikke med empati og forståelse. Jeg blir urettferdig behandlet. De tror ting om meg som ikke er sant. De prøver å kontrollere meg og mitt barn. De gir hen mat jeg sier hen ikke skal ha. De kommenterer måten jeg snakker og er på. Ja, det kjennes ut som om de kontroller meg, maser og er på meg hele tiden. Så i går når jeg hentet barnet mitt ble jeg rasende og sa at NÅ ER DET NOK! Det klikket for meg etter et par måneder med konflikt. Hele tiden er det noe de skal sette på fingeren på. Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt. De mente nå at siden barnet ikke ble redd eller reagerte på at jeg ble sint, at jeg er mye sint og skriker hjemme. Dette stemmer ikke. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Her er det mange varsellamper som lyser. Kan det være at ting du har opplevd tidligere påvirker måten du oppfatter ting på i forhold til barnehagen? 
Men du ble altså rasende under henting av barnet? Med barnet tilstede? Andre barn tilstede? Andre foreldre? 

Anonymkode: 5cd9c...dfe

  • Liker 41
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikter tar man på bakrommet, ikke «der og da» midt i barnehage-henting… 

Høres jo ut som du ikke klarte å styre sinnet ditt? Vanskelig for oss å vite hva som egentlig er problemet her når vi ikke vet hvordan du faktisk har oppført deg. M

Jeg har tatt noen kamper med barnehagen selv, men aldri laget dårlig stemning eller «blitt rasende» (aner ikke hva du legger i det). Ropte du? Hevet stemmen? Var det andre barn til stede? Andre foreldre? Hva er EGENTLIG årsaken til problemene med barnehagen? «Gir mat du ikke vil de skal gi barnet» er litt vanskelig å tolke. Er det snakk om allergi så regner jeg med du har levert dokumentasjon fra lege. 

Anonymkode: f0b6f...81e

  • Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, det du beskriver er ganske typisk for de jeg kjenner som har adhd. Det skal (for oss andre) veldig lite til før de føler seg misforstått og urettferdig behandlet, og de tar små glipper som om det er en konspirasjon mot dem. Det høres ut som du også har denne holdningen - veldig strenge krav til hvordan andre skal behandle deg, mens du selv må bli møtt med forståelse fordi du har det tøft? (Jeg tror ikke det føles sånn for deg, trolig føles det som du må tåle veldig mye fra andre, men hvis du tenker deg om i praksis - reagerer du veldig fort hvis andre går over streken/er frekke, men du selv må kunne få lov til å si ifra "når du har rett?) 

For dersom du er slik innlegget virker her, så er du trolig ingen dårlig forelder på noen måte, men det kan ikke barnehagen vite. De ser en forelder med litt dårlig impulskontroll med et kraftig uregulert sinne når man føler seg urettferdig behandlet, og det kan man jo føle seg av barnet sitt også. Så jeg synes ikke det er så rart at de uttrykker bekymring, selv hvis det ikke er rett. Særlig hvis det du har reagert på ovenfor dem er en sum av bagateller (litt avhengig av hvorfor du hr bedt dem ikke gi barnet div mat, og hva du mener med manglende empati. Sånn generelt ville ikke jeg tenkt at barnehagen skal vise meg så mye empati, de skal følge opp barnet mitt pg være tydelig hvis noe bekymrer dem)

Anonymkode: 5f75c...523

  • Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja, du blir meldt til barnevernet nå, blir bekymret bare av din tekst her på kg

Anonymkode: dd2c7...4cf

  • Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De møter meg ikke med empati og forståelse. Jeg blir urettferdig behandlet. De tror ting om meg som ikke er sant. De prøver å kontrollere meg og mitt barn. De gir hen mat jeg sier hen ikke skal ha. De kommenterer måten jeg snakker og er på. Ja, det kjennes ut som om de kontroller meg, maser og er på meg hele tiden. Så i går når jeg hentet barnet mitt ble jeg rasende og sa at NÅ ER DET NOK! Det klikket for meg etter et par måneder med konflikt. Hele tiden er det noe de skal sette på fingeren på. Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt. De mente nå at siden barnet ikke ble redd eller reagerte på at jeg ble sint, at jeg er mye sint og skriker hjemme. Dette stemmer ikke. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Syns det er merkelig at de reagerte på at barnet ikke ble redd eller reagerte.. Det er vel mer vanlig at barn som vokser opp i hjem med vold og kjefting blir veldig raskt redde og gråter selv om man bare hever stemmen litt. Vokste selv opp i et hjem med fysisk og psykisk vold og gjennom hele barndommen og tenårene tok jeg til ekstremt lett til tårene og hyperventilerte bare noen hevet stemmen litt eller snakket i et irritert toneleie fordi da ble jeg redd for at folk var sinte... 

Anonymkode: 37610...7e4

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

«Gir mat du ikke vil de skal gi barnet» er litt vanskelig å tolke. Er det snakk om allergi så regner jeg med du har levert dokumentasjon fra lege. 

Anonymkode: f0b6f...81e

Hvorfor skal det være nødvendig med dokumentasjon fra lege? Blir man virkelig ikke trodd eller respektert hvis man forteller selv at barnet sitt ikke kan spise visse ting pga. reaksjoner på den matvaren??

Anonymkode: 37610...7e4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen, du er snart ferdig med dem. En måned er maks 20 dager. Lag en liten nedtelling og hold ut. 

Bare lever og hent barnet uten noe mer snikksnakk, det er snart ikke ditt problem mer. 

Kanskje dere har mulighet til å ta ut barnet før tiden? 

Anonymkode: a699f...06f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Gir mat du ikke vil de skal gi barnet» er litt vanskelig å tolke. Er det snakk om allergi så regner jeg med du har levert dokumentasjon fra lege. 

Er det bare allergier som skal respekteres? Hva hvis jeg ikke vil at banet mitt skal stappes full av raske karbohydrater?

Anonymkode: 86a7c...d68

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De møter meg ikke med empati og forståelse. Jeg blir urettferdig behandlet. De tror ting om meg som ikke er sant. De prøver å kontrollere meg og mitt barn. De gir hen mat jeg sier hen ikke skal ha. De kommenterer måten jeg snakker og er på. Ja, det kjennes ut som om de kontroller meg, maser og er på meg hele tiden. Så i går når jeg hentet barnet mitt ble jeg rasende og sa at NÅ ER DET NOK! Det klikket for meg etter et par måneder med konflikt. Hele tiden er det noe de skal sette på fingeren på. Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt. De mente nå at siden barnet ikke ble redd eller reagerte på at jeg ble sint, at jeg er mye sint og skriker hjemme. Dette stemmer ikke. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Øhh…. Kanskje du bør få noe helsehjelp eller veiledning😳

Anonymkode: 13342...b42

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...