Gå til innhold

Polarisering av Pride/lhbtq+ debatten

anonym111111

Anbefalte innlegg

Jeg opplever også at transaktivister er mer kjønnsnormative enn befolkningen ellers, og at hele kvinnebevegelsens narrativ om at kjønn bare var det som satt mellom beina, resten var opp til deg selv, har blitt snudd helt på hodet. Det har gått fra å være et ideal at man levde ut personen man var uavhengig av kjønn, til at kjønnet har blitt sentrum for hele identiteten. Kanskje det er frigjørende for noen, men jeg tror det er hemmende for flertallet at kjønn og identitet blir koblet så sterkt sammen. Det tar oss baklengs inn i framtiden.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 18.59):

Så man skal gi transpersoner skylden for at folk er negative til at de er transpersoner? Fordi de er blitt mer synlige i samfunnet? Den er jeg ikke med på. Og hvis det er sånn, så er det ikke en løsning at de blir usynlige igjen. Folk får tåle å se det samfunnet de er en del av, transpersoner som vil ha rettigheter også.

Ekspander  

Det er ikke snakk om å gi noen skyld for noe, men å erkjenne at man har tatt feil og justere kursen deretter.

Det er heller ikke snakk om transpersoner, men om den woke delen av transbevegelsen.

Transbevegelsen er vel på andre siden av skalaen enn "usynlig". Er vel noe som heter den gylne middelvei.

Jeg har aldri nevnt noe om å nekte noen rettigheter

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 17.6.2024 den 19.13):

Det er ikke snakk om å gi noen skyld for noe, men å erkjenne at man har tatt feil og justere kursen deretter.

Det er ikke snakk om transpersoner, men om den woke delen av transbevegelsen.

Transbevegelsen er vel på andre siden av skalaen enn "usynlig". Er vel noe som heter den gylne middelvei.

Jeg har aldri nevnt noe om å nekte noen rettigheter

Ekspander  

Det er alltid noen høylytte stemmer. At folk blir negative til transpersoner fordi det er noen talspersoner de ikke liker, må de jo kunne korrigere selv. Jeg dømmer ikke en hel gruppe menn fordi noen menn sier noe jeg synes er idiotisk. Det er umulig å holde absolutt alle i tøylene. Et samfunn med mennesker er selvfølgelig også litt rotete - det er uunngåelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 19.15):

Det er alltid noen høylytte stemmer. At folk blir negative til transpersoner fordi det er noen talspersoner de ikke liker, må de jo kunne korrigere selv. Jeg dømmer ikke en hel gruppe menn fordi noen menn sier noe jeg synes er idiotisk. Det er umulig å holde absolutt alle i tøylene. Et samfunn med mennesker er selvfølgelig også litt rotete - det er uunngåelig.

Ekspander  

Om holdningene til transpersoner i samfunnet blir mer negativ, er det:

i) transpersoner 

ii) den enkelte person som har de holdningene

som lider under det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (På 17.6.2024 den 19.10):

Jeg opplever også at transaktivister er mer kjønnsnormative enn befolkningen ellers, og at hele kvinnebevegelsens narrativ om at kjønn bare var det som satt mellom beina, resten var opp til deg selv, har blitt snudd helt på hodet. Det har gått fra å være et ideal at man levde ut personen man var uavhengig av kjønn, til at kjønnet har blitt sentrum for hele identiteten. Kanskje det er frigjørende for noen, men jeg tror det er hemmende for flertallet at kjønn og identitet blir koblet så sterkt sammen. Det tar oss baklengs inn i framtiden.

Ekspander  

Nå er det jo anti-woke-bevegelsen som har vært mest på å fremheve forskjellen mellom de biologiske kjønnene, så at det er særlig transpersoner som skal gjøre denne koblingen sterkere, er jeg skeptisk til. Som en som nettopp opplever kjønn som noe svært flytende, så ser jeg på det å være trans med undring og nysgjerrighet. Jeg kan ikke avvise at noen er født i feil kropp, bare fordi jeg selv mener at vi bør ha mindre kjønnsnormativitet, av strategiske grunner. Og jeg gidder heller ikke avvise det bare fordi jeg ikke kan forstå det.

Endret av Lava Anne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 17.6.2024 den 19.21):

Om holdningene til transpersoner i samfunnet blir mer negativ, er det:

i) transpersoner 

ii) den enkelte person som har de holdningene

som lider under det?

Ekspander  

Hvis noen slår meg i trynet, er det jeg som lider av det. Det betyr ikke at jeg skal ta støyten og endre atferd. Hvis en homofil mann leier en mann i gata og noen spytter foran dem, så er det ikke de som skal slutte å holde hender.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 19.25):

Hvis noen slår meg i trynet, er det jeg som lider av det. Det betyr ikke at jeg skal ta støyten og endre atferd. Hvis en homofil mann leier en mann i gata og noen spytter foran dem, så er det ikke de som skal slutte å holde hender.

Ekspander  

Blir litt meningsløst dette når du ikke leser det jeg skriver.

Men for å avslutte med et enkelt ja/nei spørsmål:

Bør holdningskampanjer strebe mot å gjøre holdningene i samfunnet:

i) bedre?

ii) verre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 17.6.2024 den 19.32):

Blir litt meningsløst dette når du ikke leser det jeg skriver.

Men for å avslutte med et enkelt ja/nei spørsmål:

Bør holdningskampanjer strebe mot å gjøre holdningene i samfunnet:

i) bedre?

ii) verre?

Ekspander  

Jeg leser akkurat det du skriver. Det er personene med dårlige holdninger som må endre holdningene sine mot de de har dårlige holdninger overfor. Hvis ingen har gjort deg noe, så er det rart å ha en dårlig holdning til dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 19.34):

Jeg leser akkurat det du skriver. Det er personene med dårlige holdninger som må endre holdningene sine mot de de har dårlige holdninger overfor. Hvis ingen har gjort deg noe, så er det rart å ha en dårlig holdning til dem.

Ekspander  

Det du svarer med er god dag mann økseskaft ifht det jeg skriver, får dermed ikke følelsen av at du leser det så hardt.

Det siste spørsmålet vil du ikke svare på?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 17.6.2024 den 19.38):

Det du svarer med er god dag mann økseskaft ifht det jeg skriver, får dermed ikke følelsen av at du leser det så hardt.

Det siste spørsmålet vil du ikke svare på?

Ekspander  

Nei, jeg gidder ikke svare på alle de nye, retoriske spørsmålene dine. Hvis du vil ha bedre svar, får du stille bedre spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 19.40):

Nei, jeg gidder ikke svare på alle de nye, retoriske spørsmålene dine. Hvis du vil ha bedre svar, får du stille bedre spørsmål.

Ekspander  

Får mest en følelse av at spørsmålene mine er for gode. Just sayin.

Men takk for samtalen. Ha en videre god aften.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 17.6.2024 den 19.22):

Nå er det jo anti-woke-bevegelsen som har vært mest på å fremheve forskjellen mellom de biologiske kjønnene, så at det er særlig transpersoner som skal gjøre denne koblingen sterkere, er jeg skeptisk til. Som en som nettopp opplever kjønn som noe svært flytende, så ser jeg på det å være trans med undring og nysgjerrighet. Jeg kan ikke avvise at noen er født i feil kropp, bare fordi jeg selv mener at vi bør ha mindre kjønnsnormativitet, av strategiske grunner. Og jeg gidder heller ikke avvise det bare fordi jeg ikke kan forstå det.

Ekspander  

Er alle som er skeptiske til deler av "transbevegelsen" en del av "anti-woke-bevegelsen"? Må det være så svart-hvitt? Det understreker vel litt at TS' poeng - polarisering av debatten. Jeg tror et klart flertall støtter folks rett til å være kjæreste med den de vil og ha den identiteten de vil. Det mange (undertegnende inkludert) har et problem med, er den endringen av virkeligheten når det gjelder kjønn som har skjedd i løpet av bare noen få år, der kjønn har gått fra å være biologisk til å bli psykologisk.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er i alle fall ikke spesielt konservativ, jeg er ikke religiøs, og om kjønnsforskjeller mener jeg det som det meste av forskning tyder på, nemlig at det er forskjeller mellom menn og kvinner på gruppenivå, men at forskjeller mellom enkeltindivider er større enn gruppeforskjeller mellom kjønn. Jeg støtter at folk skal gjøre og leve slik de ønsker, uavhengig av hvilket kjønn de er. Hvis Per har lyst til å leve som Petrine, har jeg ingen problemer med å respektere og tilpasse meg det.

Det jeg synes er problematisk, er som sagt den endringen av virkelighetsnarrativet for hele samfunnet på grunn av en svært liten gruppe mennesker. I stedet for å si at "Per er mann, men ønsker å leve som kvinne" - som som er den faktiske sannheten - sier vi nå at "Petrine er en kvinne som ble født i en mannskropp". Kjønn har plutselig blitt en identitet som sitter i hodet, og ikke en del av den fysiske kroppen.

Det at enkelte mennesker ønsker å leve som det motsatte kjønn er et kjent fenomen også historisk, og er ikke noe problem i seg selv. La de som føler det slik, få leve slik de ønsker, og bli respektert på lik linje med alle andre mennesker. Men ikke la disse ekstremt få menneskene få vri hele virkeligheten tvert om.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 14.6.2024 den 11.12):

Polarisering av Pride/lhbtq+ debatten

Hva mener dere? 

Ekspander  

Jeg tror debatten kunne vært sunnere om en tok innover seg at det aller, aller færreste er drevet av hat eller ønske om å gjør vondt, men har ulike meninger om hva som er riktig. Eksempelvis tror jeg det er mye å hente på at de fleste som er mindre positivt innstilt til Pride, Fri og deler av "kampen" som føres ikke er det fordi de er motstandere av at en skal få "være seg selv", "elske den en vil" eller "være fri". Ei heller handler det antagelig om fobier eller hat. Oftere tror jeg det handler om ulikt syn på seksualitet og kjønn, prostitusjon, hva som skal formidles til barn og hvorvidt en mener terskelen for å utføre eksperimentell behandling på barn skal bli lavere. For andre igjen handler det kanskje igjen om at det blir "litt mye". En måned med markering, der "alle" skal flagge, fremstår sånn sett litt i overkant. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg synes det er gledelig å registrere at den kunstig store medieoppmerksomheten som har vært rundt Pride (og foreningen FRI) de siste årene, ser ut til å avta. Dette vil nok også dempe polariseringen.

Endret av Caniggia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon kanskje men kor mange transpersonar kjenner du faktisk personlig? 

Eg kjenner 10 personar som er skeive. Min bestevenn er homofil. Ingen eg har vokst opp med har vore åpen trans. Det er ingen i min store omgangskrets som er åpen trans. Sikkert eit par i "skapet".

At eg personlig ikkje kjenner transpersonar er ikkje spesielt vitenskapelig eller imponerande slutning sånt sett. Eg skjønner den altså, men.

Det får meg likevel til å tro at det er eit litt opphausa? Det er ikkje sånn at 12 prosent av befolkninga sliter med dysforia? Eller ønskjer å leva livet sitt som motsatt av biologisk kjønn? Er det vel? 

Kva er det som gjer at denna minoritetskampen tar så enorm plass? Kva med f.eks like stort fokus på sjølvmord og alvorlig psykisk sjuke som ikkje blir inkludert i samfunnet? Kreft?Ufint å setta grupper opp mot kvarandre. Det er ikkje greitt. Poenget her blir. 

Sliter norge virkelig med eit stort problem her? Trenger denna gruppa ta så mykje plass? Kor stor andel er det snakk om? Kvifor skal alle meina så mykje om detta? Kvifor er det så "inn" i 2020 til 2024 ca?

Kor er alle transpersonane? Primært i byar? 

Disclaimer: Eg søtter at folk kan leva det livet dei vil, elske kven dei vil, skifte kjønn, operera seg. Eg ønskjer at folk som er trans skal få god og gratis hjelp. Eg trur kjønn er meir komplisert enn biologi. Eg støtter pride. Om eg har skrevet noko vas så kjem det pga kunnskapsmangel, ikkje hat. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  mammahjarte skrev (På 28.6.2024 den 19.37):

Liten digresjon kanskje men kor mange transpersonar kjenner du faktisk personlig? 

Eg kjenner 10 personar som er skeive. Min bestevenn er homofil. Ingen eg har vokst opp med har vore åpen trans. Det er ingen i min store omgangskrets som er åpen trans. Sikkert eit par i "skapet".

At eg personlig ikkje kjenner transpersonar er ikkje spesielt vitenskapelig eller imponerande slutning sånt sett. Eg skjønner den altså, men.

Det får meg likevel til å tro at det er eit litt opphausa? Det er ikkje sånn at 12 prosent av befolkninga sliter med dysforia? Eller ønskjer å leva livet sitt som motsatt av biologisk kjønn? Er det vel? 

Kva er det som gjer at denna minoritetskampen tar så enorm plass? Kva med f.eks like stort fokus på sjølvmord og alvorlig psykisk sjuke som ikkje blir inkludert i samfunnet? Kreft?Ufint å setta grupper opp mot kvarandre. Det er ikkje greitt. Poenget her blir. 

Sliter norge virkelig med eit stort problem her? Trenger denna gruppa ta så mykje plass? Kor stor andel er det snakk om? Kvifor skal alle meina så mykje om detta? Kvifor er det så "inn" i 2020 til 2024 ca?

Kor er alle transpersonane? Primært i byar? 

Disclaimer: Eg søtter at folk kan leva det livet dei vil, elske kven dei vil, skifte kjønn, operera seg. Eg ønskjer at folk som er trans skal få god og gratis hjelp. Eg trur kjønn er meir komplisert enn biologi. Eg støtter pride. Om eg har skrevet noko vas så kjem det pga kunnskapsmangel, ikkje hat. 

Ekspander  

Godt poeng. Det er nettopp derfor det blir kunstig å ha en hel måned med pride og flagging overalt. De fleste oppegående folk er enige i at homofile of transpersoner skal slippe å oppleve hat. Men homofil/lesbiske utgjør omtrent 5% av befolkningen.  Transpersoner enda mindre prosent. Som du peker på er det mange andre minoritetsgrupper som også er utsatt, som overhodet ikke får den samme oppmerksomheten. 

Dessverre er det sånn at all kritikk av Pride blir tatt som et bevis på at folk hater lgbt-personer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...