Gå til innhold

Polarisering av Pride/lhbtq+ debatten

anonym111111

Anbefalte innlegg

Mange debatter i dagens samfunn blir lett polarisert, samtidig som den ene siden regnes som politisk korrekt. Da blir det vanskelig å stille spørsmål, være kritisk, og ha diskusjoner, selv om alt ofte har både positive og negative sider. Dette er en skremmende utvikling, for uten naturlig debatt og rom for ulike meninger, kan man gå glipp av viktig informasjon og fakta.

De aller fleste er enige om at alle skal få være som de ønsker, kle seg som de vil, like hva de vil, og elske hvem de vil. Dette er for det store flertallet i Norge en selvfølge. Heldigvis. Dessverre er det ikke slik i alle land og i alle miljøer, derfor er dette en kamp som må kjempes til det er slik for alle over alt.

Det som ikke bør være er en selvfølge, er å gå i mot forskning og vitenskap, og si at kjønn kan defineres av følelser. For hvordan kan en person som er født jente "føle seg" som gutt, når hun faktisk aldri har vært en gutt? Det at en jente liker og føler annerledes enn FLERTALLET av andre jenter, gjør henne ikke til en gutt. Og motsatt. Hvorfor ikke heller normalisere at ikke alle jenter er like?

Hvorfor knytte kjønn opp mot en persons identitet? Hvorfor i det hele tatt konstruere et ord som kjønnsidentitet? Alle har ulik identitet, og den bestemmes ikke av kjønnet personen har. At et samfunn forventer at kvinner har andre egenskaper, følelser og ønsker enn menn, er konstruert av samfunnet og varierer med tid og sted.

Det å fortelle og lære barn om kjønnsidentitet og at man kan være et annet kjønn enn det man er født som, kan gjøre at barn/unge som ikke er kjønnsstereotype, føler seg enda mer annerledes og utilpass i sin egen kropp, og i sitt eget kjønn. Barn/unge kan påvirkes til å tro at de er født i feil kropp, og at hormoner/operasjoner av en fysisk frisk kropp er løsningen. 

Tenker noen i det hele tatt på at normaliseringen av trans/ikke-binære kan gjøre situasjonen vanskeligere for personer som er lesbiske/homofile og/eller som ikke er kjønnsstereotype? I noen miljøer finnes det faktisk foreldre som nå synes det er lettere at deres barn "skifter kjønn" enn at de er lesbiske/homofile. For da har de jo den "rette" legningen og de "riktige" interessene ifht sitt kjønn.

Ingen barn er født i feil kropp, men er perfekte som de er. De trenger trygghet og forståelse for at de kan se ut, like og føle hva de vil uavhengig av kjønn. Kan de ikke leve nøyaktig det livet de ønsker i den kroppen og med det kjønnet de har? Og hvis de ikke kan det, er det ikke det vi må kjempe for å forandre? Normaliseringen av trans/ikke-binære fører ikke automatisk til mer mangfold. Det å sette merkelapper som ikke-binær på personer som ikke er kjønnsstereotype, kan føre til at det blir vanskeligere for de personene som ikke er kjønnsstereotype å fortsatt føle seg som den jenta eller den gutten de faktisk ER.

Er det rom for å diskutere alle sidene ved Pride/hlbtq, og om utviklingen også kan ha negative sider? Personlig tror jeg mange blir mer negative til Pride nå når så mye skal normaliseres, og gå i mot forskning og vitenskap. Det handler ikke lenger kun om å være den man er, og elske den man vil.  

Kanskje kunne vanskelige følelser og tanker som transpersoner har hatt også vært løst uten behandling/operasjoner. Kanskje kunne mer toleranse og ikke så trange kjønnsbåser gitt flere et godt liv uten behandling/operasjoner? Noen angrer jo i etterkant.

Hva mener dere? 

• Liker 13
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva er greia med at hetero folk født i rett kropp har så sykt oppheng i dette? Helt fascinerende!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Ja, hva er greia med at hetero folk født i rett kropp har så sykt oppheng i dette? Helt fascinerende!

Nei, der kan jo hende at dette til og med presses inn i skolens pensum helt ned på 1 trinn. 

Anonymkode: 12650...bc0

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 14.6.2024 den 15.02):

Det er ikke bare de som er hetero som ser negative konsekvenser av den utviklingen som skjer nå. Mange lesbiske/homofile og ikke kjønsstereotype barn/unge, synes dette fokuset på kjønnsidentitet og meninger om at kjønn kan bestemmes basert på følelser, gjør livet vanskeligere for dem. Hvorfor ikke heller fortelle dem at de kan føle som de gjør, og like det de gjør, selv om de er jenet/gutt?

Ingen (ser bort fra medisinske unntak) er født i feil kropp, men mennesker kan være svært ulike, også innenfor samme kjønn. Kjønn bestemmes biologsisk.

Endret av anonym111111
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er ironisk at du etterlyser en kultur hvor kjønn og identiet ikke er så tett knyttet sammen, men samtidig kritiserer de som går på tvers av kjønnsnormene og gjør opprør mot det.

Jeg skjønner bekymringer og synes det er noe å diskutere, det har ikke vært lett å være 13 fra før om man ikke skal begynne å tro at det handler om å bli født i feil kropp, og så er det mer "bare" at det er en veldig vanskelig periode for alle, hvor hormonene er helt på styr.

Men det blir for banalt når du tror det handler om at man bare skal lære dem at jenter og gutter kan like det samme. Dette er jo noe du ikke åpenbart ikke forstår. Det var som da jeg snakket med noen innavla mormonere om at Ricky Martin nettopp hadde kommet ut av skapet, de kunne ikke fatte og begripe at han kunne være homofil, han som hadde kjangs på så mange kvinner. Du bare skjønner virkelig ikke at det stikker dypere enn at man har lyst til å ha på kjole. 

Og forøvrig så blir det jo normalisert nå at cis menn kan gå i kjole uten å være trans. Denne bevegelsen er jo med på å flytte oss mot det målet du ønsker deg.

Og hva er alternativet ditt? IKKE lære folk om transseksualitet? Ikke akseptere det? Skremme dem under jorda, låse dem inne, skyte dem? Det finnes jo. Det har alltid fantes. Og vær forsiktig med å si at du har vitenskap og forskning på din side, du har tydeligvis lest veldig lite kjønnsforskning, for det er masse forskning på dette.

Jeg tror nok kanskje det kan være litt sånn at når det først skjer en forflytning eller revolusjon eller revolusjon eller hva man skal kalle det, så kan pendelen svinge litt for mye til andre siden en stund, før det normaliserer seg.

Så får vi kanskje det samfunnet du ønsker deg. Men hvordan i huleste skal vi komme dit, om vi ikke beveger oss? 

Anonymkode: e66d7...c60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er ironisk at du etterlyser en kultur hvor kjønn og identiet ikke er så tett knyttet sammen, men samtidig kritiserer de som går på tvers av kjønnsnormene og gjør opprør mot det.

Jeg skjønner bekymringer og synes det er noe å diskutere, det har ikke vært lett å være 13 fra før om man ikke skal begynne å tro at det handler om å bli født i feil kropp, og så er det mer "bare" at det er en veldig vanskelig periode for alle, hvor hormonene er helt på styr.

Men det blir for banalt når du tror det handler om at man bare skal lære dem at jenter og gutter kan like det samme. Dette er jo noe du ikke åpenbart ikke forstår. Det var som da jeg snakket med noen innavla mormonere om at Ricky Martin nettopp hadde kommet ut av skapet, de kunne ikke fatte og begripe at han kunne være homofil, han som hadde kjangs på så mange kvinner. Du bare skjønner virkelig ikke at det stikker dypere enn at man har lyst til å ha på kjole. 

Og forøvrig så blir det jo normalisert nå at cis menn kan gå i kjole uten å være trans. Denne bevegelsen er jo med på å flytte oss mot det målet du ønsker deg.

Og hva er alternativet ditt? IKKE lære folk om transseksualitet? Ikke akseptere det? Skremme dem under jorda, låse dem inne, skyte dem? Det finnes jo. Det har alltid fantes. Og vær forsiktig med å si at du har vitenskap og forskning på din side, du har tydeligvis lest veldig lite kjønnsforskning, for det er masse forskning på dette.

Jeg tror nok kanskje det kan være litt sånn at når det først skjer en forflytning eller revolusjon eller revolusjon eller hva man skal kalle det, så kan pendelen svinge litt for mye til andre siden en stund, før det normaliserer seg.

Så får vi kanskje det samfunnet du ønsker deg. Men hvordan i huleste skal vi komme dit, om vi ikke beveger oss? 

Det å være homofil eller hetero er kun basert på følelser. Hva slags kjønn man er er ikke det. Håper du ser forskjellen.

Hvorfor mener du at utviklingen vi ser nå, som fokuserer mer og mer på kjønn knyttet opp mot følelser og oppførsel, er eneste rette vei å gå for å få et mer aksepterende og inkluderende samfunn? Denne utviklingen kan gjøre det vanskeligere for barn/unge å bli trygge i sin kropp/sitt kjønn, og føre til at personer som kunne levd gode liv i den kroppen de er født med, begynner på hormoner og tar operasjoner for å "passe inn".

Ser du ikke noe negativt ved dette? Hva tenker du om de som har gjennomgått behandling/operasjon og angrer? Kunne de fått et bedre liv ved å gjøre andre grep i stedet for behandling/operasjon? Jo sterkere vi knytter identitet opp mot kjønn, jo flere barn/unge, vil føle at de trenger behandling/operasjon for å få et fullverdig liv. Burde ikke målet være å få flest mulig til å føle at de får fullverdige, gode liv i den kroppen de er født med?

Hva tenker du om ikke-binære? Får de et bedre liv ved å definere seg som det i stedet for det kjønnet de er født som? Og hvis ja, mener du et mer inkluderende samfunn og mindre vekt på identitet knyttet opp mot kjønn kunne vært en hjelp? Hva man kalles, gjør vel ikke livet bedre/verre, sålenge man føler det er rom til å være seg selv?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, der kan jo hende at dette til og med presses inn i skolens pensum helt ned på 1 trinn. 

Jeg har mange barn, på flere trinn. Barneskole OG ungdomsskole. Ikke har det vært en del av pensum enda, når kommer det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men det er ikke bare de som er hetero som ser negative konsekvenser av den utviklingen som skjer nå. Mange lesbiske/homofile og ikke kjønsstereotype barn/unge, synes dette fokuset på kjønnsidentitet og meninger om at kjønn kan bestemmes basert på følelser, gjør livet vanskeligere for dem. Hvorfor ikke heller fortelle dem at de kan føle som de gjør, og like det de gjør, selv om de er jenet/gutt?

Ingen (ser bort fra medisinske unntak) er født i feil kropp, men mennesker kan være svært ulike, også innenfor samme kjønn. Kjønn bestemmes biologsisk.

Hvorfor er du så opptatt av å diskutere dette? Det er jo heterofile menn i riktig kropp sånn som deg som holder debatten i gang?

Endret av BobbySocks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Humbug. At barn lærer at det finnes et mangfold er bra. At barn er åpne og ungdom forvirra er vi kjent med. Ergo er det intet nytt under solen. Derfor må utredningen og den medisinske vurderingen være bra og grundig, og som samfunn må vi være gode på å fortelle barn at man er forskjellige. At man ikke er gutt fordi man man liker å spille fotball, og at man ikke er jente fordi man liker å hoppe strikk. Men woke-kritikerne er samtidig nesten alltid dem som i tillegg tviholder på kjønnsforskjeller, at menn og kvinner er så ulike.

Men den gemene hop har lite å si når det gjelder utredning og medisinsk behandling, for de kan ingenting om det. Jeg vet ikke når det ble så populært å snakke om ting man ikke kan noe om, og samtidig ikke skamme seg i det minste bittelitt, men jaja, jeg skal ikke holde noen fra å blamere seg.

Jeg svarer i de trådene jeg vil svare i.

Anonymkode: a0732...228

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er du så opptatt av å diskutere dette? Det er jo heterofile menn i riktig kropp sånn som deg som holder debatten i gang?

Jeg har ikke skrevet hverken at jeg er mann, eller at jeg er hetero, tror du ingen kvinner eller homofile er enige i HI? Har du i det hele tatt lest HI? Der står det også litt om hvorfor jeg ønsker denne diskusjonen.

Endret av anonym111111
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (19 timer siden):

Jeg har skrevet i HI hvorfor jeg ønsker å diskutere dette. Hvorfor tenker du at emner som dette ikke bør diskuteres? 

Du kan ikke skrive at jeg er heterofil og mann når du ikke vet noe om dette. Greit å ha fakta om man påstår noe. Tror du ingen lesbiske, homofile eller kvinner ønsker å diskutere dette?

Endret av anonym111111
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 15.30):

Tvert i mot opplever jeg at "transbevegelsen" om man kan kalle det det, er mer kjønnsnormativ enn samfunnet ellers. Liker en jente biler og blått, da er hun egentlig gutt. Og en feminin gutt som liker rosa (og kanskje er homofil) er egentlig jente.

Hvordan kan barn og unge utforske sin identitet og seksualitet i fred når vi skal diagnostisere og medisinere bort personlighetsforskjeller innenfor kjønnet?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pride har tatt helt av. En dag hadde vært greit, hadde ikke orket å brydd meg da, men en hel måned er helt sykt. De er ikke mer verdt enn heteroseksuelle akkurat. Jeg støtter LGB men alle de andre bokstavene burde få psykiatrisk hjelp. Dette pride tullet har heller ingenting i barnehage og barneskolen å gjøre, kommer til å ta barnet mitt ut av barnehagen og barneskolen de dagene de skal lære om dette tullet. Pride står ikke bare for mangfold og kjærlighet som alle tror, hadde det vært bare det hadde det vært helt greit. Trykk på lenken å les, om de som støtter pride ikke endrer mening etter å ha lest dette, er det noe alvorlig gale med deg. https://morfarbarn.no/file/pride-ideologien-annonse-i-6-store-aviser.pdf

Anonymkode: 92393...98a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pride har tatt helt av. En dag hadde vært greit, hadde ikke orket å brydd meg da, men en hel måned er helt sykt. De er ikke mer verdt enn heteroseksuelle akkurat. Jeg støtter LGB men alle de andre bokstavene burde få psykiatrisk hjelp. Dette pride tullet har heller ingenting i barnehage og barneskolen å gjøre, kommer til å ta barnet mitt ut av barnehagen og barneskolen de dagene de skal lære om dette tullet. Pride står ikke bare for mangfold og kjærlighet som alle tror, hadde det vært bare det hadde det vært helt greit. Trykk på lenken å les, om de som støtter pride ikke endrer mening etter å ha lest dette, er det noe alvorlig gale med deg. https://morfarbarn.no/file/pride-ideologien-annonse-i-6-store-aviser.pdf

Anonymkode: 92393...98a

Ja, rart at de som kjemper for mangfold, må kalle seg "ikke-binær", eller i verste fall ta operasjoner for å likne det motsatte kjønn fysisk. Det viktige burde være at man kan få være den personen man er, elske den man vil, og leve det livet man ønsker, uavhengig av hvilket utseende og kjønnsorgan man har. 

Man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler eller liker. Å si at det er identiteten din som bestemmer ditt kjønn, er jo som å gå hundre år tilbake i tid, der man ga gutter og jenter ulik oppdragelse, og forventet at de levde helt ulike liv med ulike interesser. 

Endret av anonym111111
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, brukerangrep, personangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 15.05):

Barn lærer allerede at de ikke trenger å være det kjønnet de er født som, og at de kan føle seg som gutt, jente, eller ingen av delene. Helt fra 1. klasse.

Det å knytte følelser og identitet sterkt opp mot kjønn, kan få barn som ikke er kjønnsstereotype til å bli mer usikre og ukonfortable. De kan tro at de er født i feil kropp, og at de må igjennom behandlinger og operasjoner for å passe inn.

Mer informasjon er ikke alltid kun positivt, og all informasjon er heller ikke vitenskapelig begrunnet. 

Endret av anonym111111
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 15.30):

Og vær forsiktig med å si at du har vitenskap og forskning på din side, du har tydeligvis lest veldig lite kjønnsforskning, for det er masse forskning på dette.

Forskning og forskning fru Blom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi fokuserer for mye på identitet, ja. Men så er det også uhyre menneskelig, og ikke noe særegent for minoritetsgrupper. Og så synes jeg det er merkelig vi først og fremst snakker om at det er for mye identitet når det handler om minoritetsgrupper. Synes det er en dårlig innledning til å problematisere identitetsfokuset ettersom denne gruppen allerede er utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (11 minutter siden):

Jeg mener at vi fokuserer for mye på identitet, ja. Men så er det også uhyre menneskelig, og ikke noe særegent for minoritetsgrupper. Og så synes jeg det er merkelig vi først og fremst snakker om at det er for mye identitet når det handler om minoritetsgrupper. Synes det er en dårlig innledning til å problematisere identitetsfokuset ettersom denne gruppen allerede er utsatt.

Var det ikke en nylig spørreundersøkelsen som sa at de yngste generasjonene var mer negativt innstillt til transpersoner enn tidligere generasjoner?

Da går man kanskje i feil retning.

Mulig å problematisere om identitetsfokuset ikke har virket mot sin uttlate hensikt er nettopp det man bør gjøre.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Var det ikke en nylig spørreundersøkelsen som sa at de yngste generasjonene var mer negativt innstillt til transpersoner enn tidligere generasjoner?

Da går man kanskje i feil retning.

Mulig å problematisere om identitetsfokuset ikke har virket mot sin uttlte hensikt er nettopp det man bør gjøre.

Så man skal gi transpersoner skylden for at folk er negative til at de er transpersoner? Fordi de er blitt mer synlige i samfunnet? Den er jeg ikke med på. Og hvis det er sånn, så er det ikke en løsning at de blir usynlige igjen. Folk får tåle å se det samfunnet de er en del av, transpersoner som vil ha rettigheter også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...