Gå til innhold

Tilvenning på SFO/AKS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som starter på skolen til høsten, men noen uker før skolestart så starter han jo på SFO/AKS, så lurer på om det er vanlig at det er en slags tilvenning der? Det er jo noen han kjenner der fra barnehagen tenker jeg, men ellers mange nye barn og et nytt sted å være så syns jo det er litt rart om vi bare skal levere han og dra med en gang. Samtidig har jeg ikke hørt at man har krav på fri i forbindelse med eventuell tilvenning på SFO/AKS så må jo finne ut hvordan jeg skal gjøre det med jobb. Hvordan har dere gjort det ved oppstart, hvordan blir man tatt i mot, har det vært lagt opp til tilvenning og har dere i såfall bare tatt ubetalt fri fra jobb? Hvor fort har barna deres funnet seg til rette? 

Anonymkode: 3365c...d8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde mannen 1 dag fri med lønn. Gikk under tilvenning. Vil tro flere bedrifter har det. Ellers hadde jeg kveldsvakter den uka, sånn at jeg kunne være der om nødvendig. 

Mange hadde med foreldrene de første timene, så gikk vi etterhvert. Gikk mye bedre enn forventet. 

Anonymkode: eb98c...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hvilken jobb og fleksibilitet du har kan du jo vurdere kortere dager de første dagene.

Her vil vi ta oss god tid når vi leverer de første gangene, se litt an hvordan det går, snakke med de ansatte, og hente tidlig når vi klarer det.

Anonymkode: 8d306...757

AnonymBruker
Skrevet

Det er unormalt med tilvenning. Med eldste leverte vi hun der, vi hadde nettopp flyttet til byen og hun kjente ingen, og det gikk helt fint! Selv om hun er en litt sjenert type. Hadde hel litt kort dag bare første to dagene.

Anonymkode: d28b5...e22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er SFO-leder. Det varierer veldig hva foreldre og barn foretrekker. Mange blir der en halvtimes tid før de går, og henter ganske tidlig. Andre må være der sammen med barna over flere dager. Dere kjenner barna og vet hva som er lurest. Men tilvenning på samme måte som i barnehage er det ikke i utgangspunktet.

Selv leverte vi våre, var der en liten stund, og så spurte de "skal du ikke gå snart?" ;)

Så lenge det er noen barn der de kjenner fra før, så går det som regel veldig bra for de fleste, og erfaringsvis går det enklere hvis foreldrene kan gå etter ganske kort tid - det er noe med å rive av plasteret, på en måte. Men er barnet oppriktig utrygt, så blir det så klart noe annet.

Anonymkode: 4b5ed...e0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper du får lov til å være der sammen med sønnen din så lenge han trenger det, om du er i dialog med SFO-leder ;) om det blir lønnet permisjon kan jeg ikke love

Anonymkode: 2a3d5...943

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er unormalt med tilvenning. Med eldste leverte vi hun der, vi hadde nettopp flyttet til byen og hun kjente ingen, og det gikk helt fint! Selv om hun er en litt sjenert type. Hadde hel litt kort dag bare første to dagene.

Anonymkode: d28b5...e22

Nei, det er like normalt med litt tilvenning som uten tilvenning!

Anonymkode: bdfb6...ffe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her starter de med felles sen oppstart og ellers eget opplegg frem til skolestart 

Anonymkode: edb0d...2cb

AnonymBruker
Skrevet

På min jobb (OUS) kan man få tre dager veldferdsperm  med lønn i forbindelse med SFO tilvenning og en dag til første skoledag. Har søkt om dette og fått det innvilget. Har skolestarter i år, som er av den engstelige typen.

Anonymkode: b00fb...a46

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal begynne på sfo første skoledag. Da har jeg uansett velferdsperm og skal gå til skolen når skoledagen er slutt for å være med ham på sfo et par timer. Han kjenner ingen på skolen men er en veldig sosial og trygg type. 
2. skoledag er planen også å komme når sfo dagen begynner typ kl 13.30, og være der litt med ham. Har også mulighet å gjøre det samme 3. dagen. men de dagene blir det bare 30 min avspassering for min del, så ikke krise om ikke jobben dekker det som tilvenning. 
Har vært gjennom det samme to ganger før og det er veldig forskjellig hvordan barna takler det, så det blir å kjenne på hva som er nødvendig underveis😊

Anonymkode: 72f98...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...