Gå til innhold

Når min samboer juger om at han bruker sterke smertestillende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget en eske med oxycontin og det sto han kunne bruke 225 mg i døgnet av dette eller oxynorm. Det er jo en helt syk høy dose. Til meg har han kun innrømmet og bruke 5 mg i hytt og pine. Jeg er sykepleier og synes det er veldig tilittsbrudd og lyge om det til meg. Jeg kunne trengt og vite hva som gjør han må ha så store doser i tilfelle noe akutt skulle oppstått. Ikke vet jeg hvorfor han trenger så mye fordi han virker ikke så smerte preget.

Jeg har mye smerter selv og legen min veldig streng på og gi meg opeoider. Mener jeg skal prøve og mestre smertene mine på andre måter.

Når jeg spørr samboer om hans helseproblemer og smerter sier han ikke så mye og iallefall ikke forklarer så enorm stor medesin dose.

Min eksmann bedro meg utroskap og holdt det skjult for meg over flere måneder. Selv om det gjelder en annen type løgn føles det omtrent litt likt ved at den en lever med ikke er ærlig og da føler jeg og han kan lyge om flere ting? Prøvde og spørre samboer om det, men kommer bare svada svar. Litt redd for og si til han jeg vet fordi han da kan bli sur for at jeg gikk gjennom medesinskuffen hans og så dette. Hva gjør jeg? H a kan forklare at han holdet det skjult?  Vi har bodd sammen 6 måneder og vært sammen 8 måneder ca

Spoiler

Anonymkode: 96abf...e25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppdaget en eske med oxycontin og det sto han kunne bruke 225 mg i døgnet av dette eller oxynorm. Det er jo en helt syk høy dose. Til meg har han kun innrømmet og bruke 5 mg i hytt og pine. Jeg er sykepleier og synes det er veldig tilittsbrudd og lyge om det til meg. Jeg kunne trengt og vite hva som gjør han må ha så store doser i tilfelle noe akutt skulle oppstått. Ikke vet jeg hvorfor han trenger så mye fordi han virker ikke så smerte preget.

Jeg har mye smerter selv og legen min veldig streng på og gi meg opeoider. Mener jeg skal prøve og mestre smertene mine på andre måter.

Når jeg spørr samboer om hans helseproblemer og smerter sier han ikke så mye og iallefall ikke forklarer så enorm stor medesin dose.

Min eksmann bedro meg utroskap og holdt det skjult for meg over flere måneder. Selv om det gjelder en annen type løgn føles det omtrent litt likt ved at den en lever med ikke er ærlig og da føler jeg og han kan lyge om flere ting? Prøvde og spørre samboer om det, men kommer bare svada svar. Litt redd for og si til han jeg vet fordi han da kan bli sur for at jeg gikk gjennom medesinskuffen hans og så dette. Hva gjør jeg? H a kan forklare at han holdet det skjult?  Vi har bodd sammen 6 måneder og vært sammen 8 måneder ca

Vis skjult innhold

Er dette nye medisiner eller kan han ha hatt det liggende? Står jo dato på når han henta den ut. Jeg synes også det er en veldig stor døgndose til en som ikke har det behovet, men det gir litt mening om det er skrevet ut tidligere i en gitt sammenheng. 

Anonymkode: 04314...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lærte du ingenting om rusmisbrukeres adferd på sykepleien? Det er helt naturlig at han ljuger. Det inngår i sykdommen. 

Anonymkode: 7b898...d2e

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo sykt høyt.

Og hvis han i tilegg ikke er åpen om det, så ville jeg vurdert dette forholdet.

Så sterke doser, kombinert med hemmeligheter er for meg ett avgjørende rødt flagg.

Og jeg går på sterke medisiner selv.

Anonymkode: b7e99...ddf

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis legen har skrevet ut så stor dose, så er det vel fordi han skal ha så stor dose? Jeg antar du har fått sett etiketten med dosering? Hvis det kun er en midlertidig høy dose, så får han jo ikke hente ut i det "uendelige", da får han ta ut det antallet han skal ha, og så må han evt kontakte legen hvis han må ha mer på resepten

Anonymkode: 630ad...41d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg så tilsier det at han allerede har brukt medisinen over lenger tid, og nå er avhengig, både fysisk og psykisk. De færreste starter jo rett på med en døgndose på 225 mg. Hva slags smerter tar han det for? Jeg har et familiemedlem som har en døgndose på 160mg, før dette var døgndoser på 120mg.. og dette er en person som har sterke smerter og har gått på diverse smertestillende i 20 år. 

Anonymkode: a5a0f...9ac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk Oxycontin fikk jeg 20 mg i døgnet i 4 dager. Og det var etter å ha saget vekk deler av lår og leggbeinet for å gi plass til kneprotese...

Han er rusmisbruker og lyver til deg. 

Han er en del av opioidkrisen slik den er i USA.

Anonymkode: 559af...5eb

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg fikk Oxycontin fikk jeg 20 mg i døgnet i 4 dager. Og det var etter å ha saget vekk deler av lår og leggbeinet for å gi plass til kneprotese...

Han er rusmisbruker og lyver til deg. 

Han er en del av opioidkrisen slik den er i USA.

Anonymkode: 559af...5eb

Den opiodkrisen er i Norge også, det skrives bare ikke om det i nyhetene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det står døgndose på smertestillende betyr ikke det at man MÅ ta så høy dose så du skal ikke se helt bort ifra at han snakker sant. Men, du kan jo telle tablettene og se hvor mye det har minket etter en uke så ser du fort om han lyver.

Anonymkode: 044fa...b36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig naiv, spesielt til å være sykepleier. Skjønner at man ikke vil tenke sånn om samboeren sin, men som fagperson burde dine alarmklokker ringt veldig høyt og lenge nå. 

Anonymkode: db9a5...1ce

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merker du ikke at han er rusa, hvis han tar 225mg i døgnet? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Merker du ikke at han er rusa, hvis han tar 225mg i døgnet? 

Trådstarter.

Nei jeg merker ikke at han er rusa bare litt treg noen ganger, men tenkte det var mere bare sånn han er. Legen hans gir han disse medesinene for sto legens navn på alle eskene. Det er ulike esker og ulike doseringer på dem så fikk litt sjokk. Datoen han hadde fått dette var i mai så ikle så lenge siden. Ham ville jo ikke fått det i den doseringen uten grunn?

AnonymBruker
Skrevet

Sånt skjer når man flytter sammen med en fremmed. Dere hadde vært sammen i to måneder før du flyttet sammen med fyren. Du kjenner ham overhodet ikke, og oppdager dette først nå.

Jeg synes du skal forlange svar fra han, og bare være ærlig om at du snublet over eskene og så doseringen og at det bekymrer deg. Spør hvorfor han får en så stor dose, og at som samboere bør du få vite hva som feiler mannen du bor sammen med. Hva er det smertene hans kommer av? Har han smerter i det hele tatt, eller er han bare avhengig?

Anonymkode: b64f5...42b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare det å ha egen medisinskuff er rart, synes  keg.

Anonymkode: 0bfc5...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trådstarter.

. Ham ville jo ikke fått det i den doseringen uten grunn?

I utgangspunktet nei, men man leser jo alt for ofte om sløve fastleger, som skriver ut resept etter resept.

Dette ville jeg slått hardt ned på, og forlangt at han gikk til avrusning. 
Kanskje han ikke selv ser at han har et problem, men med den dosen sp starter han ikke i går.

Anonymkode: 4f234...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge felleskatalogen er 60-100mg dødelig dose uten toleranse, så han må jo ha brukt de en stund hvis han tåler en så høy dose.

Anonymkode: 651d6...f10

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare det å ha egen medisinskuff er rart, synes  keg.

Anonymkode: 0bfc5...50d

Ett sted må man jo oppbevare medisiner, jeg har en plastboks oppå kjøleskapet.

Anonymkode: 044fa...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trådstarter.

Nei jeg merker ikke at han er rusa bare litt treg noen ganger, men tenkte det var mere bare sånn han er. Legen hans gir han disse medesinene for sto legens navn på alle eskene. Det er ulike esker og ulike doseringer på dem så fikk litt sjokk. Datoen han hadde fått dette var i mai så ikle så lenge siden. Ham ville jo ikke fått det i den doseringen uten grunn?

Jeg har en medisin jeg bruker svært lite av, og sjelden, men på eskene står en veldig høy dose. Kommer nok av at en lege anbefalte meg å prøve en større dose jevnlig en periode, og så er bare resepten med den påskriften fornyet uten at tekst er endret. 

Kommer aldri på å si det til legen heller, for går jo så langt tid mellom hver gang jeg henter ut, og kun da jeg tenker på det, siden de på apoteket alltid spør meg om jeg er kjent med medisinen. Fremstår jo som en slags kritisk engangs- kur med den påskriften. 

Anonymkode: 36a49...54d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vis skjult innhold

Meld ifra til legen hans så slipper dere å krangle om det. Hvis han bruker så høye doser vil jo det syns da han blir kjapt tom for resepter. Det vil jo dokumenteres. 

Anonymkode: 2e7f8...620

• Liker 3
Skrevet

Oxycontin i den dosen er ikke noe du kan ta ved behov. Enten tar han det daglig eller så tar han det ikke.

Har han cancer? Nei? Da ville jeg gjettet rusmisbruker.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...