AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har et litt komplisert sykdomsbilde, med blant annet stoffskifte som går opp og ned, lett utmattelsessyndrom +++. Jeg ønsker nå å gå ned i vekt (har noen få kilo ekstra) og trene for å få mer muskelstyrke, kondisjon osv. Problemet mitt er at min forbanna kropp straffer meg hver gang jeg har trent. Da er det rett i kjelleren i flere dager, jeg sovner i møter på jobb, har leddsmerter og er slapp som bare det. Jeg ønsker jo å trene, men hvordan skal jeg få det til når jeg nesten ikke fungerer i flere dager etterpå? Jeg har en ansvarsfull jobb, barn og andre forpliktelser, så kan ikke bare ligge rett ut mellom treningene. Jeg trener heller ikke spesielt hardt. Noen med erfaring? Anonymkode: b8333...e8d 1
BobbySocks Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Du må starte mer forsiktig og bare fortsette. Kroppen er ikke vant, men det blir nok det etterhvert. Døde nesten den første måneden jeg startet trene, neste gikk hakket bedre osv. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 Start roligere. Gå turer, liggende trening etc. Bruk kosthold for å gå ned i vekt. Anonymkode: 86055...9f4 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Jeg sliter med ymse selv og har etter mye prøving og feiling skjønt at jeg må begynne veldig veldig forsiktig og gradvis øke etter hvert. Det føltes teit å trene de første mnd fordi alt var så lett, men jeg måtte fordi jeg var som deg og slet i flere dager etterpå hvis ikke. Nå etter nærmere 6 mnd kan jeg endelig ta i skikkelig uten at det ødelegger meg i flere dager. Som kronisk syk trenger desverre kroppen min mye mer tid på seg før den tåler store belastninger. Anonymkode: 21fed...65c 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Slik er kroppen min også, og slik har den vært i mange år, uansett hvor mye jeg har prøvd å øke toleransen. Det eneste som fungerer for meg er intensitetsstyring, at jeg bruker pulsklokke til å trene med bare lav intensitet, men over lengre tid. Det er bare på den måten jeg kan være aktiv. Jeg kan ikke øke styrke og kondisjon på den måten, men jeg kan i alle fall sørge for at den vedlikeholdes på nivået jeg er i dag. Anonymkode: 165c4...339 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har endometriose og kroniske smerter som følge av det. Det min fysio sier er at jeg må rett og slett teste ut litt selv. Kroppen sier godt i fra når jeg gjør for mye. Det som er anbefalt for min del er å finne trening som ikke er for hard, og som ikke bruker for mye av kjernemusklaturen. Mye mage trening ex: gir meg ekstra smerter. Det er trist at kronisk sykdom skal kunne ha så mye å si, men jeg har forsonet meg med at jeg kommer aldri til å kunne trene noe spesielt styrke. Jeg har testet ut litt Yoga/Pilates, som ser ut til å kunne være en balanse mellom det å få til en slags styrketrening, uten hard core vektløfting. Jeg har gått ned 6 kg på 8 uker, og det er fult mulig å få til noe uten at man trener noe særlig styrke. Har hatt mer fokus på å bare gå og bevege meg mer. Anonymkode: 2c052...cb3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 Trening er for helse. Kosthold regulerer vekta. Hvis du trener lenge er det mulig du ikke fyller på med vann og næring etterpå. Men gitt sykdomsbildet tror jeg du trener alt for hardt i forhold til hva kroppen tåler. Det tar tid å bygge dette opp. Jeg sliter med en mild versjon av noe tilsvarende og har måttet venne meg til kortere økter. Lange økter dreper meg fullstendig selv om jeg føler meg fin når jeg holder på. Start med korte og latterlig lette økter og øk sakte derfra og lytt til kroppen. Anonymkode: 63bb1...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Tusen takk for innspill. Mitt problem er at jeg allerede trener lett. Lettere er liksom å sitte på sofaen. Jeg går turer med rask puls, max 1 time. Altså, normal daglig aktivitet. Styrketrening som jeg prøvde før, ødelegger meg fullstendig. TS Anonymkode: b8333...e8d
nordlending Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lettere er liksom å sitte på sofaen. Jeg går turer med rask puls, max 1 time. Da er kanskje problemet at du går med for høy puls, eller over for lang tid? Prøv å gå en rolig tur og se hvordan kroppen responderer på det. Hvis du er i en del aktivitet fra før kan det godt være at det blir alt for mye med høy puls over lengre tid. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 Jeg vil anbefale at du oppsøker en fysioterapeut og får øvelser tilpasset deg og din situasjon. Ellers: Har du prøvd alternative treningsformer, som pilates, tai chi, slyngetrening, yoga? Anonymkode: d8566...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for innspill. Mitt problem er at jeg allerede trener lett. Lettere er liksom å sitte på sofaen. Jeg går turer med rask puls, max 1 time. Altså, normal daglig aktivitet. Styrketrening som jeg prøvde før, ødelegger meg fullstendig. TS Anonymkode: b8333...e8d Da må du starte lettere. Og, ja, det kan være at vekter mens du sitter på en stol er din versjon av “lettere”. Jeg anbefaler at du forsøker starte trene i puljer på 15 minutter. Tren i 10-15 minutter det du skulle ønske å trene, feks vekter armer altså sittende i stol, eller en økt bevegelighetstrening på stuegulvet, eller to raske runder rundt huset, som eksempler. Tren, siden du vet om deg selv at du tenderer til å overdrive og slite deg selv ut, 50% av det du selv tror du evner. Så ser du det an neste dag. Gikk det bra? Supert. Da trener du 15 minutter også neste dag, eller dagen derpå. 1-3 uker etterpå evaluerer du, og øker dersom dette gikk bra hver eneste gang. Du kan enten da øke ved å gå opp til økter på 20 minutt, eller du kan starte opp to økter på 10 min hver. Og sånn fortsetter du å trappe opp. En fin tommelfingelregel for trening gitt meg av leger er at det er helt ok å være sliten i 24 timer etter trening. Mer enn det? Da trener du for hardt for din kropp. Om hjernen din er uenig? Irrelevant. Venn deg til å høre på kroppen, ikke hodet. Anonymkode: 07a43...7ef 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #12 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for innspill. Mitt problem er at jeg allerede trener lett. Lettere er liksom å sitte på sofaen. Jeg går turer med rask puls, max 1 time. Altså, normal daglig aktivitet. Styrketrening som jeg prøvde før, ødelegger meg fullstendig. TS Anonymkode: b8333...e8d Dette er så kjent det du beskriver! Jeg har mild ME nå (hatt moderat til alvorlig før) og har en annen kronisk sykdom som sliter på meg. Ønsker å klare å trene litt, men ved hver trening blir jeg ødelagt i flere dager, slik som deg, store smerter og ute av stand til å ta vare på barna mine osv...... Hatt en pause på noen måneder nå, tenker prøve komme igang igjen med ekstremt lett trening. Typ bruke en 2 kg manual og gjøre øvelser med den i 15 minutter - ekstemt rolig-med latterlig rolig tempo og med veldig lav puls..... Er så desperat etter å klare å trene igjen, elsker det, liker godt følelsen etter å ha trent. Klarer bare ikke gi opp treningen, så tenker prøve å starte opp igjen nå😧🥺 Anonymkode: 8dd5c...4ea
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #13 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må du starte lettere. Og, ja, det kan være at vekter mens du sitter på en stol er din versjon av “lettere”. Jeg anbefaler at du forsøker starte trene i puljer på 15 minutter. Tren i 10-15 minutter det du skulle ønske å trene, feks vekter armer altså sittende i stol, eller en økt bevegelighetstrening på stuegulvet, eller to raske runder rundt huset, som eksempler. Tren, siden du vet om deg selv at du tenderer til å overdrive og slite deg selv ut, 50% av det du selv tror du evner. Så ser du det an neste dag. Gikk det bra? Supert. Da trener du 15 minutter også neste dag, eller dagen derpå. 1-3 uker etterpå evaluerer du, og øker dersom dette gikk bra hver eneste gang. Du kan enten da øke ved å gå opp til økter på 20 minutt, eller du kan starte opp to økter på 10 min hver. Og sånn fortsetter du å trappe opp. En fin tommelfingelregel for trening gitt meg av leger er at det er helt ok å være sliten i 24 timer etter trening. Mer enn det? Da trener du for hardt for din kropp. Om hjernen din er uenig? Irrelevant. Venn deg til å høre på kroppen, ikke hodet. Anonymkode: 07a43...7ef Dette! Ta det så gradvis at det føles latterlig, nesten. Anonymkode: 098f7...34e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Skrevet 14. juni 2024 Du må ligge i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, du trenger ikke trene. Treningen tar du på et senere tidspunkt når kroppen er bedre. Har utmattelse selv nå (av andre grunner) og har ikke sjans til å trene lenger. Det er kjipt, men sånn er det. Lytt til kroppen. Anonymkode: 12708...56c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #15 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må ligge i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, du trenger ikke trene. Treningen tar du på et senere tidspunkt når kroppen er bedre. Har utmattelse selv nå (av andre grunner) og har ikke sjans til å trene lenger. Det er kjipt, men sånn er det. Lytt til kroppen. Anonymkode: 12708...56c På grunn av sykdom er det ikke mulig for meg å gå ned i vekt med kosthold. Jeg har ekstremt lav forbrenning, og overlever ikke på 800-900 kcal per dag i lengden. For å få opp forbrenningen må jeg bygge muskler og bruke trening i tillegg til kosthold å bruke kalorier. Derfor er det frustrerende å ikke kunne trene uten at kroppen saboterer alt. TS Anonymkode: b8333...e8d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): På grunn av sykdom er det ikke mulig for meg å gå ned i vekt med kosthold. Jeg har ekstremt lav forbrenning, og overlever ikke på 800-900 kcal per dag i lengden. For å få opp forbrenningen må jeg bygge muskler og bruke trening i tillegg til kosthold å bruke kalorier. Derfor er det frustrerende å ikke kunne trene uten at kroppen saboterer alt. TS Anonymkode: b8333...e8d Har du så mange kg ekstra at det er helseskadelig og veldig viktig å komme seg ned i vekt akkurat nå? Anonymkode: 12708...56c 1
Daria Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 (endret) En times sammenhengende aktivitet med forhøyet puls er vel ikke lett trening, selv om det "bare" er å gå tur? Jeg er kronisk syk med mye fatigue og trener med fysio to ganger i uken. En økt er på +/-30 min totalt, avhengig av dagsform, med kondisjon, styrke og balanse, i små sett, få repetisjoner og med flere pauser underveis. For meg er dette hard trening og alt kroppen min tåler (og det er ikke gitt at jeg orker så mye mer den dagen), selv om det ville vært en lett bagatell for mange andre (og effekten det har hatt på både vekt og muskler har likevel vært overraskende stor). Jeg støtter forslaget om å få fysio-hjelp til å finne et nivå som passer deg og å lære å lytte til og hensynta kroppen din og dens behov, heller enn hva hodet synes du burde kunne og klare og orke. Endret 14. juni 2024 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #18 Skrevet 14. juni 2024 Er man syk så kan man ikke forvente at kroppen tåler å presses som før. Og har man utmattelse er ikke trening det riktige. Anonymkode: e9b53...941
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #19 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har et litt komplisert sykdomsbilde, med blant annet stoffskifte som går opp og ned, lett utmattelsessyndrom +++. Jeg ønsker nå å gå ned i vekt (har noen få kilo ekstra) og trene for å få mer muskelstyrke, kondisjon osv. Problemet mitt er at min forbanna kropp straffer meg hver gang jeg har trent. Da er det rett i kjelleren i flere dager, jeg sovner i møter på jobb, har leddsmerter og er slapp som bare det. Jeg ønsker jo å trene, men hvordan skal jeg få det til når jeg nesten ikke fungerer i flere dager etterpå? Jeg har en ansvarsfull jobb, barn og andre forpliktelser, så kan ikke bare ligge rett ut mellom treningene. Jeg trener heller ikke spesielt hardt. Noen med erfaring? Anonymkode: b8333...e8d Ja erfaring med akkurat det her, det viste seg å være pem anfall og me Anonymkode: 206c7...de9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå