AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Del Skrevet 14. juni 2024 Jeg har vært ansatt i 100% lenge, og avslutter denne jobben umiddelbart etter ferien. Nå har jeg begynt i en 50% jobb et annet sted, og det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ha ferie fra denne jobben? I august skal jeg starte å undervise et emne, og jeg ønsker jo å jobbe i juli med å forberede meg osv. Dette kommer jeg jo til å gjøre uansett, den eneste forskjellen på om jeg tar ferie eller ikke er i praksis om jeg får reduksjon i lønn..., noe jeg jo ikke ønsker. Så spørsmålet er, må jeg ha ferie fra 50% jobb (og dermed jobbe ulønna), eller kan jeg jobbe gjennom ferien? Anonymkode: 8e5e7...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 14. juni 2024 #2 Del Skrevet 14. juni 2024 Du er pliktig å ta tre uker sammenhengende fri mellom 1. juni og 30 september. Og arbeidsgiver har styringsrett. Du må prate med arbeidsgiveren din og avtale. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Del Skrevet 14. juni 2024 Summeer skrev (1 time siden): Du er pliktig å ta tre uker sammenhengende fri mellom 1. juni og 30 september. Og arbeidsgiver har styringsrett. Du må prate med arbeidsgiveren din og avtale. Dette høres svært usannsynlig ut når man jobber 50 %. Nå kjenner jeg ikke til reglene for det offentlig, men da jeg jobbet 50 %, hadde jeg aldri mer enn to uker sammenhengende ferie (og det var fordi kontoret var stengt). Dette var en privat bedrift, og i en bransje hvor lover og regler kommer først. Anonymkode: bbd64...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Del Skrevet 14. juni 2024 Noe uklart hva du mener. I og med at du har jobbet 100% frem til august, så er du nok pliktig å ta ut ferie. Men, det mest logiske her jo at du avvikler ferie under nåværende forhold, slik at ny arbeidsgiver slipper å ta over ansvaret for ferie, særlig siden du skal bare jobbe deltid. Ofte når man slutter halvveis i året, så er det ikke så uvanlig at man tar ut ferien før man slutter. De fleste arbeidstakere tar jo hovedferien sin i juli. Logikken tilsier jo at du blir trukket i ferie hos nåværende arbeidsgiver siden du har kontrakt frem til august? Får du ikke tatt ut ferien, så må jo nåværende arbeidsgiver tilbakebetale for all ferie du har blitt trukket for, men ikke fått tatt ut. Ta ut 3 uker sammenhengende ferie i nåværende jobb før du slutter, da sørger du for at du som arbeidstaker følger ferieloven, og arbeidsgiver i ny jobb slipper å følge opp med å påse at du har tatt den lovpålagte ferien i år. Anonymkode: 379eb...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Del Skrevet 14. juni 2024 Summeer skrev (6 timer siden): Du er pliktig å ta tre uker sammenhengende fri mellom 1. juni og 30 september. Og arbeidsgiver har styringsrett. Du må prate med arbeidsgiveren din og avtale. Hvor har du dette fra? Jeg tar kun ut en uke i denne perioden i år og jeg har 100 % stilling. Anonymkode: 69b85...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Del Skrevet 14. juni 2024 Summeer skrev (6 timer siden): Du er pliktig å ta tre uker sammenhengende fri mellom 1. juni og 30 september. Og arbeidsgiver har styringsrett. Du må prate med arbeidsgiveren din og avtale. Nei. Du har krav på tre uker ferie i perioden, men arbeidsgiver kan ikke tvinge deg hvis ikke bedriften f.eks er stengt i hele juli. Hos oss har vi en som hadde 3 uker ferie i forbindelse med påsken for å dra til hjemlandet sitt, og en annen skal ha fri hele oktober. De jobber da selvfølgelig hele sommeren uten å ta ferie. Anonymkode: 0dc07...c5d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har vært ansatt i 100% lenge, og avslutter denne jobben umiddelbart etter ferien. Nå har jeg begynt i en 50% jobb et annet sted, og det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ha ferie fra denne jobben? I august skal jeg starte å undervise et emne, og jeg ønsker jo å jobbe i juli med å forberede meg osv. Dette kommer jeg jo til å gjøre uansett, den eneste forskjellen på om jeg tar ferie eller ikke er i praksis om jeg får reduksjon i lønn..., noe jeg jo ikke ønsker. Så spørsmålet er, må jeg ha ferie fra 50% jobb (og dermed jobbe ulønna), eller kan jeg jobbe gjennom ferien? Anonymkode: 8e5e7...4d6 Ferie er en rett og en plikt for begge parter, men du må ikke nødvendigvis ta den i sommerferien - den skal avvikles i løpet av kalenderåret, uavhengig av om man bytter arbeidsgiver. Tar du ut all ferie hos gammel arbeidsgiver, har du ikke feriedager å ta ut hos nye. Anonymkode: 8cbd6...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Del Skrevet 14. juni 2024 Summeer skrev (9 timer siden): Du er pliktig å ta tre uker sammenhengende fri mellom 1. juni og 30 september. Og arbeidsgiver har styringsrett. Du må prate med arbeidsgiveren din og avtale. Du har ikke plikt til å ta tre sammenhengende uker uansett, du har rett på det. Hvis du ønsker å ha to uker fra sankthans og så en uke i slutten av august, står du fritt til det hvis det passer for arbeidsgiver. Anonymkode: 20a95...3dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Del Skrevet 14. juni 2024 Svaret på hovedspørsmålene dine er: Ja, du plikter å ta ferie selv om du jobber deltid. Og: nei, du kan ikke jobbe hele året. De viktigste unntakene skal jeg nevne lenger ned i innlegget. Det stemmer at du ikke plikter å ta ut tre uker sammenhengende, selv om du har rett til det, men du plikter å ta ut full ferie i løpet av året. Og arbeidsgiver plikter faktisk å påse at du gjør det. Dette gjelder enten du jobber fullt eller deltid. Du kan søke om å overføre inntil 12 virkedager til neste år (dvs 2 uker, da en uke er 6 virkedager), men det er opp til arbeidsgiver om de vil godta det. Når man bytter jobb i løpet av kalenderåret er det ganske vanlig at feriedagene tas ut delvis hos den gamle og delvis hos den nye arbeidsgiveren. Feriepengene utbetales fra den gamle, for det er jo penger du har tjent der. Du skriver at hvis du tar ferie må du jobbe ulønna. All ferie er ulønna: feriepengene har du spart opp fra året før. Du kan slippe å ta ut full ferie hvis du taper penger på det. Det gjelder for eksempel de som ikke jobbet hele fjoråret, og dermed ikke har tjent opp feriepenger. De har rett til å jobbe så mye at de ikke får mindre utbetalt. Dette vil jo ikke gjelde deg, siden du skriver at du har jobbet lenge. Dessuten har du jo gått ned i stillingsprosent, og dermed også utbetaling, regner jeg med? Da vil du i alle fall ikke tape på ferieavvikling. Anonymkode: 1afbb...deb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Del Skrevet 14. juni 2024 Man er ikke nødt til å ta ferie fra ny jobb nei. Annet enn hvis man er lærer da. Anonymkode: c6542...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå har jeg begynt i en 50% jobb et annet sted, Du kan slippe å ta ut ferie. Hvis jobben er f.eks. mandag, onsdag og annenhver torsdag. Så tar du ut ferie hver tirsdag, fredag og evt. lørdag (lørdag avhenger av bransje) og annenhver torsdag. På den måten går du ikke glipp av noen arbeidsdager men tar ut full ferie. Anonymkode: 896e2...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå