Gå til innhold

Jeg forstår hvorfor uføre etter hvert blir "friske"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en lang runde i dette systemet, kan jeg forstå de som sier at NAV gjør deg sykere. Tiltak her, avslag der, krav her, utredninger og behandling der, karensår, avslag. Dette er hverdagen til mange - i flere år. Usikkerheten rår...

Etter å hatt det slik i flere år, har jeg nå endelig en uføresøknad på 100% inne. Skjønner godt de som sier at man blir dårligere i løpet av disse årene. 

Derfor håper jeg at jeg også blir friskere når jeg får innvilget ufør slik at jeg kan roe ned og slappe av - for meg og helsen

Anonymkode: bc35a...df5

• Liker 15
  • Hjerte 17
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som ble ufør pga leddgikt. Hun var utslitt og nedkjørt. Ett halvt år etter hun ble ufør, så virket hun mye mer som seg selv igjen. Leddgikten er jo fremdeles like ille i seg selv, men hun har ikke alle tillegssbelastningene på toppen. Hun skryter forresten av Nav og saksbehandleren sin, men hun hadde nok også en veldig rett fram sak, og fikk innvilget søknaden mye fortere enn hun hadde trodd, så hun har nok vært heldig ( ikke så heldig som oss som er friske selvfølgelig, men jeg mener i situasjon sin).  

Anonymkode: cbdf0...05b

• Liker 10
  • Hjerte 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler mye om at når man får den tryggheten og roen hodet og kropp trenger, så vil også symptomene stabiliseres.

Jeg er også mye «friskere» nå som ufør, enn før det. Symptomene mine er så og si borte, med unntak av når jeg utsettes for ytre stressfaktorer utenfor min kontroll. Jeg tåler det veldig dårlig. Hverdagen min er ganske forutsigbar, og jeg kan styre dagene mine selv. Ut ifra dagsform. 

Anonymkode: fcfa4...7d5

• Liker 9
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
Gjest Solanum
Skrevet

Å legge hi inn her er å be om bråk. Det hører hjemme under helse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man blir syk av å søke om trygd, så er det vel bare å la være. Det er ingen lov som sier at man må til NAV.

Skaff penger på andre måter som ikke gjør deg syk.

Anonymkode: c58e9...7a8

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man blir syk av å søke om trygd, så er det vel bare å la være. Det er ingen lov som sier at man må til NAV.

Skaff penger på andre måter som ikke gjør deg syk.

Du prater som du har vett til😡

• Liker 21
  • Nyttig 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mye bedre etter at uføretrygd ble innvilget og jeg fikk ro til å gjøre de tingene som gjør meg bedre, og la være å gjøre de tingene som gjør meg dårligere

Anonymkode: fcd3a...df8

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En lege sa en gang at det var påfallende hvor mange som sluttet å gå til lege dagen etter de ble uføre.

Anonymkode: 8dbd7...56f

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En lege sa en gang at det var påfallende hvor mange som sluttet å gå til lege dagen etter de ble uføre.

Ok, og det er en dårlig ting?

Anonymkode: 59b0f...41b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble mye bedre etter at uføretrygd ble innvilget og jeg fikk ro til å gjøre de tingene som gjør meg bedre, og la være å gjøre de tingene som gjør meg dårligere

Anonymkode: fcd3a...df8

Hvorfor gjorde du ikke dette mens du var på AAP?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler om at mange ikke får mere helsehjelp etter at de er erklært uføre. Før man blir godkjent ufør skal man ha vert gjennom det som finnes av behandlinger for sykdom, da er det ikke så mye mere hjelp å hente etterpå.

Anonymkode: 812f1...e35

• Liker 11
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått hjelp av leger til å bli friskere, men jeg måtte få diagnosene på plass - og de er det kun legene som kan sette. Hvorfor skal jeg sitte og fortelle en lege hvordan jeg har det når h*n ikke kan gjøre meg bedre?

Anonymkode: dc829...dfc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den legen må ha hatt usedvanlig lite erfaring som lege.

Stort sett slutter man å gå til lege fordi man er ferdig avklart, ferdig utreda, behandlinger er prøvd ut og man har nådd veis ende for hva som kan fikses og forbedres. Det er liksom en god del av poenget med hele prosessen.

Var legen overraska over at folk slutter med gips når beinet ikke trenger den støtta lenger også?

Anonymkode: 50b02...f5e

• Liker 20
  • Nyttig 10
Skrevet

Selvfølgelig går man sjeldnere til legen når/hvis man er ferdig utredet og behandlet i den grad det er mulig og har fått de nødvendige legeerklæringene. En annen ting er at når man har vært gjennom en prosess, kanskje gjennom mange år, hvor man har vært hos leger, spesialister og behandlere av forskjellig slag og lagt frem både helse- og livshistorie et utall ganger så er man temmelig mettet av alt som har med helsevesenet å gjøre og unngår bl.a. legen så langt det lar seg gjøre. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men på AAP var det en del ting jeg måtte gjøre. Da hadde jeg ikke kapasitet til å gjøre mer, og jeg ville bare blitt dårligere av å gjøre det som nå gjør meg godt.

Anonymkode: dc829...dfc

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I mitt tilfelle var det fordi jeg gikk til behandling 3 dager i uka og ikke hadde mer å gå på. Du skjønner det at man har en jobb på AAP, å prøve det som prøves kan for å utrede og avklare arbeids og inntektsevne. I motsetning til vanlog arbeid så får man ikke fri fra kropp og hode utenfor arbeidstid, man bor der og må fortsatt gjøre jobben i tilegg til alt man gjør på AAP.

Anonymkode: 50b02...f5e

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva skal jeg til legen nå for da? Hun kan ikke hjelpe med det som feiler meg. Det hun gjør nå er å skrive ut resepter, og noen ganger henvise meg div plasser.

Anonymkode: 6613e...a14

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har gått ekstremt lite til lege i tiden etter sykdom ble påvist, der fikk en jo etter 100vis av besøk omsider beskjed om att dette var uhelbredelig. 

Er jo lite vits i å gå til lege for uføregrunn i ettertid da? 

Og, er utrolig hvor flink en blir til å overse, holdt i ettertid på å daue av noe så enkelt som en blindtarmbetennelse. Har måttet hastefjerne galleblære grunna år med betennelser, og gått rundt med stadig betent bukspyttkjertel som egentlig er så smertefullt att en får morfin. Smerter blir en så vanlig del av hverdagen, att litt til eller i fra blir tolket som "bare en ny plass og ha vondt" og ikke noe en plager legen med 

Anonymkode: 47528...202

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette veldig godt! Man må være frisk og sterk for å kjempe for sin rettigheter som syk, ironisk nok! Det er mange kamper, utprøving på jobb, oppfølgingsmøter med nav, skjemaer å fylle ut og dagen fylles med slike utmattende aktiviteter. Når man får innvilget uføretrygd så puster man ut, for da har man vunnet kampen og man slipper det daglige strevet. Og da kan man bruke tida på det som er bra for helsa. 

Anonymkode: 39bdf...97d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi man ikke får lov til å gjøre som man selv vil når man er på AAP. Man må følge en plan fra NAV og kanskje prøve behandlingsformer, medisiner og aktiviteter som man blir sykere av.  

• Liker 10
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...