Gå til innhold

Kan jeg kreve å få vite om leietakers kjæreste har flyttet inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietaker i kjellerleiligheten vår har en kjæreste som har vært mye på besøk. For mange måneder siden sa de i forbifarten da jeg møtte dem utenfor at de på sikt ønsket å flytte sammen, men ikke visste hvor. 

Vi har til nå hatt et veldig ryddig og greit forhold til leietaker over flere år. Vedkommende betaler i tide, og behandler leiligheten fint så vidt jeg observerer. Leiligheten har egen strømmåler, og leietaker betaler strømmen selv (dersom det er relevant). 

Nå ser jeg plutselig kjærestens navn på postkassen sammen med leietakers navn. Jeg sendte derfor en melding til leietaker og spurte om kjæresten nå hadde flyttet inn. Jeg fikk et kort svar om at denne informasjonen ikke har noe med leieforholdet mellom meg og leietaker å gjøre, uten et bekreftende eller avkreftende svar. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg får et så "avvisende" svar. Vi har som sagt hatt et godt forhold til nå. Leietaker har invitert oss på middag tidligere, vi har invitert leietaker på grilling hos oss, vi har blitt spurt om vi kunne ta inn leietakers post/vanne planter når leietaker er borte og har imøtekommet dette. Alt har fungert knirkefritt. 

Jeg syns det er greit å vite hvor mange mennesker/hvem som har fast bostedsadresse i leiligheten. I tilfelle brann eller noe forsikringsmessig må jeg da kunne redegjøre for hvem som bor der fast? 

Anonymkode: 4d782...26c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer på at leieboeren svarer så avvisende, men hvis navnet til leietakeren står på postkassen, har du jo svaret på spørsmålet ditt der. Det hadde ikke stått der hvis personen ikke bodde der. 

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig oppførsel, da jeg bodde i kjeller så ønsket selvsagt huseier også å vite det, men vi hadde et godt forholdt også så det kom naturlig frem. Man må jo vite hvem som bor og er i huset sitt, kanskje de er redd du skal heve leia eller hive ham ut? 

Anonymkode: 5d19a...f88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at du reagerer på at leieboeren svarer så avvisende, men hvis navnet til leietakeren står på postkassen, har du jo svaret på spørsmålet ditt der. Det hadde ikke stått der hvis personen ikke bodde der. 

Det kan det, han kan ha co/ adresse der feks. Eller midlertidig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du tror de hadde svart sånn også hvis det var tilfelle? 

AnonymBruker
Skrevet

"Det endrer ingen ting mtp leieforholdet, men jeg ønsket bare å vite hvor mange som bor her dersom det skulle oppstå brann. Men for all del, hold den informasjonen for deg selv🙄".

Anonymkode: e6008...c84

• Liker 12
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

"Det er ikke nødvendig med godkjennelse fra utleier. Og selv om vanlig høflighet tilsier at man informerer utleier, er det ikke et krav etter loven. Disse kan altså flytte inn selv om de ikke er nevnt i leiekontrakten, og utleier heller ikke på forhånd visste om at de skulle flytte inn."

Synes det er merkelig at det ikke er krav om å gi beskjed engang. Er jo greit å kunne vite hvor mange som bor på adressen.

Anonymkode: f41f8...faa

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Og du tror de hadde svart sånn også hvis det var tilfelle? 

Ja hvis hun ikke vil at noen skal vite at han bor der, uten å ha skifta adresse eller noe feks. 

Men dumt at leietaker plutselig oppfører seg sånt i et ellers godt forhold, det hadde fått meg til å lure på om alt var i orden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt at jeg trengte infoen grunnet sikkerhet ved en evt. brann

Anonymkode: aa52a...753

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo faktisk informere om det. Men man har så klart krever til å gjøre det. Jeg informert via kort melding å fikk , så hyggelig da ❤️, til svar tilbake.

Anonymkode: 94f86...10d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

"Det endrer ingen ting mtp leieforholdet, men jeg ønsket bare å vite hvor mange som bor her dersom det skulle oppstå brann. Men for all del, hold den informasjonen for deg selv🙄".

Men for all del; stryk den siste setningen…

Anonymkode: 86c55...dd0

• Liker 39
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Det er ikke nødvendig med godkjennelse fra utleier. Og selv om vanlig høflighet tilsier at man informerer utleier, er det ikke et krav etter loven. Disse kan altså flytte inn selv om de ikke er nevnt i leiekontrakten, og utleier heller ikke på forhånd visste om at de skulle flytte inn."

Synes det er merkelig at det ikke er krav om å gi beskjed engang. Er jo greit å kunne vite hvor mange som bor på adressen.

Anonymkode: f41f8...faa

Veldig spesielt... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må jo nesten bare regne med at vedkommende har flyttet inn, når det også er noe de har snakket om før. 

Mange utleiere prøver seg på å heve husleia om en voksen til flytter inn, og det høres nesten ut som at det var bekymringen til leieboer, i og med at svaret var at det ikke var relevant for leieforholdet. 

Om det hadde vært brann, så burde du jo uansett nevnt at leieboer har en kjæreste som ofte overnatter. Du kan jo uansett ikke helt vite hvor mange som befinner seg i leiligheten på branntidspunktet, da leieboer kunne ha hatt overnattingsgjester. Og skulle det skje noe forsikringsmessig som gjør at du må vite antall mennesker som bor i utleierdelen, så får du si det til leieboer da. 

Anonymkode: ccab1...f4a

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du vinne med å være passiv aggressiv? 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær glad for at noen leier hos deg. Krever du å se skattemeldingen dems også kanskje? utleriere ass

Anonymkode: ff867...a70

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skrev du egentlig i meldingen? Mulig hun svarte slik utfra måten du spurte på. Hun har rett på privatliv og kan ta inn kjæresten i sin husholdning uten ditt samtykke.  Mulig du er mye i hennes business generelt og at dette var toppen på kransekaka invaderende.

Anonymkode: 05425...0fb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er sånn at man har lovt til å la kjæresten flytte inn uten utleiers samtykke faktisk, så kan jo være derfor, kanskje hun føler seg konfrontert? Jeg ville prøvd igjen men med en annen formulering, kanskje skriv noe sånn som «det var ikke sånn ment, det endret ikke leieforholdet. Jeg må bare vite det i tilfelle det oppstår noen situasjoner der det er relevant, som f.eks brann.» 

Anonymkode: 60d70...dcf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville sagt at jeg trengte infoen grunnet sikkerhet ved en evt. brann

Anonymkode: aa52a...753

Blir det brann vet politi og brannvesen hvem som bor på adressen

Anonymkode: 26537...d16

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leietaker i kjellerleiligheten vår har en kjæreste som har vært mye på besøk. For mange måneder siden sa de i forbifarten da jeg møtte dem utenfor at de på sikt ønsket å flytte sammen, men ikke visste hvor. 

Vi har til nå hatt et veldig ryddig og greit forhold til leietaker over flere år. Vedkommende betaler i tide, og behandler leiligheten fint så vidt jeg observerer. Leiligheten har egen strømmåler, og leietaker betaler strømmen selv (dersom det er relevant). 

Nå ser jeg plutselig kjærestens navn på postkassen sammen med leietakers navn. Jeg sendte derfor en melding til leietaker og spurte om kjæresten nå hadde flyttet inn. Jeg fikk et kort svar om at denne informasjonen ikke har noe med leieforholdet mellom meg og leietaker å gjøre, uten et bekreftende eller avkreftende svar. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg får et så "avvisende" svar. Vi har som sagt hatt et godt forhold til nå. Leietaker har invitert oss på middag tidligere, vi har invitert leietaker på grilling hos oss, vi har blitt spurt om vi kunne ta inn leietakers post/vanne planter når leietaker er borte og har imøtekommet dette. Alt har fungert knirkefritt. 

Jeg syns det er greit å vite hvor mange mennesker/hvem som har fast bostedsadresse i leiligheten. I tilfelle brann eller noe forsikringsmessig må jeg da kunne redegjøre for hvem som bor der fast? 

Anonymkode: 4d782...26c

Fordi noen huseiere mener at de kan bestemme om flere skal flytte inn. Jeg ville bare svart noe med at beklager om det virker som om du blander deg, men at du syns dette var koselig. Og at det var ekstra koselig at de ble boende der. Da blir hun roligere og slipper å være redd for ting. 

Anonymkode: 9e9ca...471

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir det brann vet politi og brannvesen hvem som bor på adressen

Anonymkode: 26537...d16

Tror du det er noe man bruker tid på hvis det står om liv og død, det står en huseier der man kan spørre og som ikke vet feks?

Det er ikke til å unngå at det blir en mer eller mindre tett relasjon når noen bor i kjelleren hos en, men minste en kan få vite som huseier er vel hvor mange og hvem som bor der bare. 

Det er litt annerledes med når en leier er frittstående hus eller leilighet, men i felles hus med noen, synes jeg det er veldig rart å ikke kunne si "kjæresten min ønsker å flytte inn", når en har et godt forhold med huseier fra før. 

Derfor høres det ut som det er noe rart med hele dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...