Gå til innhold

Sannsynligvis ikke adhd - hva kan det være istedet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har startet adhd-utredning, og det ser så langt ikke ut til å være adhd. Hva annet kan det være som ligner? Har andre her endt opp med en annen diagnose? Hvilken?

Anonymkode: 51c8a...0ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har indre uro, konsentrasjonsvansker, hukommelsesvansker. Har fibromyalgi. Når jeg leser om adhd er mye gjenkjennbart.

Anonymkode: b92cb...367

AnonymBruker
Skrevet

Det finner dere ut av sammen. Er mye som kan ligne på adhd.

Anonymkode: 7c179...722

AnonymBruker
Skrevet

Traumer har mange like trekk bl.a

Anonymkode: 52f14...3f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Epilepsi 

Anonymkode: 18864...5a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk til legen for å be om utredning av adhd. Det viste seg at utfordrende adferd skyldes alvorlig somatisk sykdom. Hvis kroppen ikke funker, så kan man fort ta dårlige valg og ha dårlig impulskontroll. 

Anonymkode: 20a61...76e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var igjennom samme. Hos meg ble det sakt mulig lett depresjon selvom jeg ikke vil si meg helt enig med det. 

Anonymkode: c7867...17a

AnonymBruker
Skrevet

Angst, autisme, traumer, personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse - det er mye som kan se nokså likt ut symptommessig, men med grundig nok utredning som går langt nok bakover kan man komme så nært opptil en forståelse av hva det kan kalles, som mulig. Diagnoser er forøvrig ikke absolutte kategorier, men flytende, deskriptive og menneskeskapte.

Anonymkode: 6eb7a...fd9

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har startet adhd-utredning, og det ser så langt ikke ut til å være adhd. Hva annet kan det være som ligner? Har andre her endt opp med en annen diagnose? Hvilken?

Tenk om du ikke har noen diagnoser. Det ville vel vært en gedigen nedtur

Anonymkode: aa82a...0fa

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette spørsmålet må rettes til utreder. ADHD er i stor grad en eksluderingsdiagnose. dvs at man går gjennom diverse diagnoser og stryker de av listen gjennom tester og samtaler (se over for eksempler). Så dersom de ikke landet på ADHD, må de (psykiater/psykolog) gi deg en god begrunnelse.

Det kan også være at symptomene dine ikke er vurdert som kraftige nok. Eller konsekvensene av symptomene. Dersom du er normaltfungerende og symptomene ikke forstyrrer livet ditt (eller andre sitt) nok, kan du fremdeles ha ADHD men det er innenfor et normalspekter hva mestring angår.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig konsentrasjon kan være et tegn på hva som helst. Angst, depresjon, dårlig søvn, stress, dårlig ernæring, for mye mobilbruk, nor man uroer seg for, smerter, traumer, bipolar og egentlig det meste i verden. Det samme gjelder uro. Det er nesten umulig å utrede ADHD, for symptomene overlapper med alt fra helt normale ting som ikke er sykdom, til ganske alvorlige ting. 

Anonymkode: 98d6d...04f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må det være en diagnose da? 

Anonymkode: 5db28...271

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Var igjennom samme. Hos meg ble det sakt mulig lett depresjon selvom jeg ikke vil si meg helt enig med det. 

Anonymkode: c7867...17a

Men nå er jo ikke du lege eller psykiater eller annen legespesialist med kompetanse til å sette diagnoser mest sannsynlig, så… Da må du kanskje stole på at dine symptomer er sammenfallende med kriteriene for å få stilt eb diagnose. 

Anonymkode: a7fdd...3f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må det være en diagnose da? 

Anonymkode: 5db28...271

Det er jo så populært nå, så...

Anonymkode: 64a0b...d04

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt ble utredet for adhd men det viste seg å være dysleksi, det har overraskende mange fellestrekk. Når han fikk tilrettelegging på skolen i form av lydbøker, skriveprogram etc så opplevde han mestring og da ble hodet mye mindre kaotisk :) 

Anonymkode: 0309b...a7a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Bruk tiden med psykologen til å finne ut hva som er de trekk hos deg som gir utfordringer og utforsk strategier som gjør at du kjenner dem igjen og kan gjøre endringer i hverdagen der det forstyrrer deg. 

Jeg har ADHD, fikk diagnose i voksen alder for nå 17 år siden, da slet jeg med mye rart fordi jeg ikke forsto mekanismene og hvorfor enkelte ting ble vanskelig. Nå er de ikke noe problem mer og har ikke brukt medisiner på 15 år. Kunnskapen om hvorfor og når det ble vanskelig, gjorde at jeg kunne  legge strategier og øve opp et nytt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 9d7e1...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at du tenker det kunne være adhd?

Traumer kan gi lignende symptomer

Anonymkode: dff5a...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder 

Anonymkode: 5ce35...26d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk diagnosen regulerings problemer.

Men måtte lese om adhd for det er de samme symptomene.  

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruk tiden med psykologen til å finne ut hva som er de trekk hos deg som gir utfordringer og utforsk strategier som gjør at du kjenner dem igjen og kan gjøre endringer i hverdagen der det forstyrrer deg. 

Jeg har ADHD, fikk diagnose i voksen alder for nå 17 år siden, da slet jeg med mye rart fordi jeg ikke forsto mekanismene og hvorfor enkelte ting ble vanskelig. Nå er de ikke noe problem mer og har ikke brukt medisiner på 15 år. Kunnskapen om hvorfor og når det ble vanskelig, gjorde at jeg kunne  legge strategier og øve opp et nytt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 9d7e1...b26

Fortell gjerne mer.

Anonymkode: 9176a...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...