AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Vi har kun vært sammen i litt over 1 år og jeg føler han «tømmer meg» for energi. Jeg blir så mentalt sliten av han! Han har PTSD og en del andre ting han sliter med, og jeg begynner å angre litt på hele forholdet. Er usikker på om jeg er mentalt sterk nok til å holde ut. Det er mye bra, men dessverre syntes jeg nå det er mest dårlig.. han fyrer seg opp for alt mulig, kjefter og smeller og kan si de styggeste, mest nedlatende ting man kan tenke seg når ting står på som verst. Så kan han forvandles til verdens snilleste «pusekatt» øyeblikket etterpå. Og sånn går det. Opp og ned. Andre med erfaring med sånt? Han går i behandling, men jeg er usikker på om/når «effekten» av dette vil tre inn.. Anonymkode: 0307f...93c 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Hva er det han fyrer seg opp over? Anonymkode: 1ab1a...944
Trolltunge Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Psykiske utfordringer er ingen unnskyldning for å bedrive psykisk vold. Klarer man ikke styre seg har man ingenting i et forhold å gjøre. 5 10
svartkatt Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Skjønner ikke at du gidder. Tenk på din egen mentale helse. 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 Kanskje har han PTSD, men det unnskylder aldri en slik oppførsel. Gå mens du fremdeles kan. Anonymkode: 5b345...942 8 1
Paneera Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Høres ikke ut som PTSD symptomer. PTSD kjennetegnes av mareritt/flashbacks, aktivering, søvnproblemer, unngåelse, og videre ved (CPTSD) av relasjonsvansker, grensesettingsproblemer, skyld og skam. Å skjelle ut folk / være negativ / la eget humør gå utover andre / si stygge ting er en del av diagnosen. Her høres det ut som at det er en del av hans personlighet å oppføre seg slik, helt uavhengig av diagnoser. 2 2
Blåttvann Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 (endret) Jeg har K-PTSD og oppfører meg ikke sånn. Jeg er voksen og har ansvar for egen adferd og oppførsel. Er han en person som utøver psykisk vold må han ta ansvar og være singel til han ikke ødelegger noen, deg i dette tilfellet. Høres ut som han bruker PTSD som en unnskyldning for å ha rett til å utøve psykisk vold mot deg. Håper du skjønner at det blitt helt feil og at det er helt feil. At han er voldelig mot deg er fordi han er en voldsmann, ikke at han har PTSD. Endret 13. juni 2024 av Blåttvann 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Jeg har PTSD, men aldri om jeg kjefter på de rundt med, eller kaller de stygge ting. Samme hva man sliter med, så er ikke det grei oppførsel. Og det er nok ikke noe som blir bedre, så jeg hadde gått fra han. Kjenner da flere andre som sliter psykisk med diverse, og det er ingen av de som oppfører seg sånn mot de rundt seg. Anonymkode: b4c5c...f73 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Det her har ingenting med PTSD å gjøre. Har diagnosen selv, men kjenne meg ikke selv igjen. Anonymkode: 7cf42...8ae 1 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 Jeg har ikke PTSD, men jeg har en personlighetsforstyrrelse som et resultat av blant annet traumer i barndommen. Først og fremst så må du prioritere deg selv og din egen helse, for det vil ingen andre gjør for deg. Om du blir syk eller nedbrutt av å være i dette forholdet, så må du sette deg selv først. Samboeren min har fått gjennomgå, det tok nesten 10 måneder inn i samboerskapet før jeg oppsøkte hjelp, fordi jeg ikke innså hvor problematisk jeg var. Deretter tok det 2 måneder før jeg fikk time, og 6 måneder fra første time til diagnosen ble satt. Altså 18 måneder med usikkerhet og limbo. Samboeren min har selv en psykisk diagnosen, som har blitt verre av å bli værende i et forhold med meg. Han måtte selv tilbake i behandling, fordi forholdet vårt har vært så turbulent og sterkt preget av min diagnose. Han har vært på nippet til å gjøre det slutt, flere ganger. Er vel bare håpet om bedring, og potensialet han ser i meg, som har gjort at han ble igjen. Han burde nok ha gått fra meg etter 6 måneder, da tror jeg han hadde blitt spart for mye problemer som han må håndtere nå. Men så fikk jeg endelig diagnosen, kom i gang med mer konkret samtaleterapi, og etter bare 8 uker med et for-kurs, så har mye blitt bedre. Bare det at jeg fikk innsikt i meg selv, mitt tilknytningsmønster og triggere, har hjulpet mye. Og jeg har ikke en gang kommet i gang med selve behandlingsforløpet. PTSD er kompleks og vanskelig, det finnes ingen fasit for hva du kan forvente deg. For min del «hjalp» det at samboeren ga meg et ultimatum. Han satte tydelige og klare grenser, og forventninger til meg, og om jeg ikke respektere de grensene, eller møtte de forventningene, så kom han til å gå på flekken. Og det vet jeg også at han hadde gjort. Dette ultimatumet var alltid i bakhodet mitt hvis jeg fikk lyst til å skrike, slenge med dører eller starte en krangel. Det fikk meg til å ta meg skikkelig i nakken. Jeg tenker at det beste du kan gjøre for deg selv, er å si til han hva slags krav du har for å bli i forholdet, og om han ikke klarer å opprettholde de kravene, så må du følge opp løftet ditt om at det blir slutt. Anonymkode: e1b9d...9be
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden): Høres ikke ut som PTSD symptomer. PTSD kjennetegnes av mareritt/flashbacks, aktivering, søvnproblemer, unngåelse, og videre ved (CPTSD) av relasjonsvansker, grensesettingsproblemer, skyld og skam. Å skjelle ut folk / være negativ / la eget humør gå utover andre / si stygge ting er en del av diagnosen. Her høres det ut som at det er en del av hans personlighet å oppføre seg slik, helt uavhengig av diagnoser. Irritabilitet og sinne er også symptomer på PTSD, kombiner det med kroppen også er konstant i beredskap, så er det ikke usannsynlig at personer med den diagnosen kan slite i nære relasjoner, være humørsyk, og la det gå utover andre. Anonymkode: e1b9d...9be 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Irritabilitet og sinne er også symptomer på PTSD, kombiner det med kroppen også er konstant i beredskap, så er det ikke usannsynlig at personer med den diagnosen kan slite i nære relasjoner, være humørsyk, og la det gå utover andre. Anonymkode: e1b9d...9be Dette er viktig å nevne for PTSD er heller ikke en one size fits all. Personlighet, oppvekst, traumene og mye mer påvirker individer. De som har PTSD etter krig for å nevne ett eksempel er kanskje også farga av en kultur der svakhet er farlig noe som gjør de mer ustabile og gir større sansynlighet for utblåsning. Jeg sier ikke at alle med PTSD fra krig er slik, bare at det også kan ha sammenheng med diagnosen. Det samme kan selvfølgelig skje for andre med diagnosen som har den av helt andre årsaker. Det er en grunn til at man snakker om at vold avler vold. Uansett hva så er det ikke greit og det er aldri partner eller omgivelsene som skal bære ansvaret for den ustabile eller voldelige personens utbrudd. Dette må taes tak i og da av profesjonelle parter og den det gjelder. Anonymkode: 72ff6...672 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 Psykisk syke folk har det med å dra partner med i dragsuget. Kvitt deg med "driten". Dette gjelder uansett kjønn. Om de ikke er på bedringens vei eller noe så gi F. De er utmattende å leve med/omgås. Jeg sier ikke dette for å tråkke på syke personer, men for å unngå å lage flere. Anonymkode: 9e657...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 Jeg har cptsd, og kjenner meg absolutt ikke igjen i den adferden. Det er heller motsatt, at sinne og sånt går innover og ikke ut mot dem rundt meg. Og slik jeg har forstått det i traumebehandling, så er det vanlig at man tar det inn og ikke ut, og det er en del av grunnen til at man bla sliter med fatigue. Det er også endel andre symptomer som følger med diagnosen, hva slags andre symptomer har han? Og hva slags behandling går han i? Jeg tror mer på at han bruker det som en unnskyldning og at det er personligheten hans som er slik. Men uansett er det ikke fripass til å oppføre seg som en drittsekk, og jeg tenker du kan sette ned foten og forlange at han endrer seg og sin oppførsel, eller så må du skjerme deg selv og avslutte forholdet, før du går på en smell selv. Anonymkode: 45589...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har kun vært sammen i litt over 1 år og jeg føler han «tømmer meg» for energi. Jeg blir så mentalt sliten av han! Han har PTSD og en del andre ting han sliter med, og jeg begynner å angre litt på hele forholdet. Er usikker på om jeg er mentalt sterk nok til å holde ut. Det er mye bra, men dessverre syntes jeg nå det er mest dårlig.. han fyrer seg opp for alt mulig, kjefter og smeller og kan si de styggeste, mest nedlatende ting man kan tenke seg når ting står på som verst. Så kan han forvandles til verdens snilleste «pusekatt» øyeblikket etterpå. Og sånn går det. Opp og ned. Andre med erfaring med sånt? Han går i behandling, men jeg er usikker på om/når «effekten» av dette vil tre inn.. Anonymkode: 0307f...93c Jepp! Masse års erfaring!!! Bare IKKE VÆR I SAMME ROM SOM HAN når du gjør det slutt!! Kom deg i sikkerhet først! Ok! Vet du hva du risikerer ved å være med en voldsmenn? Masse sykdommer! Høyere blodtrykk, hjerte/karsykdommer, diabetes, tidligere død m.m.....les deg opp...!!! Kom deg unna NÅ!!! Ikke verdt det! Du har kun ETT LIV Anonymkode: d5968...c90
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp! Masse års erfaring!!! Bare IKKE VÆR I SAMME ROM SOM HAN når du gjør det slutt!! Kom deg i sikkerhet først! Ok! Vet du hva du risikerer ved å være med en voldsmenn? Masse sykdommer! Høyere blodtrykk, hjerte/karsykdommer, diabetes, tidligere død m.m.....les deg opp...!!! Kom deg unna NÅ!!! Ikke verdt det! Du har kun ETT LIV Anonymkode: d5968...c90 Flere som skulle ha gått i behandling ser jeg. Har du fått hjelp enda? Anonymkode: 4b9e6...c38
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #18 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Irritabilitet og sinne er også symptomer på PTSD, kombiner det med kroppen også er konstant i beredskap, så er det ikke usannsynlig at personer med den diagnosen kan slite i nære relasjoner, være humørsyk, og la det gå utover andre. Anonymkode: e1b9d...9be "Kan være" symptomer, som du leser fra flere med samme diagnose i tråden så går sinnet innover og ikke utover. Er ikke samme symptomene på alle med denne diagnosen selvom den kammen der ofte blir brukt har jeg sett i flere tråder på Kvinneguiden. Anonymkode: 4b9e6...c38 1
Menchit Skrevet 14. juni 2024 #19 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har også ptsd, og måtte gjøre det slutt pga jeg ikke taklet forhold. Klart det går ut over de man er nære med en så alvorlig diagnose. Spesielt om man har høyt symptomtrykk.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #20 Skrevet 14. juni 2024 Er så lei av disse innleggene der PTSD brukes som forklaring på drittsekk oppførsel. Alle han ansvar for egne handlinger, og dette er bare et påskudd for å kunne fortsette å være drittsekk. På tross av ganske alvorlig C-PTSD har jeg da aldri noen gang latt det gå ut over andre på den måten du beskriver! kom deg unna ts. Dette er ikke bra for deg Anonymkode: 9c6fa...20f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå