AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Har organisert meg, og leser følgende: Sitat Forsikringer med egenbetaling LOfavør Advokatforsikring ble innført som en obligatorisk forsikring med egenbetaling fra 01.05.2020 og koster 76 kr. i måneden. Forsikringen gjelder sentrale rettsområder i privatlivet, som familie, arv, kjøp, husleie, nabosaker, forsikringsoppgjør og førerkortbeslag. Alle nye medlemmer (ikke elevmedlemmer) får denne gratis i to måneder fra innmelding. I denne perioden kan man reservere seg (velger bort forsikringen). Velger man bort forsikringen, så kan man ikke senere få den til forbundspris. Obligatorisk med egenbetaling som kan velges bort? Da er den vel ikke obligatorisk? Har det noe for seg? Jeg er ugift, krangler ikke med naboene, ingenting der er særlig sannsynlig, bortsett fra førerkortbeslag. Jeg er yrkessjåfør og de er glade i å inndra førerkort om man ikke har videobevis på sin uskyld. Men jeg har dashbordkamera… Innboforsikring har vel oftest noe advokathjelp inkludert, men nå er det LO som tar over den og, så de har kanskje ikke noe sånt, for å selge advokatforsikringen også? Dusteforbundet skal ha 1.78% av min bruttolønn, det finnes ikke tak/maxbetaling. Etter tre dager som medlem sitter jeg med et inntrykk av at de bare er ute etter pengene mine…. Anonymkode: 90695...8e1
newman01 Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Ja, enkelte fagforeninger er rimelig grådige. Teknas medlemskontigent er 4980 i året. Så det koster i praksis godt under halvparten. Men LO er jo stadig i streik, så de trenger ofte påfyll i streikekassa. Fagforeninger har ofte noe for seg, for man får jo litt beskyttelse om man har med urimelige arbeidsgivere osv.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 23.28): Har organisert meg, og leser følgende: Obligatorisk med egenbetaling som kan velges bort? Da er den vel ikke obligatorisk? Har det noe for seg? Jeg er ugift, krangler ikke med naboene, ingenting der er særlig sannsynlig, bortsett fra førerkortbeslag. Jeg er yrkessjåfør og de er glade i å inndra førerkort om man ikke har videobevis på sin uskyld. Men jeg har dashbordkamera… Innboforsikring har vel oftest noe advokathjelp inkludert, men nå er det LO som tar over den og, så de har kanskje ikke noe sånt, for å selge advokatforsikringen også? Dusteforbundet skal ha 1.78% av min bruttolønn, det finnes ikke tak/maxbetaling. Etter tre dager som medlem sitter jeg med et inntrykk av at de bare er ute etter pengene mine…. Anonymkode: 90695...8e1 Det er forbundet du er medlem av som bestemmer hvor mye du skal betale i og ikke LO, din fagforening er medlem av LO og LO har framforhandlet gunstige avtaler på forsikringer og lån blant annet. Et medlem på min arbeidsplass sier han tjener på å være medlem siden han får lavere rente på boliglån for eksempel. Når det gjelder advokatforsikringen så kan den fort komme til nytte fordi om du ikke krangler med noen. Du vet ikke når du plutselig står i en situasjon er advokathjelp kunne vært gunstig. Kjenner til et par stk som har benyttet seg av den, der de nok i utgangspunktet hadde vunnet sakene da de ble anklaget for noe uten grunnlag, men ved advokathjelp fikk de avsluttet saken raskt uten at dro ut i tid og penger. Du kan velge å avslutte forsikringen men den koster da mye mer om du velger å starte den opp igjen, regner med det er derfor LO har lagt den inn som obligatorisk der du aktivt må ta et valg. Jeg har enda ikke hatt behov for å bruke min, men betaler gladelig for å ha den. Jeg har i tillegg til forsikringene min fagforening tilbyr i medlemskapet kjøpt til noen flere forsikringer og jeg sparer mye på de i forhold til det jeg tidligere har betalt gjennom bank eller andre større forsikringsselskap, så jeg er veldig fornøyd. Husk at du også får skattefradrag på inntil 8000,- på fagforeningskontigent. Anonymkode: a5660...eb1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 Jeg synes bare at det er helt sykt at jeg skal betale 1200 kr/mnd pluss advokatforsikring, kun fordi jeg jobber 245 timer i mnd. Og de vil jobbe for 35 timers arbeidsuke, yeah right..! 8000 i fradrag er vel før skatt, antar jeg? At det trekkes fra bruttolønnen i skatteoppgjøret? Reagerer også på at de har plassert meg i en avdeling i Oslo, når jeg bor 500 km unna? Anonymkode: 90695...8e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå