Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente at mannen bidrar med hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør, med blant annet kognitiv svikt og utmattelse. Til tider fungerer jeg nogenlunde greit, og til tider er jeg sengeliggende over flere dager. Men stort sett en plass midt mellom. 

Mannen min jobber 100%, men har ikke en fysisk anstrengende jobb. 

Hvor mye bør han være med å bidra med husarbeid, oppfølging av barn osv? Vi eier medium stort hus, har tre barn. Lite vedlikehold på huset, det setter vi bort til fagfolk, så ute er det snakk om plenklipp der vi tar tilnærmet halvparten hver. Han tar 80% av snømåking, men vi bor på Vestlandet der det nesten ikke snør. Så utendørs arbeid er det ikke mye av. Jeg tar alt av luking og hagestell 

Hvor mye er det rimelig at han hjelper til i dagliglivet med husarbeid, matlaging og barn? 

Jeg vil gjerne vite om jeg er helt på bærtur, og om jeg forventer for mye.

Anonymkode: 13c3e...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han skal bidra med halvparten. 

Anonymkode: d1b6e...d61

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

60/40 deling

Anonymkode: 5672d...d0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han bør ta minst halvparten til "vanlig", men når du er dårlig må han ta det meste.

Anonymkode: 13433...e98

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten, minst.

Anonymkode: de2a8...fab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av det han ønsker at blir gjort. 

Anonymkode: 573cf...aec

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når du fungerer, og da forutsetter jeg at du mener at du kan gjøre husarbeid uten at det påvirker deg, kan han forvente at du gjør alt husarbeidet. Når du er sengeliggende, kan du forvente at han gjør alt husarbeidet.

Endret av Brunello
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Når du fungerer, og da forutsetter jeg at du mener at du kan gjøre husarbeid uten at det påvirker deg, kan han forvente at du gjør alt husarbeidet. Når du er sengeliggende, kan du forvente at han gjør alt husarbeidet.

Den raskete måten å få henne sengeliggende ofte på, er nok at hun til vanlig må ta alt av husarbeid og alt med barna. Hun er jo ufør fordi hun ikke klarer jevnt høy belastning. 

• Liker 4
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 50/50. Du lager middag? Han rydder opp. Han vasker og henger opp klær? Du brettet og legger bort. Du gjør barna klare for dagen? Han fikser legging. 

Anonymkode: f37b7...ce4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den raskete måten å få henne sengeliggende ofte på, er nok at hun til vanlig må ta alt av husarbeid og alt med barna. Hun er jo ufør fordi hun ikke klarer jevnt høy belastning. 

Husarbeid er ikke jevn høy belastning. 

AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet hvis dere begge var friske ville jeg sagt var 50 / 50. Men nå er det ikke slik. Så da må han gjøre mest. Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, og han forventer egentlig ingenting av meg, men nå har barna våre blitt voksne, så det er kun husarbeidet som trenger å gjøres. Vi har en ordning på at jeg gjør det jeg greier når jeg er i form, resten tar han. (Det kan være lange perioder hvor jeg ikke greier noenting).

Anonymkode: 75590...10a

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Husarbeid er ikke jevn høy belastning. 

Det kommer jo selvsagt an på hva ts tåler.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ufør, med blant annet kognitiv svikt og utmattelse. Til tider fungerer jeg nogenlunde greit, og til tider er jeg sengeliggende over flere dager. Men stort sett en plass midt mellom. 

Mannen min jobber 100%, men har ikke en fysisk anstrengende jobb. 

Hvor mye bør han være med å bidra med husarbeid, oppfølging av barn osv? Vi eier medium stort hus, har tre barn. Lite vedlikehold på huset, det setter vi bort til fagfolk, så ute er det snakk om plenklipp der vi tar tilnærmet halvparten hver. Han tar 80% av snømåking, men vi bor på Vestlandet der det nesten ikke snør. Så utendørs arbeid er det ikke mye av. Jeg tar alt av luking og hagestell 

Hvor mye er det rimelig at han hjelper til i dagliglivet med husarbeid, matlaging og barn? 

Jeg vil gjerne vite om jeg er helt på bærtur, og om jeg forventer for mye.

Han ble hvertfall ta halvparten.

Hva er diagnosen din? Jeg spør fordi jeg søker om uføretrygd men saksbehandler sier at jeg kommer til å få avslag. Jeg sliter med det samme som deg pluss mye smerter.

Anonymkode: c834a...25d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer jo selvsagt an på hva ts tåler.

Jeg forstår på hi at hun klarer husarbeid når hun har gode dager.

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, jeg sliter med bla fatigue, smerter osv, er ufør. 

Jeg er den som stort sett tar huset, men mannen bidrar mye, spesielt i dårlige perioder. Jeg trenger ikke spørre heller, han ser på meg når jeg ikke er bra og han gjør ting på eget initiativ. Vi krangler nesten om det🙈 For jeg sier jeg kan klare det, men han sier det er tullete at jeg skal bruke den lille energien jeg har på ting når han kan gjøre det. 

I det daglige er det stort sett han som lager middag, han har hovedansvaret for handling, det er han som kjører datter (mitt særkullsbarn), han tar alt det tunge, og gjør ellers endel i huset. Jeg har hovedansvaret for klesvask, gulv og bad, men det tar han ved behov. 

Han har en krevende jobb som også innebærer endel reising, men han har aldri brukt det som unnskyldning for å ikke hjelpe hjemme. Han sier selv at jeg er ufør for en grunn og han vil ikke at jeg skal "bruke meg opp". Og han sier at min "jobb" er å ta vare på helsen og energien. 

Jeg hadde forventet at han bidro noe, men ikke så mye som han faktisk gjør. 

Anonymkode: 26298...adc

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Jeg ser jo ut fra svarene at han burde bidratt mye mer enn han gjør. Han tar sin halvdel med ungene. (De er skolealder) Morgenen er mitt ansvar 100%, jeg tar alt av lekser. (Men det er jo naturlig, siden jeg er hjemme når de kommer hjem fra skolen). Jeg stiller på alle foreldremøtet og samtaler (bortsett fra om jeg er sengeliggende) Jeg lager middag minst 6 dager i uka, og rydder også etter middagene. (alle setter i oppvasken selv) Jeg tar all husvask, der støvsuger han kanskje en gang i uka maks. Klesvask tar jeg, han kan brette en sjelden gang, men legger ikke på plass. Har testet å ikke gjøre ting, da blir det ikke gjort. Er jeg helt sengeliggende over lang periode så gjør han litt, men huset ser ikke ut når jeg da "kommer til hektene " igjen.  Det sees tydelig at han bare har gjort et absolutt minimum. Han er i stand til å holde hus og hjem, så det går ikke på evne. Skal vi ha besøk, så hjelper han til. Men jeg ber om hjelp i det daglige, og han lover gull og grønne skoger, men det blir ingenting med det. Andre ganger slenger han ut at "du går jo bare hjemme" når jeg ber om avlasting. Og jeg sliter meg helt ut og blir dårligere og dårligere😔

• Hjerte 7
Gjest Solanum
Skrevet (endret)

Du gjør alt for mye ts. 

Jeg har MS. Når jeg er i god form tar jeg alt. Når jeg er sengeliggende tar min mann alt. Og han har lagt seg på min standard, så det er reint og pent hjemme hos oss. 

Endret av Solanum
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har testet å ikke gjøre ting, da blir det ikke gjort. Er jeg helt sengeliggende over lang periode så gjør han litt, men huset ser ikke ut når jeg da "kommer til hektene " igjen.  Det sees tydelig at han bare har gjort et absolutt minimum. Han er i stand til å holde hus og hjem, så det går ikke på evne. Skal vi ha besøk, så hjelper han til. Men jeg ber om hjelp i det daglige, og han lover gull og grønne skoger, men det blir ingenting med det.

Har du testet en skikkelig samtale? Ikke bare be om hjelp, men kommunisere at dette må han bidra med? Hvor dere faktisk setter dere ned og du forklarer hvorfor du ikke klarer alt og kanskje dere kan fordele visse oppgaver. 

Og er du sengeliggende, må han bidra enda mer. 

Noen menn har tungt for det og må ha klar beskjed. 

Anonymkode: e09d5...e96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør. Voksne barn (var store da jeg ble syk). For meg er det bra å ha noen oppgaver hver dag, men ikke alltid jeg klarer mye. Tar all klesvask, for det går greit for meg. Lager også middager, for vet hvor godt det er å komme hjem til ferdig mat. Forbereder alt jeg kan på formiddag, så det går raskt å lage den. Da klarer jeg å sitte ved bordet og spise. Han rydder etter middag. Han lager ofte middager i helger.

Resten av gjøremål pr dag kommer an på formen min. Noen ganger får jeg handlet, men han tar alltid den store ukeshandelen. Han måker mer snø enn meg. Jeg gjør mer hagearbeid. Men vi har robotklipper (anbefales).

Vi har ikke faste dager for husvask. Stort sett tar jeg et rom nå og da. Om det er en lengre periode jeg ikke klarer husvask, så tar han en runde.

At jeg gjør mest hjemme, ser jeg på som min del for å dra lasset. Han tjener veldig godt, og er raus med penger. Da vi hadde barn hjemme, fulgte han opp mye på fritidsaktiviteter. Var trener, og brukte mange timer i uka på det.

Litt vanskelig å svare på hvordan arbeidsoppgaver skal fordeles når den ene er ufør. Kommer helt an på sykdommen. Jeg kommer meg lite ut, og da syns jeg det er greit å ha noen oppgaver hjemme. Jeg har mye tid til å hvile. Det viktigste er at den friske stepper inn og overtar når den andre er for syk. Blir sikkert litt anderledes om man har små barn. Da hadde jeg forventet mer av mannen min.

Anonymkode: 2b065...3ea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen. 

Jeg ser jo ut fra svarene at han burde bidratt mye mer enn han gjør. Han tar sin halvdel med ungene. (De er skolealder) Morgenen er mitt ansvar 100%, jeg tar alt av lekser. (Men det er jo naturlig, siden jeg er hjemme når de kommer hjem fra skolen). Jeg stiller på alle foreldremøtet og samtaler (bortsett fra om jeg er sengeliggende) Jeg lager middag minst 6 dager i uka, og rydder også etter middagene. (alle setter i oppvasken selv) Jeg tar all husvask, der støvsuger han kanskje en gang i uka maks. Klesvask tar jeg, han kan brette en sjelden gang, men legger ikke på plass. Har testet å ikke gjøre ting, da blir det ikke gjort. Er jeg helt sengeliggende over lang periode så gjør han litt, men huset ser ikke ut når jeg da "kommer til hektene " igjen.  Det sees tydelig at han bare har gjort et absolutt minimum. Han er i stand til å holde hus og hjem, så det går ikke på evne. Skal vi ha besøk, så hjelper han til. Men jeg ber om hjelp i det daglige, og han lover gull og grønne skoger, men det blir ingenting med det. Andre ganger slenger han ut at "du går jo bare hjemme" når jeg ber om avlasting. Og jeg sliter meg helt ut og blir dårligere og dårligere😔

Har dere råd til vaskehjelp og/eller Adams matkasse ol? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...