AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Jeg sliter med depresjon, og et av symptomene er at jeg ikke klarer å glede meg over noe, ikke heller aktiviteter jeg egentlig liker. Jeg får ingen lykkefølelse eller belønningsfølelse som jeg tidligere har fått av å gjøre gode ting og ting jeg egentlig liker. Jeg går til psykolog 1-2 ganger i uka, og jeg vet at det er mye mer enn hva mange andre får, men det er likevel ganske mange flere timer igjen av en uke jeg må takle. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det og psykologen har ikke gitt meg noen konkrete tips annet enn å prøve å fortsette å gjøre ting som jeg har gjort tidligere, spise sunt, gå tur, og alt det der. Det høres utrolig patetisk ut, men jeg føler at jeg går rundt og lider hvert våkne øyeblikk. Enkelte dager tar jeg sovemedisin slik at jeg bare kan sove hele døgnet fordi jeg ikke orker å forholde meg til å være våken. Hvordan håndtere dagen på en bedre måte? Anonymkode: cfda8...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Dette er ikke noe jeg kan garantere gir resultat - men et gammelt triks er å lære seg noe nytt. Hva som helst, feks spille gitar. Du tvinger hjernen til å lage nye nervedannelser, nye mønster. Når dette skjer trigger det belønningsssenteret, og slipper forhåpentligvis løs dopamin/serotonin og gir god følelse og mestringsfølelse. Kanskje veldig lite i begynnelsen, men alt hjelper litt… Det som ofte er bøygen for mange er at nye ting er vanskelig i begynnelsen, og når du er deprimert skal det kanskje enda mindre til før msn gir opp enn ellers. Så man må rett og slett bestemmes seg for å bruke feks 1 time til dagen i 2 uker på dette, uansett. Håper du får det bedre. Anonymkode: 6304d...9e4 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er ikke noe jeg kan garantere gir resultat - men et gammelt triks er å lære seg noe nytt. Hva som helst, feks spille gitar. Du tvinger hjernen til å lage nye nervedannelser, nye mønster. Når dette skjer trigger det belønningsssenteret, og slipper forhåpentligvis løs dopamin/serotonin og gir god følelse og mestringsfølelse. Kanskje veldig lite i begynnelsen, men alt hjelper litt… Det som ofte er bøygen for mange er at nye ting er vanskelig i begynnelsen, og når du er deprimert skal det kanskje enda mindre til før msn gir opp enn ellers. Så man må rett og slett bestemmes seg for å bruke feks 1 time til dagen i 2 uker på dette, uansett. Håper du får det bedre. Anonymkode: 6304d...9e4 Det høres veldig logisk ut, har ikke tenkt på det. Må bare finne ut hva jeg skal prøve, kan ikke være så veldig mye bevegelse for kroppen min er så treig og armene mine er ofte utrolig tunge å løfte og bevege. Anonymkode: cfda8...ad3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Noen andre gode råd til hvordan jeg får dagene til å gå uten å føle meg konstant stuck i et mørkt helvete som bare gjør vondt? Føler meg litt desperat. Hadde jeg hatt nok sovemedisin så skulle jeg sovet 24/7, men legen vil naturligvis ikke gi meg så mye. Det er jo heller ikke særlig konstruktivt da. Anonymkode: cfda8...ad3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Tenker jo at du ikke hjelper deg selv på vei med å sove bort dagene med sovemedisin. Vet psykologen at du bruker sovemedisin på denne måten? Hvis ikke bør du nok snakke om det. Det er en bra søvnrytme, spise normalt, komme seg ut litt på formiddagen (lys og aktivitet), som er basis og det som gjelder for å få det litt bedre. Og så må tiden få gå. De fleste blir bedre i løpet av et halvår. Antidepressiva har ikke hjulpet? Anonymkode: 30639...6c3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 Du lider fordi du er syk. For å bli frisk er det samtaleterapi, medisiner, trening og ta vare på seg selv, mindfullness etc som har vist effekt. Det trenger ikke gi en god følelse enda, du må bare gjøre det og tenke det er medisin. Anonymkode: 312ae...07a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker jo at du ikke hjelper deg selv på vei med å sove bort dagene med sovemedisin. Vet psykologen at du bruker sovemedisin på denne måten? Hvis ikke bør du nok snakke om det. Det er en bra søvnrytme, spise normalt, komme seg ut litt på formiddagen (lys og aktivitet), som er basis og det som gjelder for å få det litt bedre. Og så må tiden få gå. De fleste blir bedre i løpet av et halvår. Antidepressiva har ikke hjulpet? Anonymkode: 30639...6c3 Nei, har ikke sagt det, har bare sagt at jeg helst vil sove hele dagen slik at jeg slipper å tenke eller føle, og forholde meg til noe som helst. Jeg har hatt det sånn her i ca 2,5 år, hvor graden av depresjon har variert og nå er jeg igjen inni en ganske mørk periode føler jeg. Har vel bare vært et par perioder i løpet av denne tiden hvor jeg ikke har vært deprimert, men har hatt mye energi og fått gjort mye og hatt det gøy. Antidepressiva har kanskje hjulpet litt, jeg vet ikke om jeg hadde vært mer deprimert om jeg ikke brukte de. Har prøvd ulike typer, samt et par stemningsstabiliserende typer. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du lider fordi du er syk. For å bli frisk er det samtaleterapi, medisiner, trening og ta vare på seg selv, mindfullness etc som har vist effekt. Det trenger ikke gi en god følelse enda, du må bare gjøre det og tenke det er medisin. Anonymkode: 312ae...07a Det er jo det jeg prøver på da, men det er helt sinnsykt vanskelig å komme seg gjennom dagen og aktiviteter når de ikke gir noe glede eller noen god følelse. Jeg har dårlig viljestyrke. Anonymkode: cfda8...ad3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, har ikke sagt det, har bare sagt at jeg helst vil sove hele dagen slik at jeg slipper å tenke eller føle, og forholde meg til noe som helst. Jeg har hatt det sånn her i ca 2,5 år, hvor graden av depresjon har variert og nå er jeg igjen inni en ganske mørk periode føler jeg. Har vel bare vært et par perioder i løpet av denne tiden hvor jeg ikke har vært deprimert, men har hatt mye energi og fått gjort mye og hatt det gøy. Antidepressiva har kanskje hjulpet litt, jeg vet ikke om jeg hadde vært mer deprimert om jeg ikke brukte de. Har prøvd ulike typer, samt et par stemningsstabiliserende typer. Det er jo det jeg prøver på da, men det er helt sinnsykt vanskelig å komme seg gjennom dagen og aktiviteter når de ikke gir noe glede eller noen god følelse. Jeg har dårlig viljestyrke. Anonymkode: cfda8...ad3 Ja, det er sykt tøft å gjøre disse tingene mens man har depresjon. Utrolig vanskelig. Det finnes folk som ikke får det til selv om de er helt friske. Du må gjøre det med denne sykdommen, 50 kilo ekstra på ryggen, som drar deg ned. Jeg tror ikke du har dårlig viljestyrke. Alt du får til av rutiner og gåturer bør feires, for det er utrolig bra jobba. Anonymkode: 30639...6c3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er sykt tøft å gjøre disse tingene mens man har depresjon. Utrolig vanskelig. Det finnes folk som ikke får det til selv om de er helt friske. Du må gjøre det med denne sykdommen, 50 kilo ekstra på ryggen, som drar deg ned. Jeg tror ikke du har dårlig viljestyrke. Alt du får til av rutiner og gåturer bør feires, for det er utrolig bra jobba. Anonymkode: 30639...6c3 Problemet er vel at jeg egentlig ikke har noe som helst av rutiner. Går sjelden ut med mindre jeg har en avtale, men har heldigvis avtaler 3-5 ganger i uka da. Anonymkode: cfda8...ad3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 En oppsummering av hva som funket for meg,kanskje noe av dette kan være til hjelp. Jeg gjorde ikke alt på en gang i begynnelsen,jeg begynte et sted og tok steg for steg: For meg hjalp det å lage en avtale med meg selv med å lage en ukeplan som jeg skulle følge på tross av maktesløsheten og behovet for å sove døgnet rundt, begynte gå en tur hver dag(enten i skogen,rusletur i fjæra 10-20 minutt) ha en matplan for å få energi,begynte bake i denne perioden på tross av at jeg følte jeg ikke maktet,men det ga mestring å få til noe som ga et resultat(fks hjemmebakt brød), stå opp til samme tid hver dag,sette av en fast tid på dagen til å skrive «ut» hvordan jeg har det for så å gjøre yoga 10,15,20 minutt etterpå alt etter energinivået.Kunne da komme mer i kontakt med følelsene og gråte/føltes som kroppen klarte bearbeide noe og gradvis kunne jeg kjenne lysere øyeblikk. Anbefaler fks. yoga with adrienne på YouTube, hun har videoer for depresjon, angst osv. som er ganske enkle øvelser som også kan gi en mestringsopplevelse.Jeg bestemte meg for at uansett hva kroppen sier og jeg føler så skal jeg plassere meg på yogamatta og forsøke 10 minutt, det endte oftere og oftere at jeg gjennomførte hele økta. Anonymkode: 242ec...fc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå