Gå til innhold

Bunad eller penger - i ettertid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en enslig, barnløs tante som tilbød bunad til sine fire jevnaldrende tantebarn, alle jenter.  Tre av dem takket ja til konfirmasjonen, jeg sa nei.  Med jevne mellomrom har jeg fått tilbudet opp gjennom årene, men jeg er nå over 50, og ønsker fremdeles ikke bunad.  Nå er tante død.  Hun har skrevet ned i testamente at hvis jeg ikke hadde fått bunad innen hun gikk bort, skulle jeg få pengene (50 000).

Min søster synes dette er helt fint, men mine to kusiner er møkk sure på meg.  De mente det var et altfor stort valg å ta for en femtenåring, og i dag er 50 000 rett i hånda mye mer verdt enn en bunad som kanskje er blitt altfor liten, og som maks brukes et par ganger i året.  (Det er sikkert mulig at de ønsket både bunad da og penger nå).

Er det verdt vonde følelser i familien å ta imot pengene?  Nå kan selvfølgelig deres far, som arvet 50% gi dem 50 000 hver nå, eller så vil de indirekte arve tante den dagen deres far dør.  Men det er jo ikke mulig å trylle fram 50 000 til de tre som fikk bunad den gang når testamentet er som det er.

Om de fikk valget mellom bunad og pengesummen "en dag langt fram i tid", vet jeg ikke, men jeg sa ettertrykkelig "nei takk" gjentatte ganger, og i mange år før jeg fikk beskjed om at jeg ville få pengene.  Bunad til konfirmasjon var for øvrig omtrent obligatorisk i min bygd, og det var stor entusiasme rundt å få den - den gang.

50 000 er en hyggelig sum å få, men den vil ikke endre livet mitt på noen måte.

Anonymkode: 9da0f...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal du ta i mot pengene. 

Ja dere var unge da valget ble tatt. Men det burde dem forstå nå at valget er tatt. 

Hvis du skal dele pengene med dem, får jo dem mer enn deg. 

De kan selge bunaden sin og få en god del for den. 

Anonymkode: d237d...4c8

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ja.

For en fin og rettferdig tante!

Kusinene fine er jo helt på bærtur, hvorfor var de i stand til å ta valget om å takke ja til bunad mens kusinene mener nå du ikke var i stand til å takke nei?

Anonymkode: 7df4f...9c9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ja til pengene, de har jo fått bunad av henne! Det er også en stor gave. Syns de høres griske ut. 

Anonymkode: e0f28...521

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk ja.

For en fin og rettferdig tante!

Kusinene fine er jo helt på bærtur, hvorfor var de i stand til å ta valget om å takke ja til bunad mens kusinene mener nå du ikke var i stand til å takke nei?

Anonymkode: 7df4f...9c9

Hun var fantastisk 🙂

Greia er vel at bunad var fint å få da, mens det er fint å få penger nå.   You can't have your cake and eat it, too, er det noe som heter, men de ønsker åpenbart begge deler.

Anonymkode: 9da0f...afb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot pengene med god samvittighet, din tante ønsket å gi de til deg. Kusinene dine har ingenting med dette, selv om de evt ikke hadde fått noen ting i det hele tatt. Jeg tviler forøvrig på at de har gått og vært bekymret på dine vegne de årene de hadde fått bunad og du teknisk sett ikke… 

Anonymkode: f38ba...d36

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om du hadde fått pengene med en gang, istedenfor bunad, da hadde det vært greit? 

Men fordi du ikke får gaven din før etter at tante er død, og hun faktisk har skrevet dette tydelig i sitt testamente, så er det plutselig ikke greit for dem.

Eller er de sånn at det er helt greit at de har fått gave til verdi av 50.000kr, men du har valgt bort bunad, og dermed mulighet til å få en gave tante ønsket å gi? 

Ta imot! Det er avdødes ønske som må styre. Å protestere på det er å ikke ha respekt for avdøde.

Anonymkode: 48b25...9a5

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om du hadde fått pengene med en gang, istedenfor bunad, da hadde det vært greit? 

Men fordi du ikke får gaven din før etter at tante er død, og hun faktisk har skrevet dette tydelig i sitt testamente, så er det plutselig ikke greit for dem.

Eller er de sånn at det er helt greit at de har fått gave til verdi av 50.000kr, men du har valgt bort bunad, og dermed mulighet til å få en gave tante ønsket å gi? 

Ta imot! Det er avdødes ønske som må styre. Å protestere på det er å ikke ha respekt for avdøde.

Anonymkode: 48b25...9a5

Dette. Den avdødes ønske, ferdig med det. 

Min mormor testamenterte en hel haug mer penger til menigheten hun gikk i enn til oss barnebarna. Sånn er det, ikke noe å gjøre med. Hennes penger, hennes valg. Spiller ingen rolle om barnebarna føler de burde fått mer.

Anonymkode: 0048a...336

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun har skrevet ned i testamente at hvis jeg ikke hadde fått bunad innen hun gikk bort, skulle jeg få pengene (50 000).

Dette gjelder så kan dine kusiner bli så sure de bare vil. 

Anonymkode: dc0fc...704

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smålige de er. Lager drama over 50.000 som er dine. Har de null respekt for tanta si? Ta i mot med god samvittighet.

Anonymkode: 5e94d...c2a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal ta imot pengene. Dette er din tantes siste vilje. Du er heldig som har hatt en så rettferdig og raus tante. Ta imot pengene med god samvittighet. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om du hadde fått pengene med en gang, istedenfor bunad, da hadde det vært greit? 

Men fordi du ikke får gaven din før etter at tante er død, og hun faktisk har skrevet dette tydelig i sitt testamente, så er det plutselig ikke greit for dem.

Eller er de sånn at det er helt greit at de har fått gave til verdi av 50.000kr, men du har valgt bort bunad, og dermed mulighet til å få en gave tante ønsket å gi? 

Ta imot! Det er avdødes ønske som må styre. Å protestere på det er å ikke ha respekt for avdøde.

Anonymkode: 48b25...9a5

Det tror jeg faktisk ikke.  En slik sum må virke enorm på en 15-åring.  Bunad er stas å ha, men mye penger er også kult.  Siden jeg var rundt 40 (da ga vel min tante opp tanken på at jeg noensinne ville ha bunad) da beskjeden om pengene kom, regner jeg med de snakker sant når de sier de ikke fikk valget den gang, de heller.  

Anonymkode: 9da0f...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine kusiner er på bærtur.

Om de ikke liker bunaden eller den ikke passer lengre, kan de selge bunaden og realisere pengene.

De mener vel ikke at de skal få både bunad og penger, mens du får bare penger og ingen bunad?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fikk du til konfirmasjonen av tante?

Anonymkode: 4388c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva fikk du til konfirmasjonen av tante?

Anonymkode: 4388c...488

Et smykke til en verdi av rundt 1000 kroner.

Anonymkode: 9da0f...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott tante ❤️ 

Og ta i mot pengene, og ikke bry deg om kusinene dine. Det er jo litt rart å bli sur for noe sånt i såpass voksen alder.

Dessuten - å få penger på 50 000 kr er ikke nødvendigvis det tilsvarende som å få en bunad for noen år tilbake. En bunad blir stadig dyrere, og er det feks. snakk om beltestakk så er det jo mye dyrere enn 50 000 kr. Dermed er det ikke en gang sikkert du kunne fått kjøpt ønsket bunad for pengene, med andre ord - verdien av 50 000 kr samsvarer ikke nødvendigvis verdien som de fikk den gang med bunad. Nå er det ikke sånn at alt skal måles i kroner og ører, men bare for å poengere at beløpet ikke er mer enn de har fått!

Tenker en ting disse kusinene dine bør tenke på hva som var din tantens ønske. Hun har sikkert i alle år følt veldig sterkt på at du ikke fikk en like stor gave som hun gav til de andre, selv om du fikk tilbudet. Så med å ta i mot pengene, så oppfyller du tanten din sitt siste ønske. Det skal vektlegges mer enn sure familiemedlemmer.

 

Anonymkode: 3b52f...9f5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et smykke til en verdi av rundt 1000 kroner.

Anonymkode: 9da0f...afb

Da hadde jeg blitt skuffet når de andre fikk dyre bunader. For et maktspill dette har vært, vart i mange år

Anonymkode: 4388c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg blitt skuffet når de andre fikk dyre bunader. For et maktspill dette har vært, vart i mange år

Anonymkode: 4388c...488

Maktspill? Kan ikke se at tanten har gjort noe galt.

Tanten har jo tenkt at TS sikkert kom til å ombestemme seg ang. bunad, og var klar for å gi dette når som helst, og har derfor stadig kommet med tilbudet senere, men hun har fortsatt ikke ønsket seg. Og sørget for at TS til slutt vil få en tilsvarende gave med å testamentere 50 000 kr.

Anonymkode: 3b52f...9f5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk guttene i familien i konfirmasjonsgave hvis jeg kan spør? Hvis det var noen gutter da

Anonymkode: c20a4...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva fikk guttene i familien i konfirmasjonsgave hvis jeg kan spør? Hvis det var noen gutter da

Anonymkode: c20a4...dbc

".....sine fire jevnaldrende tantebarn, alle jenter".

Anonymkode: 41722...347

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...