AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Jeg er akkurat nå renholdsleder for ett team. Dette er bare for ei stund imens lederen er sykemeldt etter operasjon. Jeg har 6 stk i teamet. 5 stk snakker og forstår godt norsk, men en er veldig dårlig i norsk. I dag skulle vi ferdigstille ett nytt bygg . Jeg ga beskjed til alle om hva de skulle gjøre. Han fikk beskjed om å ha på boning på gulv på 2 rom. Jeg forklarte hvilke 2 rom. Spurte om han forstod og han sa ja. Når jeg sjekket etter en time så hadde han bonet 3 rom. Ett rom var ett av de jeg mente, men 2 av rommere var ikke de jeg nevnte Kjenner at dette gjør jobben min veldig slitsomt. Hva kan jeg gjøre? Det verste er at han har bodd og jobbet i Norge i snart 16 åt og er så dårlig i språket. Han er ikke interessert i å lære heller, sier han Anonymkode: f45eb...c04 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Høres kjent ut. Vi har også en sånn. Det som fungerer hos oss er korte, klare beskjeder og vise nøyaktig hva og hvor (f.eks følge til rommene som skal bones, sette gule lapper på dørene o.l). Ikke gi for mange beskjeder samtidig. Han som jobber hos oss har bare vært her i to år. Er ikke interessert i å lære norsk, og snakker/forstår lite engelsk. Tidligere jobbet jeg i et yrke der vi hadde en del ansatte fra et bestemt land. Det første jeg lærte var at hvis en av dem svarte «no problem» på spørsmål om han/hun hadde forstått hva som skulle gjøres, så hadde vedkommende ikke forstått et eneste ord. Anonymkode: cfaa5...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Få ham til å gjengi i detalj hva han er blitt bedt om å gjøre. Og meld fra til ledelsen, for dette er et problem de må ta tak i. Han ønsker jo ikke jobbe, kan det virke som, så han virker å sabottere det han gjør. Anonymkode: b0e53...3e3 1 3
Mezzosoprena Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er akkurat nå renholdsleder for ett team. Dette er bare for ei stund imens lederen er sykemeldt etter operasjon. Jeg har 6 stk i teamet. 5 stk snakker og forstår godt norsk, men en er veldig dårlig i norsk. I dag skulle vi ferdigstille ett nytt bygg . Jeg ga beskjed til alle om hva de skulle gjøre. Han fikk beskjed om å ha på boning på gulv på 2 rom. Jeg forklarte hvilke 2 rom. Spurte om han forstod og han sa ja. Når jeg sjekket etter en time så hadde han bonet 3 rom. Ett rom var ett av de jeg mente, men 2 av rommere var ikke de jeg nevnte Kjenner at dette gjør jobben min veldig slitsomt. Hva kan jeg gjøre? Det verste er at han har bodd og jobbet i Norge i snart 16 åt og er så dårlig i språket. Han er ikke interessert i å lære heller, sier han Anonymkode: f45eb...c04 Problemet her er jo at han tror at han forstår, og gjør det han tror at han har forstått. Det er jo helt meningsløst å spørre om han har forstått, han svarer jo ja, selv når han ikke har forstått, men det vet jo ikke han. Hva med skriftlige avtaler? Be han gjengi det du har bedt ham om å gjøre? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 TS, du er jo ikke god i norsk heller... Oh the irony. Anonymkode: c3f95...378 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Få ham til å gjengi i detalj hva han er blitt bedt om å gjøre Dette Anonymkode: 080e2...dd6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er akkurat nå renholdsleder for ett team. Dette er bare for ei stund imens lederen er sykemeldt etter operasjon. Jeg har 6 stk i teamet. 5 stk snakker og forstår godt norsk, men en er veldig dårlig i norsk. I dag skulle vi ferdigstille ett nytt bygg . Jeg ga beskjed til alle om hva de skulle gjøre. Han fikk beskjed om å ha på boning på gulv på 2 rom. Jeg forklarte hvilke 2 rom. Spurte om han forstod og han sa ja. Når jeg sjekket etter en time så hadde han bonet 3 rom. Ett rom var ett av de jeg mente, men 2 av rommere var ikke de jeg nevnte Kjenner at dette gjør jobben min veldig slitsomt. Hva kan jeg gjøre? Det verste er at han har bodd og jobbet i Norge i snart 16 åt og er så dårlig i språket. Han er ikke interessert i å lære heller, sier han Anonymkode: f45eb...c04 Slike finnes i blant renholdere overalt. Man kan ikke stole på de til å gjøre en jobb alene. Sørg for å alltid la han jobbe med en person som forstår godt. Hver gang dette skjer så melder du inn til ledelsen. Vi sleit lenge med en slik person og meldte inn til ledelsen hver gang. Så tok leder en prat med vedkommende og den personen endte med å måtte avslutte jobben I prøvetiden. Fordi et av kriteriene var språk og på et kort jobbintervju så hadde ikke leder forstått at vedkommende hadde så dårlig språk. Det var vist mye tull på CV også, leder hadde ringt bedt om å få flere referanser på dette møtet. Så det viste seg at den ikke hadde så mange års erfaring likevel. Noe vi absolutt så da den ikke klarte å sette mopp på stativet blant annet. AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS, du er jo ikke god i norsk heller... Oh the irony. Anonymkode: c3f95...378 Hva så om hun ikke skriver helt som en norsklærer? Om du ikke forsto innlegget så kan vi hjelpe deg fremfor at du trykker ned andre. Anonymkode: a566a...44f 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS, du er jo ikke god i norsk heller... Oh the irony. Anonymkode: c3f95...378 Jeg er god nok. Har bodd her i over 20 år. Jeg forstår det meste, også de fleste dialekter. Har tatt fagbrev og bestod med glans. Så jeg kan nok norsk til at jeg klarer meg i arbeidslivet. Anonymkode: f45eb...c04 4 3 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er god nok. Har bodd her i over 20 år. Jeg forstår det meste, også de fleste dialekter. Har tatt fagbrev og bestod med glans. Så jeg kan nok norsk til at jeg klarer meg i arbeidslivet. Anonymkode: f45eb...c04 Kanskje greit nok, men det er det. Dumt at du skal kritisere andre for dårlig norsk da. Anonymkode: c3f95...378 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 Du: «Abdi, du skal bone gulvene i rom 105 og 109. Har du spørsmål?» Abdi: «Jeg forstår.» Du: «Hva skal du gjøre?» Abdi «Det du sa.» Du: «Kan du fortelle meg det?» Abdi: «Øh, støvsuge gulv i 5. etasje.» Du: «Nei, du skal bone gulvene. Hvordan gjør du det?» Abdi «Tar bonemaskin og gjør x, y, z….» Du: «Ja, det er riktig. Og i hvilke rom skal du gjøre det? Jo, rom 105 og 109. Skriv ned de tallene.» Abdi: *skriver ned 105 og 109* Du: «Fint. Hva skal du gjøre nå?» Abdi: «Bone gulv rom 105 og 109.» Du: «Flott. Gjør det nå, så kommer du til meg når du er ferdig og så ser vi over hva du har gjort.» Anonymkode: b93f4...bd0 2 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du: «Abdi, du skal bone gulvene i rom 105 og 109. Har du spørsmål?» Abdi: «Jeg forstår.» Du: «Hva skal du gjøre?» Abdi «Det du sa.» Du: «Kan du fortelle meg det?» Abdi: «Øh, støvsuge gulv i 5. etasje.» Du: «Nei, du skal bone gulvene. Hvordan gjør du det?» Abdi «Tar bonemaskin og gjør x, y, z….» Du: «Ja, det er riktig. Og i hvilke rom skal du gjøre det? Jo, rom 105 og 109. Skriv ned de tallene.» Abdi: *skriver ned 105 og 109* Du: «Fint. Hva skal du gjøre nå?» Abdi: «Bone gulv rom 105 og 109.» Du: «Flott. Gjør det nå, så kommer du til meg når du er ferdig og så ser vi over hva du har gjort.» Anonymkode: b93f4...bd0 Håper at Abdi sier opp. Hvem gidder å forholde seg til en sånn nedlatende sjef? Anonymkode: c3f95...378
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du: «Abdi, du skal bone gulvene i rom 105 og 109. Har du spørsmål?» Abdi: «Jeg forstår.» Du: «Hva skal du gjøre?» Abdi «Det du sa.» Du: «Kan du fortelle meg det?» Abdi: «Øh, støvsuge gulv i 5. etasje.» Du: «Nei, du skal bone gulvene. Hvordan gjør du det?» Abdi «Tar bonemaskin og gjør x, y, z….» Du: «Ja, det er riktig. Og i hvilke rom skal du gjøre det? Jo, rom 105 og 109. Skriv ned de tallene.» Abdi: *skriver ned 105 og 109* Du: «Fint. Hva skal du gjøre nå?» Abdi: «Bone gulv rom 105 og 109.» Du: «Flott. Gjør det nå, så kommer du til meg når du er ferdig og så ser vi over hva du har gjort.» Anonymkode: b93f4...bd0 Jeg sa til han: Du skal bone gulvet på det rommet som nettopp har blitt malt veggen på og det rommet ved siden av. Vet du hvilket rom jeg snakker om? Han: Ja, jeg bone gulv på rommet som har blitt malt og det rommet ved siden av Jeg: Hvis du er usikker så spørr meg eller en av de andre. Eller vent til jeg kommer tilbake fra ett møte. Jeg er tilbake om 30 minutter Han: Jeg forstår hva du sa Anonymkode: f45eb...c04 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Håper at Abdi sier opp. Hvem gidder å forholde seg til en sånn nedlatende sjef? Anonymkode: c3f95...378 Så konfliktskye som nordmenn flest er så skal du ta et nøye blikk på deg selv for å finne ut hva du som arbeidstaker har bidratt med for å få en slik kommunikasjonsstil fra sjefen din. Anonymkode: 6a9b8...a47
jegerjeg Skrevet 15. juni 2024 #14 Skrevet 15. juni 2024 Ja, stemmer det. OK, man ofte sier ja fordi man føler man må sier ja. Men forstår din frustrasjon også. Renhold er en ganske komplisert jobb, særlig skolerenhold. Det trenges minst B2 muntlig kompetanse på norsk. Enten må man insistere at ansatte skal ha godt nok norsk for stillingen kan tas opp eller, vi må gå over til engelsk som kan være enklere nå at de fleste renholdere ikke har norsk som morsmål. Det er på tid også å sette et krav for daglig ledere å ha bevisst kompetanse i å jobbe med og styre en team med flere utlandske opprinelser.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #15 Skrevet 15. juni 2024 Har en på jobben min som sa vi bare kunne snakke norsk, men skjønte ganske fort at han ikke forstår hva vi snakker om. Så nå snakker jeg konsekvent engelsk til han når det er noe med jobb (men vi har engelsk som arbeidsspråk da). I lunsjen snakker vi norsk så han får øvd seg på det. Og har selvfølgelig tatt det videre til sjefen. Anonymkode: eafc8...058 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #16 Skrevet 15. juni 2024 Ja, forstår prinsippen at man snakker kun norsk på jobb. At en integreres og alle forstår hverandre, ingen blir utstengt og de ansattene kan kommunisere med bade andre kollegaer og studentne hvis trengs. Men realitetet kan være noe annet og kreve noe annet. Jeg selv jobber med kollegaer som er ikke så flink på engelsk. Nar det er bare en ny kollega som kommer til en lang etablert team, da har hele teamaet tid og mulighet til å justere seg. Når det kommer flere over kort tid er det utfordringer. Kort sagt er det beste å gjøre det som er mest effektivt for arbeidsdagen og jobben deres. Bruk engelsk hvis det er lettere til å kommunisere. Se hvis det er ting du kan sette ned skriftlig. Er du på en online system med innlogging av jobber? Det kan hjelpe. Også hva er morsmålen hans? Å bruke google translate er kanskje en idee. Det tar litt mer tid men ikke så mye tid som å skure bort et feilbønnet gulv! Haper du har fatt noe godt hjelp fra sjefen. Anonymkode: f0d36...8c0
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #17 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så konfliktskye som nordmenn flest er så skal du ta et nøye blikk på deg selv for å finne ut hva du som arbeidstaker har bidratt med for å få en slik kommunikasjonsstil fra sjefen din. Anonymkode: 6a9b8...a47 Ehhhmmm...Hva? Jeg har ikke en slik sjef. Abdi har. Anonymkode: c3f95...378
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #18 Skrevet 15. juni 2024 Tror ikke han vil lære norsk. Han har bodd her I 15 år og har ikke lært det ennå. Skoleledelsen vil at vi skal snakke norsk pga at det er ett par stk som ikke er så god i engelsk. Men i lunsjen snakke han sitt morsmål med en kollega. Hadde vært bedre hvis han snakket med oss andre på norsk og blitt bedre i det Anonymkode: f45eb...c04 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #19 Skrevet 15. juni 2024 Er det en asiat? Jeg studerte en gang med en som svarte bekreftende på alt, selv om han ikke forstod et kløyva ord. Vi skrev bacheloroppgave sammen, og vekslet mellom ulike oppmøtesteder. Han brukte enormt med tid på å sykle fra sted til sted fordi han aldri fikk med seg hvor vi hadde avtalt å møtes. Seinere ble jeg fortalt at det var å tape ansikt hvis man innrømmet at han ikke forstod, så da var det visst bedre å løse det på denne måten. 🤷♀️ Anonymkode: d1e6e...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #20 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 7.09): TS, du er jo ikke god i norsk heller... Oh the irony. Anonymkode: c3f95...378 ??? Anonymkode: 4227e...39a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå