vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Dette er situasjonen. I 2019 fikk jeg på papiret at jeg ikke kan jobbe som førskolelærer lenger noe som er trist for jeg elsker å jobbe med mennesker. Nå har også kommunene rundt bestemt at en førskolelærer ikke kan få jobb i helse og omsorg fordi en er overkvalifisert til å være assistent og fagarbeider og underkvalifisert for miljøterapeut. Skoler kan ikke ansette meg fordi jeg er førskolelærer. De vil ha assistenter, fagarbeidere og vernepleiere. Nav har sagt at dette er tull lenge. Nå har også nav fått dette bekreftet. Svaret fra de var beklager vi kan ikke hjelpe deg. Noen som har noen gode ideer. Jeg har kjørt meg rimelig fast i grubling nå 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Ta tverrfaglig videreutdanning eller master. Førskolelærere kvalifiserer for mange videreutdanninger og mastere. Eventuelt ta en helt ny utdanning. At førskolelærere er overkvalifisert til å være assistent eller fagarbeider, og underkvalifisert for miljøterapeut stillinger er ikke noe nytt. Det har vært kjent i flere år, så synes det er rart at NAV ikke er klar over det. Anonymkode: aed24...8fc
vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta tverrfaglig videreutdanning eller master. Førskolelærere kvalifiserer for mange videreutdanninger og mastere. Eventuelt ta en helt ny utdanning. At førskolelærere er overkvalifisert til å være assistent eller fagarbeider, og underkvalifisert for miljøterapeut stillinger er ikke noe nytt. Det har vært kjent i flere år, så synes det er rart at NAV ikke er klar over det. Anonymkode: aed24...8fc Nav er nav og vet nok akkurat det de vil vite i hver enkelt sak. Ja ønsker å ta ny, men må spare penger til å ha råd til det. Er småbarnsmor. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Er det på grunn av helsa eller egnethet du ikke kan jobbe som barnehagelærer? Anonymkode: 2c619...f44 2
vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det på grunn av helsa eller egnethet du ikke kan jobbe som barnehagelærer? Anonymkode: 2c619...f44 Helsen. Vi har dessverre enormt med basebarnehager. Jeg ble så utslitt pga støynivå at jeg møtte veggen gang på gang. Det gjør bare ufattelig vondt å måtte gi opp 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 vesla1985 skrev (2 timer siden): Helsen. Vi har dessverre enormt med basebarnehager. Jeg ble så utslitt pga støynivå at jeg møtte veggen gang på gang. Det gjør bare ufattelig vondt å måtte gi opp Det skjønner jeg godt. Er selv barnehagelærer. Finnes det noen aktuelle arbeidsplasser der du kan være en til en? Her jeg bor er det ihvertfall noen barnehagelærere som er assistent for et barn med nedsatt funksjonsevne, de er med barnet i barnehagen. Det er også barnehagelærere som jobber med et barn med spesielle behov, dette er et skolebarn. Altså ikke assistent i skolen, men de er ansatt i en bokollektiv for mennesker med spesielle behov. Begge stedene er de ansatt nylig. Anonymkode: 2c619...f44
vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det skjønner jeg godt. Er selv barnehagelærer. Finnes det noen aktuelle arbeidsplasser der du kan være en til en? Her jeg bor er det ihvertfall noen barnehagelærere som er assistent for et barn med nedsatt funksjonsevne, de er med barnet i barnehagen. Det er også barnehagelærere som jobber med et barn med spesielle behov, dette er et skolebarn. Altså ikke assistent i skolen, men de er ansatt i en bokollektiv for mennesker med spesielle behov. Begge stedene er de ansatt nylig. Anonymkode: 2c619...f44 Her er det kun assistenter i skolen. Vært på intervju flere ganger. Nei beklager du er førskolelærer vi kan ikke tilsette deg. I bokollektiv har jeg 20 prosent nå. Som assistent. De kan ikke gi meg mer fordi kommunen og nabokommunene mener jeg er overkvalifisert til det og til fagarbeider og underkvalifisert til miljøterapeut. Blir sprø. Hadde jeg visst ville jeg aldri tatt utdannelsen
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Har vært i samme problemstillinga jeg også. Utbrent barnehagelærer, der NAV mente at dette blir ikke noe problem, for barnehagelærerutdanningen er så allsidig, at den kan brukes til mye. Vi fant bare aldri ut hva den kunne brukes til. Jeg endte som ufør. Kolleger av meg som har hoppet av jobber som: nattevakt på en bruker, turnusarbeid på ungdomsbolig, restaurantdriver, en til en på elev på barneskolen. Det er de jeg kom på i farten. Anonymkode: 8f4f3...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Har du sagt opp jobben som førskolelærer? Om du er ansatt i i kommunal barnehage, kan jo kommunen omplassere deg. Hva med å søke jobber som kontormedarbeider for en periode nå? Syns for så vidt at det er merkelig at du er underkvalifisert som miljøterapeut. Vet om noen som har begynt å jobbe som miljøterapeut for enslige mindreårige på asylmottak iallfall. Anonymkode: 62706...c29 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du sagt opp jobben som førskolelærer? Om du er ansatt i i kommunal barnehage, kan jo kommunen omplassere deg. Hva med å søke jobber som kontormedarbeider for en periode nå? Syns for så vidt at det er merkelig at du er underkvalifisert som miljøterapeut. Vet om noen som har begynt å jobbe som miljøterapeut for enslige mindreårige på asylmottak iallfall. Anonymkode: 62706...c29 Det er ikke så rart, fordi at barnehagelærere har kun emner som retter seg inn mot barnehagen i sammenligning til en ren pedagogikk, vernepleie, barnevern, sykepleie, sosionom etc. Der har man flere ulike emner, både pedagogikk, juss, sosiologi etc. Mye mer spredd kompetanse, som kan brukes på flere steder. Anonymkode: aed24...8fc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke så rart, fordi at barnehagelærere har kun emner som retter seg inn mot barnehagen i sammenligning til en ren pedagogikk, vernepleie, barnevern, sykepleie, sosionom etc. Der har man flere ulike emner, både pedagogikk, juss, sosiologi etc. Mye mer spredd kompetanse, som kan brukes på flere steder. Anonymkode: aed24...8fc Tja, jeg er uenig. Forslag til jobb: Du kan søke jobb i NAV. Det er du kvalifisert til. Du er også som en bruker over skriver, kvalifisert for å jobbe en til en med barn med spesielle behov, både i skole og barnehage. Jeg kjenner barnehagelærere som er miljøterapeuter forskjellige steder, og veiledere i NAV. Anonymkode: 539fa...93f 4
vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #12 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du sagt opp jobben som førskolelærer? Om du er ansatt i i kommunal barnehage, kan jo kommunen omplassere deg. Hva med å søke jobber som kontormedarbeider for en periode nå? Syns for så vidt at det er merkelig at du er underkvalifisert som miljøterapeut. Vet om noen som har begynt å jobbe som miljøterapeut for enslige mindreårige på asylmottak iallfall. Anonymkode: 62706...c29 Jeg sluttet i 2019 jeg klarte ikke mer. Jeg og syns det er drøyt. Spesielt når en leser om hvor underbemannet de er 1
vesla1985 Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke så rart, fordi at barnehagelærere har kun emner som retter seg inn mot barnehagen i sammenligning til en ren pedagogikk, vernepleie, barnevern, sykepleie, sosionom etc. Der har man flere ulike emner, både pedagogikk, juss, sosiologi etc. Mye mer spredd kompetanse, som kan brukes på flere steder. Anonymkode: aed24...8fc Det er helt greit. Hvorfor er da overkvalifisert til fagarbeider og assistenter?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Skrevet 14. juni 2024 Du er naturlig nok ikke kvalifisert som fagarbeider - du har ikke fagbrev. I PU ønsker de som regel også helsefagarbeidere (av fagarbeidere). Men du er kvalifisert som mye annet, blant annet miljøterapeut. Det spørs hvor du søker. Ikke tenk så vanskelig, søk karriererådgivning. Anonymkode: 51c1d...134
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #15 Skrevet 14. juni 2024 Barnekoordinator - https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/samarbeid-om-tjenester-til-barn-unge-og-deres-familier/barnekoordinator Eller jobbe i barnebolig / tiltaksbase, familiebarnehage, SFO, asylmottak / flykningtjeneste Vet også om flere barnehagelærere som jobber i Statens Barnehus Anonymkode: 8c8ec...ba4 3
vesla1985 Skrevet 14. juni 2024 Forfatter #16 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er naturlig nok ikke kvalifisert som fagarbeider - du har ikke fagbrev. I PU ønsker de som regel også helsefagarbeidere (av fagarbeidere). Men du er kvalifisert som mye annet, blant annet miljøterapeut. Det spørs hvor du søker. Ikke tenk så vanskelig, søk karriererådgivning. Anonymkode: 51c1d...134 Overkvalifisert som fagarbeider og assistent er greia. Nettopp jeg har ikke fagbrev. Kan heller ikke ta det fordi jeg ikke kan få en jobb som assistent fordi jeg er fortsatt overkvalifisert. Har gjort det og testene sier jobb med mennesker, lærer, barnehage, prest, psykolog psykepleier leger.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 Det er ikke steinerbarnehage i nærheten av dere? De drives jo ikke som basebarnehager og har dermed en helt annen ro i hverdagen. Min søster er forøvrig førskolelærer og jobber i avlastningsbolig for psykisk utviklingshemmede, det er en veldig fin jobb om man liker å jobbe med mennesker. Anonymkode: 5a4aa...156
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #18 Skrevet 14. juni 2024 Skjønner deg godt. Jeg endta opp syk og er nå på aap! Anonymkode: bb0fe...684 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #19 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har du sagt opp jobben som førskolelærer? Om du er ansatt i i kommunal barnehage, kan jo kommunen omplassere deg. Hva med å søke jobber som kontormedarbeider for en periode nå? Syns for så vidt at det er merkelig at du er underkvalifisert som miljøterapeut. Vet om noen som har begynt å jobbe som miljøterapeut for enslige mindreårige på asylmottak iallfall. Anonymkode: 62706...c29 Enig, jeg var miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede, og jeg er førskolelærer. Anonymkode: 4bd56...fb4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #20 Skrevet 14. juni 2024 Kunne du tenke deg å ta en videreutdanning? Er det noen fagområder du brenner for? Anonymkode: 2c619...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå