AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Del Skrevet 13. juni Skriver du på dialekt, kan du bli permanent utestengt. Men skrivefeil er visst helt i orden. Det burde jo vært omvendt. Det er langt verre med skrivefeil enn dialekt. Anonymkode: 96e63...26e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Del Skrevet 13. juni Skrivefeil kan like gjerne skyldes dysleksi. Vi har to ulike skriftspråk i Norge og ingen kan forvente at noen skal skjønne en dritt av "hula hutta heiti" dialekter. Anonymkode: 3bea6...58a 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Del Skrevet 13. juni Du skal ikke skrive konsekvent på dialekt , men du blir ikke utestengt dersom det sniker seg inn et dialektord ved en glipp innimellom. Likeså prøver de fleste å stave riktig, men av og til skriver man feil. Anonymkode: e09c2...e19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 13. juni #4 Del Skrevet 13. juni Dialekter er mest muntlig, de egner seg dårlig på trykk. Det er heller ikke mange som klarer å skrive korrekt på dialekt. Jeg liker dialekter, og forstår de fleste, men noen er vanskelige om det snakkes fort. Det forundrer meg at så mange dessverre virker helt uforståelige for annet enn østlandsk. Vi har to offisielle målformer her i landet, og jeg synes at de fungerer mye bedre i landsdekkende fora enn dialekter. Skrivefeil kan alle gjøre, og det er fort gjort når vi driver og taster på små og store skjermer. Jeg forsøker å lese gjennom før jeg poster, eller retter feil jeg oppdager etterpå, men det skjer jo at jeg ikke oppdager mine skrivefeil. Engelsk innblanding er mye mer irriterende enn små skrivefeil. Jeg skulle ønske at alle skrev norsk så sant det finnes norske ord med samme betydning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 13. juni #5 Del Skrevet 13. juni Fordi dialekter er muntlig og ikke skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Del Skrevet 14. juni Er ikke bokmål et resultat av dialekt som ble tilpasset dansk skriftspråk? Anonymkode: 251a2...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 14. juni #7 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 19.53): Skriver du på dialekt, kan du bli permanent utestengt. Men skrivefeil er visst helt i orden. Det burde jo vært omvendt. Det er langt verre med skrivefeil enn dialekt. Anonymkode: 96e63...26e Les spørsmålet ditt en gang til, tenk godt gjennom det og så kan du komme tilbake...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Del Skrevet 14. juni Det å lese dialekt er utrolig slitsomt, og det vitner om at vedkommende ikke er særlig stødig i rettskriving. Anonymkode: 8826d...c12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Del Skrevet 14. juni Fordi ingen ønsker å lese: Åja, no e' det slik at'n hauggu va' så stinn av kråkebæ'r at'n måtte gå opp tel'n fjellsti'n for å svelgje. Anonymkode: 14639...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 14. juni #10 Del Skrevet 14. juni Jeg snakker dialekt selv, men synes det er en uting å skrive på dialekt. Skrivefeil bør selvsagt unngås, men folk skriver vel ikke feil med vilje? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Del Skrevet 14. juni Thyra skrev (4 timer siden): Jeg snakker dialekt selv, men synes det er en uting å skrive på dialekt. Skrivefeil bør selvsagt unngås, men folk skriver vel ikke feil med vilje? Enig i denne. Jeg har brei dialekt, som jeg snakker stolt. Kan finne på å skrive sms/snap på dialekt til venner, men hadde aldri falt meg inn å skrive generelt på dialekt. Det er jo en grunn til at vi ( og de fleste land ) har et eller to standariserte skriftspråk. Anonymkode: e09c2...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Del Skrevet 14. juni Fordi noen folk er for dumme til å lese dialekt. Og eier ikke et morsomt bein heller, frem med linjalen hver dag. Pirk, pirk, var det noen som LO!!!?? 😠 Snerp snerp Anonymkode: 0b49a...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi ingen ønsker å lese: Åja, no e' det slik at'n hauggu va' så stinn av kråkebæ'r at'n måtte gå opp tel'n fjellsti'n for å svelgje. Anonymkode: 14639...17c Ingen ønsker å lese «Dete er ike hva jeg mente, å i tileg til att du kansje bør ta stiling til va jeg eglentig sa» heller. Anonymkode: cc003...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #14 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fordi noen folk er for dumme til å lese dialekt. Og eier ikke et morsomt bein heller, frem med linjalen hver dag. Pirk, pirk, var det noen som LO!!!?? 😠 Snerp snerp Anonymkode: 0b49a...ee7 Man er for dum altså? Og eier ikke humoristisk sans? Det har verken med at man er "dum" eller mangler humor, det handler om hvordan man fremstår. Jeg klarer ikke å ta tekst på dialekt på alvor og tenker at dem som skriver på dialekt er enten dumme selv, eller veldig ung. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ingen ønsker å lese «Dete er ike hva jeg mente, å i tileg til att du kansje bør ta stiling til va jeg eglentig sa» heller. Anonymkode: cc003...ece Ser du virkelig ikke forskjellen? Eller syns du det er greit å mobbe? Anonymkode: 8826d...c12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå