superplomme Skrevet 13. juni 2024 #1 Del Skrevet 13. juni 2024 Hei, jeg har kjøpt en taklampe på finn.no til et soverom. Glemte å sjekke hva slags tilkobling det var, og nå ser jeg på bildet (ikke fått den i posten ennå) at det er lampe med ledning. MIn taklampe fra før er jo sånn med sukkerbit! Ja, jeg er klar over at dette var veldig amatørmessig av meg 😄 men..det er en fin lampe! Jeg har lyst til å ha den i taket mitt. Går det an å fjerne ledning og bytte til sukkerbit? Er det lett å gjøre, og ikke minst.. er det LOV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Del Skrevet 13. juni 2024 Det er sikkert en sukkerbit ledningen er koblet til. Evt klipp av ledningen og koble til det du har i taket fra før. Husk å skru av strømmen 🤪 Anonymkode: 2d733...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. juni 2024 #3 Del Skrevet 14. juni 2024 Som regel er det sukkerbit på lampa, og så er det koblet en strømledning til sukkerbiten. Det er bare å løsne skruer og ta ut ledning så er den klar for ledningen som kommer ut av taket. Men her er det morsomme dustete norske regler. Om ledningen kommer ut av taket, og lampen skrus fast i taket er det en fast installasjon. Fast installasjon= elektriker. Om lampa henger fast i taket med en krok er det ikke en fast installasjon er det lov å gjøre selv. Skrus lampe fast i taket, men kobles til strøm med stikkontakt er den ikke fast installasjon og du kan gjøre det selv. Tre løsninger, alle er like lite kompliserte, men av en eller annen grunn er den ene "farligere" enn den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 14. juni 2024 #4 Del Skrevet 14. juni 2024 Du kan helt sikkert bruke lampa. Du må bare gjenbruke den sukkerbiten(skjøten) som er på den gamle lampa og sette den nye lampa inn i den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superplomme Skrevet 14. juni 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 14. juni 2024 Så bra, takk for svar dere 🙂 Satser på at det går greit da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Del Skrevet 15. juni 2024 Gjerne legg ut bilde av tilkoblingen på den nye lampa, så får du nok tips om hvordan den skal kobles 👍 Anonymkode: 6ad48...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Del Skrevet 15. juni 2024 superplomme skrev (13 timer siden): Så bra, takk for svar dere 🙂 Satser på at det går greit da Youtube har gode svar på det meste Har fått til mye takket være beskrivende videoer der. Anonymkode: 64840...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå