Gå til innhold

Har vi kommet ditt at vi har sluttet åpne døren når barn ringer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja fordi det er ulikt når middag er! Når vi spiser middag kl 17 så passer det dårlig at noen ringer på akkurat da. Og det skjer HELE tiden. Fordi nabogutten spiser kl 16

Anonymkode: 50849...479

Men hvis det skjer hele tiden så sier man til gutten/foreldrene at vi spiser vanligvis kl xx, så da er det fint hvis han ikke kommer mellom x og y. 
Det er virkelig ikke noe problem. Venninna til sønnen min legger seg seinere enn han. En periode kom hun ofte i kveldsmattid, men etter å ha nevnt det for mora en gang har hun aldri kommet seinere enn at de får minst 30 min leketid før kveldsmattid. 

Anonymkode: 007af...471

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uansett om man mener det er greit eller respektløst, så bør man ta hintet når det skjer gjentatte ganger. Da slutter man å la barna ringe på den døren, og oppfordrer dem heller til å gå til andre hus. Er barna gode venner så får de voksne plukke opp telefonen og spørre på forhånd neste gang, så er det sikkert ikke noe problem å avtale tid. 

Anonymkode: c927f...2bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

wtf jeg vokste opp på 90tallet og jeg og naboungene ringte først. "hei kan jeg komme på besøk? / skal vi leke ute? hva gjør du?" 

Så løp vi avgårde om det passet.

Det var bare i tilfeller hvor vi kanskje allerede var ute og ville sjekke om noen var hjemme at vi dro hjem til noen og ringte på. Men greia var jo at ALLE barna nesten var ute hele tiden, så først og fremst trålet man lekeparker, hager og andre steder de lekte i nærområdet. 

De satt jo sjeldent inne i finvær, så vi rant ikke ned dørene til foreldre.

Anonymkode: 5aed1...61c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Uhøflig og respektløst av deg å la dine barn renne ned dørene uanmeldt hos andre.

Anonymkode: 3d98f...73e

Hva? Er det virkelig slik at vi er blitt sære at alt må avtales og bookes inn. Ringeklokkens funksjon har ingen verdi, annet enn til pynt?

Glad jeg bor på bygda i nord. Der vi fortsatt kan stikke innom hverandre, vi ringer på, tar en kaffe på trappa osv. uten at alt må planlegges og avtales. Ungene ringer på hos hverandre.

Er mobiltelefonen eneste livslinje til sosial kontakt med andre??

Anonymkode: 7d521...575

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i småbarn, men det er normalt hos oss at vi ikke åpner om vi ikke venter besøk. Da barna var yngre, bodde vi i et borettslag med rekkehus og tun i mellom, det var barn i så og si hver leilighet, og mye renning i dørene, så da var det litt annerledes. 

Anonymkode: 73eb3...2b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for noen svar! Det er selvsagt helt greit for barn å ringe på dørene til hverandre. Det er jo ikke alle som har mobil. 

Vi klarer helt fint å si at det ikke passer, dersom vi skal av sted på noe. Ellers lar jeg barnet bestemme, og det vil alltid leke!

De større barna som har mobil, bruker jo mobilen som regel. Jeg ser ikke problemet. 

Jeg synes det er god trening for barn å skulle gå til andre og ringe på. Det er jo en måte å lære seg hvordan man tar seg frem i livet, og man må begynne i det små.

Vi er egentlig ganske introverte mennesker, men vi er ikke kommet dit at det er ett problem at det ringer på dørene uten beskjed på forhånd. Har folk utviklet en form for folkesky-het? 

Anonymkode: 4b719...cb1

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ee det virkelig noen som mener at foreldre må gjøre avtaler seg i mellom før barna skal ut og leke? For en trist utvikling. Kan ikke barn få lov til å være barn? Skjønner det hvis planen til den som ringer på vil inn for å leke. Men ute må de da få leke fritt så mye de vil. Problemet er vel at mange barn nå for tiden er for lite ute.

Anonymkode: 74cb6...d3b

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har i småbarn, men det er normalt hos oss at vi ikke åpner om vi ikke venter besøk. Da barna var yngre, bodde vi i et borettslag med rekkehus og tun i mellom, det var barn i så og si hver leilighet, og mye renning i dørene, så da var det litt annerledes. 

*har IKKE småbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva? Er det virkelig slik at vi er blitt sære at alt må avtales og bookes inn. Ringeklokkens funksjon har ingen verdi, annet enn til pynt?

Glad jeg bor på bygda i nord. Der vi fortsatt kan stikke innom hverandre, vi ringer på, tar en kaffe på trappa osv. uten at alt må planlegges og avtales. Ungene ringer på hos hverandre.

Er mobiltelefonen eneste livslinje til sosial kontakt med andre??

Anonymkode: 7d521...575

Hundre prosent enig, og glad jeg flyttet tilbake til bygda i nord etter mange år i Oslo. Her koser ungene seg ute, og voksne stikker bortom hverandre på en kaffe ute i finværet. Slik trives jeg.

Anonymkode: 74cb6...d3b

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Her syns jeg mye rare svar.

Her er det nå normalt å gå til hverandre å høre om en ska finne på noe.  Noen få venner bodde i gang avstand, de syklet og gikk til hverandre for å finne på ting.

De som bodde lenger unna og måtte bruke bussen etter skolen avtalte vi på forhånd at kunne bli med.

For meg virker det desverre som mange foreldre hindrer spontan lek fordi at de ikke vil ha besøk som kommer overasket alt ska være planlagt. Syns synd på mange barn som vokser opp nå som har mistet den spontane muligheten å finne på ting med venner.

Selv vokste jeg opp der alle var ute i gata,  vi var hjemme hos hverandre uten at ting var avtalt. Til tider forsvant vi ut døra kl 8 om morgenen og var ikke hjemme før ved 18 tiden.  

Anonymkode: a0206...7ff

Du snakker jo om fortiden. Bodde... Vokste opp...

Slik er det ikke lenger. Og foreldre som ikke ser det blir jo raringene som lar ungene fly rundt og ringe på. 

Anonymkode: 93dcb...58a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du snakker jo om fortiden. Bodde... Vokste opp...

Slik er det ikke lenger. Og foreldre som ikke ser det blir jo raringene som lar ungene fly rundt og ringe på. 

Her jeg bor er det sånn i dag også. Hvis det betyr at alle vi som bor i boligfeltet her er raringer så lever jeg godt med det. 
Barnet mitt lærer både å bli selvstendig og spørre selv, å få et «nei, det passer ikke» og å si «nei, det passer ikke» selv hvis vi er opptatt, selv om han aller helst skulle blitt med ut alltid. 
hvis dette er sånn utviklingen har vært siden jeg var liten så skjønner jeg jo hvorfor ikke elevene mine evner å ta en telefon eller å møte opp på en potensiell praksisplass for å høre om det er mulig å ha praksis der…

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud for noen svar! Det er selvsagt helt greit for barn å ringe på dørene til hverandre. Det er jo ikke alle som har mobil. 

Vi klarer helt fint å si at det ikke passer, dersom vi skal av sted på noe. Ellers lar jeg barnet bestemme, og det vil alltid leke!

De større barna som har mobil, bruker jo mobilen som regel. Jeg ser ikke problemet. 

Jeg synes det er god trening for barn å skulle gå til andre og ringe på. Det er jo en måte å lære seg hvordan man tar seg frem i livet, og man må begynne i det små.

Vi er egentlig ganske introverte mennesker, men vi er ikke kommet dit at det er ett problem at det ringer på dørene uten beskjed på forhånd. Har folk utviklet en form for folkesky-het? 

Anonymkode: 4b719...cb1

Jeg er enig med deg.

Jeg trodde egentlig at det var en greie jeg delte med ganske få, det å ikke åpne døren når det ringer på, fordi det kom av angst som jeg slet mye med for 15-20 år siden. Til og med jeg åpnet om det ringte på da mine egne barn var små og hadde venner i nabolaget. 

Ser jo ut som det er mange med angst her inne..., kanskje det er noe i begrepet ditt folkeskyhet? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene er ute og leker må de kunne invitere med seg en venn uten at de må hjem og be mamma sende melding- som kanskje blir besvart etter en time🙄

Denne familien er nok unormalt privat. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her jeg bor er det sånn i dag også. Hvis det betyr at alle vi som bor i boligfeltet her er raringer så lever jeg godt med det. 
Barnet mitt lærer både å bli selvstendig og spørre selv, å få et «nei, det passer ikke» og å si «nei, det passer ikke» selv hvis vi er opptatt, selv om han aller helst skulle blitt med ut alltid. 
hvis dette er sånn utviklingen har vært siden jeg var liten så skjønner jeg jo hvorfor ikke elevene mine evner å ta en telefon eller å møte opp på en potensiell praksisplass for å høre om det er mulig å ha praksis der…

Men her snakker vi om en mor som sender barnet igjen og igjen. Etter at de har sett at familien er hjemme. Etter at de gjentatte ganger ikke åpner.

Jeg synes det er en for røff måte å lære "selvstendighet" på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig med deg.

Jeg trodde egentlig at det var en greie jeg delte med ganske få, det å ikke åpne døren når det ringer på, fordi det kom av angst som jeg slet mye med for 15-20 år siden. Til og med jeg åpnet om det ringte på da mine egne barn var små og hadde venner i nabolaget. 

Ser jo ut som det er mange med angst her inne..., kanskje det er noe i begrepet ditt folkeskyhet? 

Er da ingen som har sagt at de ikke åpner på grunn av angst.

Men at det er fullstendig unødvendig å renne ned dører og forstyrre i tide og utide, når man kan sende en melding på 10 sekunder. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tone83 skrev (6 minutter siden):

Når ungene er ute og leker må de kunne invitere med seg en venn uten at de må hjem og be mamma sende melding- som kanskje blir besvart etter en time🙄

Denne familien er nok unormalt privat. 

Det var ikke problemstillingen var det

Anonymkode: 50849...479

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er 2024, ikke 1980.

Anonymkode: 9d71a...52c

Også? Kanskje samfunnet generelt sett hadde vært litt bedre dersom folk fremdeles hadde sunn fornuft og folkeskikk. 

For utviklingen vi ser er absolutt ikke i positiv forstand. 

Anonymkode: c29e0...f00

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uhøflig og respektløst av deg å la dine barn renne ned dørene uanmeldt hos andre.

Anonymkode: 3d98f...73e

Eh nei

Anonymkode: 915b1...24f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uhøflig av deg. Slik holdt man på for mange år siden, du henger igjen i fortiden. Nå avtaler foreldre i forkant, eller man sender en kort melding og hører om det passer.

Nei det gjør vi heldigvis ikke her. Gud for et trist samfunn 

Anonymkode: 915b1...24f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er hjemme er det ikke alltid det passer å åpne døra. Hvis jeg er i dusjen så løper jeg ikke ut av dusjen hvis det ringer på og jeg ikke venter besøk. 

Jeg syns ikke det er uhøflig å la barnet ringe på, som andre skriver. Vi gjorde det i min barndom. Mine yngre søsken er derimot oppvokst med at foreldrene våre sendte en melding og avtalte besøk. Så det har tydelig vært et skifte, og tror de fleste i dag foretrekker å ta det på melding.

Jeg syns det bare er hyggelig at barn ønsker å leke med barnet mitt, men er som sagt ikke alltid det passer å åpne sånn plutselig selv om vi er hjemme. Hvis noen gjentakende ikke åpner døra, så ville jeg antatt at de foretrekker å avtale sånt på forhånd, og ikke sendt barnet dit uanmeldt mer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...