Gå til innhold

Splitte par ved bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 6/23/2024 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg og samboer ble invitert i bryllup til en barndomsvenn av ham. Jeg kjente ingen bortsett fra brudeparet. 

Vi ble plassert på to ulike bord og det la en skikkelig demper på kvelden for både meg og samboer. Han kjente jo masse folk, men forsto at jeg var utilpass.

Brudeparet er supersosiale folk, så de tenkte nok det var hyggelig å blande folk. 

Jeg er ganske introvert og hørselshemmet, så i sosiale settinger med ukjente folk og mye støy, er det fint for meg å kunne lene meg litt på samboer/andre kjente som er klar over mine utfordringer. Han er flink sosialt og til å dra meg inn i samtalen, og feks gjenta det som blir sagt på en diskret måte hvis jeg ikke får med meg alt.

I nevnte bryllup, etter gjentatte "Hæ? Unnskyld jeg hørte ikke?" fra meg, så sa jeg til de ved bordet at jeg er hørselshemmet. Da sluttet de nærmest å snakke til meg. Dette er en reaksjon jeg er vant til, men ble allikevel en klein og lang kveld 😅

Anonymkode: 0bcee...ec1

Det er jo eksempel på dårlig vertskap. Selv om man splitter skal jo ikke folk sitte alene

Anonymkode: ca0d1...8bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh jo. De jeg siterte lenger opp skrev nettopp det. At de ikke ville prate med folk de ikke kjenner eller har noe til felles med. Noen sier de bare ville gått hjem hvis de ikke fikk sitte og klamre seg til mannen sin.

Da har man ikke noe i selskapslivet å gjøre og bør faktisk holde seg hjemme.

Anonymkode: 67e3e...0ff

Bortimot ingen, skrev jeg. Flertallet i denne tråden nekter ikke snakke med folk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

God ide. 
Det er faktisk sånn at det er noen forventninger til deg som gjest også. Man kommer med gave, man pynter seg, man blir ikke for full, man er vennlig og blid og inkluderendende mot andre gjester. Man gjør en innsats.

Å nekte å småprate «med folk man ikke kjenner så godt», slik noen skriver, det er direkte frekt. Det er en oppførsel som rett og slett er pinlig. Akkurat som å nekte å pynte seg. Hva ville du sagt hvis noen sa at jeg trives bare i joggebukse, så det er det jeg kommer i.

Hvis man ikke klarer å følge vanlig kotyme for selskaper, så er det faktisk bedre å bli hjemme. 

Og jeg forventer at når jeg bruker en verdifull fridag og penger på gave og reise, på å feire noe som først og fremst er viktig for hovedpersonene, og mindre viktig for meg, så skal jeg kose meg. Jeg skal også få noe igjen for det.

Jeg koser meg ikke når jeg blir plassert mutters alene blant en hel haug folk jeg ikke kjenner, og med stor sannsynlighet aldri kommer til å møte igjen, som jeg må tørrprate med i sånn omtrent 8 timer. 8 timer av mitt liv på å oppleve direkte ubehag. Og i tillegg forventes det at jeg skal kjøpe gave, betale for reise og opphold, kjøpe ny kjole, og så videre. Hadde jeg fått sitte med bare en (1) person jeg kjenner fra før, så helt greit, men helt alene uten kjente, det er tortur.

Men når det nå virker som jeg er uønsket, og mindre verdt som venn og slektning, bare fordi jeg ikke er hypersosial, sprudlende, utadvendt og alltid klarer å tenke ut de riktige tingene å si til alle mulige typer mennesker, så er det helt greit for meg. Jeg trenger ikke bruke hverken tid eller penger på bryllup og jubileer i tide og utide. Det er bare det at da kan ikke hovedpersonene forvente gaver heller. For er jeg uønsket, så regner jeg med at pengene mine er uønsket også. 

Anonymkode: 994b3...e47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dutullernå? skrev (12 minutter siden):

Hva slags folk er det dere kjenner som krever gaver i hytt og pine?

Det er da vanlig å kjøpe gave når man skal i bryllup. Nå har jeg jo forstått at jeg er en slags sosial skandale, men akkurat det har til og med jeg fått med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 22.56):

Da har dere faktisk ingenting i selskapslivet å gjøre. 

Jeg går jo for å feire brudeparet eller jubilanten da, og da snakker jeg med de jeg kjenner fra før. Bruker å gå så fint at :)

Anonymkode: 0e875...557

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går jo for å feire brudeparet eller jubilanten da, og da snakker jeg med de jeg kjenner fra før. Bruker å gå så fint at :)

Men en god gjest er du ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

God ide. 
Det er faktisk sånn at det er noen forventninger til deg som gjest også. Man kommer med gave, man pynter seg, man blir ikke for full, man er vennlig og blid og inkluderendende mot andre gjester. Man gjør en innsats.

Å nekte å småprate «med folk man ikke kjenner så godt», slik noen skriver, det er direkte frekt. Det er en oppførsel som rett og slett er pinlig. Akkurat som å nekte å pynte seg. Hva ville du sagt hvis noen sa at jeg trives bare i joggebukse, så det er det jeg kommer i.

Hvem snakker om å NEKTE noe? Jeg sier bare at det ikke er interessant. Men heldigvis er det ikke noe problem i min krets, vi er en liten familie der alle kjenner hverandre og ingen helt ukjente der. Dessuten kjenner alle hverandre på bygda. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis man ikke klarer å følge vanlig kotyme for selskaper, så er det faktisk bedre å bli hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg forventer at når jeg bruker en verdifull fridag og penger på gave og reise, på å feire noe som først og fremst er viktig for hovedpersonene, og mindre viktig for meg, så skal jeg kose meg. Jeg skal også få noe igjen for det.

Jeg koser meg ikke når jeg blir plassert mutters alene blant en hel haug folk jeg ikke kjenner, og med stor sannsynlighet aldri kommer til å møte igjen, som jeg må tørrprate med i sånn omtrent 8 timer. 8 timer av mitt liv på å oppleve direkte ubehag. Og i tillegg forventes det at jeg skal kjøpe gave, betale for reise og opphold, kjøpe ny kjole, og så videre. Hadde jeg fått sitte med bare en (1) person jeg kjenner fra før, så helt greit, men helt alene uten kjente, det er tortur.

Men når det nå virker som jeg er uønsket, og mindre verdt som venn og slektning, bare fordi jeg ikke er hypersosial, sprudlende, utadvendt og alltid klarer å tenke ut de riktige tingene å si til alle mulige typer mennesker, så er det helt greit for meg. Jeg trenger ikke bruke hverken tid eller penger på bryllup og jubileer i tide og utide. Det er bare det at da kan ikke hovedpersonene forvente gaver heller. For er jeg uønsket, så regner jeg med at pengene mine er uønsket også. 

Ha ha, ja med den martyr-innstillingen der så er du nok ikke noe stort tap for et festlig lag.

Og du. Ingen har sagt at man skal sitte mutters alene. Et godt vertskap legger selvsagt omtanke i bordplasseringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem snakker om å NEKTE noe? Jeg sier bare at det ikke er interessant. Men heldigvis er det ikke noe problem i min krets, vi er en liten familie der alle kjenner hverandre og ingen helt ukjente der. Dessuten kjenner alle hverandre på bygda. 

Men da er det jo ikke noe problem. Hold deg på bygda du. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er det jo ikke noe problem. Hold deg på bygda du. 

Jeg er ikke her for å diskutere hva jeg personlig gjør da, jeg drar diskusjoner generelt jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hater det! Har aldri opplevd at det kommer noe godt ut av det heller, med unntak av for bruden som ville ha sin onkel på hovedbordet, men som hatet hans nye kone. Gjett hvor ekskona hans satt 🙃

Anonymkode: 0d37f...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke her for å diskutere hva jeg personlig gjør da, jeg drar diskusjoner generelt jeg. 

Men hvis du aldri har vært i selskap med ukjente, så er vel ikke din mening så interessant for andre.

Jeg snakker om hva som er vanlig skikk og bruk ute i «den store verden», dvs utenfor bygda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis du aldri har vært i selskap med ukjente, så er vel ikke din mening så interessant for andre.

Jeg snakker om hva som er vanlig skikk og bruk ute i «den store verden», dvs utenfor bygda.

Omg! Jeg regner meg som like interessant som andre her. Man har meninger og vet hva man liker og ikke liker. KG-folk altså! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dutullernå?
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er da vanlig å kjøpe gave når man skal i bryllup. Nå har jeg jo forstått at jeg er en slags sosial skandale, men akkurat det har til og med jeg fått med meg. 

Jeg er så lei folk på KG som siterer uten å ha lest hva den man siterer har sitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ha ha, ja med den martyr-innstillingen der så er du nok ikke noe stort tap for et festlig lag.

Og du. Ingen har sagt at man skal sitte mutters alene. Et godt vertskap legger selvsagt omtanke i bordplasseringen.

Men helt alvorlig, glem i noen minutter at du ikke liker meg, at du mener jeg burde utestenges fra alke selskapeligheter, at jeg er tidenes største sosiale skandale, og at du ikke kan fatte at noen i det hele tatt kan like meg bitte litt. Hva i himmelens navn snakker man med fremmede mennesker med i 8-9 timer, uten at det skjer noe mer spennende å gripe tak i enn at vi spiser middag? 

Fint vær ute? Det klarer man ikke holde gående så lenge. Fint slips? Det er i hvert fall et tema man blir fort ferdig med? Hvordan kjenner du brudeparet? Det varer litt lenger, men ikke lenge nok. I tillegg er det en annen tråd her inne, hvor mange gjør det veldig klart at det jeg alltid har tenkt på som helt ufarlige og ganske så nøytrale spørsmål, som om yrke og hvor man kommer fra, er så håpløst og klønete og uhøflig at det knapt kan sies tydelig nok. Så når man sitter blant mennesker man ikke kjenner, og skal sitte stuck der i timesvis, hva snakker man om da om man skal virke supersosial, og i tillegg ikke tråkke på noen ømme tær? For jeg har virkelig ikke peiling. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dutullernå? skrev (2 minutter siden):

Jeg er så lei folk på KG som siterer uten å ha lest hva den man siterer har sitert.

Det var meg du siterte, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dutullernå?
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var meg du siterte, kjære deg.

Men da vet vel selv hva du skrev? Hva slags folk er det du kjenner som krever gaver i hytt og pine om dere ber om å ikke bli bedt?

Syns det var en veldig rar kommentar.

Endret av Dutullernå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dutullernå? skrev (7 minutter siden):

Men da vet vel selv hva du skrev? Hva slags folk er det du kjenner som krever gaver i hytt og pine om dere ber om å ikke bli bedt?

Syns det var en veldig rar kommentar.

Både du og den andre brukeren som tar jo min slengkommentar så mye mer alvorlig enn det var ment. Jeg fikk mer eller mindre direkte beskjed om, fra en person jeg ikke kjenner, at jeg har ingenting i et selskap å gjøre. Da sa jeg at det er helt uproblematisk, men da blir det heller ingen gaver. Jeg har selvsagt aldri bedt om å ikke bli invitert noe sted, for heldigvis har min familie et noe mer avslappet forhold til gammel etikette.

Det er forresten vanlig i mange kretser å kjøpe gave selv om man ikke deltar på festen. Men ikke spør meg om det er gammel etikette eller ikke, for kan så lite om sånt at helt fremmede mennesker, på et forum, har opphøyet seg til en rolle hvor jeg har blitt erklært uønsket i all selskapelighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anim92 skrev (1 time siden):

Men det dras så ut av proporsjoner. Det er jo ikke sånn at man nekter p småprate med folk man ikke kjenner så godt. Det er vel bortimot ingen i denne tråden som har sagt noe sånt. Men at man foretrekker å sitte med partner. Min partner feks, blir faktisk mye bedre på småpraten dersom han sitter sammen med meg og er komfortabel, enn å sitte sammen med fremmede. Likevel ville han forsøkt å prate med folk rundt om vi ble splittet.

det er faktisk ganske mange som har uttrykt seg i den retning, ja, og endel har også erklært at de vil snu og reise hjem i protest dersom de kom i bryllup og ikke ble plassert sammen med ektefellen. Hvis det er noen som drar ting ut av proporsjoner, så er det den gjengen.

Anonymkode: 12929...655

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men helt alvorlig, glem i noen minutter at du ikke liker meg, at du mener jeg burde utestenges fra alke selskapeligheter, at jeg er tidenes største sosiale skandale, og at du ikke kan fatte at noen i det hele tatt kan like meg bitte litt. Hva i himmelens navn snakker man med fremmede mennesker med i 8-9 timer, uten at det skjer noe mer spennende å gripe tak i enn at vi

spiser middag? 

Fint vær ute? Det klarer man ikke holde gående så lenge. Fint slips? Det er i hvert fall et tema man blir fort ferdig med? Hvordan kjenner du brudeparet? Det varer litt lenger, men ikke lenge nok. I tillegg er det en annen tråd her inne, hvor mange gjør det veldig klart at det jeg alltid har tenkt på som helt ufarlige og ganske så nøytrale spørsmål, som om yrke og hvor man kommer fra, er så håpløst og klønete og uhøflig at det knapt kan sies tydelig nok. Så når man sitter blant mennesker man ikke kjenner, og skal sitte stuck der i timesvis, hva snakker man om da om man skal virke supersosial, og i tillegg ikke tråkke på noen ømme tær? For jeg har virkelig ikke peiling. 

da må du faktisk ta deg sammen, og trene litt på small talk.

Ja, trene.

Man kan tenke gjennom temaer på forhånd. Man kan finne millioner av tips på nettet om gode temaer og gode spørsmål og i det hele tatt gode råd til å få en god samtale med fremmede. Folk flest liker å snakke om seg selv, så det er bare å spørre. Det er to ting man ikke bør åpne med, ifølge den tråden du siterte, og da sitter man igjen med ca titusen andre ting man kan spørre om. Og så er det jo sånn at etter å ha sendt ut et par følere, finner man jo raskt ut om jobb og barn er et tema eller ikke.

It's not rocket science.

Anonymkode: 12929...655

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...