Gå til innhold

Splitte par ved bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

da må du faktisk ta deg sammen, og trene litt på small talk.

Ja, trene.

Man kan tenke gjennom temaer på forhånd. Man kan finne millioner av tips på nettet om gode temaer og gode spørsmål og i det hele tatt gode råd til å få en god samtale med fremmede. Folk flest liker å snakke om seg selv, så det er bare å spørre. Det er to ting man ikke bør åpne med, ifølge den tråden du siterte, og da sitter man igjen med ca titusen andre ting man kan spørre om. Og så er det jo sånn at etter å ha sendt ut et par følere, finner man jo raskt ut om jobb og barn er et tema eller ikke.

It's not rocket science.

Anonymkode: 12929...655

Hvordan øver man på tørrprating uten at det går ut over noen da? Uten at man sier noe dumt, driter seg ut, blir dømt enda hardere av det sosiale eluten? For det finnes garantert milliarder av andre temaer som kan treffe alle mulige ømme tør, vet du. Så jeg tror faktisk det er best at jeg bare holder kjeft. Så kan alle de som bare eier det sosiale livet skravle i vei, og dømme meg nord og ned. For feil blir det uansett om jeg snakker eller ikke.

Dette er et spill jeg ikke kan vinne. Og helt ærlig, selv om jeg liker å vinne, så liker jeg fred og ro i mitt eget selskap bedre. Eller å være sammen med mennesker jeg kjenner, som aksepterer meg akkurat som jeg er, og som ikke dømmer meg fordi jeg ikke er en perfekt sosial sommerfugl. 

Anonymkode: 994b3...e47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan øver man på tørrprating uten at det går ut over noen da? Uten at man sier noe dumt, driter seg ut, blir dømt enda hardere av det sosiale eluten? For det finnes garantert milliarder av andre temaer som kan treffe alle mulige ømme tør, vet du. Så jeg tror faktisk det er best at jeg bare holder kjeft. Så kan alle de som bare eier det sosiale livet skravle i vei, og dømme meg nord og ned. For feil blir det uansett om jeg snakker eller ikke.

Dette er et spill jeg ikke kan vinne. Og helt ærlig, selv om jeg liker å vinne, så liker jeg fred og ro i mitt eget selskap bedre. Eller å være sammen med mennesker jeg kjenner, som aksepterer meg akkurat som jeg er, og som ikke dømmer meg fordi jeg ikke er en perfekt sosial sommerfugl. 

jeg har fortalt flere ganger i denne tråden at jeg er sjenert, utilpass med smalltalk, introvert og innadvendt. Jeg ser på det som et sosialt handicap, som jeg faktisk må lære meg å håndtere.

Du uttaler deg som om det er helt umulig for innadvendte personer å lære smalltalk, men vet du hva? det er bare latskap.

Blinde folk kan male, døve folk kan lage musikk, folk uten armer kan gå på ski til sydpolen, og jeg så akkurat i SYmesterskapet UK en dame med bare en hånd komme nesten til semifinalen.

Folk overvinner sine utfordringer hver dag over alt, og hvis din utfordring er at du tror du ikke kan lære deg smalltalk, så er det en bagatell du lett kan gjøre noe med, og at du ikke gidder, er bare latskap.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å nekte å småprate «med folk man ikke kjenner så godt», slik noen skriver, det er direkte frekt. Det er en oppførsel som rett og slett er pinlig.

Ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det var noe av det kjedeligste jeg vet om. 

Jeg kunne jo godt tenkt meg at de som er kjedelige holder seg hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg har fortalt flere ganger i denne tråden at jeg er sjenert, utilpass med smalltalk, introvert og innadvendt. Jeg ser på det som et sosialt handicap, som jeg faktisk må lære meg å håndtere.

Du uttaler deg som om det er helt umulig for innadvendte personer å lære smalltalk, men vet du hva? det er bare latskap.

Blinde folk kan male, døve folk kan lage musikk, folk uten armer kan gå på ski til sydpolen, og jeg så akkurat i SYmesterskapet UK en dame med bare en hånd komme nesten til semifinalen.

Folk overvinner sine utfordringer hver dag over alt, og hvis din utfordring er at du tror du ikke kan lære deg smalltalk, så er det en bagatell du lett kan gjøre noe med, og at du ikke gidder, er bare latskap.

Men du svarte ikke på det jeg faktisk spurte om, hvordan øve på tørrprating med fremmede uten at man tråkker på diverse ømme tær. For her har jeg hele mitt liv tenkt at å spørre om jobb er nøytralt og greit, men så er det visst ikke det vet du, for noen kan bli såre av det spørsmålet. I en opplæringsfase hadde jeg garantert klart å trampe mye kraftigere i salaten enn det. Og så skal jeg liksom sitte ved siden av en person som er sur på meg, eller dypt personlig fornærmet, resten av den middagen. Jo takk, det høres koselig ut. 

Og nei, jeg har ikke mange arenaer der jeg kan trene, som er sammenlignbare. Jeg er lite sosial med nye mennesker utenom jobb. Og i jobbsammenheng, der prater vi jo nettopp om det, og det er ikke lov i andre sammenhenger. Og nei, det er ikke bare å tenke ut temaer man vil snakke om. For man er to mennesker involvert, og hva om den andre ikke er interessert i å snakke om det jeg har tenkt ut, eller det ikke er noe som gjelder for vedkommende. Og så kan man jo havne ved siden av en annen som hater tørrprating med fremmede like mye som en selv også, som kanskje har tenkt ut helt andre temaer. Da er vi like langt, for å si det sånn.

Men som sagt tidligere, det er null problem å bli hjemme. Det er ikke så gøy i bryllup og 50-årsdag at jeg absolutt må delta.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men du svarte ikke på det jeg faktisk spurte om, hvordan øve på tørrprating med fremmede uten at man tråkker på diverse ømme tær. For her har jeg hele mitt liv tenkt at å spørre om jobb er nøytralt og greit, men så er det visst ikke det vet du, for noen kan bli såre av det spørsmålet. I en opplæringsfase hadde jeg garantert klart å trampe mye kraftigere i salaten enn det. Og så skal jeg liksom sitte ved siden av en person som er sur på meg, eller dypt personlig fornærmet, resten av den middagen. Jo takk, det høres koselig ut. 

Og nei, jeg har ikke mange arenaer der jeg kan trene, som er sammenlignbare. Jeg er lite sosial med nye mennesker utenom jobb. Og i jobbsammenheng, der prater vi jo nettopp om det, og det er ikke lov i andre sammenhenger. Og nei, det er ikke bare å tenke ut temaer man vil snakke om. For man er to mennesker involvert, og hva om den andre ikke er interessert i å snakke om det jeg har tenkt ut, eller det ikke er noe som gjelder for vedkommende. Og så kan man jo havne ved siden av en annen som hater tørrprating med fremmede like mye som en selv også, som kanskje har tenkt ut helt andre temaer. Da er vi like langt, for å si det sånn.

Men som sagt tidligere, det er null problem å bli hjemme. Det er ikke så gøy i bryllup og 50-årsdag at jeg absolutt må delta.

Jeg sa jo det i det innlegget du siterte. La være å spørre om jobb innledningsvis. Spør om noe annet. Finn inspirasjon på internett eller i den tråden du selv nevnte, der var det mange gode elsempler. Vær oppmerksom i samtalen, så ser du jo om det åpner seg en mulighet for å snakke jobb likevel hvis du på død og liv må snakke om jobb. Og så går det jo an å gå inn i situasjonen med en intensjon om en god samtale, istedet for å bestemme seg på forhånd om at det bare blir «tørrprat».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det muuulig å være så negativ og problemorientert? For ikke å snakke om dramatisk anlagt «er ikke lov å snakke om» bla bla. Du høres ut som et lite barn.

I en samtale så byr man litt på seg selv, man LYTTER til det den andre sier, og så finner man noen felles temaer av interesse. Jeg prater med fremmede mennesker hver eneste uke, og deg har enda ikke skjedd at vi ikke har funnet noe vi har til felles. Hva kan du litt om? Kunst? Dyr? Litteratur? Seiling? Kan du lære noe fra den andre om ting du ikke kan noe om? Er du åpen for nye perspektiver og ny kunnskap? 

Det fordrer jo selvsagt at man er interessert i andre og gjør en innsats. Hvis du går inn med den furtne innstillingen der så tror jeg helt oppriktig at både du og de andre gjestene har det bedre hvis du er hjemme.

Anonymkode: 67e3e...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det muuulig å være så negativ og problemorientert? For ikke å snakke om dramatisk anlagt «er ikke lov å snakke om» bla bla. Du høres ut som et lite barn.

I en samtale så byr man litt på seg selv, man LYTTER til det den andre sier, og så finner man noen felles temaer av interesse. Jeg prater med fremmede mennesker hver eneste uke, og deg har enda ikke skjedd at vi ikke har funnet noe vi har til felles. Hva kan du litt om? Kunst? Dyr? Litteratur? Seiling? Kan du lære noe fra den andre om ting du ikke kan noe om? Er du åpen for nye perspektiver og ny kunnskap? 

Det fordrer jo selvsagt at man er interessert i andre og gjør en innsats. Hvis du går inn med den furtne innstillingen der så tror jeg helt oppriktig at både du og de andre gjestene har det bedre hvis du er hjemme.

Anonymkode: 67e3e...0ff

helt enig, men da en annen påpekte det til den du siterte, så ble h*n jo superkrenka over det og.

FOrøvirg en fin liste over samtaletema der, og for å supplere med et par konkreet tips, så er min erfaring at et par tema som alltid slår an er hytta, reise, strikking, eller irritasjon over veiarbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det ikke er brudeparets jobb å trene andre i å være sosiale. Men, for en gangs skyld har vi barnevakt. Vi har pyntet oss, og skal ut å feire kjærligheten. Vi har betalt mye, i form av klær og gave, for denne kvelden. Så ser vi ikke hverandre før sent på kvelden, fordi vi må sitte i hver vår ende under en middag som varer i timesvis.

Jeg splitter ikke par. Men jeg vil alltid prøve å sette sammen folk som kan trives med hverandre, enten det er bryllup eller andre typer selskap.

Anonymkode: d7576...637

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å møte mennesker og være sosial, om man overtenker så i de grader som du gjør her. Da er det sikkert best å være hjemme.

I helgen var jeg i et bryllup der jeg satt på bord med mennesker jeg aldri har møtt før, og jeg er overhodet ikke vant med å være sosial og iallfall ikke møte nye mennesker, men det går jo helt fint. Noen av de jeg satt på bord med, ble mennesker jeg snakket med flere ganger i løpet av resten av kvelden. 

Og alle kan tråkke feil i møte med nye mennesker, men hva så? Vi er bare mennesker alle sammen, og ingen er 100% perfekte. 

Anonymkode: 72a43...936

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ufint å splitte par, og synes det er ufint å splitte opp «vennegjenger» også.

Jeg var invitert i bryllup. Jeg kjente 4 stykker utenom brudeparet, ellers rundt 30 andre gjester. Jeg fikk ikke sitte med noen jeg kjente, absolutt helt grusom middag. Ikke greit å generelt splitte opp folk i settinger der man ikke kjenner noen. Alle 4 var splittet opp på ulike bord.

Anonymkode: 169f1...8bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

helt enig, men da en annen påpekte det til den du siterte, så ble h*n jo superkrenka over det og.

FOrøvirg en fin liste over samtaletema der, og for å supplere med et par konkreet tips, så er min erfaring at et par tema som alltid slår an er hytta, reise, strikking, eller irritasjon over veiarbeid.

Jeg har ikke hytte, og forstår meg ikke på hyttekulturen. Jeg kan ikke strikke. Jeg har ikke lappen. Det er kjørt liksom 😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hytte, og forstår meg ikke på hyttekulturen. Jeg kan ikke strikke. Jeg har ikke lappen. Det er kjørt liksom 😂

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da foreslår jeg at du tar opp som tema hvor vanskelig det er å være lite løsningsorientert. Kanskje du får noen gode innspill, eller treffer en likesinnet. Det er et tema som sikkert er midt i blinken.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da foreslår jeg at du tar opp som tema hvor vanskelig det er å være lite løsningsorientert. Kanskje du får noen gode innspill, eller treffer en likesinnet. Det er et tema som sikkert er midt i blinken.

Er det typisk for etikettenazier å ikke ha humor?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det typisk for etikettenazier å ikke ha humor?

Du er ikke morsom 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppdratt av mine foreldre til at du splitter gifte par, men ikke forlovede. De er nok av den gamle, «fine» skolen. Og jeg ser det er det samme som står på skikkogbruk.no hvor dette omtales som den gamle, klassiske etiketten. Så har dette tydeligvis blitt ganske utdatert i vårt samfunn, ut ifra det jeg forstår både på KG og blant kolleger osv.

Men dere som sier at «det gjør man da bare ikke»- bør vite at det er splitting av gifte par som er den tradisjonelle regelen. Når det er sagt så er jeg enige i at når man splitter må man legge mye omhu i bordplasseringen. Feks går det jo an å plassere par i nærheten av hverandre, så de kan snakke sammen, plassere dem men noen andre de kjenner og (mest sannsynlig) trives med. I nærheten av både noen de omgås og kanskje noen nye du antar de vil komme overens med osv. 

Ikke alene sammen med alle gamle tanter og onkler liksom 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du splitter par så må du legge hinsides mer arbeid ned i bordplasseringen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...