Gå til innhold

Splitte par ved bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK når alle kjenner hverandre, altså på vennefester og lignende. 

Vanligvis ikke OK i bryllup, siden dette typisk er tilstelninger med mange som ikke kjenner hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må le av hele begrepet ; å splitte par! Med sabel liksom. Henger de sammen ved hoftene til vanlig?

Anonymkode: 67e3e...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvordan ble du kjent med de du kjenner da? var ikke de fremmede første gang du møtte dem?

Anonymkode: 12929...655

Via andre man kjenner fra før, er iallefall sånn jeg har møtt alle mine bekjente. Som på en liten hjemmefest med for eksempel 7 venner, der har ofte noen tatt med seg 2-3 ukjente. Eller så er man selv den som blir med en venn. Stikkordet er som regel at man har en person man er trygg på, det holder for de aller, aller fleste.

Eller er du en sånn som bare går inn på en fest der du ikke kjenner noen? Gitt at det var innafor å gjøre, hadde det fristet?🤷

Anonymkode: 2a54c...af6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uting. Dd sosiale har det gøy, mens de introverte hater hele dagen

Anonymkode: f8394...301

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Via andre man kjenner fra før, er iallefall sånn jeg har møtt alle mine bekjente. Som på en liten hjemmefest med for eksempel 7 venner, der har ofte noen tatt med seg 2-3 ukjente. Eller så er man selv den som blir med en venn. Stikkordet er som regel at man har en person man er trygg på, det holder for de aller, aller fleste.

Eller er du en sånn som bare går inn på en fest der du ikke kjenner noen? Gitt at det var innafor å gjøre, hadde det fristet?🤷

Anonymkode: 2a54c...af6

nei, jeg er sjenert og jeg hater å være alene på fest.

Jeg foretrekker formelle selskaper som bryllup, fordi alle de gamle skikk og bruk-normene gir en ramme som gjør det enklere når man er sjenert. Jeg synes det er veldig vanskelig når mannen vandrer av gårde og prater med andre folk på en uformell fest, enn om vi blir plassert fra hverandre i et bryllup. I bryllupet er vi alle i samme båt, og rammene gir oss noen å prate med. På en uformell fest må jeg finne noen å ta kontakt med selv. Det er mye vanskeligere.

Forøvrig svarte du ikke på spørsmålet mitt, om ikke de du kjenner også var fremmende før du møtte dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

er det mulig å være så snever??!!

Selvfølgelig er det interessant for folk å bli kjent med hverandre. For det første er jo gjestene (må man anta) brudeparets nærmeste venner og familie, og de kan komme til å møte hverandre mange ganger ved andre anledninger som er knyttet til dette paret - typisk dåp, runde dager, konfirmasjon.

For det andre - hvor mange par tror du har møtt hverandre i andres bryllup opp gjennom tidene? Bryllup er jo en kjempeviktig bli-kjent-arena.

Jeg er helt sjokkert over hvor sosial inkompetente en del av dere fremstår.

Det er mulig at i gamle dager, så var venner og familie mer nære paret. Altså, mer eller mindre alle kom fra samme bygda, og stort sett alle i bryllupet kjente stort sett alle de andre. (Eller visste hvem de var.)

Men i dag? I dag beveger folk seg mer rundt i verden. Og kjenner hverandre fra mange arenaer.

Så om jeg har en nær venn jeg gikk på barneskolen med, så betyr det faktisk ikke at jeg kjenner alle vennens venner.
Det er heller ikke sånn at alle nære venner inkluderes i alle store livsbegivenheter.

Altså, selv om jeg er nær nok venn til at jeg naturlig inviteres i bryllup, så er det ikke sikkert jeg inviteres i dåp, eller konfirmasjon, og jeg inviteres sjelden i bursdagsfeiringer der familien er tilstede.
Det er ikke sikkert jeg møter vennens barn eller partner så mye, selv om jeg og vennen møtes jevnlig. Fordi vi møtes sammen med våre felles venner, og ofte når resten av familien ikke er tilstede.

Så om du mener at det er en investering for meg å møte min venninnes manns gamle tante Olga, og hans nærmeste kollegaer på tidspunktet de giftet seg. Så vil jeg påpeke at det ikke er sikkert noen av disse kommer når paret 20 år senere inviterer til mannes 50-års dag.
Og det er heller ikke sikkert at hans foreldre husker hvem av hennes venninner jeg er, eller at noen som helst husker min mann, som tross alt bare var med meg.

Jeg er nå kommet dit at vi begynner å gå i 50-års dager. Og av de som faktisk feirer, så er mange av de jeg møter i selskapene folk jeg ikke har møtt siden vi var i bryllup sammen for 20-25 år siden. Og det er en del som også har byttet partnere siden den gang. Altså var de ikke tilstede og møtte brudeparets familie den gangen for 20+ år siden heller.

Jeg har alltid hatt som prinsipp at når vi bestemmer hvem som sitter sammen, så passer vi på at alle har minst en de kjenner godt i nærheten av seg.
Er det et stort selskap, med mange som ikke kjenner hverandre, så forsøker vi å holde par sammen, og heller sette dem sammen med andre de ikke kjenner, så de kan bli kjent.

I bryllup hadde vi fokus på å la familiene bli kjent med familiene, og vennene bli kjent med vennene.
Det er jo de det er størst sjanse for at de treffer igjen senere.
Det å mikse opp slik at en gamle døve onkel Knut får introverte barndomsvenninne Tone til bords, og tilsvarende at den 12 år gamle kusinen sitter midt mellom to av mannens drikkekompiser, det skaper på ingen måte gode relasjoner for fremtiden.

Men det er altså fint om mannens tanter og onkler settes sammen på en måte som gjør at de blir kjent. Og det er helt greit at vennepar settes annenhver hans og hennes venner.

Anonymkode: 04e36...e01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/13/2024 at 6:21 PM, AnonymBruker said:

Det er vel det vanlige at par ikke sitter sammen. 

Skikk og bruk sier at det skal splittes ja.  Men folk kan jo ikke slikt lenger 

Anonymkode: ca0d1...8bb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen blir man sosial tilbakestående av å hanen partner?? Splitt par, ha det gøy! Helt tydlig folk trengs å røskes litt i! Gift i 30 år og heldigvis ikke sosialt hemmet enda 

Anonymkode: 3c49b...1a1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fy faen blir man sosial tilbakestående av å hanen partner?? Splitt par, ha det gøy! Helt tydlig folk trengs å røskes litt i! Gift i 30 år og heldigvis ikke sosialt hemmet enda 

helt enig!!

tipper den gamle regelen om å splitte par kommer fra ideen om at et godt vertskap sørger for at folk som er på fest får en avveksling fra hverdagen og den man prater med hver dag.

Jeg tror ikke egentlig de som har svart i denne tråden er representative. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt så sur om jeg ble splitta fra mannen 😅

Anonymkode: a3867...ecd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (21 timer siden):

OK når alle kjenner hverandre, altså på vennefester og lignende. 

Vanligvis ikke OK i bryllup, siden dette typisk er tilstelninger med mange som ikke kjenner hverandre.

Synes det er da det er ekstra kjekt. Er jo ikke så mange ganger man har mulighet for å bli kjent med nye personer. De jeg kjenner fra før kan jeg jo tilbringe tid med når som helst. 

Anonymkode: 5840f...bd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Heldigvis har jeg egen vilje og gjør som jeg vil. Både jeg og mannen liker å være sammen på fest, vi er introverte og selskapsliv syns vi egentlig er oppskrytt. Derfor har vi trygghet i hverandre. Og jeg gir en F... i om du mener vi er " hemmet" , for det sier mer om deg enn om oss. 

Anonymkode: 0e875...557

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes det er da det er ekstra kjekt. Er jo ikke så mange ganger man har mulighet for å bli kjent med nye personer. De jeg kjenner fra før kan jeg jo tilbringe tid med når som helst. 

Er ikke alle som har noe behov for å utvide sin bekjentskapskrets. Jeg har mer enn nok med å pleie den kretsen jeg har. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ikke alle som har noe behov for å utvide sin bekjentskapskrets. Jeg har mer enn nok med å pleie den kretsen jeg har. 

Hvis du trenger et bryllup for å pleie den har dere mulig for lite kontakt ellers? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å se hvor enormt selvopptatte og selvsentrerte folk har blitt her i landet. All skikk og bruk har tydeligvis forsvunnet rett ut av vinduet. Det er bare jeg, jeg, jeg hele tiden. «Jeg er ikke på fest for å snakke med folk jeg ikke kjenner og aldri kommer til å se igjen».  Neivel, da får du holde deg hjemme tenker jeg.

Alle gjester i et selskap har ansvar for å bidra til en hyggelig stemning. Det innebærer å ha godt humør, å inkludere andre, å snakke med mange «fremmede», å sirkulere, å gjøre en innsats for å konversere med bordkavaler/borddame. Hva om man tenker at man skal gjøre sitt ytterste for at de som sitter rundt en har en hyggelig kveld, isteden for å fokusere så enormt på seg selv?

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle gjester i et selskap har ansvar for å bidra til en hyggelig stemning. Det innebærer å ha godt humør, å inkludere andre, å snakke med mange «fremmede», å sirkulere, å gjøre en innsats for å konversere med bordkavaler/borddame. Hva om man tenker at man skal gjøre sitt ytterste for at de som sitter rundt en har en hyggelig kveld, isteden for å fokusere så enormt på seg selv?

Vel men slik er det ikke i praksis. Jeg var i et bryllup hvor bordene var i hestesko.  Jeg satt et stykke ut på ene armen med ansiktet innover. Den som satt rett ovenfor meg kom ikke, og det gjorde ikke den på venstre side heller. For å gjøre det enda "bedre" var hver side hver sin vennegjeng hvor de som var på enden mot meg vridde seg mot sin gjeng for å lettere prate. Så ikke satt jeg gjennom verden lengste middag omtrent alene, men jeg satt i tillegg på utstilling pga de tomme plassene, slik at jeg aldri kunne slappe av, men måtte smile og følge med hele tiden.

Anonymkode: d5b5e...76a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel men slik er det ikke i praksis. Jeg var i et bryllup hvor bordene var i hestesko.  Jeg satt et stykke ut på ene armen med ansiktet innover. Den som satt rett ovenfor meg kom ikke, og det gjorde ikke den på venstre side heller. For å gjøre det enda "bedre" var hver side hver sin vennegjeng hvor de som var på enden mot meg vridde seg mot sin gjeng for å lettere prate. Så ikke satt jeg gjennom verden lengste middag omtrent alene, men jeg satt i tillegg på utstilling pga de tomme plassene, slik at jeg aldri kunne slappe av, men måtte smile og følge med hele tiden.

Anonymkode: d5b5e...76a

Her hadde ikke vertskapet gjort jobben sin, tydeligvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 9.59):

Interessant hvordan par mener det å bli splittet så de ikke får sitte med den de kjenner beste r en uting, mens det er helt akseptert at single kan fylle et nødvendig tomrom hvor som helst og sitte med hvem som helst (kjente eller ei) for at  bordplanen skal gå opp.

Anonymkode: b6fde...949

Hvem sier at det er de samme menneskene som Mener dette? 

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 15.37):

hvorfor det? er ikke grunntanken bak all selskapelighet at man skal mingle og treffe nye mennesker?

Er det? er ikke hele tanken at man skal samles for å feire brudeparet?

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 16.29):

er det mulig å være så snever??!!

Selvfølgelig er det interessant for folk å bli kjent med hverandre. For det første er jo gjestene (må man anta) brudeparets nærmeste venner og familie, og de kan komme til å møte hverandre mange ganger ved andre anledninger som er knyttet til dette paret - typisk dåp, runde dager, konfirmasjon.

For det andre - hvor mange par tror du har møtt hverandre i andres bryllup opp gjennom tidene? Bryllup er jo en kjempeviktig bli-kjent-arena.

Jeg er helt sjokkert over hvor sosial inkompetente en del av dere fremstår.

For DEG er det interessant, men du Jo bare godta at det ikke er slik for alle?

Og hvor mange par som har møtt hverandre i bryllup? Vil ikke tro (og håpe) de har møtt hverandre på grunn av at vertskapet splittet par.

Grunntanken da vi både holdt bryllupsfest og andre store selskap er at alle gjestene skal kose seg. Det har faktisk vært det viktigste for oss. Uavhengig om VI fint kan splittes ved en bordplassering. Skjønner godt at mange ikke ønsker det, og da gjør vi selvsagt ikke det heller.

Anonymkode: ac09b...ef0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt vitsen med det og derfor splitter jeg aldri par. En skikkelig uting å gjøre det

Anonymkode: 482c6...084

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Aldri skjønt vitsen med det og derfor splitter jeg aldri par. En skikkelig uting å gjøre det

I tillegg om vi først skal ha barnevakt så vil jeg sekvsagt være sammen med mannen min og ikke splittes opp, da kan jeg heller spare barnevakten til en annen gang 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...