Gå til innhold

Brukket fjær foran på bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en gammel bil, og nå har ene fjæren røket på den. Er det da sånn at fjæren på den andre siden også mest sannsynlig vil ryke innen forholdsvis kort tid?

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller ingen rolle om den andre er å ryke eller ikke, den Skal byttes! Fordi du har ikke like høyde/egenskaper om du bytter kun den ene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tdm900 skrev (Akkurat nå):

Spiller ingen rolle om den andre er å ryke eller ikke, den Skal byttes! Fordi du har ikke like høyde/egenskaper om du bytter kun den ene.

Åj, det nevnte ikke verkstedet noe om. Det er en veldig gammel bil, som ikke gikk gjennom EU-kontrollen pga brukket fjær. Bytting av begge er uaktuelt for meg pga for høy pris i forhold til verdi på bil, så da får det heller bli vraking av bil..

Anonymkode: 1a108...681

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åj, det nevnte ikke verkstedet noe om. Det er en veldig gammel bil, som ikke gikk gjennom EU-kontrollen pga brukket fjær. Bytting av begge er uaktuelt for meg pga for høy pris i forhold til verdi på bil, så da får det heller bli vraking av bil..

Anonymkode: 1a108...681

Du må bytte begge ja, siden en ny fjær ikke vil ha lik reaksjon som den gamle på andre siden. 

Anonymkode: 5a738...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må bytte begge ja, siden en ny fjær ikke vil ha lik reaksjon som den gamle på andre siden. 

Anonymkode: 5a738...a10

Man MÅ ikke, men det anbefales, har hatt flere biler hvor verksted kun bytter knekt og ikke sier noe mer om det

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bør absolutt bytte begge fjærene samtidig, en annen ting er at tårnlagrene også bør byttes siden disse ofte er årsaken til at fjærer knekker. Er bortkastede penger å bytte fjær hvis de nye fjærene knekker etter en stund.

Anonymkode: 5b66e...ced

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åj, det nevnte ikke verkstedet noe om. Det er en veldig gammel bil, som ikke gikk gjennom EU-kontrollen pga brukket fjær. Bytting av begge er uaktuelt for meg pga for høy pris i forhold til verdi på bil, så da får det heller bli vraking av bil..

Anonymkode: 1a108...681

De byttet bare den ene hos meg, den andre røk under en uke senere... Dobbelt arbeid, tredobbel pris..

Anonymkode: edabf...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De byttet bare den ene hos meg, den andre røk under en uke senere... Dobbelt arbeid, tredobbel pris..

Anonymkode: edabf...368

Åj!

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bør absolutt bytte begge fjærene samtidig, en annen ting er at tårnlagrene også bør byttes siden disse ofte er årsaken til at fjærer knekker. Er bortkastede penger å bytte fjær hvis de nye fjærene knekker etter en stund.

Anonymkode: 5b66e...ced

Men dette er en gammel bil som det ikke er verdt å bruke noe særlig penger på. Men jeg trenger bilen i påvente av nytt bruktbilkjøp, og tanken var å fikse den ene fjæren for å kunne kjøpe meg litt tid i forhold til nytt bilkjøp. Hvis ikke står jeg helt uten bil nå, og må skyndte meg mer enn jeg ønsker med nytt bilkjøp. Men det er ingen god idé, mener du?

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De byttet bare den ene hos meg, den andre røk under en uke senere... Dobbelt arbeid, tredobbel pris..

Anonymkode: edabf...368

Er det vanlig at den andre ryker så raskt etter at den andre er byttet? Eller var dette litt ekstra uflaks?

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Morten1 skrev (1 time siden):

Man MÅ ikke, men det anbefales, har hatt flere biler hvor verksted kun bytter knekt og ikke sier noe mer om det

Ja verkstedet jeg bruker, har bare nevnt bytting av den ene fjæren.

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det vanlig at den andre ryker så raskt etter at den andre er byttet? Eller var dette litt ekstra uflaks?

Anonymkode: 1a108...681

Det er ikke så veldig uvanlig, for det første kommer de nok fra samme produksjonsserie og for det andre har det nok vært større belastning på den siden den andre hadde røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dette er en gammel bil som det ikke er verdt å bruke noe særlig penger på. Men jeg trenger bilen i påvente av nytt bruktbilkjøp, og tanken var å fikse den ene fjæren for å kunne kjøpe meg litt tid i forhold til nytt bilkjøp. Hvis ikke står jeg helt uten bil nå, og må skyndte meg mer enn jeg ønsker med nytt bilkjøp. Men det er ingen god idé, mener du?

Anonymkode: 1a108...681

Da ville jeg bytta kun den ene fjæra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bør absolutt bytte begge fjærene samtidig, en annen ting er at tårnlagrene også bør byttes siden disse ofte er årsaken til at fjærer knekker. Er bortkastede penger å bytte fjær hvis de nye fjærene knekker etter en stund.

Anonymkode: 5b66e...ced

Godt innlegg.

Ja når det begynner å smelle i fjæra når du svinger på rattet første gang etter oppstart går tårnlageret tregt og fjæra lever farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De byttet bare den ene hos meg, den andre røk under en uke senere... Dobbelt arbeid, tredobbel pris..

Anonymkode: edabf...368

Eneste overlappende jobb er jo å kjøre inn bilen og få den på løftebukken. For EU kontrollens del kan en fint bytte den ene fjære bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bvp skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så veldig uvanlig, for det første kommer de nok fra samme produksjonsserie og for det andre har det nok vært større belastning på den siden den andre hadde røket.

Om det skulle skje på min gamle bil, som jeg bare vil få fikset så jeg kan bruke den inntil jeg får tak i ny bil, da vil det være som å kaste de 5000kr ut av vinduet😏 Da blir det ikke til at jeg bruker enda 5000kr på den neste fjæra. Så kanskje jeg bare bør vrake bilen først som sist da😔

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
TomSawyer skrev (1 minutt siden):

Eneste overlappende jobb er jo å kjøre inn bilen og få den på løftebukken. For EU kontrollens del kan en fint bytte den ene fjære bare.

Løftebukken for å se hvordan det står til med den andre fjæra, mener du? Jeg spurte verkstedet om de trodde det var fare for den andre fjæra i nærmeste fremtid, de visste ikke, svarte de, for de kunne ikke se om fjæra var i ferd med å knekke fra fremsiden. Men at risikoen var der.

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løftebukken for å se hvordan det står til med den andre fjæra, mener du? Jeg spurte verkstedet om de trodde det var fare for den andre fjæra i nærmeste fremtid, de visste ikke, svarte de, for de kunne ikke se om fjæra var i ferd med å knekke fra fremsiden. Men at risikoen var der.

Anonymkode: 1a108...681

Du kan ikke se om fjæra kommer til å knekke i nærmeste framtid..eneste er om den har flekker med avskrapet lakk og rust. 

Jeg ville aldri ha byttet på begge sider fordi ene fjære var knekt på en gammel bil..Blir jo som å begynne å bytte deler på måfå og rent forebyggende..Tullete bare og det er ingen overlappende jobb dvs. at å bytte begge sider blir dobbelt så dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du kan fint kjøre rundt med brukket fjær i en gammel skrabb. ville definitivt bare bytta det den trengte for å bestå EU, brekker den andre har du to år på deg før den må tas. 

Anonymkode: d5990...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

du kan fint kjøre rundt med brukket fjær i en gammel skrabb. ville definitivt bare bytta det den trengte for å bestå EU, brekker den andre har du to år på deg før den må tas. 

Anonymkode: d5990...307

Er det sant? Hvorfor får man 3- feil og kjøreforbud på det problemet da? Hvis det ikke er noen fare å kjøre med det? Jeg ante fakrisk ikke at fjæra hadde brukket en gang jeg, så om den andre brekker, så kan det godt være jeg ikke finner det ut før neste EU-kontroll

Anonymkode: 1a108...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...