Gå til innhold

Er så sykt redd for kreft…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en del tik tok videoer på nette den siste tiden, følger etter personer som legger ut hvordan det er å leve med kreft, behandling osv. Legger merke til at det er tarmkreft og brystkreft som går igjen, veldig mange av de er relativt unge (under 40), men stort sett er det i USA. Er det samme tendenser i Norge og, noen som vet? Er livredd 

Anonymkode: 2675e...ac1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å se på tiktok, så løser det meste seg.

Anonymkode: 5e4e7...3c0

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ser du på dette?

Anonymkode: 03049...a9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge statistikk er det hver tredje person som får det, men jeg føler at det er minst 70% som får det. Jeg var panisk redd i 20årene, nå tenker jeg at den kommer uansett, så...Hvorfor bekymre seg? 

Anonymkode: ab874...635

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ifølge statistikk er det hver tredje person som får det, men jeg føler at det er minst 70% som får det. Jeg var panisk redd i 20årene, nå tenker jeg at den kommer uansett, så...Hvorfor bekymre seg? 

Jeg er sykt redd nå. Pga alt vi får i seg gjennom mat osv. 

Skrevet

1. Slutt å følg sånne folk.

2. Oppsøk hjelp!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (10 minutter siden):

1. Slutt å følg sånne folk.

2. Oppsøk hjelp!

Hjelp pga.hva egentlig? Frykten er jo rasjonell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lev så sunt som du klarer, også må du bare krysse fingrene for at dersom du blir syk, så kan det behandles. Det er høy overlevelsesprosent når det kommer til mange krefttyper. Les deg opp, kunnskap er makt. Kreftforeningens sider kan være et godt utgangspunkt.

Ang algoritmen din på tiktok, ble rett fordi kreft-vidoer, ikke gi de likes eller kommentarerer eller noe, også søker opp annet innhold slik at kreftvideoene forsvinner på sikt.

Anonymkode: eefc0...375

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så en del tik tok videoer på nette den siste tiden, følger etter personer som legger ut hvordan det er å leve med kreft, behandling osv. Legger merke til at det er tarmkreft og brystkreft som går igjen, veldig mange av de er relativt unge (under 40), men stort sett er det i USA. Er det samme tendenser i Norge og, noen som vet? Er livredd 

Veldig mange får kreft en eller annen gang i løpet av livet, men til tross for hva du ser på tik tok, er hoveddelen av de som får kreft godt oppi årene. Lett å bli veldig redd om man ser mange slike filmer på tik tok om folk som har kreft. Det viktigste er å gå til lege ved forandringer som ikke går tilbake innen et par uker. Ikkje vits å gå rundt å bekymre seg uten grunn (vet det er lettere sagt enn gjort altså). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å  være livredd for kreft er ikke rasjonelt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å  være livredd for kreft er ikke rasjonelt.

Livredd, kanskje ikke, men REDD - rasjonelt. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 16.44):

Ikke på det nivået der nei.

Kreft betyr ikke automatisk at du dør eller trenger årevis med behandling.

Endret av mereo
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livredd, kanskje ikke, men REDD - rasjonelt. 

Nei. Hva skulle det hjelpe å være redd? Bedre å ta fornuftige forholdsregler og fortsette livet som vanlig.

Anonymkode: 5e4e7...3c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å se på ting som dette. Du mater frykten, og det vokser seg til et monster som tar over hele livet ditt.

Uvitenhet er lykke.

Oddsen for å få kreft går ikke ned om man går rundt og og frykter kreft. Det er derfor irrasjonelt å gå rundt med den frykten hver dag.

Anonymkode: a7ccd...790

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dåke redd for det? På en rasjonell måte?  Ikke dåke taklet kreft diagnose bra? Jeg tror jeg måtte blitt lagt inn på psykiatrisk. Uff.. er jo spennende å følge med på disse menneskene, for det går jo som oftest bra med de. Men tanken på at jeg kan få kreft er helt grusom egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Munchausen by TikTok.

Anonymkode: bcc4b...301

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bør resette for you siden din på tiktok og finne noen litt mer hyggelige temaer å set på. Du finner det inne i innstillingene. Kan anbefale kattevideoer eller dans.

Du får verken mer eller mindre kreft av å være redd for det. Da sier det seg selv at det lønner seg å ikke være redd.

Anonymkode: ac7a0...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen tips. Unngå så langt som mulig varer med masse E-stoffer, ultraprossesert mat, fint hvetemel og sukker. Og forsøk intermittent fasting/peiodesvis fasting (eks. 14-16 timer faste i døgnet). Så går nok dette bra. Ikke ta sorgene på forskudd. De færreste får kreft i ung alder i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

ta deg en liten tur rundt i byen/bygda. Med åpne øyner. 

Det er steingamle mennesker    O V E R A L T      

Anonymkode: 2eb5b...7f9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...