Gå til innhold

Katt som er flink til å ta mus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bengal og sibirkatt tar begge mus og vånd. Ingen av dem spiser byttene sine,  de bare liker jakten. Bengalen er hann og sibirkatten hunn.

Synes ingen katter skal være nødt til å "klare seg selv". De trenger noen som tar vare på dem.  Begge mine sover inne på natta. De liker også å slappe av der jeg er, så tydelig at de er menneskekjære  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vånd er ikke en vanlig rotte: Vånd: Den ultimate guiden (stick.no) Hørt om flere katter som synes disse er rene delikatessen å spise, derfor er de ivrige etter å jakte på de. En hund krever atskillig mer tid en en utekatt som klarer seg sjøl.

Anonymkode: 74c06...fa1

Katter spiser vanligvis ikke rotter. Alle katter trenger skikkelig mat og skikkelig stell. De skal ikke overlates til seg selv ute. Regner med at nabokatten som er utekatt har steder å søke husly og får mulighet til å komme inn når det er kaldt og surt vær. Noe annet vil være uansvarlig dyrehold. 

Jeg husker godt slikt dyrehold på landet før, da jeg vokste opp. Hunder og katter som nesten bare gikk ute og levde på middagsrester. Ingen la merke til om de var syke eller skadet. De hadde det ikke spesielt bra, og mange døde ganske unge. 

Anonymkode: 5139e...d36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror bengalen min er en meget dyktig jeger. Det er nok av mus her i skogen. Hittil i år har hun kommet hjem med 15 mus og sju fugler (småfugl og skjære).

I fjor endte det på 29 mus, 8 fulger og 2 ekorn.

Her har vi luke, slik at katten kommer og går som hun selv vil.

Anonymkode: 7450f...468

Hun spiser de fleste musene. Men kun sett at hun har tygget på en fugl. Hun pleier vanligvis å leke med fuglene når jeg kaster de ut. 

Der var en fugl som jeg fikk sluppet ut i livet. Den fløy avgårde, dessverre gjorde katta også det og tok den på nytt 🤯

Anonymkode: 7450f...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mener at Vikingene hadde med seg «Norsk Skogkatt» på skipene for å ta alle mus og rotter som ble med på turen.

Rasen har kanskje endret seg noe på de århundrene mellom da og nå. Men er kanskje et godt tegn.

Anonymkode: 92df1...17b

Vikingene hadde helt sikkert ikke rasekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Manx skal være flinke.  Ellers er det Maine Coon, men disse er kjent for å være syke. Kanskje sibirkatt? 

Anonymkode: 1224d...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min venninne fikk i dag tre mus til frokost av sin ene Maine Coon, i går kom han med en sprell levende på ettermiddagen. 

Anonymkode: 7596d...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en vanlig langhåret katt, kaller henne for skogskatt men hun er ikke renraset skogskatt (vanlig langhåret fra Finn). Hunnkatt, 12år nå, jeg ser henne med mus flere ganger i uken og hun fanget nok enda mer også som jeg ikke ser. En veldig god musejeger. Hun får mat (både tørr og våt), og er mye inne, men instinktet hennes er å jakte mus. 

Anonymkode: ba847...3e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huskatten min er en jeger til de grader. Kan ikke ha katteluke pga det. Hadde det en liten stund, men da kom hun inn med lemmen, flaggermus og tonnevis av mus. Nå har jeg ikke det, men hun kan fint komme bort til døren med 4+ mus på en kveld. 

Anonymkode: b9c9d...e55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 14.43):

Bor på et småbruk på landet og ønsker en katt som både kan være utekatt og klare seg sjøl, men som også kan være kosekatt inne. Forutsetningen er at den er flink til å ta mus og vånd/jordrotte. Ser man på Finn.no så er det jo ingen som reklamerer for en katt som er dyktig jeger. Hvilke raser egner seg best, har hørt at korthåret Amerikansk skal være bra? Hunnkatter er flinkere en kastrerte hannkatter? Tips?

Anonymkode: 74c06...fa1

1. Det må være en hunnkatt. De er mye bedre jegere enn hannkatter, samme som med løvinner.

2. Norske skogskatt, må ikke være renraset. Men forhør deg gjerne om moren har godt jaktinstinkt.

Anonymkode: 19a71...871

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en orientalermix hunkatt som tar alt som kan tas. Vi har fått ekorn, hoggorm, stålorm, spissmus, markmus, skogmus, vånd, firfisle, svale, hakkespett og diverse småfugler servert i kjellernedgangen vår.

Hannkatten er en skogkattmix, litt mindre aktiv jeger. Eller så er han bare lei av å bli kastet ut igjen med det han absolutt skal ta med seg levende inn.

Katter skal forøvrig ikke klare seg selv. Vi er kommet litt lenger med dyrevelferden vår.

Jegere betyr at de får mark, veterinær skriver ikke ut uten at katten er helsesjekket en gang i året og du får det ikke reseptfritt lenger.

Anonymkode: e701a...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange katter, men har ikke sett bedre jeger en bengalen jeg har nå. Hunnkatt, 10 år. Rask som fy, og for en spenst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og viktig å belønne katten når hun fanger mus. Fortell med glad stemme hvor flink hun er når du ser det. Selv om hun tar det med inn, så vipp det ut og skryt masse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og viktig å belønne katten når hun fanger mus. Fortell med glad stemme hvor flink hun er når du ser det. Selv om hun tar det med inn, så vipp det ut og skryt masse. 

Selv om mitt instinkt er æsj og få det uuuuut. Så viser jeg det ikke, for jeg vil hun skal holde området musefritt. Mye mus ute her vi bor, men musefritt inne og langs husveggene. Naboen sliter med mus inne. Jeg tror vi har musefritt pga katten vår. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forrige katten min var en kastrert hannkatt. En helt vanlig, ordinær, huskatt. Han var en sinnsykt god jeger. Fanget masse mus :)

Anonymkode: 2b98d...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine to jenter som er født i tettbygd boligfelt er helt rå jegere. Vi bor i utkanten av boligfelt med skogen som nærmeste nabo. De tar mye mus! 

Anonymkode: 51996...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huskatter er best, siden de har avlet seg selv uten innblanding fra mennesker, og dermed favorisert gode jaktegenskaper, selv om katteraser ikke er like nedavlet som hunder. Vokser de opp med mye mus rundt seg vil dette komme naturlig for dem. Hannkatter er oftere late som voksne, så en kastrert hunkatt er statistisk sett best. Funfact er at statistisk sett er også viltfargete tiger/tabby mønstrete katter mest effektive, om det er fordi de har mer jakt i seg, eller om de er flinkere fordi de er kamuflasjefarget vites ikke. 

Anonymkode: e28e3...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...