Gå til innhold

Får aldri/sjelden info fra bhg om hva de har gjort, i alle fall ikke på individnivå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Datteren min har gått i to forskjellige barnehager, og de er som natt og dag. Lurer litt på hva vi kan forvente av barnehagen? Leser i tråden om gave til bhgansatte at de er viktige omsorgspersoner i barnet sitt liv, og det stemmer nok i den forrige bhg for vår del, men ikke denne. Hun går første året på storbarnvdeling, og virker som at de voksne ikke deltar så mye i leken blant barna. Vi har aldri fått kommentar eller info om noe som har blitt sagt/gjort på individnivå, men får en gang i blant at «det har vært en fin dag» eller «idag har vi vært på tur og vi har spist fisk». Har flere ganger spurt om noe på eget initiativ, og får så klart vite mer da. Jeg skjønner at de bhgansatte kanskje ikke har så mye som 1 minutt til overs, men samtidig synes jeg det er så merkelig å levere barnet mitt et sted jeg ikke føler det er voksne til stede som faktisk ser henne. Inntil vi sa ifra var det også et problem at de voksne ikke sa hei på morgenen engang. 

Anonymkode: de596...784

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei! Datteren min har gått i to forskjellige barnehager, og de er som natt og dag. Lurer litt på hva vi kan forvente av barnehagen? Leser i tråden om gave til bhgansatte at de er viktige omsorgspersoner i barnet sitt liv, og det stemmer nok i den forrige bhg for vår del, men ikke denne. Hun går første året på storbarnvdeling, og virker som at de voksne ikke deltar så mye i leken blant barna. Vi har aldri fått kommentar eller info om noe som har blitt sagt/gjort på individnivå, men får en gang i blant at «det har vært en fin dag» eller «idag har vi vært på tur og vi har spist fisk». Har flere ganger spurt om noe på eget initiativ, og får så klart vite mer da. Jeg skjønner at de bhgansatte kanskje ikke har så mye som 1 minutt til overs, men samtidig synes jeg det er så merkelig å levere barnet mitt et sted jeg ikke føler det er voksne til stede som faktisk ser henne. Inntil vi sa ifra var det også et problem at de voksne ikke sa hei på morgenen engang. 

Samme her,er første barnet så vet jo ikke helt hva jeg kan krev, men hører også om andre som får god info om SITT barn, ikke bare hva alle andre har gjort i dag. 

Virker som de sier det samme til alle. Og mye diffuse ting som: "det har gått bra i dag" hva legger de id et egentlig? Går det ikke bara andre dager?? Og "vi har lekt ute" javel,men hva og hvem har barnet lekt med??

Osv.

Anonymkode: 1fd13...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger man egentlig å vite hver minste ting barna har gjort i bhg? Hvem de har lekt med, hva de har lekt med etc? 

Her skriver bhg en generell info i app nesten hver dag, iallefall 3-4 dager i uka om hva som var på dagsplanen, hva som var til lunsj, eventuelt spesielle hendelser den dagen/uka... Men ikke en spesifikk for hvert barn den dagen. Har barn nr 4 i bhg nå - tror aldri jeg er blitt fortalt hvem og hva barnet har lekt med, med mindre det har vært noe spesielt som har skjedd. 

Er barnet kommet på storavdeling - så bør man jo eventuelt klare å ha samtaler med barna om hvordan dagen har vært, hva de har gjort på etc. 

Anonymkode: a5313...e8e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er barnegruppa ellers? Har du lagt merke til noen barn som har ekstra mark i rumpa, har ofte ufint språk, vanligvis er involvert i diverse uhell og potensielt hærverk i barnehagen? Jeg har selv aldri opplevd en barnegruppe som ikke har minst 2 av disse barna på småbarnsavdeling og minst 5 på storebarnsavdeling. De er utmattende og tar såpass mye oppmerksomhet at jeg ikke kan være sikker på at alle barna har blitt sett i løpet av barnehagedagen. 

Det kan være lurt å prøve å være oppmerksom på dette spørre barnehagen om hvordan barnegruppa har det. Og hvis de sier "alt er fint" så må du fortelle om de opplevelsene du har hatt og be om at de kommer med tilbakemelding om hvilke tiltak som gjøres på gruppenivå for å bedre hverdagen i barnehagen. 

Anonymkode: 16571...466

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn og erfaring fra tre ulike barnehager, og tror ikke det er vanlig å få rapport på hvert enkelt barn altså. Mer hva gruppa har gjort i dag. Å få vite hvem barna har lekt med og hva de har lekt har jeg sjelden opplevd tenker heller ikke det er informasjon jeg trenger fra dag til dag. Hvordan trives barnet i barnehagen? Man får jo fort en følelse på dette. Mer inngående om mitt barn har jeg fått informasjon om på utviklingssamtalene eller hvis det har vært noe spesielt. Og så er det jo sånn at når barnet begynner på skole så er det enda mindre informasjon å få, så jeg tror man må ha litt realistiske forventninger. 

Anonymkode: 5f158...755

• Liker 2
Skrevet

Jeg å hadde det slikt..men går nå siste året i bilen ( skolen til høsten)

Hun har gått her i 2 år og fikk veldige lite info om dagen etc..når jeg henter så er det nesten ingen som sier hade eller gir meg info om dagen.  Har sakt i fra..og når jeg gjorde det fikk jeg høre at de hadde hørt dette fra andre å. Jeg må ofte finne henne selv

Den andre barnehagen hun gikk i kom de ansatte alltid til oss foreldre og snakket om dagen etc( nesten uansett avdeling) og sa alltid hade og ses imorgen etc. Her viste de alltid hvor hun var etc

Så jeg kjøpte ikke noe gave til de sa jeg følte at de ikkje ser meg eller barnet vårt. Fornøyd med selve barnehagen etc .men dessverre ikke så mye når det kommer til når vi kommer i barnehagen og går 

Og jo..jeg prøver å få øyekontakt med de fleste går å si hade etc .men ingen vil se på meg..er førskolelærer selv og syntes ikke dette er noe greit 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle :) det har kanskje med hva man er vant med, og vi var vant med å ha det slik mommyaka skriver. At vi nå på 1,5 år aldri hatt høre en eneste spesiell ting som har hendt, synes jeg derfor er veldig rart. Men forventer ikke at det skal være dagligdags! Sammen med at dette er en bhg som må få beskjed om å si hei til barna, gjør jo også at jeg tenker mitt. Det er også gjerne slik at de voksne står og prater to og to sammen ute, i stedet for å være med barna eller prate med foreldrene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn og erfaring fra tre ulike barnehager, og tror ikke det er vanlig å få rapport på hvert enkelt barn altså. Mer hva gruppa har gjort i dag. Å få vite hvem barna har lekt med og hva de har lekt har jeg sjelden opplevd tenker heller ikke det er informasjon jeg trenger fra dag til dag. Hvordan trives barnet i barnehagen? Man får jo fort en følelse på dette. Mer inngående om mitt barn har jeg fått informasjon om på utviklingssamtalene eller hvis det har vært noe spesielt. Og så er det jo sånn at når barnet begynner på skole så er det enda mindre informasjon å få, så jeg tror man må ha litt realistiske forventninger. 

Takk for svar. Jeg skrev et svar lenger opp også, men ønsket å kommentere dette. Er litt lei av å høre om at barna skal begynne på skolen. Dette er snakk om treåringer (fire år i år), og jeg har hørt det siden i fjor, da var det tre år til de skulle starte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får heller ikke info med mindre jeg spør. Ser på det som en selvfølge å spørre, så tar en liten prat med en av de ansatte ved henting hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Som ansatt i barnehagen har jeg ofte fokus på gruppenivå. Jeg leker og veileder, trøster og hjelper hvert eneste barn i gruppen i løpet av dagen, men så lenge barnet har det bra lar jeg det leke med sine venner uten så mye innblanding. Når foreldrene kommer kan jeg fortelle fra dagen på gruppenivå. Noen ganger kan jeg komme på noe barnet har sagt eller gjort, men det er slett ikke alltid. Jeg kunne sikkert blitt bedre, men jeg er tilstede  og tilgjengelig for barna hele dagen. Det er mye viktigere enn å huske to setninger det ene barnet har sagt slik så jeg kan gjenfortelle dem til foreldrene slik så de tror at jeg ser barnet deres… 

Anonymkode: 1b433...942

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som ansatt i barnehagen har jeg ofte fokus på gruppenivå. Jeg leker og veileder, trøster og hjelper hvert eneste barn i gruppen i løpet av dagen, men så lenge barnet har det bra lar jeg det leke med sine venner uten så mye innblanding. Når foreldrene kommer kan jeg fortelle fra dagen på gruppenivå. Noen ganger kan jeg komme på noe barnet har sagt eller gjort, men det er slett ikke alltid. Jeg kunne sikkert blitt bedre, men jeg er tilstede  og tilgjengelig for barna hele dagen. Det er mye viktigere enn å huske to setninger det ene barnet har sagt slik så jeg kan gjenfortelle dem til foreldrene slik så de tror at jeg ser barnet deres… 

Vel, for oss foreldre er det veldig viktig med informasjon om hvordan barnet har det og fungerer i barnehagen. Det er et helt annet miljø og annen situasjon enn hjemme, eks hvordan fungerer barnet på tur, hvordan fungerer og det sosialt i større gruppe, spiser det maten barnehagen serverer, leker der alene eller med andre barn, sitter det i sandkassen eller farter rundt, går soving greit, hvordan er utviklingen, hører det på de voksne, kler det seg uten hjelp, løser det konflikter og kan be om hjelp osv osv. Alt dette er ting vi aldri fikk vite noe om med mindre vi spurte helt konkret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vel, for oss foreldre er det veldig viktig med informasjon om hvordan barnet har det og fungerer i barnehagen. Det er et helt annet miljø og annen situasjon enn hjemme, eks hvordan fungerer barnet på tur, hvordan fungerer og det sosialt i større gruppe, spiser det maten barnehagen serverer, leker der alene eller med andre barn, sitter det i sandkassen eller farter rundt, går soving greit, hvordan er utviklingen, hører det på de voksne, kler det seg uten hjelp, løser det konflikter og kan be om hjelp osv osv. Alt dette er ting vi aldri fikk vite noe om med mindre vi spurte helt konkret. 

Men vi kan ikke forvente at alle de ansatte skal huske at det om hvert enkelt barn hver enkelt dag i en storbarnsavdeling. På småbarn har jeg alltid fått info om mat og soving dersom det var noe uvanlig den dagen, eller vi hadde en utfordring rundt det. Eller «hun klarte å ta på dressen helt selv i dag!». Noen slike småting, og noe nyttig info. På en storbarnsavdeling er bemanningen lavere, det er flere barn, og informasjonen blir det nødvendigvis mer på gruppenivå. Som at suppen i dag slo an, alle spiste minst en porsjon, uten at de kan huske hvem som spiste tre og hvem som spiste en. 

Der kan en forvente info om større ting, som at barnet har knapt spist noe i dag, eller barnet dyttet et annet barn ned fra lekestativet, de er en del i konflikt om dagen, og vi jobber med det. Utfyllende info vil en få i foreldresamtaler.

Anonymkode: 3f2ce...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar. Jeg skrev et svar lenger opp også, men ønsket å kommentere dette. Er litt lei av å høre om at barna skal begynne på skolen. Dette er snakk om treåringer (fire år i år), og jeg har hørt det siden i fjor, da var det tre år til de skulle starte.

Joda, men det virker som overgangen til skolen er mer sjokk for de foreldrene som er vant med mye rapport fra barnehagen. Jeg tenker barnehager har ulik praksis og kultur på dette og at det ikke nødvendigvis er dårligere eller bedre barnehager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som forelder vil jeg bare si at jeg forstår deg godt. For meg har det viktigste vært trivsel og selvfølgelig få beskjed om det er noe spesielt. Viser barnet tegn på å ikke trives eller uvilje mot å dra i barnehagen så er det viktigere for foreldrene med mer informasjon om dagen tenker jeg. I barnehagene mine har gått i har det vært helt vanlig med slik grupperapportering og det synes jeg er helt greit. Utviklingssamtalene er mer inngående. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men vi kan ikke forvente at alle de ansatte skal huske at det om hvert enkelt barn hver enkelt dag i en storbarnsavdeling. På småbarn har jeg alltid fått info om mat og soving dersom det var noe uvanlig den dagen, eller vi hadde en utfordring rundt det. Eller «hun klarte å ta på dressen helt selv i dag!». Noen slike småting, og noe nyttig info. På en storbarnsavdeling er bemanningen lavere, det er flere barn, og informasjonen blir det nødvendigvis mer på gruppenivå. Som at suppen i dag slo an, alle spiste minst en porsjon, uten at de kan huske hvem som spiste tre og hvem som spiste en. 

Der kan en forvente info om større ting, som at barnet har knapt spist noe i dag, eller barnet dyttet et annet barn ned fra lekestativet, de er en del i konflikt om dagen, og vi jobber med det. Utfyllende info vil en få i foreldresamtaler.

Anonymkode: 3f2ce...7c9

Her får vi ikke noe av den infoen. Og på foreldresamtaler får vi kun svar på ting vi selv spør om. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en app, og der skriver vi hva vi har gjort i løpet av dagen. Så tar vi bilder, og der ser foreldrene hvem barna leker med. Så får de info om bleie/do/potte og soving. Nå jobber jeg på småbarns avdeling og vi prøver å si litt om barnet og dagen. Men noen dager er vi i mindre grupper og da vet ikke jeg hva de andre har gjort. Storbarnsavdelingen skriver og på infotavlen, så dersom foreldrene går inn der får de info. I henting kan en ha ansvar for en del barn, så da er det ikke så lett å stå og snakke med foreldre. Viktigere å se etter/leke med barna en å gi info som foreldre kan lese seg til. 

Anonymkode: a93c9...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Tror du den ansatte som står der på slutten av dagen i hentetiden har kapasitet til å huske på detaljnivå hva 22 forskjellige barn har drevet med, lekt med, spist, gjort i løpet av dagen. 

Anonymkode: 73e39...8c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en bhg med 6 avdelinger. Henter du barnet ditt i kjernetiden, vil du få rapport hos oss på individnivå. Henter du etter kjernetid slår to-tre avdelinger seg sammen og du vil kunne møte voksne som ikke har vært med ditt barn denne dagen. Når jeg har mellom og senvakt kan jeg ikke vite hva 90 barn har gjort, men jeg får en generell rapport fra de siste som går fra de ulike avdelingene, og ev beskjeder om enkeltbarn om det er noe spesielt som har hendt. Alle avdelinger legger ut dagsrapport med masse bilder, og bilder sier mer enn tusen ord😊

Anonymkode: 2588e...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du den ansatte som står der på slutten av dagen i hentetiden har kapasitet til å huske på detaljnivå hva 22 forskjellige barn har drevet med, lekt med, spist, gjort i løpet av dagen. 

Anonymkode: 73e39...8c6

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i en bhg med 6 avdelinger. Henter du barnet ditt i kjernetiden, vil du få rapport hos oss på individnivå. Henter du etter kjernetid slår to-tre avdelinger seg sammen og du vil kunne møte voksne som ikke har vært med ditt barn denne dagen. Når jeg har mellom og senvakt kan jeg ikke vite hva 90 barn har gjort, men jeg får en generell rapport fra de siste som går fra de ulike avdelingene, og ev beskjeder om enkeltbarn om det er noe spesielt som har hendt. Alle avdelinger legger ut dagsrapport med masse bilder, og bilder sier mer enn tusen ord😊

Anonymkode: 2588e...cdd

Det skjønner vi jo, er ikke snakk om rapport hver dag fra hvem som helst. 

Her er de tre voksne på 9 barn, en av de bør innimellom kunne si noe om mitt barn, ellers betyr det jo at de faktisk ikke gjør jobben sin i forhold til lovverket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...