Gå til innhold

Sykemelding pga psykisk belastning?..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har over tid stått i en del belastninger på hjemmefronten. De siste 6 månedene har jeg måtte få besøksforbud mot en ekskjæreste, hatt en far som er alvorlig kreftsyk og hyppig innlagt med kritisk tilstand, og mistet min kjære bestemor som jeg har stått nær. Har i tilegg stilt opp for min mor som er pensjonist nå, og er veldig bekymret for min far. Hele tiden har jeg vært på jobb, og holdt meg velfungerende. Nå har det «toppet seg» for meg i form av at jeg ikke klarer sove, ikke orker mat og ikke klarer prestere på jobb. Føler meg veldig «tom», og har ikke noe overskudd til noe som helst. Har gått fra 68 til 62 kg denne måneden fordi jeg ikke har matlyst. Er det noe galt med meg som plutselig bare ikke klarer mer? 

Jeg vil klare meg selv, og har aldri vært borte fra jobb utenom ved covid, halsbetennelse osv. Jeg tror jeg trenger en pause hvor jeg henter meg inn igjen. Har en snill og forståelsesfull fastlege, men vet ikke hvordan det er å be om sykemelding for psykisk belastning. Får jobben innsyn i hvorfor jeg er sykemeldt? Synes også det er vanskelig å prate om disse tingene uten å gråte. 

Noen som har gode råd på hvordan jeg kan ta mer «vare på» meg selv og komme meg på beina igjen? 

Anonymkode: 90e69...661

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgstretthet er en reell greie. Jeg er 100% sykmeldt en stund etter å ha stått i store belastninger i et års tid. 

Anonymkode: 84ee9...607

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobben får ikke vite hvorfor med mindre du selv velger å si noe. Jeg har selv nylig vært sykmeldt for mye av det samme. Det endte også med dødsfall her. 

Anonymkode: 9c3d0...576

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om dette. Hvis du blir sykmeldt, bruk tiden godt. Sov, hvil deg, gå turer i skog og mark, spis sunt og gjør ting du vet pleier å gi deg energi og glede. God bedring! 

Anonymkode: 896ca...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som legen min sa til meg: Jeg kan ikke gjøre så mye med det du står i på hjemmebane, men jeg kan sykemelde deg og ta bort noe av belastningen av jobb i tillegg.

Anonymkode: bdd50...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem, legen skal ha forståelse i en sånn situasjon :) Og du trenger det!

Anonymkode: 3edfe...c2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det hjelper jo ingenting å være sykemeldt når det er hjemmesituasjonen som er problemet. Det er der du må lage grenser og hindre at du er utslitt, dette er ikke jobben sitt "problem". 

Anonymkode: 33aa8...1e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det hjelper jo ingenting å være sykemeldt når det er hjemmesituasjonen som er problemet. Det er der du må lage grenser og hindre at du er utslitt, dette er ikke jobben sitt "problem". 

Anonymkode: 33aa8...1e1

Ja jeg også vil egentlig ikke gjøre det til deres «problem», men jeg presterer ikke noe særlig om dagen så derfor jeg er i tvil og spør dere. Det er vanskelig å lage grenser når mye er ute av min kontroll, men prøver balansere å stille opp for familien og å ta vare på meg selv. Har aldri hatt noen slike problemer før og har tidligere klart å takle alt på en gang. Det er jo en reell mulighet for at jeg blir somatisk syk om jeg hverken får i meg eller sover fremover, men jeg skal ta det du sier til meg og tenke gjennom om det er verdt å oppsøke lege for. 

-ts

Anonymkode: 90e69...661

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke på grunn av belastningen du får sykemelding. Men på grunn av symptomene dine tror jeg helt sikkert du kan få sykemelding. God bedring.

Anonymkode: 8c79a...dbe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...