AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Jeg eier i dag 40% og han 60% av felles bolig. Har felles lån som vi betaler etter eierandel. Jeg vil motta arv på noen millioner og ønsker å kjøpe meg mer inn i felles bolig, såfremt samboer går med på det. Hvordan skal vi i så fall finne ut hvor mye jeg skal betale ham for å kjøpe meg mer inn i boligen? Ser for meg at vi også reduserer lånet, slik at det blir både mindre og 50/50 (hvis det blir noe igjen). Hvordan burde jeg investere de resterende (evt alt dersom han ikke ønsker at jeg skal kjøpe meg inn 50/50)? Anonymkode: 5b28b...7ba
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Vi har forresten kun særkullsbarn, og arver ikke hverandre. ts Anonymkode: 5b28b...7ba
Million Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 På hvilket logisk og fornuftig grunnlag skulle din livspartner nekte deg å kjøpe deg inn de siste 10%, så dere stiller likt på eierandels-siden? Det finnes jo ingen grunn til det. Hadde det vært meg i dine sko og partneren hadde sagt nei, det får du ikke, så hadde jeg revurdert hele forholdet. Tatt mine millioner og gått. Så måtte han kjøpt deg ut og punget ut med masse penger. Hvorfor tror du at han kan finne på å si nei? Du virket usikker i innlegget ditt. Var det han som eide boligen før du kjøpte deg inn 40%, så du tror han føler mer eierskap og at det likevel er "hans"? 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Dere bruker en prisvurdering for å beregne hvor mye du skal betale for å kjøpe deg opp til 50% Men jeg skulle gjerne hørt ett godt argument fra han på hvorfor du ikke skulle få lov til å kjøpe deg inn til 50/50... For jeg klarer ikke tenke meg til ett eneste argument som er bra nok for å nekte sin samboer å kjøpe seg opp til 50/50... Er han i mot at dere skal være likestilt ellers? Anonymkode: 6ba53...375 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 Nei, jeg har egentlig ikke noe grunn til å tenke at han sier nei, annet enn at han sa «det går nok opp i opp» en gang vi snakket om min og hans fremtidige arv fra våre foreldre. Jeg syntes likevel det er best om vi har det ryddig, for alt annet er ryddig hos oss fra før av. Vi var hos advokat og lagde samboerkontrakt før vi flyttet/kjøpte sammen. Begge solgte egen bolig og kjøpte felles. Hvordan beregner vi nedbetaling av felles lån? Hvordan kan jeg få lånet til å bli 50/50? Er det mer ryddig om vi har hvert vårt lån fremover? Eller er det like greit om jeg investerer de resterende pengene i fond? Anonymkode: 5b28b...7ba
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Jeg antar at du vil kjøpe deg inn til 50%. Prosessen/regnestykket er enkelt. - få en takst , du betaler samboer 10% av takst. - finn hvor stor del av dagens lån som hver av dere er ansvarlig for. Hver av dere betaler inn det dere vil/kan. Beregn ny fordelingsnøkkel ut fra hvor mye gjeldhver av dere nå er ansvarlig for. Konklusjonen kan være at en er ansvarlig for alt lån. Anonymkode: 62712...040 1
Mannisinbestealder Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Sett resten på aksjesparekonto. Fond
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Hvorfor skulle han nekte deg det? Og du skal selvsagt bare betale ned på din andel av lånet med arvepengene dine. Anonymkode: 6e4e7...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Du skal ikke nedbetale felles lånet så det blir mindre. Du skal kjøpe deg inn og betale ned din andel av lånet Anonymkode: fb128...c4f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå