Gå til innhold

Måkereir i hagen…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ungene er ikke født enda. Reiret og fuglene skal selvfølgelig ikke fjernes, men tips til hvordan vi skal forholde oss til det?

Feks søvn, plenklipping, grilling/utekos osv

Anonymkode: 39d47...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha på hjelm ved grilling? Etter at barna er klekket, blir måkene sinnsykt agressive og tar ikke en fjær for å styrt fly mot deg, eller bæsje på deg! ;)

Tror det er lite du trenger å tilpasse for når de hekker er de i gang. 

En jeg kjenner jobber i næringsmiddel bedrift hvor måkene hekker på taket, og de har et svare strev hvert år for å få fjernet måkene og reiriene deres. De kommer tilbake selv om reirene blir ødelagte. De er nødt til få dem bort så vi ikke får måke-bjæsj og bakterier i maten vår ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står om en barnehage i Rb.no idag som  ved porten har måkereir med nylig klekkede unger.. De må bruke inngang og uteareal på andre siden av bygg da måkeforeldrene er for beskyttende. De stuper mot dem hvis noen nærmer seg. 

Anonymkode: 269ff...a61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, jaja. Morsomme uker vi har i vente 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søvn: lukke vinduer. 
Plenklipping: bruk paraply eller kjøp robotklipper. 
Grilling: bruk annen side av eiendommen, eller bygg vinterhage.  Hvis dere faktisk klarer sitte på den siden, husk å ha lokk på grillen, måker stjeler lett mat som ligger på en varm grill... 

Når de først har laget reir og lagt egg, så er det lite annet man kan gjøre. 

Anonymkode: fe5d1...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (22 minutter siden):

Ha på hjelm ved grilling? Etter at barna er klekket, blir måkene sinnsykt agressive og tar ikke en fjær for å styrt fly mot deg, eller bæsje på deg! ;)

En jeg kjenner jobber i næringsmiddel bedrift hvor måkene hekker på taket, og de har et svare strev hvert år for å få fjernet måkene og reiriene deres. De kommer tilbake selv om reirene blir ødelagte. De er nødt til få dem bort så vi ikke får måke-bjæsj og bakterier i maten vår ;)

Jeg jobber også i næringsmiddelbedrift, vi sender folk opp på taket flere ganger i døgnet for å lage trafikk der. Dette inkluderer også helger og fridager. 
Det er forbudt å fjerne reir også før eggene er lagt, så vi har måtte finne løsninger hvor vi stopper dem allerede før de har bygget reir... 

Hos oss er det ingen fare for smitte til mat, det løses ved å ha lukkede porter og dører, og god kontroll på varemottak... 
Men vi forhindrer at de bygger reir fordi aggressive måker skremmer ansatte, leverandører, transportører og alle andre besøkende og de raserer avfallscontainere og drar søppel utover. Vi har lukkede beholdere for alt av restavfall, grisemat og annet matavfall, men de tar papp, papir, og plast... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Måker er smarte, hvis dere kaster litt mat til de hver gang dere går ut vil de forbinde dere med noe godt i stedet for frykt

Anonymkode: ad352...8c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh fy... Stakkars dere. Jeg har ingen gode råd mot det j*velskapet der. Bare ville vise min sympati. Luftas aggressive rotter, rett og slett.

Anonymkode: 8ab17...ab9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søvn: lukke vinduer. 
Plenklipping: bruk paraply eller kjøp robotklipper. 
Grilling: bruk annen side av eiendommen, eller bygg vinterhage.  Hvis dere faktisk klarer sitte på den siden, husk å ha lokk på grillen, måker stjeler lett mat som ligger på en varm grill... 

Når de først har laget reir og lagt egg, så er det lite annet man kan gjøre. 

Ikke bruk robotklipper!!!

Når ungene kommer ned av reiret vil de risikere å bli kuttet ihjel av robotklipperen!

Anonymkode: 7a630...486

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La de være i fred, og ikke løp mot dem, prøv å skremme dem eller lignende. De er heldigvis ikke overbeskyttende så veldig lenge, og om du ikke oppfører deg truende og lar de være i fred vil det også bli mindre bråk. Der jeg jobbet før var det måkereir på taket, men vi ansatte fikk likevel gå i fred fordi ingen hadde noen sinne plaget dem. Fremmede ble derimot angrepet.

Måker hekker gjerne på samme sted hvert år, så husk å sikre slik at de ikke får laget reir der neste år.

Anonymkode: 56f9e...61e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (7 timer siden):

Dette har de neppe lov til, og vil vel medføre en klekkelig bot. 

Så og si alle måkearter i Norge er på rødlista. 

(Jeg vet rødlista ikke finnes lenger, og nå går det på graderinger av sårbarhet. Men folk flest har hørt om rødlista som begrep). 

Anonymkode: 160f0...619

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

(Jeg vet rødlista ikke finnes lenger, og nå går det på graderinger av sårbarhet. Men folk flest har hørt om rødlista som begrep). 

Det har du helt rett i 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

La de være i fred, og ikke løp mot dem, prøv å skremme dem eller lignende. De er heldigvis ikke overbeskyttende så veldig lenge, og om du ikke oppfører deg truende og lar de være i fred vil det også bli mindre bråk. Der jeg jobbet før var det måkereir på taket, men vi ansatte fikk likevel gå i fred fordi ingen hadde noen sinne plaget dem. Fremmede ble derimot angrepet.

Måker hekker gjerne på samme sted hvert år, så husk å sikre slik at de ikke får laget reir der neste år.

Anonymkode: 56f9e...61e

Enig. Prøv på en eller annen måte å få dem til å forstå dere ikke utgjør en fare for ungene. Måker er smarte og gjenkjenner dere enten som ufarlige eller fiender. Og en måke-fiende vil man ikke være 🤪.  
Usikker på hvordan man forklarer en måke man ikke er farlig 😂. Men kan dere for eksempel sitte rolig i nærheten uten de reagerer mens de ligger på eggene? 

Anonymkode: cb562...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde samme situasjon i min forrige bolig. Måkene bygde rede og la egg over natta selv om jeg flere ganger fjernet det de begynte å bygge. Var et svare helvete i nesten 2 måneder. Var umulig å sove da de hylte og skrålte på en hver bevegelse både natt og dag. Spesielt mot kattene, selv når de bare satt i vinduet inne ble hele husveggen med stuevinduene bombardert med måkedritt og de fikk store dotter med pels revet av når de var ute. Både voksne og barn som gikk forbi ute ble angrepet, spesielt etter at eggene klekket og ungene begynte å hoppe rundt utenfor redet. Jeg måtte gå inn og ut huset av et vindu på andre siden av huset og gå gjennom naboens hage og en liten skog for å unngå stupeangrep med nebb og dritt. 

Har hørt fra de nye eierne at måkeproblemet har blitt verre nå, så er sjeleglad huset ble solgt på vinteren 😅

Anonymkode: b81b5...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke være ett annet sted i hagen. De er ikke luftas rotter,det er det vi som er. Rotter altså. 

Anonymkode: ed203...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Prøv på en eller annen måte å få dem til å forstå dere ikke utgjør en fare for ungene. Måker er smarte og gjenkjenner dere enten som ufarlige eller fiender. Og en måke-fiende vil man ikke være 🤪.  
Usikker på hvordan man forklarer en måke man ikke er farlig 😂. Men kan dere for eksempel sitte rolig i nærheten uten de reagerer mens de ligger på eggene? 

Anonymkode: cb562...f55

Ved å gi måkene mat hver gang de skal forbi, vil måkene forbinde de med noe godt i stedet for å frykte at de skal gjøre noe med dem. Da vil måkene skjønne at de som bor der ikke er farlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Diamant20 said:

Ved å gi måkene mat hver gang de skal forbi, vil måkene forbinde de med noe godt i stedet for å frykte at de skal gjøre noe med dem. Da vil måkene skjønne at de som bor der ikke er farlige. 

Ja, men de vil angripe alle andre. Lykke til med å ha besøk. I tillegg hyler måker når de får mat for å varsle alle andre måker i nærheten, før du vet ordet av det har du en hel flokk som forbinder huset ditt med mat og trygghet. 

Anonymkode: 185a8...fa3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 20.44):

Joda. rødlista finnes fremdeles. :) Det er svartelista som er fjernet (eller rettere sagt erstattet av fremmedartslista). 

Anonymkode: 0abfb...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 13.02):

Ungene er ikke født enda. Reiret og fuglene skal selvfølgelig ikke fjernes, men tips til hvordan vi skal forholde oss til det?

Feks søvn, plenklipping, grilling/utekos osv

Jeg har måker på pergolataket, rett over spisegruppen, og det går helt fint. Det som funker her er å gå ut HVER eneste dag, vise at vi er her og at vi ikke vil de noe. Sitter i sofaen og suller rundt i 5 minutter uansett vær. Og de bryr seg ikke! I begynnelsen gjorde de litt utfall og skulle skremme, men ignorerer jeg de ignorerer de meg. Går helt fint så lenge man ikke begynner å skal jage eller skremme, da går de i forsvar. 

Anonymkode: effa9...884

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...