Fremmed fugl Skrevet 14. juni 2024 #21 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det har han. Dersom du på forhånd hadde gitt beskjed om at enten så henter han innen en viss frist, eller så kvitter du deg med varen, og han fremdeles ikke kom, hadde du ikke behøvd å betale. Anonymkode: 674d0...642 Dette gir ikke mening. I så fall hadde TS også rett å selge til noen annen, eller bare trekke seg ut fra avtalen også etter han hadde betalt. Jeg sitter og bestiller billetter til en konsert på jobben, en kollega spør om jeg også kan bestille til den. Den Vippser meg summen. Når jeg har fått billetter på e-post og spør kollegaen om jeg skal sende til jobb eller privat e-postadresse, så svarer kollegaen at den har ombestemt seg og krever pengene sine tilbake. Selvfølgelig kan TS velge å være "grei" men kjøper valgte å inngå en bindende avtale om kjøp med TS som den ikke bare kan trekke seg ifra. Ikke minst blir det merkelig når den faktisk har betalt, det vil si at kjøper ikke kan få gjort noen med dette.
Fremmed fugl Skrevet 14. juni 2024 #22 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har jo kjøpt den, om du kaster den så kaster du hans eiendel, går som tyveri. Anonymkode: a5ad5...a5c Ja, TS må begjære at namsmannen kaster det. Avgiften for det kan TS fakturere til kjøper. Hvis kjøper er fornuftig så vil den istedenfor avtale at det er greit at TS kaster gjenstanden. Eller egentligen så handler dette om at kjøper prøver å lure seg unna. Hvis TS setter hardt mot hardt, så kommer kjøper å henter denne tingen.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #23 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han har jo kjøpt den, om du kaster den så kaster du hans eiendel, går som tyveri. Anonymkode: a5ad5...a5c Så dersom jeg etterlater noe hjemme hos deg, så har du plikt til å oppbevare den til evig tid? Jeg er enig i at TS bør gi pengene tilbake, men at handelen juridisk sett er gjennomført så lenge gjenstanden ikke er overlevert, det er jeg mer usikker på. Anonymkode: 5962d...069 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #24 Skrevet 14. juni 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg solgte en vare på finn. Kjøper betalte og vi avtalte når han skulle hente den. Kjøper uteble, jeg hørte ingen ting. En uke senere kontaktet han meg og jeg sa du holdt ikke avtalen og hentet ikke så jeg måtte kvitte meg med varen når jeg flyttet. Har han rett på å få pengene tilbake da? Anonymkode: 253cc...717 Nei. Anonymkode: 41dd8...0ac
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #25 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg solgte en vare på finn. Kjøper betalte og vi avtalte når han skulle hente den. Kjøper uteble, jeg hørte ingen ting. En uke senere kontaktet han meg og jeg sa du holdt ikke avtalen og hentet ikke så jeg måtte kvitte meg med varen når jeg flyttet. Har han rett på å få pengene tilbake da? Anonymkode: 253cc...717 Her må du veie din ulempe opp mot kjøpers ulempe. I den enkle teorien har kjøper ikke fått varen det ble betalt for. Og du sitter fortsatt med varen. Da kan du enten kreve at kjøper kommer og henter varen sin innen en frist, eller du kan betale tilbake pengene. Men så har jo her kjøper (ensidig) brutt den avtalen dere hadde. Kjøper har ikke hentet varen til avtalt tid. Så på en måte kan kjøper klandres for at kjøper betalte uten å hente til avtalt tid. På den annen side vet ikke vi om kjøper visste at du hadde en tidsfrist på å bli kvitt varen. Og dermed ikke visste at konsekvensen av å ikke hente som avtalt var at varen kunne bli borte. I teorien står du vel helt fritt til å selge varen til noen andre, hvis ikke opprinnelig kjøper overholder sin avtale. Dersom en brutt avtale gjør at du får mindre for varen, eller at du blir påført andre kostnader som kunne vært unngått om du visste at kjøper ikke kom til å overholde avtalen, så har du normalt sett rett til å få dekket dette beløpet av kjøperen som trakk seg. Jeg ville nok sett på hva som var kommunisert ut ang. hentefrist. Og hvor god øvrig kommunikasjon hadde vært. Samt om det at du tilbakebetaler påfører deg et tap eller ikke, siden du har kvittet deg med varen på annen måte. Men nei, du MÅ ikke betale tilbake penger. Men det kan være at det er rimelig at du betaler tilbake alt eller deler av det kjøper har betalt. Anonymkode: 59fa7...e86
Honey Dew Skrevet 14. juni 2024 #26 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde dere svart det samme om dere visse det var snakk om feks en sofa han skulle betale 10.000 for. Som la oss si kostet 50.000 ny. Så måtte ts gi den bort fordi han ikke hentet den og hun tapte derfor 10.000? Anonymkode: 34440...572 Ja han skal ha pengene tilbake. Du vil bli asmeldt hvis ikke. Den sofaen får du solgt uansett.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #27 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men han HAR jo betalt for varen! Han var bare sent ute med å hente den. Så ts solgte den en gang til. Anonymkode: c01c9...80e Ikke uttale deg om noe du ikke vet. Jeg solgte ikke varen en gang til. Jeg stolte på vedkommende skulle komme og hente den, noe han ikke gjorde. Jeg stod derfor med en vare jeg ikke hadde plass til å oppbevare, så jeg måtte kaste den. Jeg tapte ikke bare penger, men fikk også ekstra utgifter. Men jeg har overført han pengene tilbake. Jeg ønsket kun andres syn på saken. Anonymkode: 253cc...717 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #28 Skrevet 14. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke uttale deg om noe du ikke vet. Jeg solgte ikke varen en gang til. Jeg stolte på vedkommende skulle komme og hente den, noe han ikke gjorde. Jeg stod derfor med en vare jeg ikke hadde plass til å oppbevare, så jeg måtte kaste den. Jeg tapte ikke bare penger, men fikk også ekstra utgifter. Men jeg har overført han pengene tilbake. Jeg ønsket kun andres syn på saken. Anonymkode: 253cc...717 At du valgte å kaste den, når du allerede hadde sett det var interesse for å betale, må du ta på din egen kappe. Du har ikke tapt penger, du har kastet en gammel sofa du ikke ville ha. Anonymkode: 9fcb7...8fd 2
Million Skrevet 14. juni 2024 #29 Skrevet 14. juni 2024 Jeg solgte noe småtteri i vinter til en dame som jobbet på sykehus til alle tider og dager i uka. Veldig travel, etter hva jeg forsto det som. Hun betalte via vipps på noe jeg annonserte på Finn, og skulle komme uka etter og hente det... ukene gikk, hun kom aldri. Jeg sendte henne flere påminnelser, og hver gang skulle hun prøve å komme til uka eller noe sånt. Etter tre måneder og en siste avtalt dag der hun ikke dukket opp (igjen), så bare sendte jeg en melding om at hun får pengene tilbake og jeg selger varen til noen andre. Hun svarte ikke på det. Selv om jeg minnet henne på det mange ganger og alt det var hennes feil at hun ikke kom, så hadde jeg aldri hatt samvittighet til å bare beholde både pengene og varen. Det var en selvfølge for meg å betale det tilbake. Synes det er rart og sleipt å skulle beholde pengene, så jeg synes du skal betale tilbake. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #30 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du valgte å kaste den, når du allerede hadde sett det var interesse for å betale, må du ta på din egen kappe. Du har ikke tapt penger, du har kastet en gammel sofa du ikke ville ha. Anonymkode: 9fcb7...8fd Han hadde betalt for en vare og sa han skal hente den senest søndag, men uteble. Han visste jeg solgte grunnet flytting, og at jeg skulle flytte mandag. Morsom og tåpelig uttalelse fra deg. Jeg tar IKKE på egen kappe at noen ikke henter en vare. Jeg hadde ikke tid til å selge, eller gi den videre, da han lovet han skulle hente søndagen. Hvem går ikke ut ifra at noen henter det de har betalt for som avtalt? Dermed måtte "sofaen" gå på søppelhaugen. SÅ JO, JEG TAPTE PENGER. Jeg tapte flere tusen kroner. Anonymkode: 253cc...717
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #31 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde betalt tilbake. Men neste gang noe av dette skjer, så forteller du at han må hente innen den og dem tiden. Er så mye rare folk på Finn, og så blokker du vedkommende fra og gjøre noe flere avtaler med deg. Dem som ikke gidder og si i fra, gjør avtaler og aldri kommer osv blokker jeg. Og det er en god del. Min erfaring den som svarer raskt etter en vare er lagt ut, holder aldri avtaler dem bare sender melding skal hente og så ser du aldri til med igjen. Skjer hver gang 😬 Anonymkode: c99bd...16e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #32 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde betalt tilbake. Men neste gang noe av dette skjer, så forteller du at han må hente innen den og dem tiden. Er så mye rare folk på Finn, og så blokker du vedkommende fra og gjøre noe flere avtaler med deg. Dem som ikke gidder og si i fra, gjør avtaler og aldri kommer osv blokker jeg. Og det er en god del. Min erfaring den som svarer raskt etter en vare er lagt ut, holder aldri avtaler dem bare sender melding skal hente og så ser du aldri til med igjen. Skjer hver gang 😬 Anonymkode: c99bd...16e Jeg har betalt tilbake 🙂 Anonymkode: 253cc...717
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #33 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): At du valgte å kaste den, når du allerede hadde sett det var interesse for å betale, må du ta på din egen kappe. Du har ikke tapt penger, du har kastet en gammel sofa du ikke ville ha. Anonymkode: 9fcb7...8fd Men herlighet, man har vel ikke så mange andre valg når man skal flytte?! Anonymkode: 29a21...c51 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #34 Skrevet 14. juni 2024 Kjøper har ikke bare krav på pengene tilbake, han har faktisk rett til å kjøpe varen av noen andre og kreve deg for differansen hvis han må betale mer enn det han betalte deg. Det du har gjort er i praksis å heve avtalen, men du kan ikke gjøre det bare pga en ukes forsinkelse med å hente varen. For å heve avtalen må det foreligge vesentlig mislighold. Du måtte i det minste sendt kjøper en påminnelse med en rimelig frist til å hente varen, og et varsel om at du hever avtalen og refunderer pengene hvis den ikke hentes innen fristen. Anonymkode: 69323...24a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #35 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kjøper har ikke bare krav på pengene tilbake, han har faktisk rett til å kjøpe varen av noen andre og kreve deg for differansen hvis han må betale mer enn det han betalte deg. Det du har gjort er i praksis å heve avtalen, men du kan ikke gjøre det bare pga en ukes forsinkelse med å hente varen. For å heve avtalen må det foreligge vesentlig mislighold. Du måtte i det minste sendt kjøper en påminnelse med en rimelig frist til å hente varen, og et varsel om at du hever avtalen og refunderer pengene hvis den ikke hentes innen fristen. Anonymkode: 69323...24a Dette tviler jeg sterkt på vil slå igjennom noe sted. Kjøper brøt selv avtalen om å hente, ga tydeligvis ingen beskjed om at han ikke kom eller hvorfor, og melder seg først igjen en uke senere. Det er greit at han skal få pengene igjen, men ikke noe mer. Det hadde kanskje stilt seg annerledes om han kom to timer senere enn avtalt og ts hadde kvittet seg med møbelet imellomtiden. Anonymkode: 29a21...c51 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #36 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde ikke betalt tilbake. Kjøper møtte ikke opp og brøt avtalen, hørte heller ikke fra seg. Sånne folk er vanvittig irriterende og fortjener ikke «lønn» for å holde på slik. Anonymkode: 36632...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #37 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjøper har ikke bare krav på pengene tilbake, han har faktisk rett til å kjøpe varen av noen andre og kreve deg for differansen hvis han må betale mer enn det han betalte deg. Det du har gjort er i praksis å heve avtalen, men du kan ikke gjøre det bare pga en ukes forsinkelse med å hente varen. For å heve avtalen må det foreligge vesentlig mislighold. Du måtte i det minste sendt kjøper en påminnelse med en rimelig frist til å hente varen, og et varsel om at du hever avtalen og refunderer pengene hvis den ikke hentes innen fristen. Anonymkode: 69323...24a Det var det rareste lovverket du har dikta opp 🙈 Anonymkode: 253cc...717 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå