AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Vi har to biler, en relativt ny SUV og en Saab fra 2011. I det daglige er det jeg som kjører sistnevnte. For snart seks uker siden startet ikke Saaben, bilberger ble tilkalt og heller ikke de fikk start på den. Så da ble den kjørt til verksted. Etter noen dager fikk vi diagnosen; en elektronikkdel som styrer motoren (styringsenhet tror jeg de kalte det) hadde fått vann/fuktskader og var irret i stykker. Verkstedet klarte ikke å skaffe ny del. Mannen min snakket med en kompis som har god peiling på bil og fikk tips om et firma som reparerer sånt, så han fikk verkstedet til å ta ut delen og kjørte den til firmaet som kanskje kunne fikse den. De sa de ville prøve å gi oss en diagnose i løpet av 10 til 14 dager, kanskje litt lenger pga alle de røde dagene i mai. Det gikk nesen to og en halv uke, så sa de at de mente de kunne reparere delen og at det ville ta en uke til 10 dager til. Det endte med å ta åtte dager. Mannen kjørte og hentet delen igjen og jeg leverte den på verkstedet dagen etter. Spurte han som tok den i mot når de regnet med at bilen ville ferdig reparert og fikk til svar at det ikke var noen garantier for at de ville få det til å fungere igjen, selv om delen var reparert, for det kunne være usynlige følgeskader i elektronikken i selve motoren eller noe sånt. I går ringte verkstedet og sa at de hadde fått start på bilen igjen, men de slet med å få all elektronikken til å snakke sammen, så de må bruke tid på prøving og feiling i håp om å få det til å fungere som det skal, men de kan fortsatt ikke garantere noe. Jeg sa til mannen min at jeg mener vi snart må sette en strek for hvor mye penger vi bruker på den gamle bilen. Jeg mener det vil være bedre å legge penger i enten startleie på en leasingavtale eller egenkapital til et billån enn å fortsette å bruke tusenvis av kroner på den gamle bilen. I løpet av disse seks ukene har vi brukt over 10000 kr på leiebil, de første 10 dagene dekket forsikringen, resterende har vi betalt selv fordi jeg må ha bil pga jobb for tiden. Reparasjonen av delen kostet nesten 15000 kr og i tillegg kommer utgiftene til verkstedet som har feilsøkt, demontert delen, montert den inn igjen og nå skal bruke tid på å prøve å få elektronikken i orden igjen. Det blir jo sikkert 10-15000 til. Minst. Jeg synes det er alt for mye penger på en bil fra 2011, men mannen min mener det er fornuftig pengebruk. Hvem har rett? Anonymkode: 1d2d9...96b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Gå inn på side på face for saab kansje at dere finner noen der som har deler. Vi har selv en saab 9-3 og den blir nok gående lenge til på veien. Vi endte med å kjøpe en delebil som vi har plukket det meste av til den som vi bruker Anonymkode: f6100...b3f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 En 13 år gammel variant av en bil hvis merke gikk dukken for omtrent like lenge siden er for spesielt interesserte. Som AB over som kjøper delebil for å holde bilen gående. Helt i orden for den som vil, men det duger ikke til ordinær hverdagsbil. For de 30-40000 dere allerede har brukt hadde dere vært halvveis til en god, brukt Leaf. Anonymkode: 4e09c...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Bilen har 0 i rentetap og 0 i verditap. Skal ganske store reparasjoner til før dere går i minus her. SAAB deler bør ikke være noe problem. Reagerer på at man skal bruke en firma til å fikse en elektronikk bit. Den finnes det garantert bøtte vis av rundt omkring for noen 100 lapper. Har eid SAAB tidligere og Opel (GM) eide SAAB i 2011. Deler finnes og vil være tilgjengelig lenge til en lav pris. Anonymkode: d2042...56e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 En eldre bil ja d ville være verdt det. Denne er etter min mening ikke gammel nok til å utbedre med store summer uten å vite evt potensielle problemer fremover. Elektronikken er for hårfin i moderne biler, flår folket for penger i regi miljø etc Anonymkode: 93826...f2b
I Grosny Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har to biler, en relativt ny SUV og en Saab fra 2011. I det daglige er det jeg som kjører sistnevnte. For snart seks uker siden startet ikke Saaben, bilberger ble tilkalt og heller ikke de fikk start på den. Så da ble den kjørt til verksted. Etter noen dager fikk vi diagnosen; en elektronikkdel som styrer motoren (styringsenhet tror jeg de kalte det) hadde fått vann/fuktskader og var irret i stykker. Verkstedet klarte ikke å skaffe ny del. Mannen min snakket med en kompis som har god peiling på bil og fikk tips om et firma som reparerer sånt, så han fikk verkstedet til å ta ut delen og kjørte den til firmaet som kanskje kunne fikse den. De sa de ville prøve å gi oss en diagnose i løpet av 10 til 14 dager, kanskje litt lenger pga alle de røde dagene i mai. Det gikk nesen to og en halv uke, så sa de at de mente de kunne reparere delen og at det ville ta en uke til 10 dager til. Det endte med å ta åtte dager. Mannen kjørte og hentet delen igjen og jeg leverte den på verkstedet dagen etter. Spurte han som tok den i mot når de regnet med at bilen ville ferdig reparert og fikk til svar at det ikke var noen garantier for at de ville få det til å fungere igjen, selv om delen var reparert, for det kunne være usynlige følgeskader i elektronikken i selve motoren eller noe sånt. I går ringte verkstedet og sa at de hadde fått start på bilen igjen, men de slet med å få all elektronikken til å snakke sammen, så de må bruke tid på prøving og feiling i håp om å få det til å fungere som det skal, men de kan fortsatt ikke garantere noe. Jeg sa til mannen min at jeg mener vi snart må sette en strek for hvor mye penger vi bruker på den gamle bilen. Jeg mener det vil være bedre å legge penger i enten startleie på en leasingavtale eller egenkapital til et billån enn å fortsette å bruke tusenvis av kroner på den gamle bilen. I løpet av disse seks ukene har vi brukt over 10000 kr på leiebil, de første 10 dagene dekket forsikringen, resterende har vi betalt selv fordi jeg må ha bil pga jobb for tiden. Reparasjonen av delen kostet nesten 15000 kr og i tillegg kommer utgiftene til verkstedet som har feilsøkt, demontert delen, montert den inn igjen og nå skal bruke tid på å prøve å få elektronikken i orden igjen. Det blir jo sikkert 10-15000 til. Minst. Jeg synes det er alt for mye penger på en bil fra 2011, men mannen min mener det er fornuftig pengebruk. Hvem har rett? Anonymkode: 1d2d9...96b 30000 er mye i reputgift,men hvis bilen klarer 3 år til på et totalreparasjonsbudsjett på 60-70 tusen (inkludertdisse 30000) så er regnestykket ikke så galt sammenlignet med en nyere bil.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå inn på side på face for saab kansje at dere finner noen der som har deler. Vi har selv en saab 9-3 og den blir nok gående lenge til på veien. Vi endte med å kjøpe en delebil som vi har plukket det meste av til den som vi bruker Anonymkode: f6100...b3f Hadde vi hatt interesse av og kunnskap nok til å skru selv hadde det selvsagt vært et alternativ, men verken mannen min eller jeg er der. Så vi må bruke verksted og det synes jeg begynner å bli uforholdsmessig dyrt med tanke på hvor gammel bilen er. En kollega av meg sa at om man skal ha en såpass gammel bil og holde den på vegen bør man være i stand til å skru selv eller kjenne noen som kan skru billig på "lokalet", ikke være avhengig av å bruke verksted til full pris. Han har vel et poeng. AnonymBruker skrev (2 timer siden): En 13 år gammel variant av en bil hvis merke gikk dukken for omtrent like lenge siden er for spesielt interesserte. Som AB over som kjøper delebil for å holde bilen gående. Helt i orden for den som vil, men det duger ikke til ordinær hverdagsbil. For de 30-40000 dere allerede har brukt hadde dere vært halvveis til en god, brukt Leaf. Anonymkode: 4e09c...0e7 Er det jeg tenker også, men mannen min mener det er verdt pengene å holde Saaben på veien. Jeg synes det er håpløst å bruke så mye penger på det. ts Anonymkode: 1d2d9...96b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Hvor mye får dere solgt bilen for? Anonymkode: 880b1...7d7
Brunello Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Gjennomsnittlig levetid for biler i Europa er ca 14 år. Mye tyder på at den bør byttes ut. Dere må se på regnestykket reparasjonskostnader minus antatt salgsverdi. Dersom det blir et negativt svar, er det bare å skrote.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Brunello skrev (4 timer siden): Gjennomsnittlig levetid for biler i Europa er ca 14 år. Mye tyder på at den bør byttes ut. Dere må se på regnestykket reparasjonskostnader minus antatt salgsverdi. Dersom det blir et negativt svar, er det bare å skrote. Det betyr at standard på biler er horrible hvis de generelt må byttes ut etter 14 år. Eller så er vedlikeholdet fraværende. Jeg tipper det er en kombinasjon. Alle miljøtiltak for å hindre utslipp i bil pluss sensorer fører til at gode biler skrotes kjapt. Anonymkode: 93826...f2b 1
gunsteam Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det betyr at standard på biler er horrible hvis de generelt må byttes ut etter 14 år. Eller så er vedlikeholdet fraværende. Jeg tipper det er en kombinasjon. Alle miljøtiltak for å hindre utslipp i bil pluss sensorer fører til at gode biler skrotes kjapt. Anonymkode: 93826...f2b Ja det er helt riktig. Og dette gjelder også elbilene som har mye mer elektronikk enn vanlige biler på drivstoff. Det er desverre mange elbiler som blir skrotet pga elektronikk og problemer med batteriene. Det koster mye å drifte elbilene. Itillegg er det dyrere med elbiler fremfor diesel og bensinbiler.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 14 år i gjennomsnitt er ikke dårlig. Tenk, så mange kvinner i trafikken som bulker hist og pist! Anonymkode: 4e09c...0e7 1
Brunello Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det betyr at standard på biler er horrible hvis de generelt må byttes ut etter 14 år. Eller så er vedlikeholdet fraværende. Jeg tipper det er en kombinasjon. Alle miljøtiltak for å hindre utslipp i bil pluss sensorer fører til at gode biler skrotes kjapt. Anonymkode: 93826...f2b I tillegg skjer det en rivende utvikling, slik at eldre biler ikke er dikte nok i forhold til de nye. Heldigvis gjenvinnes ca. 95% av bilene, hvorav 85% metall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå