AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Jeg vurderer å avslutte forholdet med min samboer. Vi har lenge prøvd å få samlivet til å fungere, men det virker ikke som det er noe å fortsette å satse på videre. Det jeg er mest redd for er at samlivsbruddet vil ødelegge for hans gjeldsordning. Flytter han ut vil han få økt husleie da han kun betaler halvparten av rentene og felleskostnadene her for å bo i min bolig. I tillegg må han i så fall totalt endre livsstil da han egentlig ikke trenger bekymre seg for penger da jeg betaler for alt av utgifter til mat, bil, ferier ++. Noen som har erfaring eller kunnskap fra dette som kan svare litt om hvordan det vil foregå? Jeg er redd han ikke vil finne et annet sted å bo heller siden han ikke har penger til depositum og heller ikke får depositumsgaranti pga betalingsanmerkninger. Vil gjerne vite litt hva vi har i vente ved samlivsbrudd ift dette. Vil helst ikke bruke alle sparepengene mine på å betale for hans depositum for å få han til å flytte ut.. Anonymkode: 5bfc0...ab6
Gjest Solanum Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Vil han ikke flytte uten at du betaler for han? Han er snart din eks. Da skal ikke du bruke noe tid på å bekymre deg for han. Han er voksen og må finne ut av livet sitt selv. Han får oppsøke NAV å be om hjelp til depositum.
TBergh Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Hei. Dette må tas opp med hans saksbehandler. Hvis han ikke får tak depositum, så kan han stanse dividendebetalingen inntil han har fått nok til depositum. Dette vil mest sannsynlig forlenge gjeldsordningen hans med tilsvarende tid som det har tatt ham å spre opp til depositum. En del av en gjeldsordning er nettopp å lære økonomi, føre regnskap og lage budsjett. Du opplyser ikke om han er i arbeid, eller mottar en eller annen form for offentlig stønad, så som uførepensjon, sosialstønad, AAP osv. Dette er ikke noe du skal bekymre deg om. Han bidrar ikke så mye til å opprettholde forholdet. Vel, dette er det som kalles: en konsekvens. Du sier at du betale for nesten alt. Hvorfor gjør du det? Han har fått penger til livsopphold, som for ham er kr 8 817,00 pr mnd. Hva bruker han disse pengene til? foruten å betale 1/2 parten av renter og felleskostnadene Slik jeg forstår det du skriver, så betaler han kun halvparten av renter og felleskostnader. Du betaler resten. Nok en gang: hva bruker han sine penger til? Hans livsopphold skal gå til å dekke halvparten av mat, strøm, og andre daglige utgifter. For meg høres det ut til at du gjør ham en bjørnetjeneste. Han vil ikke lære noen ting om økonomi. Slik du beskriver din situasjon er det noe som skurrer. Skurringen baserer jeg på at han ikke er økonomisk med på å bidra med annet enn 1/2 parten renter og felleskostnadene. Det er greit å hjelpe folk som drukner, men ikke når det går på bekostning av sitt eget liv. Ellers er jeg helt enig med Solanum Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Hvorfor føler du deg ansvarlig for hans økonomi?? Du er jo ikke det (med mindre du er grunnen til hans gjeldsordning???) Om han ikke får leid seg noe, må han gå til nav. Hans økonomi, hans ansvar! Anonymkode: a25e3...95f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå