Gå til innhold

Kredittselskaper. Hvorfor låner de penger til folk som allerede jar store betalingsproblemer og ikke kan betale de tilbake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde ikke lovverket vært strammere her?

Prøver å hjelpe en venn som jar rotet det til. 
Det er FOR lett. 

Anonymkode: 2c3fc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beklager manglende «H». Er på mobilen. Uten briller😌

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det finnes mange mennesker der ute uten økonomisk forståelse og som, skal man kalle de økonomiske analfabeter. De tjener masse på disse, sånne som din venn. De klarer alltid å få beløpene tilbake. De tjener ekstra på de som kun har råd til å betale minimumsbeløpet, for de blir aldri ferdig med lånet  😉

Anonymkode: 4f244...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i et kredittselskap. Det er STRENGE regler for utlån. Det er slettes ikke slik at penger "kastes etter" folk. Du vil ikke tro hvor mange som faktisk får avslag på søknadene sine, jeg tror det er bortimot 70%. (Jobber på en annen avdeling ;)).

Anonymkode: f3e1a...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tar ikke folk ansvar for seg selv og egen økonomi, og dropper å ta opp forbrukslån og leve på kreditt?

Anonymkode: e7fab...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De har strenge regler, og samtidig er det ikke dems ansvar å vurdere hva folk kan låne og ikke så lenge de er innenfor kriteriene. Voksne folk må ta litt ansvar selv og bør ikke belage seg på at andre sitter barnevakt for dem. Din venn har ridd regelverket og lurt det til slik at han holder seg innenfor de kriterier som gir han mer kreditt, det har den gjort med overlegg. 

Anonymkode: 73e6a...42b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tar ikke folk ansvar for seg selv og egen økonomi, og dropper å ta opp forbrukslån og leve på kreditt?

Lett for et A4 menneske å si. 
Livet er ikke for amatører. Det er sikkert og visst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg jobber i et kredittselskap. Det er STRENGE regler for utlån. Det er slettes ikke slik at penger "kastes etter" folk. Du vil ikke tro hvor mange som faktisk får avslag på søknadene sine, jeg tror det er bortimot 70%. (Jobber på en annen avdeling ;)).

Min venn har fått lån 4 ganger på titusner, når han ikke evner å betale nåværende gjeld på 400 000.

Alle nye lån, for å dekke gamle lån.

Strengt? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

dette er min erfaring og.. har fått en del avslag 

Anonymkode: 9b9b8...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De må holde fasaden og imponere naboen.

Anonymkode: 7e3df...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De må holde fasaden og imponere naboen.

Anonymkode: 7e3df...c53

i så fall, med min fasade, så tar jeg ansvar for at ingen naboer tar opp unødvendige lån. 🥹 godt å vite. ❤️ 

Anonymkode: 9b9b8...4b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker og kredittselskaper låner ut penger kritikkløs og Klanderverdi til alle som ber om lån. Det finnes unntak, men da skal du lete lenge for å finne disse.

Bankene og kredittselskapene fører statistikk over sine tap, og har gjort dette å mange, mange år. De vet nesten på kronen hvor store tap de kan forvente, Tapene dekkes inn ved å øke renten, gebyrer, salær osv.

Når det gjelder å ta ansvar for egen økonomi, så er det noen som havner i pressete situasjoner, mister jobben, samlivsbrudd, sykdom, osv som har barn og en del ganger MÅ ta opp lån, kreditt for å få mat på bordet og tak over hodet.

Så finnes det de som lever etter regelen: Å det har gått bra før, så da går det sikkert bra nå også", som låner, og har null kontroll eller oversikt over egen økonomi. De er opptatt av en ting: PENGER.

Så er det de som har holdningen: nei det ordner vi når den tid kommer

Så er det de som lider av dyskalkuli, det samme som dysleksi, men dyskalkuli gjelder tall, og da også ofte økonomi.

Så har vi de kjekkeste til sist. De som gir blanke, de låner og låner og låner til det sier stopp. Spørsmålet om å tilbakebetale er ikke relevant i deres verden. Det er en IKKE sak.

Husk at målefaktoren på suksess i Norge, siden 1984 og stort sett frem til nå er penger.

Store dyre boliger, MÅ bo i det hippeste stede i byen (Oslo) koste hva det koste vil

Dyre biler, mobiltelefoner, båter, hytter, reiser, og alle mulig hjelpemidler til hjelp i hagen og om vinteren

Så hell oppi 6 desiliter utlånskåte banker, ha så oppi 5 desiliter lånesugne nordmenn, og bland gått i den en liters bollen du har fått tildelt. Ikke søl. Denne oppskriften garanterer økonomisk søl.

Regjeringen har strammet inn utlånspolitikken 5 - fem til 6 - seks ganger i løpet av de siste 10 - ti årene.

Felles for de lånesugne nordmennene er at de meget sjeldent lager budsjett eller fører regnskap.

"Å det er så mye arbeid, dessuten skjønner jeg meg ikke på tall"

Mitt bidrag, basert på erfaring.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lovverket er strengt allerede, og det har jo blitt gradvis strengere med årene. Blant annet at kredittrammene dine i mange sammenhenger regnes som gjeld, selv om du ikke har brukt en krone av dem. 

Så kan man selvfølgelig godt mene at den økonomiske historikken din bør henge ved deg lengre enn den gjør i dag. Det er fordeler og ulemper ved at anmerkninger etc. slettes så fort det er gjort opp. Man hadde reddet noen om de oftere ble nektet, men det hadde også gjort livet vanskeligere for andre.

Anonymkode: 332d2...7e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Min venn har fått lån 4 ganger på titusner, når han ikke evner å betale nåværende gjeld på 400 000.

Alle nye lån, for å dekke gamle lån.

Strengt? Nei.

Har han tatt opp disse i ulike banker, da? På samme tid? Det kan jo skje - men en kredittsjekk hos oss ville fort ha ført til avslag for en i hans situasjon. For jo: det er strengt, men folk kan jo forsøke så godt de kan å lure til seg penger. Skal du hjelpe ham, kan du jo sørge for å få ham sperret for kreditt, det er fort gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har han tatt opp disse i ulike banker, da? På samme tid? Det kan jo skje - men en kredittsjekk hos oss ville fort ha ført til avslag for en i hans situasjon. For jo: det er strengt, men folk kan jo forsøke så godt de kan å lure til seg penger. Skal du hjelpe ham, kan du jo sørge for å få ham sperret for kreditt, det er fort gjort.

Det er jo omtrent like fort gjort å fjerne den sperren igjen da. Den er jo helt frivillig.

Anonymkode: 42e67...516

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er lettvint å skylde på bankene, men vedkommende må  selv ta ansvar for låneopptaket. Det er ingen som har tvunget ham/henne til å låne penger og bruke de opp.

Anonymkode: 8a336...2aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Burde ikke lovverket vært strammere her?

Prøver å hjelpe en venn som jar rotet det til. 
Det er FOR lett. 

Hva hendte med personlig ansvar? Klarer man ikke styre seg får man få seg økonimisk verge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lettvint å skylde på bankene, men vedkommende må  selv ta ansvar for låneopptaket. Det er ingen som har tvunget ham/henne til å låne penger og bruke de opp.

Anonymkode: 8a336...2aa

hvis man låner 600 000 til 25% rente så er man konkurs uansett hvordan man regner på det. 

Få fjernet søppelbankene som markedsfører og tilbyr slikt

Anonymkode: a909c...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For noe tull

Sålenge man ikke har betalingsanmerkninger så låner dere bort til hva som helst. 

Anonymkode: a909c...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...