Gå til innhold

Samboer med dine/mine barn. Hva med arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i 40 årene og har 3 barn totalt. Dine og mine. 

Vi eier huset vi bor i 50/50.

Ikke gift. Ingen samboerkontrakt.

Vil det lønne seg å gifte seg eller være samboer?

For og imot? 

Anonymkode: 45975...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Lønne seg for hvem er spørsmålet..

Dere har ikke felles barn?

Ekteskap er en enkel måte å sikre seg juridiske. 

Anonymkode: d93ce...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved å gifte seg, vil den andre få arverett. Samboere kan arve hverandre om det skrives et testament om det, krever minst 5 års samboerskap. Det vil gå ut over barnas arv. Ingen av dere kan uansett samlivsform sitte i uskifte uten at særkullsbarna godkjenner det.

§ 13.Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50.

Kapittel 6. Samboeres rett til uskifte

§ 32.Retten til uskifte

Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har overfor arvelaterens andre arvinger etter loven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet:

a. felles bolig og innbo
b. bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne.

Samboeren kan på samme måte overta også andre eiendeler uskiftet hvis det er fastsatt i testament eller arvingene samtykker. § 14 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende.

Samboeren har rett til uskifte med arvelaterens særskilte livsarving bare hvis denne arvingen samtykker. § 15 gjelder tilsvarende.

Hvis arvelateren eller den lengstlevende samboeren sitter i uskifte fra før av når arvelateren dør, må det første uskifteboet skiftes før det kan etableres uskifte etter arvelateren.

Anonymkode: 7feac...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lønne seg for hvem er spørsmålet..

Dere har ikke felles barn?

Ekteskap er en enkel måte å sikre seg juridiske. 

Anonymkode: d93ce...539

Ingen felles barn. Jeg har to barn, han har et. 

Om èn faller fra må vel huset selges og den andre stå på bar bakke? Og det skremmer meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ved å gifte seg, vil den andre få arverett. Samboere kan arve hverandre om det skrives et testament om det, krever minst 5 års samboerskap. Det vil gå ut over barnas arv. Ingen av dere kan uansett samlivsform sitte i uskifte uten at særkullsbarna godkjenner det.

§ 13.Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50.

Kapittel 6. Samboeres rett til uskifte

§ 32.Retten til uskifte

Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har overfor arvelaterens andre arvinger etter loven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet:

a. felles bolig og innbo
b. bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne.

Samboeren kan på samme måte overta også andre eiendeler uskiftet hvis det er fastsatt i testament eller arvingene samtykker. § 14 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende.

Samboeren har rett til uskifte med arvelaterens særskilte livsarving bare hvis denne arvingen samtykker. § 15 gjelder tilsvarende.

Hvis arvelateren eller den lengstlevende samboeren sitter i uskifte fra før av når arvelateren dør, må det første uskifteboet skiftes før det kan etableres uskifte etter arvelateren.

Anonymkode: 7feac...3d6

Dette var vanskelig for meg å forstå🙈

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør i alle fall kjøpe forsikring som begunstiger den andre. Det holdes utenfor arven og da kan en av dere bli sittende med huset om den andre skulle dø. 

Anonymkode: ae587...1ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette var vanskelig for meg å forstå🙈

Hvis dere gifter dere arver den gjenlevende 25%, hvis ikke ingenting uten evt testamente. Kort forklart.

Jeg velger da å ikke gifte meg. Det er barna mine som skal ha alt. Andre velger annerledes.

Anonymkode: a3f00...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør i alle fall kjøpe forsikring som begunstiger den andre. Det holdes utenfor arven og da kan en av dere bli sittende med huset om den andre skulle dø. 

Hva slags forsikring er det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis dere gifter dere arver den gjenlevende 25%, hvis ikke ingenting uten evt testamente. Kort forklart.

Jeg velger da å ikke gifte meg. Det er barna mine som skal ha alt. Andre velger annerledes.

Hva med huset da? 

Når man ikke har råd til å sitte med det alene og må selge for at bonusbarn skal få arven sin, og man selv må inn på et evt leiemarked fordi man sitter igjen uten noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med huset da? 

Når man ikke har råd til å sitte med det alene og må selge for at bonusbarn skal få arven sin, og man selv må inn på et evt leiemarked fordi man sitter igjen uten noe?

Når du vet så lite om dette så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vil også at barna mine skal ha mest. Men det er pga at bonusbarnet har en bestemor som sparer voldsomme summer til det barnet og mine barn ikke har den muligheten til å få noe ekstra. 

AnonymBruker
Skrevet

Å flytte sammen og kjøpe hus sammen og ikke ha samboerkontrakt (eller testamente?), er jo hvertfall uansvarlig idioti son ikke lønner seg for noen. Kontakt advokat og fiks det asap, og gift dere om dere vil.

Anonymkode: 52179...e9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil også at barna mine skal ha mest. Men det er pga at bonusbarnet har en bestemor som sparer voldsomme summer til det barnet og mine barn ikke har den muligheten til å få noe ekstra. 

Det er ikke relevant.

Anonymkode: 9c0de...8ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør tegne livsforsikring som begunstiger hverandre ved dødsfall, slik den som sitter igjen event har råd til å betale ut barnas arv.

siden dere eier 50/50, og samboeren din skulle dø. Vil han barn Arve hans del av huset, da vil det være lurt med en forsikring slik at du får en forsikringssum og kan betale de den delen av huset slik at du slipper å flytte.

Anonymkode: 4a907...ef9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om èn faller fra må vel huset selges og den andre stå på bar bakke? Og det skremmer meg. 

Hva mener du med "bar bakke "? Er det din samboers hus? Har du ikke bidratt noe inn med egenkapital? I så tilfelle er det vel uansett bare rimelig at hans barn arver boligen?

Du vil vel uansett ikke trenge en like stor bolig om du skulle bli enke?

Anonymkode: a47c1...3e2

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står på bar bakke? Du får jo 50 % av det huset blir solgt for, resten går til hans barn. Situasjonen bør jo ikke bli verre enn før dere flyttet sammen så lenge du er nogenulunde oppegående i forhold til økonomi, og passer på at ikke alle dine penger går til rent forbruk mens han sparer og invisterer (som altfor ofte er situasjonen i de norske hjem). En livsforsikring kan evt løse den bekymringen i forhold til om en faller ifra.  Alternativt hvis du skulle gå bort først, og dere er gift, så vil dine barn kunne bli nødt til å vente i mange år fram til han går bort før de får arven etter deg. Er det viktigere å sikre dere voksne økonomisk enn barna? Har du fått med deg hvor tøft det er for unge i dag å komme inn på boligmarkedet? Nei, viktigere å sikre den voksne ja...🙄 Uansett så MÅ dere skrive en samboerkontrakt, du risikrer å tape veldig mye penger i den situasjonen du er i nå. Dødsfall er en ting, men hvem sier at forholdet vil vare fram til et dødsfall? Det er enda flere som går fra hverandre i forhold nr 2 enn første forhold.

Anonymkode: edbdf...bed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva med huset da? 

Man vil jo sitte igjen med egen halvpart. For oss er det nok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ordner man best med livsforsikring som gjør det mulig å deholde bolig. 

Anonymkode: 26eed...077

AnonymBruker
Skrevet

Ville skrevet samboerkontrakt, eventuelt testamentet og begunstiget hverandre i livsforsikring. 

Anonymkode: 5b897...4e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ordner man best med livsforsikring som gjør det mulig å deholde bolig. 

Anonymkode: 26eed...077

Vi har livsforsikring. Den går til samboer som evt sitter igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...